خرید اقساطی
خانه دسته بندی
0
سبد خرید
حساب کاربری
خرید اقساطی

ویژگی های یک ساعت مچی خوب

ادمین اشرافی
گالری اشرافی
1399-03-22 ۲۳:۳۱
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 7 دقیقه
ویژگی های یک ساعت مچی خوب

برندهای مختلف و ساعت‌های متنوعی در بازار وجود دارند و همین امر باعث شده که انتخاب یک ساعت خوب، کار دشواری باشد. انتخاب ساعت، به خصوص برای کسانی که تجربه‌ی اندکی در این زمینه دارند، می‌تواند کار دلهره‌آوری باشد. با این حال ویژگی‌های خاصی وجود دارند که بر اساس آن‌ها می‌توانید گزینه‌های پیش روی خود را محدود و فیلتر کنید.

ما در این مقاله 11 تا از مهمترین ویژگی‌های یک ساعت خوب را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  1. جنس بدنه‌ی ساعت

یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های هر ساعتی، جنس بدنه‌ی آن است. بدنه‌ی ساعت علاوه بر این که زیبایی ساعت را افزایش می‌دهد، بر چیزهای دیگر نیز تأثیر می‌گذارد. مواد مختلفی که در ساخت بدنه‌ی ساعت به کار می‌روند، مقاومت و ماندگاری متفاوتی دارند و همچنین به شدت بر وزن ساعت تأثیر می‌گذارند.

استیل ضد زنگ

استیل ضد زنگ از دهه‌ی 30 میلادی متداول شد و به رایج ترین و محبوب ترین ماده‌‌ی به کار رفته در بدنه‌ی ساعت تبدیل شد تا جایی که توانست جای طلا را بگیرد. استیل ضد زنگ مقرون به صرفه‌تر است و ضد خوردگی است و همچنین وزن سبکی دارد. این ویژگی‌ها باعث شده‌اند که استیل ضد زنگ به ماده‌ی مفید‌تر و مطلوب‌تری برای ساخت ساعت تبدیل شود. در عوض، آن زمان که در ساخت ساعت‌ها از طلا استفاده می‌شد، ساعت‌‌ها بیشتر نشان‌دهنده‌ی ثروت و مقام بودند و جنبه‌ی کاربردی‌شان کمتر مورد توجه قرار می‌گرفت.

تیتانیوم

تیتانیوم خیلی دیرتر از استیل ضد زنگ به دنیای ساعت‌ها وارد شد. اولین ساعتی که در آن تیتانیوم به کار رفته بود در سال 1970 توسط شرکت سیتیزن ساخته شد. تیتانیوم  نیز مانند استیل ضد زنگ، بادوام و ضد خوردگی است. تیتانیوم به اندازه‌ی استیل ضد زنگ محکم و مقاوم است، اما وزنش تقریباً نصف وزن استیل است. همین ویژگی باعث شده که تیتانیوم به گزینه‌ی راحت و بادوامی تبدیل شود.‌ اما با این حال نتوانسته به اندازه‌ی استیل ضد زنگ معروف و رایج شود و این تا حدودی به این دلیل است که تیتانیوم قیمت گران‌تری دارد.

سرامیک

ممکن است با شنیدن واژه‌ی سرامیک به یاد ظروف پخت و پز بیافتید، اما سرامیکی که در ساخت ساعت‌ها به کار می‌رود با آن چیزی که در ظروف پخت و پز دیده‌اید تفاوت بسیاری دارد و مقاوم‌تر است. ساعت‌های سرامیکی فوق‌العاده محکم هستند و همین باعث شده که خراشیده شدن این ساعت‌ها غیر ممکن باشد و علائم فرسودگی را خیلی دیر نشان می‌دهند.

علاوه بر این، ساعت‌های سرامیکی‌ تا مدت زیادی می‌توانند رنگ‌های شاد را مثل روز اولشان نگه دارند، زیرا اشعه‌ی ماورا بنفش بر سرامیک اثری نمی‌گذارد. در کنار این ویژگی‌ها، سرامیک وزن بسیار سبکی دارد و تقریباً هم وزن آلومینیوم است. این ساعت‌ها برای افرادی که پوست حساسی دارند بسیار مناسبند، زیرا سرامیک ماده‌ای هایپوآلرژنیک (ضد حساسیت) است. متأسفانه اگر چه که سرامیک در برابر خراشیدگی مقاوم است، اما ماده‌ی بسیار شکننده‌ای است. اگر این ساعت‌ها از ارتفاع زیادی به زمین بیافتند، احتمال خرد شدنشان وجود دارد. همچنین این ساعت‌ها قیمت بالاتری دارند، زیرا ساخت و قالب‌گیریِ سرامیک کار دشواری است.

