خرید اقساطی
خانه دسته بندی
0
سبد خرید
حساب کاربری
خرید اقساطی

انواع ساعت مچی

ادمین اشرافی
اشرافی
1400-10-13 ۱۴:۵۷
انواع ساعت مچی

 با وجود مدل های مختلف ساعت مچی موجود در بازار تشخیص تفاوت بین آن ها می تواند تاحدی دشوار باشد. با اینکه اختلاف نظر هایی در تعداد دقیق مدل های موجود در بازار و نحوه گروه بندی مدل ها وجود دارد ما لیست کاملی ارائه کرده و توضیح مختصری برای هر گروه ارائه داده ایم.

در ابتدایی ترین حالت، ساعت مچی به دو گروه مکانیکی و کوارتز تقسیم می شود. نوع موتور می تواند خودکار، حرکتی (‌تکانشی) یا خورشیدی باشد.

شکل ظاهری نمایشگر که میتواند آنالوگ و دیجیتال باشد راه دیگری برای دسته بندی ساعت های مچی است. در ادامه نگاهی دقیق به انواع ساعت های مچی خواهیم داشت.

همانطور که در ادامه توضیح داده خواهد شد روش های دیگری نیز برای دسته بندی مدل ها وجود دارد. امید است این مطلب راهنمای مفیدی برای یافتن مناسب ترین ساعت برای نیاز های و سبک شما باشد.

انواع مختلف ساعت های مچی

بر اساس نمایشگر ساعت:

یکی از ساده ترین راه ها برای دسته بندی، بر اساس نوع نمایشگر است. اساسا نمایشگر کل چیزی است که میتوانید در طرف ساعت ببینید.

ساعت های عقربه دار

ساعت های عقربه دار بدون شک مرسوم ترین شیوه نمایش ساعت را دارند که دارای عقربه ساعت شمار، دقیقه شمار و عموما ثانیه شمار نیز هستند. این نوع از ساعت های مچی بسیار متداول بوده و احتمالا ساعتی که از زمان بچگی در خانه، در مدرسه و تقریبا در هر مکان عمومی با آن رو به رو می شدید از نوع عقربه ای بوده است.

ساعت های دیجیتالی

این ساعت ها از نمایشگر ال سی دی جهت نشان دادن زمان و دیگر اطلاعات بهره می برند. ساعت های دیجیتالی به صورت الکتریکی کار می کنند به همین خاطر فقط نوع کوارتز آن وجود دارد.

ساعت های دوگانه

همانطور که از نامشان می توان حدس زد، این نوع در واقع ترکیبی از دو نوع است که پیشتر معرفی شدند. با داشتن عقربه های ساعت شمار، دقیقه شمار و ثانیه شمار در نگاه اول همانند ساعت عقربه ای به نظر می رسد. ساعت های مچی دوگانه امکانات بیشتری نیز بر روی نمایشگر خود ارائه می دهند. بسیاری از استفاده کنندگان ساعت مچی دوگانه، داشتن ظاهری عقربه ای بر روی نمایشگر را درکنار وجود اپلیکیشن های بروز، پیام های هشدار و امکانات دیگر که معمولا ساعت های هوشمند ارائه می دهند ترجیح می دهند.

بعضی مدل ها زمان را دیجیتالی نشان می دهند و برخی ساعت های دوگانه نیز وجود دارند که شامل ابزارک های ورزشی هستند و حتی امکان اتصال به گوشی هوشمند و دیگر امکاناتی که ساعت های هوشمند ارائه می کنند را دارند.

ساعت های حسی

این نوع از ساعت ها همانطور که از نامگذاری مشخص است، طوری طراحی شده اند که بدون نگاه کردن به آن ها بتوانید از ساعت اطلاع یابید.

