خرید اقساطی
خانه دسته بندی
0
سبد خرید
حساب کاربری
خرید اقساطی

سیکو یا سیتیزن؟

ادمین اشرافی
گالری اشرافی
1399-06-22 ۱۲:۲۹
سیکو یا سیتیزن؟

در دهه 1970، تولیدکنندگان آسیایی ساعت مچی شروع به ایجاد حرکتهای بزرگی در این صنعت کردند. این امر تا حد زیادی به دلیل انقلاب کوارتز  (معروف به بحران کوارتز در سوئیس) بود، یعنی جاییکه تولید ساعتهای کوارتز و باتری دار به طور چشمگیری فضای تولید ساعت مچی را تغییر داد. پس از آن تولید کنندگان اروپایی تنها مراکز اصلی تولید ساعت در جهان نبودند.

در چند دهۀ محبوبیت ساعت های کوارتز، دو برَند ژاپنی که جز بهترین برندهای برندهای ساعت مچی ژاپنی محسوب می شوند، بخش قابل توجهی از بازار تک فروشی Seiko و Citizen را در دست گرفتند. در ظاهر، شباهت های زیادی بین این دو شرکت، جدای از واقع بودن در یک کشور، وجود دارد. با این حال، در واقع، برَندها و ساعت های آنها تفاوت های قابل توجهی با هم دارند.

در اینجا همه مواردی که باید درباره ساعتهای Seiko و ساعت های Citizen بدانید آورده شده است.

تاریخچه Seiko

تاریخچه Seikoاصل و ریشه Seiko  به سال 1881 برمی گردد، زمانیکه شخصی به نام کینتارا هاتوری مغازه ساعت و جواهرات را در تویکو ژاپن افتتاح کرد. از سال 1892، هاتوری شروع به تولید ساعتهایی با نام Seikosha کرد، که تا سال 1924 به یک شرکت ساعت سازی به نام Seiko تبدیل شد. Seiko در زبان ژاپنی به معنای “نفیس” یا “موفقیت” است. روشن است که هاتوری از همان ابتدا آرزوهای بزرگی برای شرکت خود داشت.

این شرکت توانست طی چند دهه تجارت ثابتی برای خود داشته باشد و تولید ساعت مچی را در 1969 با ارائۀ اولین ساعت مچی کوارتز بنام Sequart Quartz-Astron 35SQ برای مصارف عمومی تغییر داد. این ساعت ها به قیمت 1250 دلار (حدود 8500 دلار امروز) فروخته شدند.

چند سال طول کشید تا ساعت کوارتز به اندازه کافی مقرون به صرفه شود و به محصولی برای یک فرد متوسط ​​تبدیل شود، اما Astron  اولین شلیک در یک انقلاب بود.

ساعت های سیکو از فروشگاه اشرافی:



ساعت سیکو 5 اورجینال Seiko 5 SNXS77J1
5,450,000 تومان


ساعت سیکو بند استیل Seiko SNKK31J1
5,450,000 تومان


ساعت سیکو صفحه مشکی Seiko SNKE53J1
5,450,000 تومان


ساعت سیکو Seiko SNK559J1
5,450,000 تومان


ساعت سیکو صفحه مربعی Seiko SNXK97J1
5,450,000 تومان


ساعت سیکو صفحه سورمه ای Seiko SNK563J1
5,450,000 تومان

دهه 1970 تحولات بزرگی را در دنیای ساعت سازی ایجاد کرد و ساعت سازهای معتبر سوئیسی به وحشت افتادند. با ساده شدن تولید این فناوری، ساعتهای کوارتز که به جای مکانیزم های پیچ در پیچ به باتری متکی بودند، قیمتشان پایین آمد و مردم عادی گروه گروه به خرید آنها روی آوردند.

در دهه 1980، کارخانه های سنتی ساعت سازی، به ویژه در سوئیس، دوباره توانستند جایگاه خود را پیدا کنند و به عنوان سازندگان بهترین ساعتهای لوکس دنیا جایگاه خود را تثبیت کنند. با این حال، Seiko  به آغاز دوره ای از ساعت های مچی ارزان قیمت و روزمره کمک کرد و به یکی از  برندهای برجسته جهانی ساعت تبدیل شد.