  1. نوع شیشه روی صفحه‌ی ساعت

صفحه‌ی ساعت‌ها توسط یک شیشه‌ پوشانده می‌شوند تا از ورود گرد و غبار و آب و ذرات دیگر به داخل ساعت جلوگیری شود. این شیشه که با نام کریستال نیز شناخته می‌شود، از مواد گوناگونی تهیه می‌شود و هر کدام از این مواد دارای خصوصیات و قیمت‌های متفاوتی هستند. سه نوع شیشه‌ی اصلی عبارتند از:  یاقوت کبود، معدنی و اکریلیک.

کریستال یاقوت کبود

یاقوت کبود به ندرت در طبیعت یافت می‌شود، اما برای استفاده به عنوان کریستال ساعت به طور مصنوعی در آزمایشگاه‌ها تولید می‌شود. ساختار یاقوت کبود مصنوعی درست مانند چیزی است که در طبیعت وجود دارد اما قیمتش بسیار ارزان‌تر است.

بعد از الماس، یاقوت کبود از بالاترین درجه‌ی سختی برخوردار است. این سنگ در برابر خراشیدگی و ترک خوردگی مقاوم است. یک نکته‌ی منفی درمورد یاقوت کبود این است که این سنگ به حدی محکم است که فقط با تیغه‌های الماسی بریده می‌شود و همین امر باعث افزایش هزینه‌ی تولیدش می‌شود، همچنین اگرچه که این سنگ ضد خش است اما بسیار شکننده است. کریستال یاقوت کبود به راحتی شکسته و خرد می‌شود و حتی تکه‌های کریستال می‌توانند وارد موتور ساعت شوند و به آن آسیب بزنند.

کریستال اکریلیک

این کریستال بیشتر از اینکه به شیشه شبیه باشد به پلاستیک شباهت دارد. اکریلیک (که پلکسی گلاس هم نامیده می‌شود) بسیار سبک، مقاوم و مقرون به صرفه است.

از آنجایی که این شیشه‌ها شبیه پلاستیک هستند، دربرابر خراشیدگی مقاومت زیادی از خود نشان نمی‌دهند. با این حال برای از بین بردن خراشیدگی‌های کوچک می‌توان این شیشه‌ها را پولیش زد. اگرچه که کریستال اکریلیک ارزان قیمت و پرکاربرد است اما ضد خش نبودنش به این معنا است که بیشتر در ساعت‌های بی کیفیت یا ساعت‌های بچگانه به کار می‌رود.

کریستال معدنی

ممکن است که نام این کریستال‌ها کمی عجیب باشد، اما کریستال معدنی همان شیشه‌ی معمولی است که تحت حرارت یا مواد شیمیایی قرار گرفته تا در برابر خراشیدگی و خرد شدگی مقاوم شود.

شیشه‌های معدنی نسبت به شیشه‌های معمولی مقاوم‌ترند اما به خوبیِ یاقوت کبود نیستند و بالاخره خراشیده می‌شوند. اما از طرف دیگر این کریستال‌ها قیمت بسیار ارزان‌تری دارند و هزینه‌ی تعویضشان بیش از 100 دلار نخواهد شد، به همین دلیل گزینه‌ی خوبی برای ساعت‌هایی است که در رده‌ی پایین یا معمولی قرار دارند.

  1. نوع موتور ساعت

کالیبر یا موتور ساعت بر خلاف سایر مواردی که تا کنون ذکر شده، از بیرون قابل مشاهده نیست. اما دیده نشدنش به این معنی نیست که از اهمیت کمتری برخوردار است. در حقیقت این موتور ساعت است که عقربه‌ها و ویژگی‌های دیگری مثل تقویم و کرنوگراف را به حرکت درمی‌آورد. مانند سایر ویژگی‌هایی که ذکر شد، موتور ساعت‌ هم انواع مختلفی دارد. هر کدام از این سه نوع موتور اصلی (کوارتز، مکانیکی و اتوماتیک)، مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند.