عموما این تصور وجود دارد که این نوع از ساعت ها، در ابتدا برای افراد روشن دل ساخته شدند، اولین ساعت ساعت جیبی در اوایل سال های 1800 ساخته شد طوری که صاحب ساعت بدون در اوردن آن از جیب خود بتواند از زمان اگاه شود. با این حال، چون امروزه استفاده از ساعت های جیبی مرسوم نیست ساعت های حسی به طور عمومی برای روشن دلان ساخته می شوند.

ساعت های مچی حسی دارای طرح های متنوعی نیز هستند. معمولا در این ساعت های دو بلبرینگ دور ساعت می چرخند و ساعت و دقیقه به این شکل مشخص می گردد. انواعی نیز وجود دارند که در صورتی که پوشش ساعت را بردارید میتوانید عقربه های آن را حس کنید. برای اگاهی دقیق تر از زمان ساعت های بریل نیز تولید شده اند.

ساعت های مچی لمسی

 ساعت های هوشمند اغلب امکاناتی ارائه می دهند که در فضای نمایشگر های عادی جا نمی گیرند، از این رو معمولا به نمایش گر های لمسی مجهز می شوند که قابلیت پیمایش بین منو ها و برنامه ها را برای کاربر مهیا می کنند. همانطور که از اسم این مدل میتوان حدس زد، عملکرد ساعت توسط نمایشگر لمسی کنترل می گردد. اپل واچ مثال معروفی از این نوع ساعت ها است. با وجود اینکه ساعت های هوشمند از دکمه های فیزیکی نیز استفاده می کنند، اما اکثر عملکرد های ساعت از طریق لمس گزینه های مختلف نمایشگر انجام می شود.

بر اساس سبک ساعت مچی:

این دسته بندی بر اساس جذابیت ظاهری کلی ساعت مچی انجام میگیرد. آیا ساعت مناسب استفاده روزانه است یا برای موقیت های رسمی مناسب تر است؟ یا اینکه مایل هستید ساعت مورد نظر ویژگی هایی داشته باشد که در میان جمعیت به چشم آید یا خیر.

ساعت های مچی غیر رسمی

از نقطه نظر سبک طراحی، ساعت های مچی غیر رسمی مانند لباس های غیر رسمی متداول ترین نوع هستند. بر روی جنبه زیبایی ساعت تمرکزی وجود ندارد و این موضوع از جلب توجه به شما جلوگیری می کند. ساعت های غیر رسمی برای استفاده روزمره و برای افرادی که انتظارات زیادی از ساعت خود ندارند، طراحی شده است. بنابراین، ساعت های غیر رسمی مقرون به صرفه هستند و گزینه مناسبی جهت هدیه دادن به فردی که شناختی از سلیقه اش ندارید هستند.

ساعت های مچی رسمی

بر خلاف اولین نوع، این سبک از ساعت های مچی کاملا مناسب موقعیت های کسب و کار و شرایط رسمی است. بهترین مدل،آن هایی هستند که به اندازه کافی کوچک و ظریف باشند در نتیجه در زیر سرآستین پیراهن و یا کت پنهان شوند.

برای حفظ سادگی ساعت های رسمی معمولا تنها از عقربه ساعت شمار و دقیقه شمار در طراحی استفاده می شود. با این حال، عقربه ثانیه شمار و تاریخ نگار می تواند در بعضی مدل ها به کار رود. همینطور قاب روئی (زه) و شماره های درون آن باید تا حد امکان بدون تزئین باشند و معمولا از رنگ های سفید مشکی و یا متالیک جهت حفظ سادگی ساعت استفاده می شود.

ساعت های رسمی انتخابی مناسب برای یک مدیر عامل، وکیل یا بانکداری خواهند بود. همینطور به علت همین سادگی، برای افرادی که سبک زندگی مینیمال دارند نیز انتخاب مناسبی به حساب می آید.