تاریخچه ساعتهای Citizen

تاریخچه ساعتهای Citizenدر مقایسه با Seiko، تاریخچه Citizen  بصورت کوتاه تر و کمتر چشمگیرتر است. Citizen که در سال 1930 توسط سرمایه گذاران ژاپنی و سوئیسی تاسیس شد، ابتدا توسط ساعت ساز سوئیسی، رودولف اشمید در سال 1918 در سوئیس ثبت شد. در این 100 سال گذشته، این شرکت به ویژه بر روی نوآوری و ایجاد ساعت های پایدار تمرکز کرده است.

بسیاری از ساعت های آنها از انرژی خورشیدی استفاده می کنند، اما بزرگترین ادعای این شرکت در زمینه شهرت ابتکاری خود، یعنی تولید اولین ساعت شمار اتمی چند بانده در سال 1993 است. یک ساعت اتمی که سیگنالی را از یکی از بزرگترین ساعت های اتمی دریافت میکند- یعنی از یکی از دقیق ترین ساعت هایی که تابحال ساخته شده اند – که در اطراف کره زمین قرار دارند. ساعت اتمی در طی 100000 سال فقط کمتر از یک ثانیه خطا دارد [عقب میماند] (این خطا را با بسیاری از ساعت های کوارتز که در طی ماه ها یا حتی هفته ها یک ثانیه عقب میمانند مقایسه کنید).

از زمان انقلاب کوارتز، Citizen  به یکی از بزرگترین ساعت سازها در جهان تبدیل شده است.

ساعت های ستیزن از فروشگاه اشرافی:



ساعت سیتیزن بند چرمی Citizen 7136L
990,000 تومان


ساعت سیتیزن قاب طلائی Citizen 7137L
990,000 تومان


ساعت سیتیزن سه موتوره Citizen 17138L
990,000 تومان


ساعت مچی سیتیزن Citizen 7318G
675,000 تومان


ساعت سیتیزن سه موتوره Citizen 18135G
1,170,000 تومان


ساعت ست سیتیزن صفحه مشکی Citizen 18149G
1,170,000 تومان


ساعت سیتیزن بند چرم قهوه ای Citizen 18136O
1,170,000 تومان


ساعت سیتیزن سورمه ای Citizen 18022G
850,000 تومان


ساعت ست سیتیزن مشکی Citizen 6079G
485,000 تومان


ساعت مچی ست سیتیزن Citizen 3388G
1,100,000 تومان

اگرچه بازوی اصلی تولید آنها در ژاپن است، اما بسیاری از ساعتهای آنها می توانند از نظر فنی ادعا كنند كه دقیقا مشابه ساعت های“سوئیسی” هستند و می توان آنها را به طور دقیق مانند ساعت های باکیفیتی در حد ساخت سوئیس توصیف كرد. علاوه بر خط تولید ساعت Citizen ، شرکت Citizen Watch Co  شرکت مادر ساعت سازان آمریکایی، Bulova  است.

کدام ساعت ها بهتر هستند؟ Seiko یا Citizen؟

مقایسه مستقیم این دو به دلایل زیادی دشوار است.

اول اینکه، هر دو دارای یک سری ساعتهای گسترده با مجموعه ها و سبک های متفاوت هستند. ثانیاً، خطوط تولید هر دو شرکت از ساعتهای پیچیده و سنگین با قیمت بالا تا ساعت های ارزانتر به تولید میپردازند. فراتر از این موارد، هر دو شرکت طرفداران و مخالفان خود را دارند، بنابراین یافتن انتقادهای بی طرفانه در آنها کار دشواری است.

پاسخ به این سوال که کدام شرکت بهتر است نیز به این بستگی دارد که شما، بعنوان مصرف کننده، بدنبال چه چیزی در یک ساعت هستید. به عنوان مثال، حتی اگر Seiko به عنوان شروع کننده انقلاب کوارتز شناخته شده باشد، آنها هنوز هم تعداد قابل توجهی ساعت مچی مکانیکی تولید می کنند.

در مقابل، Citizen  تمرکز بیشتری روی ساعت های کوارتز دارد.

از لحاظ سبک، همچنین Seiko بیشتر به دنبال ظاهری کلاسیک تر است در حالیکه Citizen از سبکی خلاقانه، حتی تجربی استقبال میکند. به عنوان یک شرکت قدیمی، به نظر می رسد که Seiko واقعاً به دنبال ایجاد شهرت خود با برقراری عمدی ارتباط با گذشته است.

