خرید اقساطی
خانه دسته بندی
0
سبد خرید
حساب کاربری
خرید اقساطی

نحوه ست كردن ساعت با لباس

ادمین اشرافی
گالری اشرافی
1399-03-20 ۱۸:۴۱
نحوه ست كردن ساعت با لباس

یکی از متداول‌ترین سوالاتی که درمورد ساعت از ما پرسیده می‌شود این است که “چگونه باید ساعت را با لباس ست کنیم؟”

در کمال تعجب، بیشتر افرادی که چنین سوالی می‌پرسند، درمورد نوع لباسی که باید بپوشند کنجکاو نیستند، بلکه چیزهای خاص‌تری مد نظرشان است. آن‌ها می‌دانند که نباید یک ساعت غواصی را با کت و شلوار بپوشند یا نباید یک ساعت رسمی را در ساحل بپوشند. چیزی که این افراد نمی‌دانند این است که چگونه باید ساعتشان را با لباس‌هایشان ست کنند. می‌توان گفت که ست کردن ساعت و لباس به دستبند یا دسته‌ی ساعت بستگی دارد. اما چند فاکتور دیگر نیز وجود دارند که باید مورد توجه قرار بگیرند. واضح است که اگر ساعت‌های کمی داشته باشید نمی‌توانید آن را کاملاً با لباس‌هایتان ست کنید. اما باز هم نکات اساسی‌ای وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا ترکیب ساعت و لباستان، ترکیب مناسبی باشد.

ست کردن لباس با ساعت مچی

یک قانون کلی که درمورد ساعت‌ها صدق می‌کند این است که زیبایی در سادگی است. یک ساعت باید جزئی از لباستان باشد، مگر این که بخواهید توجه زیادی را به مچ دستتان جلب کنید. هدف از استفاده از ساعت این است که لباس‌هایتان را زیباتر نشان دهد، نه این که چیز جداگانه و نامربوطی باشد. درست است که ساعت برای نشان دادن زمان به کار می‌رود، اما اگر فقط به دنبال دیدن زمان هستیم آنگاه گوشی‌های هوشمندمان برای این کار مناسب‌تر هستند. برای یک جنتلمن واقعی، ساعت فقط به عنوان ابزاری برای نشان دادن زمان نیست، بلکه وسیله‌ای است که سبک زندگی شخصی و داستان زندگیشان را نمایش می‌دهد. برخی از زنان می‌گویند که با نگاه کردن به کفش‌های یک مرد می‌توان به شخصیت او پی برد، همین گفته را درمورد ساعت نیز می‌توان به کار برد. ساعت‌ها محدوده‌ی قیمت وسیعی دارند، اما این مقاله بر سبک ساعت و تطابق آن با لباستان تمرکز می‌کند و قیمت ساعت‌ها اهمیتی ندارد. مهم نیست که ساعت را با چه قیمتی خریده‌اید، تنها چیزی که اهمیت دارد این است که ساعتتان بتواند لباستان را تکمیل کند و با آن متناسب باشد.

دقیقاً همانطور که برخی از آقایان، سبک و شخصیت خودشان را با لباس و کفش‌هایشان نشان می‌دهند، ساعت نیز وسیله‌ی با ارزشی است که می‌تواند سبک و شخصیتتان را نمایش دهد، به خصوص برای مردان که به جز حلقه‌ی ازدواج و کلاه و عینک، معمولاً از لوازم تزئینی دیگری استفاده نمی‌کنند.

نحوه‌ی تطبیق ساعت با لباس: فرایند انجام این کار

قدم اول: سطح علاقه‌ی خود به ساعت‌ها را تعیین کنید

بیایید بحثمان را با یک مسئله‌ی بدیهی آغاز کنیم: چقدر از ساعتتان استفاده می‌کنید؟ آیا هر روز آن را می‌پوشید یا به دنبال یک ساعت خوب هستید تا فقط در موقعیت‌های خاصی مثل اداره یا برای تفریح شبانه یا در مراسمات رسمی یا برای ورزش کردن از آن استفاده کنید. به طور کلی علاقه‌ی شما به ساعت‌ها بر نحوه‌ی ست کردن ساعت با لباستان تأثیر زیادی می‌گذارد. اگر می‌خواهید فقط یک ساعت داشته باشید آنگاه باید لباس خاصی را در نظر بگیرید و ساعتی را بخرید که با آن لباس جور در می‌آید. در این صورت با سایر لباس‌هایتان هیچ ساعتی نخواهید پوشید و سفرتان همینجا به پایان می‌رسد. البته به جرأت می‌توان گفت که داشتن یک ساعت خوب می‌تواند شما را ترغیب کند که همیشه ساعتتان را در دست داشته باشید و شاید بخواهید به خواندن این مطلب ادامه دهید.