ساعت های مچی فشن

اتفاق نظر در تعریف دقیق ساعت های فشن وجود ندارد اما منظور ما از ساعت های فشن مدل هایی هستند که توسط برند هایی که به طور خاص مربوط به ساعت سازی و یا دارای سابقه طولانی در صنعت سازی سازی نیستند تولید می شوند است. تولید کننده چنین ساعت هایی برند های مطرح دنیای مد هسند که ساعت های فشن را ساخته و به فروش می رسانند و نه برند های مطرح در صنعت ساعت سازی.

بسیاری از برند های معروف دنیای مد و فشن ، ساعت هایی که توسط سازندگان دیگر تولید شده اند را تحت لیسانس خود قرار می دهند. بنابراین بخش ساخت ساعت را به دیگر کمپانی ها واگذار کرده و خود در پروسه تولید نقشی ندارند. ساعت های مچی فشن به طور خاص بر جنبه زیبایی و برند تمرکز دارند و به طور معمول دارای لوگو معروفی نیز هستند. تعداد زیادی از برند های ساعت فشن از موتور ارزان کوارتز استفاده می کنند اما به دلیل مطرح بودن خود برند، قیمتی گران و اقبال گسترده دارند.

برند های آرمانی، هوگو باس، گوچی، Michael Kors و گس واچز، همگی از جمله برند های ساعت فشن هستند. بدون توضیح درباره ساعت های لوکس مقاله ما تکمیل نخواهد شد.

راجب اینکه عنوان لوکس به سبکی از ساعت اطلاق می شود و یا اینکه بیشتر مربوط مطرح بودن برند ساعت است بحث های وجود دارد. در اینجا ما تعریف خودمان از ساعت لوکس را ارائه خواهیم داد.

با این حال، تفاوت بین ساعت های فشن و ساعت های لوکس بارز و مشخص است.

به طور کلی، ساعت های لوکس توسط کمپانی هایی ساخته می شوند که در صنعت ساعت سازی سابقه طولانی دارند.

بعضی از ساعت های لوکس از طلا،الماس و دیگر فلزات و جواهر گرانبها استفاده می کنند که بر ارزش ساعت می افزاید علاوه بر این، از پیشرفته ترین شیوه های حرکتی استفاده کرده و استادکاران با دقت فراوان به صورت دستی ساعت را می سازند.

بسیاری از ساعت های لوکس ساخت سوئیس هستند و به طور انحصاری و در تعداد محدود تولید و برای بازار هدف خاصی تولید می شوند.

برند های ذیل از برند های تولید کننده ساعت های لوکس هستند:

Patek Philippe, Hublot, Vacheron Constantin, Audemars Piguet, Lange & Söhne, Jaeger-LeCoultre, Tag Heuer

دسته بندی بر اساس نوع موتور:

موتور ساعت در واقع چیزی است که به ساعت روح می بخشد. منظور از موتور، مکانیزمی است که باعث کارکردن ساعت می شود.

ساعت های کوارتز

احتمالا بتوان فناوری کوارتز را متداول ترین نوع موتور نامید. همچنین کوارتز با نام اکسید سیلیکون یا ماسه که از مواد معدنی فراوان در زمین است نیز شناخته می شود.

ساعت های کوارتز، از نوسانات کریستال کوارتز و مدار یکپارچه (IC) برای نشان دادن زمان استفاده می کند. ساعت های کوارتز دقت را با صرف هزینه ای مقرون به صرفه ارائه می دهند. علاوه بر این از دوام و طول عمر بیشتری نسبت به ساعت های اتوماتیک برخوردار هستند.

ترکیبی از دقت، قیمت مناسب، دوام، ساعت های کوارتز را به انتخابی محبوب بدل کرده است.

ساعت های اتوماتیک مکانیکی

در واقع ساعت های مچی بگونه ای طراحی شده بودند تا فقط با استفاده از بخش های مکانیکی کارکرده و نیاز به استفاده از الکتریسیته نداشته باشند. به جای استفاده از الکتریسیته، از یک فنر اصلی بهره برده می شود و با رها شدن تدریجی فنر اصلی انرژی لازم برای ایجاد حرکت تامین می شد.

