خرید اقساطی
خانه دسته بندی
0
سبد خرید
حساب کاربری
خرید اقساطی

چرا ساعت های مکانیکی را دوست داریم؟

ادمین اشرافی
گالری اشرافی
1399-04-14 ۱۱:۲۵
چرا ساعت های مکانیکی را دوست داریم؟

در این مطلب به معرفی 5 دلیل برای علاقه‌مندی ما به ساعت‌های مکانیکی پرداخته ایم.

1. مهارت و ظرافت

این مورد، مهم‌ترین چیزی است که در ساعت‌های مکانیکی وجود دارد. زیرا در اصل، همین ظرافت و مهندسی است که ما را به خود مجذوب کرده. برخی از افراد به صنایع دستی و هنر علاقه‌مند هستند، برخی دیگر نیز به هنر و مهارتی که در داخل ساعت‌های مکانیکی به کار رفته است، علاقه دارند.

اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که به مهندسی علاقه دارید، طبیعتاً مجذوب ساعت‌های مکانیکی خواهید شد، زیرا ساعت‌های مکانیکی مظهر یک مهندسی دقیق هستند. یک ساعت مکانیکی پیشرفته، از صدها قطعه‌ی کوچک تشکیل شده و تمام این قطعات با دقت زیادی در کنار هم مونتاژ شده‌اند تا بتوانند نیروی مورد نیاز برای راه‌اندازی ساعت را تأمین کنند. ساعت‌سازی یک هنر فوق‌العاده تأثیرگذار است و داشتن یک ساعت مکانیکی به این معنی است که یک قطعه‌ی پیشرفته‌ی مهندسی شده که زمان زیادی صرف ساخت آن شده است را در اختیار دارید. هرچه ساعتی گران‌تر و نایاب‌تر باشد، موتور مکانیکی آن پیشرفته‌تر خواهد بود و بنابراین آن ساعت جذاب‌تر می‌شود.

بنابراین به هیچ وجه نمی‌توان یک ساعت مکانیکی با کیفیت را با یک ساعت کوارتز ارزان مقایسه کرد، اما هنوز هم برخی از افراد این دو را با هم مقایسه می‌کنند. درست است که ساعت‌های کوارتز نسبت به ساعت‌های مکانیکی از دقت بیشتری برخوردار هستند و فرقی ندارد که قیمتشان ده‌ها هزار دلار است یا صدها هزار دلار. اما بگذارید صادقانه بگوییم که چنین چیزی اینجا اهمیت ندارد. چیزی که برای ما اهمیت دارد این است که بتوانیم به ساعتی که می‌پوشیم افتخار کنیم و (درست مانند یک اثر هنری) قدر آن را بدانیم و تحسینش کنیم. ساعت‌های مکانیکی هنوز هم از همان تکنیکی که از صدها سال قبل ابداع شده بود و مورد استفاده قرار می‌گرفت، استفاده می‌کنند. ساعت‌های مکانیکی اثری هنری هستند که در گذر زمان قدیمی نمی‌‌شوند و همچنین علیرغم این که صدها سال پیش به وجود آمده‌اند اما همچنان به نوآوری ادامه می‌دهند و فراتر از مرزها حرکت می‌کنند. موتورهای پیچیده‌ی ساعت‌های مکانیکی، قطعات نوآورانه‌ و مهندسی شده‌ای هستند که در طول چندین قرن بهبود یافته، اصلاح شده و اشکلاتشان برطرف شده است.

ساعت‌های ارزان‌قیمت کوارتز، در طی فرایند ساختشان هیچ عشقی دریافت نمی‌کنند و توسط افرادی ساخته می‌شوند که در شرایط بدی کار می‌کنند. از طرف دیگر، ساعت‌های مکانیکی توسط ساعت‌سازان ماهری ساخته می‌شوند که سال‌ها در این زمینه آموزش دیده‌اند و بر صنعت پیشرفته‌ی ساعت‌سازی تسلط دارند.

کسی با پوشیدن یک ساعت کوارتز ارزان‌قیمت احساس غرور نمی‌کند، بلکه کاملاً احساس برعکسی به انسان دست می‌دهد. اما همه با پوشیدن ساعت مکانیکی احساس غرور و شادی می‌کنند و طبیعتاً اعتماد به نفس بیشتری نیز خواهند داشت.