موتور کوارتز

در سال 1969 شرکت سیکو اولین ساعتی که با موتور کوارتز کار می‌کرد را به جهان معرفی کرد و باعث شد که بازار ساعت‌های مکانیکی کساد شود. یک باتری در داخل ساعت‌های کوارتز وجود دارد که سیگنال الکتریکی‌ای را به طرف کریستال کوارتز می‌فرستد. این سیگنال الکتریکی باعث می‌شود که کریستال کوارتز تا 32768 بار در ثانیه نوسان کند و فرکانس دقیقی را ایجاد کند. مدار ساعت این نوسانات را اندازه‌گیری کرده و آن‌ها را به ثانیه تبدیل می‌کند و عقربه‌های ساعت را به حرکت درمی‌آورد.

از آنجایی که فرکانس نوسانات کریستال کوارتز بسیار دقیق هستند باعث می‌شوند که ساعت‌های کوارتز دقت بالایی داشته باشند. از آنجایی که این ساعت‌ها قطعات متحرک کمتری دارند و به باتری مجهز هستند، مراقبت کمتری می‌خواهند، استفاده‌ی آسان تری دارند و از سایر موتورهای ساعت ارزان‌تر هستند. این امر باعث شده که این موتورها برای ساعت‌های معمولی یا کاربردی، بسیار مناسب باشند.

موتور مکانیکی

در داخل ساعت‌های مکانیکی، فنری وجود دارد که نیروی حرکت عقربه‌ها را تأمین می‌کند. این فنر (که به شاه‌فنر معروف است) باید مرتباً کوک شود تا بتواند به عملکردش ادامه دهد. وقتی که شاه‌فنر کوک می‌شود، این انرژیِ حاصل از کوک را از طریق فنرها و چرخ‌دنده‌های مختلف به عقربه‌های ساعت می‌رساند و باعث می‌شود که عقربه‌ها به صورت روان حرکت کنند.

ممکن است تصور کنید که عدم وجود باتری می‌تواند یک نکته‌ی منفی باشد، اما صاحب نظران بر این عقیده هستند که این رقص زیبا و موزونِ چرخ دنده‌ها و فنرها، نمایش فوق‌العاده‌ای از طراحی پیچیده‌ی این ساعت‌ها است. اگر از یک ساعت مکانیکیِ با کیفیت به خوبی مراقبت شود می‌تواند مادام‌العمر دوام بیاورد. علاوه بر این، عدم وجود باتری می‌تواند یک مزیت باشد زیرا این ساعت‌ها به تعویض باتری نیازی ندارند. در حقیقت برخی از افراد از کوک کردن ساعت‌ مکانیکی خود لذت می‌برند. احتمالاً بزرگترین مزیت ساعت‌های مکانیکی این است که طراحی زیبایی دارند. اگرچه که نمی‌توان چنین چیزی را به طور کمی اندازه‌گیری کرد، اما چرخ‌دنده‌های این ساعت‌ها حرکت دلپذیر و هماهنگی دارند.

موتور اتوماتیک

ساعت‌های اتوماتیک نیز مانند ساعت‌های مکانیکی برای نیرو رسانی به عقربه‌هایشان از یک شاه‌فنر استفاده می‌کنند. اما ساعت‌های اتوماتیک نیازی به کوک کردن ندارند و نیروی خود را از انرژی جنبشی حاصل از حرکت دست، تأمین می‌کنند.

یک وزنه‌ی فلزی به نام روتور که به شاه‌فنر متصل است، این ساعت‌ها را کوک می‌کند. این روتور آزادانه می‌چرخد و انرژی تولید می‌کند. ساعت‌های اتوماتیک نیز از مزایای ساعت‌های مکانیکی بهره‌مند هستند، تنها تفاوتشان در این است که این ساعت‌ها نیازی به کوک شدن ندارند. لازم به ذکر است که ساعت‌های اتوماتیک به خاطر وجود روتور در داخل موتورشان، کمی ضخیم‌تر هستند. این قطعه‌ی اضافه، نشانه‌ی کیفیت ساعت است.