یک ساعت اتوماتیک که با نام ساعت خودچرخش نیز شناخته می شود، ساعتی مکانیکی است که دارای یک چرخانه (روتور) است که به سیستم حرکتی متصل است. هنگامی که مچ دست خود را تکان می دهید، چرخانه درون ساعت چرخیده و باعث فشرده سازی فنر اصلی میگردد و به این ترتیب ساعت کوک می شود. وقتی که از ساعت استفاده نمی کنید، می توانید ساعت را درون یک کوک کننده ساعت که به ارامی تکان میخورد و باعث کوک شدن ساعت می گردد قرار دهید.

وجود این مکانیزم باعث می شود که تفاوت ساعت اتوماتیک نسبت به انواع دیگر به اسانی قابل تشخیص باشد. به خاطر وجود بخش های مکانیکی عقربه ثانیه شمار آن به آرامی حرکت کرده و نگاه کردن به آن حس خوبی ایجاد می کند.

با این حال، چون این نوع از ساعت های مچی توسط بخش های مکانیکی کار می کنند نسبت به ساعت های کوارتز از دقت کمتری برخوردار هستند. همچنین ساعت های اتوماتیک با قیمت گرانتری نسبت به ساعت های کوارتز عرضه می شوند.

ساعت های کینتیک

ساعت کینتیک در واقع ترکیبی از دو نوع کوارتز و مکانیکی اتوماتیک است. همانند ساعت های اتوماتیک، در یک ساعت کینتیک، انرژی ساعت ار چرخش یک چرخانه یا روتور تامین می گردد. اما در ساعت کینتیک، انرژی جنبشی چرخش چرخانه به وسیله یک دینام داخلی به انرژی الکتریکی تبدیل می شود. سپس الکتریسیته تولید شده در باتری ذخیره می شود. برای شارژ باتری باید ساعت را به دست انداخته و استفاده کرد.

ساعت های کرونومتر

ساعت های اتوماتیک برای استفاده بسیار مناسب هستند، اما از دقت ساعت های کوارتز بهره مند نیستند در اینجاست که ساعت های کرونومتر برای حل این مشکل وارد میدان می شوند. کرونومتر ها از موادی ساخته می شوند که در اثر تغییرات دمایی انبساط و انقباط پیدا نکنند. موتور این نوع از ساعت ها نیز برای فراهم شدن دقتی بیشتر پیشرفته تر از دیگر ساعت ها است.

از نگاه فنی، نام کرونومتر تنها زمانی به ساعت اطلاق میگردد که تست 16 روزه ای که توسط موسسه سوئیسی COSC انجام می گیرد را با موفقیت پشت سر گذاشته باشد. اما به دلیل هزینه بردار بودن این سنجش، کرونومتر هایی موجود هستند که دارای دقت بالا هستند و دقت آن ها توسط استاندارد های سازندگان گواهی شده است.

ساعت های اسپرینگ درایو

ساعت با فناوری حرکت اپرینگ درایو در سال 1977 توسط  Yoshikazu Akahane در کمپانی Suwa Seikosha ابداع شد که این کمپانی بعد ها با Seiko ادغام شد.

این نوع موتور ابتدا به صورت تجاری در ساعت های برند سیکو استفاده شد و امروزه در خط تولید ساعت های Credor ، Grand Seiko و Prospex به کار گرفته می شود.

ساعت های اسپرینگ درایو نیز دارای فنر اصلی می باشند که انرژی را به صورت پتانسیل ذخیره میکند و همچین روتوری که وظیفه کوک نمودن فنر را به عهده دارد. این نوع از ساعت ها، از فناوری trio- synchro برای نشان دادن زمان بهره می برند. همچنن برای اطمینان از دقت عملکرد ،دارای یک مدار مجتمع (IC) که به سنگ کریستال کوارتز متصل است نیز هستند.

