خرید اقساطی
خانه دسته بندی
0
سبد خرید
حساب کاربری
خرید اقساطی

ساعت غواصی چیست؟ معرفی بهترین ساعت های غواصی جهان

ادمین اشرافی
گالری اشرافی
1398-12-08 ۲۰:۴۲
ساعت غواصی چیست؟ معرفی بهترین ساعت های غواصی جهان

بسیاری از علاقمندان به ساعت مچی حداقل یک ساعت غواصی در مجموعه ی خود دارند. گذشته از این ها، ساعت مچی غواصی یک ساعت ورزشی فوق العاده برای استفاده ی دائمی است، حتی اگر زیر آب شنا نکنید!

آیا تابه حال از خود پرسیده اید ساعت غواصی به چه ساعتی گفته می شود؟ اگر قبلا یکی از آنها را دیده باشید، احتمالا قادر به شناسایی دیگری نیز هستید. با این وجود آیا می دانید چه ویژگی هایی لازم است تا یک ساعت مچی، به عنوان ساعت غواصی شناخته شود؟

با ما همراه باشید تا با ویژگی های ساعت غواصی و چند تا از ساعت های مچی غواصی لوکس موجود آشنا شوید. بیایید شروع کنیم. همچنین در فروشگاه اشرافی می توانید اقدام به خرید ساعت غواصی نیز کنید.

ساعت مچی غواصی چیست و چطور کار می کند؟

سازمان بین المللی استانداردسازی، استاندارد ISO 6425 را برای ساعت های غواصی منتشر کرده است. (ابتدا درسال 1980 نوشته و اخیرا در 2018 به روز رسانی شد.)

برای اینکه یک ساعت مچی مطابق معیار های ISO 6425 باشد ویژگی های زیر را لازم دارد:

  • حداقل مقاومت آن در برابر نفوذ آب تا عمق 100 متر (330 فوت) باشد
  • یک سیستم مطمئن برای اندازه گیری مدت زمان غواصی داشته باشد. (برای مثال یک زه چرخشی60 دقیقه ای و یا یک نمایشگر دیجیتال که در یک جهت میچرخد و هر پنج دقیقه را با یک علامت مشخص می کند)
  • دارای نمایشگر زمان، زه چرخشی و یک چیزی که نشان دهد ساعت درحال کارکردن است باشد، (مثلا عقربه ثانیه شمار باید در فاصله ی 25 سانتی متری در تاریکی واضح و قابل رؤیت باشد.)
  • خاصیت ضد مغناطیسی داشته باشد
  • ضد ضربه باشد
  • مقاوم در برابر آب شور (آب های آزاد) باشد
  • در زیر آب قابل اطمینان باشد و به درستی کار کند.

وسژگی های ساعت غواصی

این ساعت ها مدت زمان فرو رفتن در آب را اندازه می گیرند. بعضی برند ها مثل برند کارتیه صریحاً می گویند که ساعت مچی آن ها مطابق ISO 6425 می باشد. از طرف دیگر بعضی دیگر مثل رولکس ساب مارینر با اینکه ذکر نمی کنند که مطابق استانداردهای  ایزو هستند، اما خیلی از ویژگی های قید شده در بالا را دارند.

ساعت غواصی کارتیهبرای مثال، در حالیکه ایزو قید کرده که ساعت غواصی باید حداقل تا عمق 100 متری قابل استفاده باشد، خیلی از ساعت های لوکس جدید به راحتی تا عمقی بیشتر قابل استفاده هستند. بعید نیست که ساعت غواصی پیدا کنیم که تا عمق 300، 500، 1000 و یاحتی عمیق تر به کار رود. بعضی از آنها دریچه خروج هلیوم برای غواصی در عمق زیاد دارند. این دریچه ها اجازه می دهد گازی که وارد ساعت شده، خارج شود تا حین تقلیل فشار، در هنگامی که غواص به سطح آب نزدیک می شود، شیشه ساعت نشکند.

ساعت های غواصی امروزیعلاوه بر این تمامی ساعت های مچی غواصی کنونی متعلق به برند های رده بالای ساعت، روشی برای اندازه گیری مدت زمان غواصی ارائه می دهند. معمولا اندازه گیری زمان با یک زه چرخان یک جهته که روی قاب ساعت قرار می گیرد و 60 دقیقه روی آن علامت گذاری شده، انجام می شود. اگر زه چرخان زیر آب بطور اتفاقی از کار بیفتد زمان را بیشتر از چیزی که هست نشان می دهد نه کمتر از آن. (نشان دادن زمانی کمتر ممکن است منجر به مرگ شود)

گاهی ساعت های غواصی به جای زه خارجی، نمایشگر دیجیتالی یا زه چرخان داخلی دارند. یکی دیگر از شرایط این ساعت ها، خوانا بودن در نور کم است. هرچه که به عمق بیشتری در آب برویم نور کمتری وجود دارد، پس لومینسانس قوی (قابلیت نشر نور در عدم حضور نور یا همان شبرنگ) و صفحه ساعت با اعداد واضح ،خواندن زمان را در اعماق آب آسان تر می کند.