  1. ضد آب بودن

این ویژگی ممکن است بسیار ساده و قابل فهم به نظر برسد، اما اعداد مربوط به آن می‌توانند گمراه کننده باشند. این که گفته می‌شود یک ساعت تا عمق 100 متری ضد آب است لزوماً به این معنی نیست که تا عمق 100 متری می‌توانید از آن استفاده کنید.

ضد آب

یک ساعت ضد آب می‌تواند در برابر پاشیده شدن قطرات باران مقاومت کند اما نباید در آب غوطه‌ور شود.

3 بار (واحد اندازه‌گیری فشار)/ 3 اتمسفر/ 30 متر/ 100 فوت

ساعتی که تا عمق 30 متری ضدآب است در حقیقت فقط در برابر پاشیده شدن قطرات مقاومت می‌کند. می‌توانید این ساعت را در حمام بپوشید، اما توصیه می‌شود که فقط در صورتی این کار را انجام دهید که ساعتتان جدید باشد، زیرا واشرها و درزگیرهای ضد آب با گذشت زمان فرسوده و ضعیف می‌شوند و این باعث می‌شود که پاشیدن آب بر روی ساعت‌های قدیمی‌، خطرناک‌تر باشد.

5 بار/ 5 اتمسفر/ 50 متر/ 165 فوت

ساعت‌هایی که تا عمق 50 متری ضد آب هستند را می‌توان در داخل حمام یا در هنگام شنا کردن پوشید اما در آبهای عمیق‌تر نباید از این ساعت‌ها استفاده کنید.

10 بار/ 10 اتمسفر/ 100 متر/ 330 فوت

این ساعت‌ها برای شنا یا غواصی سطحی مناسبند اما نباید برای غواصی عمیق از آن استفاده کنید.

20 بار/ 20 فوت/ 200 متر/ 660 فوت

این ساعت‌ها برای شنا، غواصی اسکوبا و سایر ورزش‌های آبی مناسبند.

بیش از 30 بار/ 30 اتمسفر/ 300 متر/ 990 فوت

ساعت‌هایی که تا عمق 300 متری ضدآب هستند، برای تمام فعالیت‌هایی که در بالا ذکر شد مناسبند و حتی در غواصی اشباع نیز می‌توان از آن‌ها استفده کرد.

  1. بند ساعت

بندهای ساعت، بخش مهمی از ظاهر کلی ساعت را تشکیل می‌دهند. بندهای مختلف بر ظاهر و زیبایی ساعت تأثیر زیادی می‌گذارند.در بیشتر مواقع، بند ساعت بیشتر از صفحه‌ی ساعت در معرض دید قرار می‌گیرد، بنابراین ظاهر بند ساعت از اهمیت بالایی برخوردار است. خوشبختانه بندهای ساعت به راحتی قابل تعویض هستند و نسبت به خود ساعت از قیمت خیلی کمتری برخوردارند. این باعث می‌شود که به راحتی قابل شخصی سازی باشند و بتوان آن‌ها را تغییر داد. حتی اگر ساعت‌های زیادی هم در اختیار نداشته باشید، داشتن بندهای مختلف به شما این امکان را می‌دهد که به ساعتتان تنوع دهید.

بندهای ساعت در راحت بودنِ ساعت هم نقش مهمی دارند. یک بند نامناسب می‌تواند به شما آسیب بزند و مچ دستتان را اذیت کند.

بند زولو (zulu)

این بندها شباهت زیادی با بندهای ناتو دارند، اما تفاوت‌هایی دارند که آن‌ها را از هم متمایز می‌کند. بندهای زولو ضخیم‌تر هستند و قطعات فلزی بزرگتری دارند. این بندها دارای 3 تا 5 حلقه‌ی نگهدارنده‌ (قطعات فلزی روی بند) هستند که یک گزینه‌ی اضافی و اختیاری است. این ساعت‌ها بخاطر ضخامتشان دیرتر پاره می‌شوند و عمر طولانی‌تری دارند.

بند اویستر (Oyster)

دستبندهای اویستر، بندهای کلاسیک و با دوامی هستند که در دهه‌ی 30 میلادی توسط شرکت رولکس معرفی شدند. این دستبند از سه ردیف تشکیل شده و پین‌های بلندی دارد. این دستبندها نه تنها ظاهر زیبایی دارند بلکه از مقاومت بالایی نیز برخوردارند. هرچه اتصالات دستبند کمتر باشند، نقاطی که در آن‌ها احتمال شکستگی وجود دارد نیز کمتر می‌شوند. یکی از نکات منفی درمورد این دستبند‌ها این است که ممکن است کمی خشک‌تر از بندهای دیگر باشند.