عقربه ثانیه شمار ساعت های اسپرینگ درایو نسبت به ساعت هایی که عقربه انها به صورت تیک تاک است، به صورت نرم و پیوسته حرکت می کند.

دسته بندی بر اساس شیوه تامین انرژی:

این دسته بندی همانطور که از نام آن مشخص است بر اساس منبع تامین انرژی ساعت انجام میگیرد.

ساعت های خورشیدی

ساعت های خورشیدی از طریق جذب انرژی نور خورشید با کمک صفحات خورشیدی تعبیه شده بر روی صفحه ساعت و نهایتا تبدیل آن به انرژی الکتریکی که در باتری ذخیره می شود کار می کنند. دیگر عملکرد های ساعت خورشیدی مانند ساعت های کوارتز است.

سیکو و سیتیزن با خطوط Eco Drive و Seiko Solar خود مستقیما باهم رقابت می کنند و هر دو برند در کنار برند هایی مثل کاسیو از سازنده بهترین ساعت های خورشیدی موجود در بازار شناخته می شوند.

این ساعت ها با وجود خورشیدی بودن میتوانند از هر نوری که به اندازه کافی روشن باشد به عنوان منبع انرژی استفاده کنند. بنابراین در حالت ایده آل، ساعت های خورشیدی میتوانند برای همیشه کار کنند. ذخیره انرژی باتری آن ها می تواند تا 6 ماه دوام بیاورد. برای شارژ فقط کافیست آن را زیر نور روشن قرار دهید.

ساعت های کوارتز

ابتدا انرژی تامین شده از باتری باعث ایجاد ارتعاش در کریستال کوارتز با فرکانس معینی می شود. با اینکه فناوری کوارتز باعث ساخت ساعت هایی با دقت بالا می شود اما ضعف این روش در این است که به تعویض مداوم باتری برای حفظ این دقت نیازد دارد و در صورتی که باتری در زمان لازم تعویض نشود، در عمل ساعت بی ارزش خواهد شد.

لیتیوم -یونی

در وهله اول قابل شارژ بودن باتری این مدل ها دارای اهمیت زیادی است زیرا ساعت های هوشمند به طور کلی دارای ویژگی های دیگری مانند ردیاب، حسگر های ورزشی، دوربین، GPS و غیره هستند که سبب می شود هوشمند خطاب شوند. وجود چنین امکاناتی باعث مصرف زیاد انرژی می گردد بنابراین به باتری های قابل شارژ نیاز خواهد بود.

بر اساس عملکرد:

امروزه کاربرد ساعت های مچی تنها به اعلام زمان محدود نمی شود. تنوع زیاد موجود در بین ساعت های مچی سبب شده است که طبقه بندی بر اساس قابلیت ها و عملکرد آنان صورت بگیرد.

ساعتهای کرونوگراف

ساعت کرونوگراف و یا گاه نگار بسیار از اوقات به عنوان یکی از ویژگی های اضافه ساعت های مچی در نظر گرفته می شود. با این حال، چون گاه شمار درواقع به کاربرد های ساعت اضافه می کند بنظر می رسد لازم باشد که گاه شمار را هم در دسته بندی بر اساس عملکرد قرار دهیم. ساعت های کرونوگراف به شکل زمانسنج کار میکنند. دو یا سه دایره کوچک با عقربه های مخصوص به خودشان که در صفحه ساعت قابل مشاهده هستند. معمولا دو دکمه برای استفاده از ان ها در کنار ساعت تعبیه می شود، یکی برای شروع و پایان و دیگری برای ریست کردن زمان سنج.

ساعت های GMT

(GMT) مخفف به وقت گرینویج است. ویژگی که باعث متمایز شدن ساعت گرینویچ می شود وجود یک عقربه ی اضافه است. به علاوه عقربه های ساعت GMT، دقیقه و ثانیه، ساعت گرینویچ دارای یک عقربه چهارم نیز می باشد که جدا از سه عقربه دیگر چرخش می کند. چهارمین عقربه هر 24 ساعت یک دور کامل به دور صفحه ساعت میزند. علاوه بر مورد فوق ساعت های گرینویچ دارای یک قاب روئی متحرک نیز هستند که برای تغییر منطقه زمانی استفاده می شود.