دوام و ماندگاری ساعت های مکانیکی2. دوام و ماندگاری

ساعت‌های مکانیکی نسبت به ساعت‌های کوارتز، بیشتر عمر می‌کنند. بیشتر افرادی که ساعت‌های کوارتز ارزان‌قیمت را خریداری می‌‌کنند به محض تمام شدن باتری ساعت یا خراب شدنش آن را دور می‌اندازند. چنین اتفاقی در مدت کمی بعد از خرید ساعت رخ می‌دهد. نمی‌توانید ساعت‌های کوارتز را از نسلی به نسل بعد منتقل کنید. اما ساعت‌های مکانیکی تا سالیان سال کار می‌کنند و فقط هر چند وقت یک بار مانند تمام دستگاه‌های مکانیکی دیگر به سرویس‌دهی نیاز دارند. اگر ساعت‌های مکانیکی، سرویس‌های لازمشان را دریافت کنند، تا چندین قرن به خوبی کار می‌کنند و این چیزی است که ساعت‌های کوارتز هرگز نمی‌توانند با آن رقابت کنند. ساعت کوارتز یک وسیله‌ی دور انداختنی است، اما یک ساعت مکانیکی خوب تا سالیان سال برایتان کار می‌کند و حتی می‌تواند یک میراث خوب برای آیندگان‌تان باشد.

3. میراث

این مورد، یکی دیگر از دلایل محبوبیت ساعت‌های مکانیکی است و بر دو نکته تمرکز دارد. اول از همه، سنت ساعت‌سازی و برندی که ساعتتان را ساخته است مورد اهمیت قرار دارد و سپس جنبه‌ی شخصی‌تر آن، یعنی تاریخچه‌ی ساعتی که می‌خواهید به عنوان ارثیه به نسل بعدتان منتقل می‌کنید، مورد توجه قرار می‌گیرد.

سنت ساعت سازی، پیشینه‌ای طولانی و غنی دارد و این واقعیت که سنت ساعت‌سازی قدمتی چند صد ساله دارد، ساعت‌‌ها را به بخشی از تاریخ تبدیل کرده و به جذابیت ساعت‌های مکانیکی می‌افزاید. ساعت‌های مکانیکی از اول به همین شکل نبوده‌اند بلکه از طریق نوآوری به مرور بهبود یافته‌اند و اصلاح شده‌اند و دقتشان بیشتر شده است، اما هنوز هم به سنت ساعت‌سازی پایبند هستند.

ساعت‌های مکانیکی با بیشتر محصولات مصرفی‌ای که امروزه تولید می‌شوند تفاوت دارند و همین باعث شده که این ساعت‌ها تضاد جالبی با سایر محصولات داشته باشند. امروزه بسیاری از افراد، محصولات را فقط به چشم اشیایی می‌بینند که به جز کاری که برایش طراحی شده‌اند، ارزش دیگری ندارند. به عنوان مثال، کاربرد لباس این است که شما را گرم کند، تلفن برای برقراری تماس است و ساعت کوارتز فقط برای نمایش زمان طراحی شده است و وقتی که چنین محصولاتی خراب می‌شوند، بلافاصله آن‌ها را دور می‌اندازند چون دیگر ارزشی ندارند.

اما یک فرد علاقه‌مند به ساعت، هرگز با یک ساعت مکانیکی خوب این گونه برخورد نمی‌کند، زیرا این افراد به میراث این ساعت‌ها احترام می‌گذارند (میراث این ساعت‌ها همان ظرافت آن‌ها و چندین قرنی است که صرف توسعه‌ی این صنعت پر جزئیات شده است که حتی یک صدم میلیمتر می‌تواند یک دنیا تفاوت ایجاد کند) .

یکی از ویژگی‌های این ساعت‌ها که بیشتر مردم را به خود علاقه‌مند کرده، این است که ساعت‌های مکانیکی عمر بسیار زیادی دارند و با وجود عمر زیادشان همچنان به کارشان ادامه می‌دهند، به این ترتیب هر ساعتی می‌تواند میراث و تاریخچه‌ی مخصوص به خود را داشته باشد و همین باعث افزایش جذابیت این ساعت‌ها می‌شود. اشیائی که دارای ارزش عاطفی هستند، نسبت به اشیاء دیگر از ارزش بالاتری برخوردارند و ساعت‌های مکانیکی نیز تمام شرایط لازم را در خود دارند و می‌توانند به چنین شئ‌ای تبدیل شوند. در واقع شرکت پتک فیلیپ با شعارهای “سنت خود را بساز” و “شما هیچوقت صاحب ساعت پتک فیلیپ خود نیستید، بلکه فقط از آن مراقبت می‌کنید تا زمانی که آن را به دست نسل بعدی خود برسانید”، نشان می‌دهد که این ساعت‌های مکانیکیِ پیشرفته و دست‌ساز، از نسلی به نسل بعد منتقل می‌شوند و همچنان به کار خود ادامه می‌دهند و با گذشت زمان، خاطرات زیادی را در خود جمع می‌کنند و همین باعث می‌شود که این ساعت‌ها ارزش عاطفی بیشتری داشته باشند. بنابراین وقتی پای جذابیت‌های ساعت‌های مکانیکی در میان است، میراث ساعتتان و همچنین سنت ساعت‌سازی و برندی که ساعت را تولید کرده است از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند.

این ساعت‌های با کیفیت و ظریف، از آزمون زمان سربلند بیرون آمده‌اند. بنابراین به خریدارانشان اطمینان می‌دهند که عمرشان محدود به چند سال نیست، بلکه تا چندین نسل عمر می‌کنند.