عقربه ها، علامت های آن و زه چرخان همگی باید آغشته به محلول فسفرسانس باشند، به این ترتیب فرد در خواندن زمان دچار مشکل نخواهد شد.

شبرنگ بودن ساعت های غواصیو درآخر ساعت مچی غواصی باید از مواد ضد زنگ ساخته شده باشد و بتواند آب شور را تحمل کند. فولاد ضد زنگ و طلا انتخاب مناسبی است. همچنین باید با یک بند ضد آب همراه باشد. مواد معروف در ساخت بند ساعت غواصی، مواد فلزی، پلاستیکی یا نایلون هستند.

تاریخچه ای کوتاه از ساعت های غواصی جدید

در اوایل قرن بیستم، مردم هنوز ساعت های جیبی باخود داشتند، اما درطول جنگ جهانی اول افراد نظامی ساعت ه ارا روی مچ دست خود می بستند. این روند بعد از جنگ در بین افراد غیرنظامی نیز گسترش یافت.

رولکس ساعت بینظیر اویستر را در سال 1926 عرضه کرد که بخاطر وجود پیچ چرخشی ساعت (تاج)، کیس بک و زه چرخان خود، ضد آب نیز بود. هرچند این ساعت ضدآب محسوب میشد، اما در مقابل فشار آب سنجیده نشده بود. در 1932 امگا از ساعت مچی مدل مارین با ویژگی مقاومت در برابر فشار رونمایی کرد. این ساعت چند سال بعد بطور رسمی برای استفاده تاعمق 135 متر تایید شد.

ساعت غواصی رولکس اویستردرست قبل از جنگ جهانی دوم شرکت پنرای که از فلورانس ایتالیا متولد شده بود، یک سری نمونه اولیه ساعت های غواصی را به نیروی دریایی سلطنتی ایتالیا ارائه کرد.

صفحه ی مربع شکل با گوشه های خمیده، پیچ تنظیم با سایز بزرگ، قابلیت تعویض بند وصفحه ی واضح با لومینسانس قوی باعث شد این ساعت ها مبنای ساعت های امروزی رادیومیر پانرای شوند.

اگرچه پانرای این ساعت های مچی را برای غواصان نظامی ارائه کردT ولی با معیارهای امروزی نمی توان آن ها را به عنوان ساعت های غواصی در نظرگرفت چون فاقد زه چرخان برای اندازه گیری زمان بودند.

ساعت غواصی بلانک پین در دستان کاپیتان رابرت بابپس از جنگ درسال 1950 با اختراع اسکوبا (دستگاه خودکفای تنفس زیرآب) توسط ژاک ایو کوستو، غواصی به شکل تفریحی رونق یافت.

در1953 بلانک پین ساعت های 50 فاتومی (هر فاتوم 6 فوت است) را در نمایشگاه بازل سوئیس معرفی کرد. این ساعت ها انواع ابتدایی ساعت های غواصی امروزی شمرده می شوند. این ساعت 50 فاتومی قاب 42 میلی متری ،یک زه چرخان با قابلیت لومینسانس و یک صفحه ی مشکی با عقربه ها و شماره های لومینسانسی داشت. اسم این ساعت از عمق آبی که می تواند تحمل کند گرفته شده است. 50 فاتوم برابر 91.45 متر است.

درهمان سال رولکس یک ساعت غواصی را ارائه و در نمایشگاه بازل سال 1954 ساب مارینر را وارد بازار کرد. مقاومت ساعت ساب مارینر در برابر آب تا عمق 100 متری با اختلاف چند متر ساعت 50 فاتومی را شکست داد و برترین ساعت غواصی زمان خود شد.

ساعت غواصی امگا سی مستر 300امگا برای اینکه از قافله عقب نماند ساعت سی مستر 300 را  که تا عمق 200 متری در برابر نفوذ آب مقاوم بود در سال 1957 عرضه کرد. درهمان سال برایتلینگ از مجموعه ی سوپر اوشن (Superocean) خود رونمایی کرد.

بین 1950 تا 1960 ساعت های غواصی در مسیر پیشرفت قرار گرفتند و کمپانی های ساعت سازی مدل های جدید را با قدرت مقاومت بیشتر در برابر آب، طراحی های قوی تر و بهبود مواد بکار رفته به میزان قابل توجه توسعه دادند. هر چند امروزه ساعت های کامپیوتری جایگزین ساعت های مکانیکی شدند، اما شهرت و جذابیت ساعت های غواصی به قوت قبل باقی ماند.

در اینجا با چند تا از ساعت های غواصی مشهور ساخت بهترین برند های بازار آشنا می شویم.