ساعت های Moonphase

مانند کرونوگراف، نمایش فاز ماه یکی از ویژگی های موجود بر بعضی ساعت های مچی است، که ساعت های فاز ماه نامیده می شوند. فاز ماه نشان دهنده وضعیت شکل ماه است که بر اساس تقویم ماه محاسبه می گردد. همچنین این ویژگی شب و روز بودن زمان را نیز توسط شکل ماه و خورشید معلوم می کند.

ساعت های نمایش دهنده روز و شب

این ساعت ها مشابه ساعت های فاز ماه عمل کرده و به طور محدود و فقط روز و شب و بودن را مشخص می کنند.

ساعت های غواصی

ساعت های غواصی به گونه ای طراحی شده اند که در مقابل آب مقاوم باشند و به همین جهت به یکسری ویژگی ها مجهز شده اند.

دسته کوک این ساعت ها اغلب به صورت پیچی هستند به این شکل که باید چرخانده شوند تا به حالت باز و یا قفل سوییچ شود. و همچنین دارای واشر لاستیکی ضخیمی برای محافظت بهتر در برابر آب هستند. ساعت های غواصی معمولا دارای قاب رویی (زه) قابل چرخش هستند که بتوان از ساعت به عنوان تایمر برای اندازه گیری زمان زیر آب ماندن غواصان استفاده کرد.

ساعت خلبانی

ساعت های خلبانی برای استفاده در طول پرواز مناسب هستند و در ابتدا برای خلبانان جنگنده طراحی شده بودند. ظراحی این مدل از ساعت ها به گونه ای است که زمان به راحتی قابل خواندن باشد و چند امکان مفید در اختیار خلبانان قرار دهند. بیشتر ساعت های خلبانی دارای امکاناتی نظیر سرعت سنج، ارتفاع سنج، قطب نما و اغلب نیز دارای زه محاسباتی جهت کمک به انجام محاسبات در طول پرواز هستند. به طور معمول دارای سایز بزرگ هستند و شماره ها بر روی صفحه ساعت کاملا مشخص هستند.

ساعت های میدانی

ساعت های میدانی برای میدان های جنگی طراحی شده اند و باید توانایی حفظ مقاومت در برابر آب، گرد وغبار، شن و ماسه و حتی گل و لای را در عین حفظ دقت خود در تعیین زمان را داشته باشند. ساعت های میدانی باید به اندازه کافی مقاوم و محکم باشند تا از پس هر ماموریتی که مالک آن ها با ان رو به رو می شود جان سالم به بدر ببرد. مشخصه کلیدی آن ها: با دوام بودن است.

به دلیل اینکه این ساعت ها بسیار با دوام هستند برای استفاده ماموران پلیس، اتش نشان ها و دوندگان مسابقات دو در گل بسیار مناسب خواهند بود.

ساعت های ابزاری

سه نوع معرفی شده اخیر بعضا در گروهی بزرگتر به نام ساعت های ابزاری قرار میگیرند زیرا همه آن های دارای کاربرد هایی فراتر از اعلام زمان را انجام میدهند.

با وجود اینکه به نظر نمیرسد تعریف یکسانی برای ساعت های ابزاری وجود داشته باشد، اما می توان گفت همه ی آن ها دارای ویژگی هایی هستند که از یک ساعت استاندارد و معمولی فراتر می روند. این امکانات می تواند شامل وجود زه محاسباتی بر روی ساعت خلبان، ابزار اندازه گیری ارتفاع جزر و مد در ساعت های مناسب قایق رانی و وجود قطب نما و ارتفاع سنج در ساعت هایی که برای کوهنوری طراحی شده اند.