ارزش ساعت های مکانیکی4. ارزش

چیزهایی که ظرافت و ساخت دقیقی دارند، با گذر زمان ارزشمندتر می‌شوند یا حداقل ارزش خود را به خوبی حفظ می‌کنند. خرید چنین محصولاتی بسیار بهتر از خرید محصولات مصرفی و دور انداختنی است. ساعت‌های مکانیکی و به خصوص آن‌هایی که توسط شرکت‌های معتبر و مشهوری مثل رولکس، پتک فیلیپ، اودمار پیگه و غیره تولید شده‌اند، به خوبی می‌توانند ارزش خود را حفظ کنند. اگر به ساعت‌های قدیمی این شرکت‌ها نگاهی بیاندازید متوجه می‌شوید که ارزش بیشتر این ساعت‌ها در طول زمان سر به فلک گذاشته است. این افزایش ارزش در ساعت‌های مکانیکی را دست کم نگیرید، زیرا اگر یک ساعت کوارتز ارزان قیمت بخرید و پس از خراب شدنش آن را دور بیاندازید در حقیقت تمام پولی که برای خرید آن ساعت پرداخته بودید را دور انداخته‌اید. اما با خرید یک ساعت مکانیکی هرگز چنین اتفاقی نمی‌افتد.

ساعت‌های مکانیکیِ خوب، قیمت گران تری دارند. اما در بیشتر مواقع، این قیمت بالا به این خاطر است که یک ساعت‌ساز ماهر زمان زیادی را فقط صرف مونتاژ موتور ساعت کرده است و همچنین طراحی و نوآوری و سال‌های زیادی که صرف توسعه‌ی این موتور خاص شده است نیز بر قیمت آن تأثیر می‌گذارد. این ساعت‌ها واقعاً بخشی از تاریخ هستند.

در اکثر مواقع، افرادی که ساعت‌های مکانیکی را با ساعت‌های ارزان‌قیمت کوارتز مقایسه می‌کنند نمی‌توانند ارزش ساعت‌های مکانیکی را درک کنند، شاید علتش این است که این افراد قدر این ساعت‌های ظریف دست‌ساز را نمی‌دانند.

زیبایی ساعت های مکانیکی

5. زیبایی

ساعت‌های پیشرفته‌ی مکانیکی نسبت به ساعت‌های کوارتز ارزان‌قیمت، ظاهر زیباتری دارند. البته این امری منطقی است، زیرا فقط برای ساخت موتور ساعت‌های مکانیکی زمان زیادی صرف می‌شود، بنابراین شرم‌آور است که چنین موتور ظریف و دقیقی را در داخل یک بدنه‌ی ضعیف قرار دهند.

اگر ساعت مکانیکی‌ای بخرید که فقط بر روی ظاهر زیبایش تمرکز شده است، آن‌گاه فقط می‌توانید ظاهر آن ساعت را تحسین کنید. اما اگر ساعتی مثل ساعت رولکس بخرید، در این صورت نه تنها ساعتتان ظاهر زیبایی خواهد داشت بلکه همچنین یک قطعه‌ی پیشرفته و دست‌ساز خواهید داشت که تکرار و نوآوری و اصلاح شده و به گونه‌ای توسعه یافته که ساعت قابل اطمینانی باشد و فقط بر روی زیبایی آن تمرکز نشده است.

اما به طور کلی وقتی که یک ساعت به موتور خوبی مجهز باشد، ظاهر زیبایی هم خواهد داشت. این ساعت می‌تواند قاب شفافی داشته باشد که در این صورت می‌توان موتور آن را مشاهده و تحسین کرد، و یا می‌تواند یک بدنه‌ی جذاب داشته باشد که باز هم می‌توان آن را تحسین کرد، در هر صورت، کل ساعت درست مانند موتوری که در داخلش به کار رفته، یک قطعه‌ی ماهرانه و دست‌ساز است که می‌توانید آن را مورد ستایش قرار دهید.

شرکت‌هایی مثل پتک فیلیپ و ا.لانگ اند سون، ساعت‌هایی را با قاب شفاف تولید می‌کنند که از پشت قاب ساعت می‌توانید قطعات ظریفی که در موتور ساعت به کار رفته را مشاهده کنید، همچنین این قطعات ظریف به گونه‌ای ساخته شده‌اند که از ظاهر زیبایی داشته باشند و بر جذابیت ظاهری ساعت‌های مکانیکی می‌افزایند.

تماشای ساعت‌های مکانیکی و مشاهده‌ی تمام جزئیات آن‌ها و تصور این که چگونه تمام این جزئیات در کنار هم قرار گرفته‌اند و یک ساعت مکانیکی دقیق (با دقت 99%) را ایجاد کرده‌اند، بسیار سرگرم کننده و شگفت‌آور است.

دیدگاه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×