بند ساعت پرزیدنت (President)

علت این نام‌گذاری این است که این دستبند توسط دوایت آیزنهاور، رئیس جمهور سابق آمریکا، پوشیده شده بود. شرکت رولکس، 150هزارمین ساعت کرنوگرافش را به نشانه‌ی احترام به آیزنهاور هدیه داده بود. عرض اتصالات در این دستبند درست مانند دستبند  اویستر است، اما تعداد این اتصالات بسیار متفاوت است. دستبند پرزیدنت از اتصالات بیشتری تشکیل شده و این اتصالات طول کوتاه‌تری دارند.این ویژگی باعث شده که این دستبند به خشکیِ دستبند اویستر نباشد اما در عوض دوام و ماندگاری‌ کمتری دارد. ممکن است این دستبند کش بیاید و گشاد شود. دستبند پرزیدنت به خاطر اتصالات بیشتری که دارد، رسمی‌تر به نظر می‌رسد و از آنجایی که این دستبند هم با لباس‌های رسمی و هم با لباس‌های راحتی جور در می‌آید، پس دستبند همه‌کاره‌تر و تطبیق‌پذیرتری است.

بند ساعت Shark Mesh

نام این دستبند از کمپین تبلیغاتی‌ای که شرکت اومگا برای ساعت غواصی Ploprof 600 راه‌اندازی کرده بود، گرفته شده است. دستبند Shark Mesh از حلقه‌های در هم تنیده‌ تشکیل شده و نیازی به پین ندارد. این باعث می‌شود که دوام بالاتری داشته باشد زیرا احتمال شکستن این حلقه‌ها کمتر است. علاوه بر این، طراحی ان به گونه‌ای است که به راحتی بر روی مچ دست قرار می‌گیرد و انعطاف‌پذیر است. این دستبند با سایر بندهای توری فلزی فرق دارد، زیرا حلقه‌هایش بزرگتر هستند.

  1. سطح خارجی ساعت (احساسی که بر روی مچ دستتان ایجاد می‌کند)

شاید این ویژگی فوراً مورد توجه قرار نگیرد، اما سطح بیرونی ساعت بر ظاهر قاب ساعت تأثیر می‌گذارد و قبل از خرید ساعت حتماً باید به آن توجه کنید.

سطح صیقلی

اکثر قاب‌های ساعت از جنس استیل ضد زنگ هستند و پرداختکاریِ استیل ضد زنگ به سه روش انجام می‌شود: پولیش زدن، برس زدن و روش ساب پاشی. استیلی که پولیش شده است، مانند یک آینه صیقلی است و تصاویر را به خوبی انعکاس می‌دهد.

این بدنه‌های صیقلی باید برای مدتی طولانی در زیر یک دستگاه پولیش قرار بگیرند تا به این سطح صیقلی برسند.

استیل برس خورده

استیل ساتنی که اغلب با نام استیل برس خورده شناخته می‌شود، به خاطر خطوط قابل مشاهده‌اش معروف است. این خطوط به دست یک ساعت‌ساز بر روی بدنه‌ی ساعت ایجاد می‌شوند و او برای این که به چنین ظاهری برسد از یک برس مخصوص استیل استفاده می‌کند.

در برخی از ساعت‌ها، بعضی قسمت‌ها پولیش شده‌اند و سایر قسمت‌ها برس خورده‌اند. این کار به این منظور انجام شده که هر قسمت به طور جداگانه مورد توجه قرار بگیرد.

استیل ساب پاشی شده

ساعت‌سازان برای دستیابی به چنین چیزی از تکنیک سندبلاست استفاده می‌کنند. سند بلاست یا ساب پاشی، فرایندی است که در طی آن ذرات شیشه یا ماسه با سرعت بالا به سمت محصول مورد نظر پاشیده می شوند.

این فرایند، سطح محصول را مات می‌کند و باعث می‌شود که هیچ نوری از آن بازتاب نشود. معمولاً در بدنه‌ی ساعت‌های غواصی از این نوع پرداخت استفاده می‌شود.