ساعت های هوشمند

ساعت های هوشمند نوعی از ساعت هستند که اغلب امکان اتصال به تلفن همراه هوشمند و یا دیگر ابزارک ها مانند هدفون های بلوتوثی را دارا هستند. نمایشگر لمسی در این ساعت ها به کار رفته و بسیاری از عملکرد های یک گوشی هوشمند را قادر هستند انجام داده و شما را از استفاده مداوم از گوشی تان بی نیاز می کنند.اکثر ساعت های هوشمند

اکثر ساعت‌های هوشمند اعلان‌ها، تقویم‌ها، ایمیل‌ها و سایر برنامه‌های تلفن همراه را با خود همگام‌سازی می‌کنند. همانطور که گفتیم نام هوشمند به علت وجود یکسری ویژگی ها به این ساعت ها اطلاق می شود. با این وجود، همه ی مدل ها از امکانات یکسانی برخوردار نیستند. بعضی از مدل ها ضد آب هستند و برخی دیگر دارای ریموت شاتر برای دوربین هستند و مدل هایی نیز توانایی اندازه گیری تعداد ضربان قلب و کیفیت خواب را نیز دارند.بسیار از مدل ها علاوه بر امکانات ذکر شده توانایی ارائه امکانات دیگری نیز دارند.

برای بررسی انواع دسته بندی که پیشتر توضیح دادیم می توانید این جدول را مطالعه بفرمایید.

گروه نمایشگر ساعت سبک ساعت موتور منبع انرژی کاربرد ساعت
توضیح چیزی که بر روی صورت ساعت مشخص است مربوط به ویژگی های ظاهری ساعت میگردد شیوه به حرکت در امدن ساعت منبع انرژی که ساعت را فعال نگه میدارد مربوط به عملکردهای ساعت به غیر از اعلام زمان می باشد
انواع آنالوگ( عقربه ای)

دیجیتال

دوگانه

حسی

لمسی

غیر رسمی

رسمی

مد

لوکس

کوارتز

اتوماتیک مکانیکی

خورشیدی

حرکتی

کرونومتر

اسپرینگ درایو

خورشیدی

کوارتز

ساعت هوشمند

کرونوگراف

ساعت گرینویچ

تقویم و فاز ماه

شب و روز

غواصی

خلبانی

میدانی

ابزاری

ساعت هوشمند

امیدواریم جدول ارایه شده به واضح تر شدن مطالب گفته شده کمک کرده باشد. در اخر باید به این نکته اشاره شود که به نظر نمی رسد که اتفاق نظر کاملا یکسانی در بین متخصصان حوزه ساعت های مچی از نظر گروه بندی و کاربرد وجود داشته باشد.

جمع بندی درباره انواع مختلف ساعت های مچی

با این وجود، برای در عمیق تر موضوع، لیستی شامل نظرات عمومی راجب دسته بندی ساعت ها نیز اریه کرده ایم. دو نو دسته بندی کلی: ساعت های کوارتز و ساعت های مکانیکی.

دو نوع کلی: ساعت های کوارتز و ساعت های مکانیکی

این دیدگاه به نوعی ساعت ها را بر اساس نیازهای تعمیر و نگهداری دسته بندی کرده است. ساعت های کوارتز عموما نیازی های نگه داری کمتری دارند در حالی که ساعت های مکانیکی معمولا هر سال نیاز به تعمیر خواهند داشت. ساعت کوارتز می تواند شامل ساعتی های باتری دار، حرکتی ( چرخش روتور توسط تکان خوردن ساعت) و خورشیدی باشد. ساعت های مکانیکی شامل ساعت هایی هستند که به صورت دستی و یا اتوماتیک کوک می شوند.

چهار گروه: براساس نوع موتور، بر اساس نوع نمایشگر و براساس کلاس

شیوه دسته بندی حاضر تا حد زیادی به شیوه قبلی شباهت دارد با این تفاوت توضیحی راجب انواعی از ساعت های ذکر شده در این مقاله که تفاوت زیادی نیز باهم دارند نمی دهد.خصوصا، این نوع طبقه بندی هیچ نوع از ساعت های هوشمند را شامل نمی شود.