Rolex Submariner 116610

مشهورترین ساعت مچی غواصی تا بحال ساعت رویایی رولکس ساب مارینر بوده است. رولکس طی تغییر تدریجی خود در شصت سال گذشته که باعث ایجاد ساعت ورزشی و لوکس کنونی شد، طبقه بندی فوق العاده ای از ساب مارینر ارائه کرده است. دراین طبقه بندی ساعت هایی از جنس فولاد، طلا، ساعت های دورنگ، دارای تاریخ نگار یا فاقد آن وجود دارند.

ساعت غواصی Rolex Submariner 116610درحال حاضر یکی از مدل های محبوب ما ساب مارینر 116610LV یا “The Hulk” است. این ساعت در سال 2010 رونمایی شد و زه چرخشی سرامیکی سبز رنگی روی قاب اویستر 40 میلی متری خود دارد و به همراه یک صفحه مدرج سبزرنگ زیباست و در موقعیت ساعت 3 آن تاریخ نگار قرارگرفته است.

رنگ پرطراوت آن یک تغییر زیرکانه نسبت به ساب مارینر های مشکی و آبی معمولی است. قدرت ساب مارینر 116610 بخاطرسیستم قابل اطمینان کالیبر 3135با قابلیت تنظیم خودکار می باشد.

Omega Seamaster Planet Ocean

این ساعت در سال 2005 عرضه شد. سی مستر پلنت اوشن مجموعه نسبتا جدیدی است، اما طراحی خود را از سی مستر پروفشنال 1957 الهام گرفته است. این ساعت های مچی غواصی، ساعت های قدرتمندی هستند که تا عمق 600 متری یا همان 2000 فوت به کار می روند. در وب سایت اشرافی مجموعه متنوعی از ساعت امگا سی مستر جهت خرید وجود دارد.

ساعت غواصی Omega Seamaster Planet Oceanدر 2016 امگا مجموعه پلنت اوشن خود را نه تنها از نظر طراحی و مواد بکار رفته بلکه با مجهز کردن آنها به نسل جدید کرونومتر های تایید شده با دقت بسیار بالا بازنگری کرد.

یک مدل فوق العاده از سری سی مستر پلنت اوشن، مدل 215.33.44.21.01.001 با قاب 43.5 میلی متری ضد زنگ استیل، زه چرخان مشکی سرامیکی، صفحه ی سرامیکی مشکی با خطوط نارنجی، بند چرمی با آستر لاستیکی می باشد.

Panerai Luminor Submersible

ممکن است رادیومیر با معیار های امروزی ساعت غواصی جز آنها به شمار نرود، اما پنرای ساعت های غواصی جدید خود را تحت عنوان سابمرسیبل که ابتدا بخشی از مجموعه ی لومینار بود و از سال 2019 مجموعه ی مستقل خود را دارد، تولید می کند.

ساعت غواصی Panerai Luminor Submersibleمدل پانرای لومینار سابمرسیبل PM24 شکل منحصر به فرد مجموعه ی لومینار را داراست. قاب مربعی با گوشه های خمیده، پل محافظ کوک و مجهز به زه چرخشی برای تبدیل شدن به یک ساعت غواصی عالی، همگی از ویژگی های آن است. علاوه بر این موارد عقربه های لومینسانس با سایز بزرگ و تاریخ نگار هم دارد.

Breitling Superoean Chronograph Steelfish

برایتلینگ که پیشگام در هر دو زمینه ی کرونوگراف و ساعت غواصی است، معمولا ساعت های غواصی خود را با کرونوگراف مجهز می کند. در اینجا ساعت فوق العاده شیک و اسپرت برایتلینگ سوپراوشن استیل فیش بررسی میشود.

ساعت غواصی Breitling Superoean Chronograph Steelfishتوانایی فرو رفتن درآب تا عمق 500 متر، قاب فولادی 44 میلی متری، زه چرخشی فولادی و بند استیل بخشی از ویژگی های این ساعت است. این ویژگی ها با عقربه های سه تایی کرونوگراف ، صفحه ی مدرج آبی و نمایش روزهفته و تاریخ برای افزایش کارآیی وقتی که در خشکی استفاده می شود، همراه شده است. زیر کیس بک استیل آن کالیبر 13 با تنظیم خودکار تایید شده توسط COSC قرار گرفته است.

برچسب ها :
دیدگاه شما

یک پاسخ به “ساعت غواصی چیست؟ معرفی بهترین ساعت های غواصی جهان”

  1. محسن هاشمی گفت:

    سپاس از توضیحات جامع و مفید سایت شما
    با علاقه زیادی که به غواصی داشتم همیشه اطلاعات مربوط به این رشته ورزشی را مطالعه می کردم تا اینکه یک ماه قبل به لطف زحمات کادر خوب و مدرسین حرفه ای کلوپ نگین ساحل قشم در پارک زیتون موفق به گذراندن چند دوره آموزشی شدم و خوشحالم که قدم در این عرصه گذاشتم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×