از طرف دیگر Citizen تأکید بیشتری بر فناوری روز دنیا دارد. این واقعیت نشان می دهد که Citizen بسیار زودتر و قویتر از Seiko از فناوری انرژی خورشیدی در خطوط تولید ساعت خود استفاده کرده است.

از نظر فروش، به نظر می رسد Citizen برنده بازار باشد، زیرا بازار را کاملا دقیق تر از Seiko اشباع کرده است، اما تفاوت زیادی در بازار فروش آنها دیده نمیشود. برای اکثر علاقه مندان ساعت های مچی، این دو برَند از نظر تولید ساعت های با کیفیتی که نه پر زرق و برق هستند و نه خیلی گران، شهرت یکسانی دارند. بخاطر تمام این دلایل، بهترین روش مقایسه شرکت ها مقایسه سر به سر ساعت های معادل آنهاست.

پرفروش ترین های Seiko و  Citizen

بهترین مکان برای شروع، مقایسه دو تا از پرفروش ترین ساعتهای Seiko و Citizen است.

این امر باعث می شود ساعت مچی اتوماتیک مردانه Seiko 5 SIK805 Seiko  در برابر Citizens Men BM8180-03E  قرار گیرد. 

هر دو ساعت جزو ساعت های آنالوگ با بخش نشانگر روز و تاریخ و بندهای نایلونی هستند. هر کدام در پشت ساعت ظاهری راه راه دارند که ظرافت طراحی را نسبت به ویژگی های اضافی جای می دهد. از شباهت های دیگر این دو برَند می توان به ظاهر سبز رنگ، الهام گرفته از ارتش، حاشیه های استیل ضد زنگ و پهنای باند یکسان اشاره کرد.

بخاطر اینکه که این دو ساعت با یکدیگر رقابت می کنند و از ویژگی های مشابهی برخوردار هستند، قیمت این دو ساعت بسیار رقابتی است.

از لحاظ ظاهری، این ساعت ها بسیار شبیه به هم هستند، که صرفا نوع بسته بندی شرکتی نشان میدهد که کدام ساعت متعلق به کدام شرکت است.

اگرچه تفاوتهایی نیز بین این دو برَند وجود دارد که وقتی دقیق تر به داخل ساعت نگاه می کنیم، آشکار می شوند.

یک تفاوت اصلی در این است که ساعت Seiko یک ساعت مکانیکی اتوماتیک است در حالیکه ساعت Citizen  یک ساعت کوارتز ژاپنی است.

ساعت مجهز به باتری به طور کلی دقت بیشتری نسبت به ساعت مکانیکی دارد، اگرچه ساعت اتوماتیک از فناوری طبیعی مورد استفاده برای حفظ دقت نسبی در زمان سنجی استفاده می کند.

قاب Citizen 1.5 میلی متر ضخیم تر از ساعت Seiko است که منطقی است زیرا ساعت های اتوماتیک به قطعات متحرک بیشتری نیاز دارند. ساعت Citizen همچنین تا 330 فوت در برابر آب مقاوم است، در حالیکه Seiko  تنها تا 99 فوت در آب مقاومت نشان میدهد. Citizen همچنین از روشنایی دست ها برای سهولت در خواندن در تاریکی استفاده می کند.

یکی دیگر از ویژگی هایی که می توان در ساعت Citizen (و در بیشتر ساعت های آن) یافت، که این ویژگی در ساعت های Seiko وجود ندارد، وجود یک باتری با انرژی خورشیدی است.

موتور ساعت سیکوساعتهای خورشیدی

ساعتهای خورشیدیهمانطور که در بالا گفته شد، ساعتهای Citizen به طور کلی کوارتز هستند در حالیکه Seiko بیشتر ساعتهای مکانیکی تولید می کند. به همین دلیل، Citizen  در تولید ساعتهای خورشیدی پیشتاز بوده است.

هر دو شرکت ساعت هایی را با باتری های خورشیدی می فروشند، اما در این ناحیۀ خاص، Citizen  خیلی جلوتر از Seiko است.

Citizen  فناوری انرژی خورشیدی خود را Eco-Drive  می نامد و شما تقریباً در تمام ساعتهای پرفروش آنها را پیدا خواهید کرد. این فناوری با انرژی خورشیدی به این معنی است که باتری لیتیوم تیتانیوم در داخل مدت بیشتری دوام می آورد و نیازی به تعویض ندارد. در واقع، حتی پس از 20 سال استفاده، باتری باید 80 درصد از قابلیت شارژ مجدد خود را حفظ کند.