  1. برند ساعت و شهرت آن

برندهای بسیار زیادی در بازار وجود دارند و همین باعث شده که تصمیم‌گیری درمورد خرید ساعت به کار دشواری تبدیل شود. با این حال در خرید ساعت نیز مانند خرید سایر وسایل، حتماً باید از یک برند با کیفیت و مشهور خرید کنید. برخی از ساعت‌ها به خاطر قیمت پایین و ویژگی‌ها جذابشان ممکن است وسوسه کننده به نظر برسند. در حقیقت ممکن است ساعت ارزان‌قیمتی بخرید که از کیفیت پایینی برخوردار است. ساعت‌های ارزان‌قیمت به هیچ وجه ساعت‌های خوبی نیستند. به همین دلیل است که شهرت یک برند، ویژگی بسیار مهمی است که در هنگام خرید ساعت باید به آن توجه کنید. برخی از برندها سال‌ها است که به خاطر ساعت‌های با کیفیت و مطئن‌شان مشهور هستند.

رولکس

حتی اگر هیچ اطلاعاتی درمورد ساعت نداشته باشید، باز هم نام رولکس را شنیده‌اید و این بی دلیل نیست. این شرکت سال‌ها است که در حال ساخت ساعت است و در این زمینه نوآوری می‌کند. ساعت اویستر که در سال 1926 تولید شد، اولین ساعت ضد آب جهان بود. در سال 1945 ساعت Datejust را تولید کردند، Datejust اولین ساعتی بود که نمایشگر تاریخ را به طور خودکار عوض می‌کرد. سایر نوآوری‌های رولکس عبارتند از:

  • اولین ساعتی تا عمق 100 متری ضد آب بود
  • اولین ساعتی که در آن واحد می‌توانست دو منطقه‌ی زمانی مختلف را نشان دهد

رولکس بزرگترین شرکت ساعت‌سازی است که ساعت‌های با کیفیتی تولید می‌کند و اگر از رولکس خرید کنید می‌توانید از کیفیت ساعتتان مطمئن باشید.

تیسوت

تیسوت که یک شرکت ساعت‌سازی سوئیسی است، با ساعت‌های با کیفیتش که قیمت‌های معقولی دارند، شناخته می‌شود. ساعت‌های تیسوت بر خلاف قیمت‌های نسبتاً پایینشان، هنوز هم تمام استانداردهای ساعت‌سازی سوئیسی را رعایت می‌کنند.  این برند در سال 1983 به شرکت معتبر سواچ پیوست.

سیتیزن

سیتیزن یکی دیگر از برندهای معتبر است که با اینکه گران‌ترین و لوکس‌ترین ساعت‌های بازار را تولید نمی‌کند اما ساعت‌هایش نسبت به قیمت ارزان‌شان، از کیفیت بالایی برخوردارند. ساعتهای سیتیزن به قابلیت اطمینان و ماندگاری و همچنین قیمت مناسب‌شان مشهورند. محدوده‌ی قیمت این ساعت‌ها از 100 دلار تا چند صد دلار است و قیمت خیلی بالایی ندارند.

فناوری Eco-Drive، یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد سیتیزن است. ساعت‌هایی که به فناوری Eco-Drive مجهزند، ساعت‌های باکیفیتی هستند که از انرژی خورشیدی استفاده می‌کنند.

اینویکتا (Invicta)

یک حقیقت جالب درمورد اینویکتا این است که این شرکت بیش از 180 سال است که در این تجارت فعالیت می‌کند!

اینویکتا برند دیگری است که بر روی ساخت ساعت‌های لوکس تمرکز نکرده است، بلکه هدفش این است که ساعت‌های باکیفیت را با قیمت مناسبی عرضه کند. ساعت‌های اینویکتا نسبت به  ساعت‌های دیگر بزرگتر هستند و ظاهر مردانه‌تری دارند که ممکن است با سلیقه‌ی شما همخوانی داشته باشد یا از آن خوشتان نیاید.

  1. پیچیدگی‌ها (ویژگی‌های اضافی)

ممکن است تصور کنید که “پیچیدگی” به معنای یک چیز مشکل‌ساز است، اما پیچیدگی‌ها فقط ویژگی‌های اضافه‌ای هستند که چیزی به غیر از زمان را نشان می‌دهند.