7 نوع ساعت مچی

این دیدگاه باور دارد که تنها 7 نوع ساعت مچی وجود دارد که افراد باید از آن اگاه باشند.

  1. ساعت های اتوماتیک
  2. ساعت های کوارتز
  3. ساعت های خورشیدی
  4. ساعت های رسمی
  5. ساعت های کرونوگراف
  6. ساعت های غواصی
  7. ساعت های هوشمند

این طبقه بندی به نسبت مطالب ذکر شده در این مقاله ساده و خلاصه تر است. با این حال نکات بسیاری در این نوع از قلم افتاده اند. اگر ساعت ها طبق این روش دسته بندی شوند ممکن ساعتی شامل چند گروه در نظر گرفته شود.

ساعت اتوماتیک که میتواند شامل ساعت رسمی نیز باشد مثال ملموسی برای نکته گفته شده است.

برخی معتقد به وجود دسته بندی های دیگری نیز هستند اما دسته بندی های دیگر در این مطلب قابل چشم پوشی هستند زیرا این مقاله توضیحی جامع و کامل راجب لیست ساعت های مچی ارائه کرده است.

احتمالا اکنون به نتیجه رسیده اید که ساعت ها به آن سادگی که در ابتدا فکرش را می کردید نیستند. ساعت های مچی میتوانند کاربردی بیشتر از نشان دادن ساعت داشته باشند و شما میتوانید با توجه به نیاز خود ساعت مناسبی را بیابید. چه در میدان نبرد باشید چه در اسمان و چه در زیر آب.

چرا باید انواع مختلف ساعت های مچی را بشناسید؟

تا به حال به اینکه چقدر خجالت اور خواهد بود اگر میخواستید به همسر و فرزندتان ساعت یکسانی را هدیه دهید؟ غیر از این مثال، ساعت یک وکیل با ساعت یک پلیس تفاوت دارد و حتی ممکن است بسیار متفاوت تر از ساعت فردی باشد که در حوزه پزشکی مشغول به کار است. باید این حقیقت که وجود تنوع زیاد در میان ساعت های مچی انتخاب را سخت می کند را قبول کنید، مخصوصا اگر پیش از این باور داشتید همه ساعت ها کم و بیش یکسان هستند.

هنگامی که آگاهی کاملی از انواع ساعت های مچی داشته باشید قادر خواهید بود از هدر رفتن پولتان در پی خرید گزینه نامناسب جلوگیری کنید.

قادر خواهید بود ساعتی که نیازتان را برآورد می سازد شناسایی کرده و از امکاناتش به خوبی استفاده کنید. هنگام خرید هدیه برای فرد موردعلاقه و دوستانتان طبق نیازشان مناسب ترین ساعت را هدیه خواهید داد.

حالا باید متوجه شده باشید که برخلاف بسیاری از وسایل روزمره که با ظهور تکنولوژی به اهستگی از دور خارج شده اند، ساعت های مچی روز به روز متنوع و کامل تر می شوند. انواع دیگری از ساعت ها را ممکن است دیده باشد. ساعت های بسیار زیادی ممکن است موجود باشند که افراد را در دسته بندی آن ناتوان می سازد. این مقاله درواقع به همین موضوع اشاره داشته است.

در صورتی که برای محیط کار، سرگرمی، کار های روزمره و یا حتی برای افراد نزدیک به خودتان، برای فرزندتان، دختران و پسران نوحوان، فرد مورد علاقه خودتان و یا حتی معلم فرزندتان ساعتی نیاز باشد همیشه میتوانید مناسب ترین ساعت را پیدا کنید. مقصود همه مطالب گفته شد در این مقاله همین امر بوده است.

برچسب ها :
دیدگاه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×