بخش کوارتز Seiko خود شامل Seiko Solar  است. بر خلاف Eco-Drive که در بین خطوط تولید مختلف ساعت Citizen یافت می شود، Seiko Solar  محدود به یک سری ساعت های خاص و چند ساعت ممتاز است.  Seiko اولین ساعت مجهز به انرژی خورشیدی خود را در سال 1977، یک سال پس از اولین Eco-Drive  ، تولید کرد.

از نظر فناوری واقعی، تفاوت بین Eco-Drive و Seiko Solar بسیار ناچیز است، اما روند سازگاری این دو ساعت با محیط زیست چگونه با یکدیگر مقایسه می شود؟

Citizen Eco-Drive  در مقابل  Seiko Solar

از آنجا که از Eco-Drive بسیار گسترده تر از فناوری Seiko Solar استفاده می شود، محدود کردن یک ساعت برای مقایسه کمی سخت تر است. به همین دلیل، ما چند ساعت را بررسی میکنیم که نمایانگر دو ساعت کاربردی در خطوط تولید هر شرکت هستند.

ساعت Citizen’s Eco-Drive  با نامPromaster Navihawk Satellite GPS Watch  مملو از ویژگی های خاص است. سری Promaster مجموعه ای از ساعت ها را شامل می شود که شامل ساعت های غواصی و ساعت های کل مناطق زمین است. این GPS ماهواره ای Navihawk خاص دارای ویژگی هایی است که مخصوص خلبانان طراحی شده است.

برای مقایسه، ساعت  Seiko Solar SS Chronograph GPS Watch وجود دارد. Seiko ساعتهای جغرافیایی خورشیدی بی شماری را تولید می کند، از جمله طیف گسترده ای از ساعت های Astron (همانطور که به یاد می آورید، Astron  اولین ساعت کوارتز بود). این کرونوگراف SS (گاه شمار فواصل زمانی) نیز در خط تولید Astron قرار دارد.

بیایید با شباهت ها شروع کنیم. هر دو ساعت خورشیدی و آنالوگ از جنس استیل ضد زنگ هستند. سطح رویی هر دو از جنس کریستال است و بدنه یا قاب هر دو ساعت ساعت بزرگ است: 44.6 میلی متر در Seiko و 47 میلی متر در Citizen.

GPS  در هر دو ساعت به شما اجازه می دهد تا ساعت براساس زمان منطقه ای که در آن هستید به طور خودکار به روز شود. هر دوی آنها همچنین دارای عملکرد کرونوگرافی و عقربه های روشن هستند.

ساعت Seiko دارای چند ویژگی اضافی است که قیمت بالاتر آن را توضیح می دهد، از جمله زمان سنج اتمی و یک مسافت سنج (تاچیمیتر). با وجود اتمی و خورشیدی بودن، فناوری هنوز به صورت خودکار انجام می شود، در حالیکه Citizen کوارتز ژاپنی است. نمایشگر Citizen شلوغ تر از Seiko است، اگرچه هر دو شامل سه گاه شمار اضافی و یک بخش برای نمایش روز و تاریخ در روی صفحه هستند. هر دو ساعت برای همه مناطق زمانی جهان کاربرد دارند.

ساعت Citizen از نظر مقاومت در برابر آب از Seiko – تا 660 فوت در مقایسه با 330 فوت Seiko – و حاشیه کشویی چرخان خلبان پیشی می گیرد. درغیر اینصورت، ساعتها حتی تا عرض باندهایشان بسیار شبیه هم هستند. شاید به دلیل برچسب قیمت ارزان تر، ساعت Citizen نظرات بسیار بیشتری را به خود جلب کرده است و نشان میدهد که فروش آن بهتر از Seiko است.

ساعتهای Seiko و Citizen زنانه

نکته دیگر در مقایسه ساعتهای زنانه این دو شرکت است. بیایید دو مورد را بررسی کنیم که تقریباً قیمت یکسانی دارند.

برای Seiko، ساعت زنانه  SXDG58P1 Ladies Casual Watch وجود دارد و از  Citizen ساعت Chandler FB2003-05A Eco-Drive را داریم.