تاریخ

اگر دوست دارید که همیشه به روز باشید آنگاه وجود یک نمایشگر تاریخ بر روی صفحه‌ی ساعتتان می‌تواند ویژگی مفیدی باشد.

کرنوگراف

کرنوگراف صرفاً یک کلمه‌ی فانتزی برای کرنومتر (استاپ واچ) است. این ویژگی چندان ضروری نیست اما اگر دوست دارید که در هنگام ورزش کردن یا انجام کارهای دیگر، زمان را اندازه‌گیری کنید آنگاه این ویژگی می‌تواند برایتان مفید باشد.

نور پس زمینه

اگر غالباً شب‌ها از خانه بیرون می‌روید آنگاه شاید بهتر باشد که ساعتی را انتخاب کنید که نور پس زمینه داشته باشد. نور پس زمینه باعث می‌شود که چک کردن ساعت در تاریکی برایتان راحتتر شود.

  1. کیفیت ساخت ساعت

این ویژگی بر خلاف ویژگی‌های دیگر، چیزی نیست که به راحتی و فقط با نگاه کردن به صفحه‌ی مشخصات ساعت بتوانید به وجودش پی ببرید. بدیهی است که خرید یک ساعت مچی با کیفیت که با مهارت بالایی ساخته شده، از اهمیت زیادی برخوردار است. اما چگونه می‌توان ساعت خوب را از بد تشخیص داد؟ خب برای شروع می‌توان گفت که ساعت‌های با کیفیت از مواد با کیفیتی ساخته شده‌اند.

به عنوان مثال موتورهای کوارتز در هر نوع ساعتی به کار می‌روند، اما موتور‌های مکانیکی نمادی از ساعت‌های با کیفیت‌تر هستند. ممکن است که کریستال به کار رفته در ساعت‌های رده پایین‌ از جنس شیشه‌ی معدنی باشد، در حالی که شیشه‌ی یک ساعت درجه یک به احتمال زیاد از یاقوت کبود ساخته شده است. علاوه بر این، نکات دیگری هم وجود دارند که باید بتوانید آن‌ها را تشخیص دهید.

ساعت‌های بی کیفیت، دستبند و بدنه‌ی ضعیفی دارند. علاوه بر این، اگر ساعت را تکان دهید ممکن است عقربه‌هایش حرکت کنند. یک ساعت مچی با کیفیت، محکم‌تر و سنگین‌تر است و همچنین بندها یا دستبندهای محکم و راحتی دارد و بدنه‌اش با دوام است.

  1. افزایش ارزش

اگرچه که این ویژگی به سرعت بر ساعت شما تأثیر نمی‌گذارد، اما به هر حال افزایش قیمت نیز ویژگی مهمی است که در هنگام خرید ساعت باید به آن توجه شود. از آنجایی که بیشتر خریداران فقط به جنبه‌های مستقیمی مثل ظاهر ساعت توجه می‌کنند، باعث شده‌اند که این ویژگی چندان متداول نباشد.

اما اگر ساعتی را بخرید که با گذز زمان ارزش خود را از دست می‌دهد، آنگاه اگر در آینده بخواهید این ساعت را بفروشید، ضرر بسیار بزرگی خواهید کرد.

اگر می‌خواهید ساعت ارزان‌قیمتی بخرید یا هرگز قرار نیست که ساعتتان را بفروشید در این صورت افزایش قیمت ساعت، مسئله‌ی چندان مهمی نیست و نباید بر تصمیم‌گیری‌تان اثر بگذارد. در غیر این صورت وقتی در جستجوی ساعت‌های لوکس هستید، باید این ویژگی را نیز مد نظر قرار دهید. متأسفانه پیش‌بینی قیمت دقیق یک ساعت در آینده، کار دشواری است. اما می‌توانید از این راهنمایی‌ها استفاده کنید:

معمولاً ساعت‌های رولکس و پتک فیلیپ با گذر زمان با ارزش‌تر می‌شوند.

البته عوامل بسیار زیادی بر افزایش قیمت ساعت در طول زمان تأثیر می‌گذارند. این عوامل عبارتند از شناخت برند، تقاضا و انحصاری بودن.

همانطور که قبلاً نیز گفته شد، رولکس یک برند بسیار شناخته شده است و این بدان معنا است که تقاضا برای ساعتهایشان زیاد است. علاوه بر این بسیاری از سلبریتی‌ها و افراد مشهور از ساعت‌های رولکس استفاده می‌کنند و همین باعث شده که اعتبار و مقبولیت ساعت‌های رولکس افزایش پیدا کند.