ساعت آنالوگ خانمهای Seiko نقره ای و سفید با اکسنت های طلا و الماس است. در آن از یک باتری کوارتز استفاده می شود که عمر سه ساله دارد. تا 100 متر مقاوم در برابر آب است و شامل یک بخش نشانگر تاریخ است. به غیر از این، این ساعت بسیار ساده و دارای استیل ضد زنگ است. قطر قاب آن 28 میلی متر و ضخامت آن 7 میلی متر است.

ساعت Citizen چندان پر زرق و برق نیست اما همچنان از ظرافت ملایمی برخوردار است. دارای صفحه سفید، باند به رنگ ماهی قزل آلا شکل است و قاب آن مانند رز طلایی است. این ساعت بزرگتر است و دارای قاب 39 میلی متری در 12 میلی متر است. همچنین دارای فناوری کوارتز است، اما از عمر باتری بسیار طولانی تر و قابل اطمینان تری از Eco-Drive استفاده می کند. صفحۀ آن شامل یک بخش نمایشگر تاریخ و دو گاه شمار اضافی، از جمله کرنوگراف است. غیر از این، مانند ساعت Seiko، بازاریاب ها در این فروش عمدتا دست کم گرفته شده است.

هر دو ساعت به روز و با سبک کاملاً زنانه هستند. ساعت Citizen  فقط بر اساس کارایی و عملکرد، قیمت بیشتری را با قیمت کمتری ارائه می دهد، اما هیچ یک از این ساعت ها گران نیستند و فناوری کوارتز به معنی قابل اعتماد بودن هر دو ساعت است.

Seiko  محبوبیت بیشتری دارد یا ساعت Citizen؟

با وجود شباهت بین دو برَند چه از نظر کشور مبدا و چه از نظر سبک های مختلف، کاملاً واضح است که Citizen از فروش بیشتر و دامنه وسیع تری برخوردار است.

مقایسه محبوبیت سیکو با سیتیزنهنگام جستجوی ساعتهای Seiko ، اغلب متوجه می شوید که به بخش عمده فروشی آن توجه زیادی نشده است و یا باید مستقیماً از Seiko یا از طریق فروشندگان ویژه ساعت خرید کنید. البته امروزه، این روند فروش، به ویژه برای برندهای ساعت لوکس مانند Rolex  یا TAG Heuer  نیز غیر عادی نیست.

مشکل این است که، Seiko  یک برَند تجاری لوکس نیست و مشتری های آنها بیش از یک فروشگاه را جستجو می کنند.

در مقابل، Citizen حضور خود را در سراسر دنیای تک فروشی ساعت تثبیت کرده است. بخشی از این اشباع تمرکز آنها بخاطر فناوری Eco-Drive  است. علاوه بر سازگار بودن این ساعت با محیط زیست و قابل اطمینان تر بودنش، فناوری خورشیدی یکی از بزرگترین دردسرهای مربوط به تعویض باتری را حل می کند.

بررسی کیفیت های متفاوت ساعتهای هر برند دشوار است، اما از نظر ارزش برای پول شما، Citizen  به طور کلی به صرفه تر است. برای هر کسی که به طور خاص در حال خرید ساعت مکانیکی است، Seiko  قطعاً چیزهای زیادی برای ارائه دارد. برای همه افراد دیگر، طراحی ساعتهای آیندۀ  Citizen احتمالاً جذابیت بیشتری خواهند داشت.

برچسب ها :
دیدگاه شما

یک پاسخ به “سیکو یا سیتیزن؟”

  1. علی شرکت گفت:

    راستش من هر دو مدل رو داشتم و واقعا تفاوت خاصی بین این دو برند از نظر کارکرد ندیدم . اصولا رقابت بین این دو برند مشابه رقابت بنز و بی ام و هستش . هر دو کمپانی نهایت تلاششون رو برای ارائه جدیدترین تکنولوژی دنیا به خریدار انجام میدن و تفاوتهای فنی قابل لمسی بینشون وجود نداره . اینجا دیگه بحث سلیقه خریدار مطرح میشه و گروه سنی ای که طراح مدل مد نظر داشته . اصولا طراحی سیتیزن از همون اول جوان پسند تر از سیکو بوده ولی سیکو سعی در طراحی مدل‌هایی با وقار رو داشته . از مقایسه خوبتون در مقاله تشکر میکنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×