پتک فیلیپ نیز برند معروفی است اما قیمت‌های بالاتری دارد و همین باعث شده که عموم مردم به این ساعت‌ها دسترسی نداشته باشند. این بدان معنا است که انحصاری بودن این ساعت‌ها نقش پررنگی در افزایش قیمتشان دارد.

ساعت‌های برخی از برندهای دیگر هم از تقاضای بالایی برخوردارند. برندهایی مثل امگا، کارتیه، بریتلینگ و غیره.

درک این مسئله مهم است که وجود تقاضای بالا برای یک برند، صرفاً به این معنی نیست که تمام ساعت‌های آن برند در آینده دچار افزایش قیمت می‌شوند. ممکن است که برخی از مدل‌های خاص از یک برند بیشتر از سایر مدل‌های همان برند دچار افزایش قیمت شوند، بنابراین ضروری است که قبل از اقدام به خرید ساعت، درموردش تحقیق کنید.

  1. کشور سازنده

آخرین ویژگی مهمی که برای خرید ساعت باید به آن توجه کنید، کشور سازنده‌ی ساعت است. برخی از کشورها در زمینه‌ی ساعت‌سازی، از تاریخچه و سابقه‌ی طولانی مدتی برخوردارند. البته منظور ما این نیست که تصمیم‌گیری‌های خود را فقط بر اساس کشور سازنده‌ی ساعت انجام دهید،  بلکه این ویژگی صرفاً نشان‌دهنده‌ی کیفیت ساعت است و باید به آن توجه شود.

با توجه به چیزهایی که گفته شد، دو کشور وجود دارند که در زمینه‌ی ساعت‌سازی از سایر کشورها سر تر هستند: سوئیس و ژاپن.

سوئیس

احتمالاً کشور سوئیس که معروف‌ترین کشوری است که به ساعت‌هایش شناخته می‌شود، از صنعت ساعت‌سازیِ تثبیت شده و جا افتاده‌ای برخوردار است. ساعت‌سازی در سوئیس، یک آیین چند صد ساله است و آن‌ها به این حرفه‌ی خود افتخار می‌کنند.

رولکس در سال 1905 در انگلستان تأسیس شد، اما از سال 1919 در سوئیس مستقر شده است. سایر ساعت سازان بزرگ سوئیسی عبارتند از: امگا، تیسوت، زنیت، هابلوت و بریتلینگ.

ژاپن

کشور ژاپن با پیشرفت سریع در فناوری‌اش توانسته ساعت‌های با کیفیت را در مقیاس بزرگ تولید کند و این تولیدات انبوهشان باعث شده که ساعت‌هایشان قیمت مقرون به صرفه‌ای داشته باشند. همچنین کشور ژاپن به نوآوری در ساعت‌سازی مشهور است. شرکت ژاپنی سیکو اولین ساعت کوارتز را تولید کرد و سایر برندهای ساعت‌سازی ژاپنی نیز از سیکو پیروی کردند.

اگرچه که ژاپن بیشتر به ساعت‌های مقرون به صرفه‌اش مشهور است، اما شرکت‌هایی مثل سیکو و سیتیزن در حال تولید ساعت‌های با کیفیت و گران قیمتی هستند تا بتوانند با رقبای سوئیسی خود به رقابت بپردازند.

علاوه بر این، ژاپن به تولید ساعت‌های دیجیتال و هیبریدی نیز معروف است. کاسیو و اورینت، برندهای شناخته شده‌ای هستند که مدلهایی مثلG-Shock، Protek و غیره را تولید می‌کنند.

نتیجه گیری

ساعت‌ها دستگاه‌های پیچیده‌ای هستند که قطعات و مشخصات متنوعی دارند. در این مقاله ما 11 تا از مهمترین ویژگی‌هایی که در هنگام خرید ساعت باید به خاطر بسپارید را مورد بررسی قرار دادیم. اگر در هنگام خرید ساعت به این ویژگی‌ها توجه کنید و تحقیق‌های لازم را انجام دهید، می‌توانید یک ساعت با کیفیت بخرید که تا سال‌ها برایتان کار می‌کند.

برچسب ها :
دیدگاه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×