از طرف دیگر اگر به یک ساعت خاص علاقه‌مند شده‌اید، آنگاه اول آن ساعت را خریداری کنید و سپس از مرحله‌ی زیر استفاده کنید تا بفهمید که چه لباس‌هایی با آن ساعت، ست می‌شوند. با این وجود ما همان روش اول را توصیه می‌کنیم، زیرا ممکن است به ساعت غواصی گران‌قیمت و جذابی علاقه داشته باشید و آن را خریداری کنید، اما هیچوقت نتوانید از آن استفاده کنید چون همه‌ی روزتان را فقط در دفتر کارتان سپری می‌کنید. از طرف دیگر اگر دوست دارید که از ساعتتان به طور مرتب یا روزانه استفاده کنید، آنگاه قدم بعدی را مطالعه کنید.

مجموعه ساعت‌های متنوعقدم دوم: مجموعه ساعت‌های متنوعی داشته باشید

همانطور که گفته شد هر ساعتی برای موقعیت خاصی مناسب است و اگر از آن دسته افرادی هستید که همیشه ساعتتان را در دست دارید آنگاه تناسب میان ساعت و لباستان باعث می‌شود که ظاهرتان بهتر شود و نشان می‌دهد که به جزئیات اهمیت می‌دهید. پوشیدن ساعت و لباسی که هیچ تناسبی با هم ندارند باعث می‌شود که ناشی به نظر برسید یا بدتر از آن باعث می‌شود که دیگران تصور کنند که در حال خودنمایی هستید. در حالت ایده‌آل، هر مردی باید 5 تا 7 ساعت را در مجموعه‌ی ساعت‌های پایه‌اش داشته باشد. این ساعت‌ها عبارتند از:

ساعت رسمی ساده با قاب نقره‌ای1. یک ساعت رسمی ساده با قاب نقره‌ای

قاب این ساعت می‌تواند از جنس استیل ضد زنگ،طلای سفید، نقره یا رودیوم باشد و بند‌های آن باید از چرم با کیفیت و باریک ساخته شده باشند. خوب است که این ساعت، دو بند به رنگ‌های قهوه‌ای و مشکی داشته باشد و هر دوی این بندها ظاهر ساده‌ای داشته باشند، بهتر است که از بندهای زرق و برق داری که از پوست سوسمار یا تمساح ساخته شده‌اند استفاده نکنید زیرا این نوع از بندها با ظاهر ظریف ساعت‌های رسمی جور در نمی‌آیند.

ساعت‌های رسمی نسبت به سایر ساعت‌ها از اندازه‌ی کوچکتری برخوردارند و صفحه‌ی گرد یا مستطیلی دارند. صفحه‌ی این ساعت‌ها بسیار ساده است و در رنگ‌های سفید،کرم، خاکستری یا حتی مشکی خالص تولید می‌شود.

ساعت رسمی ساده‌ی دیگر با قاب طلایی2. یک ساعت رسمی ساده‌ی دیگر با قاب طلایی یا رزگلد

رزگلد بودن یا طلایی بودن این ساعت به خودتان بستگی دارد، اما رنگ این ساعت باید با سایر لوازم طلایی رنگتان مثل سگک کمربند، گیره‌ی ساس بند، دکمه‌ی سردست، نوک فلزی بند کفش، عینک، حلقه یا اکسسوری‌های متصل به جیب (مثل گیره‌ی پول)، جور در بیاید. همچنین این ساعت نیز مثل ساعت قبلی باید دو بند مختلف داشته باشد. اگر نمی‌توانید چنین ساعتی را بخرید آنگاه به جای این کار می‌توانید برای ساعت رسمی‌ای که از قبل داشتید، یک بند دیگر تهیه کنید. اگر ساعتتان بندهای مشکی دارد، آنگاه بندهای قهوه‌ای رنگ بخرید و برعکس.

ساعت کژوال

3. یک ساعت کژوال یا ورزشی

صفحه‌ی این ساعت باید رنگ ساده‌ای مثل مشکی یا سرمه‌ای داشته باشد و رنگ‌های پر زرق و برقی مثل زرد، قرمز، نارنجی و غیره نباید در صفحه‌ی این ساعت‌ها به کار رفته باشند. در حالت ایده‌آل این ساعت‌ها دارای یک دستبند فلزی یا یک بند سیاه رنگ هستند. این ساعت باید ضدآب باشد و هر پیچیدگی و ویژگی‌ای که به آن نیاز دارید (مثل کرنوگراف و غیره) باید در این ساعت وجود داشته باشد. بهتر است که ساعت‌های غواصی و ورزشی، دستبند فلزی داشته باشند. خرید یک ساعت ورزشی یا کژوال دیگر که بند برزنتی دارد باعث می‌شود که ساعت ورزشی‌تان تقریباً با تمام لباس‌های غیر رسمی‌تان جور در بیاید.

ساعت رولکس سابمارینر

ساعت‌های ورزشی و کژوال کمی تفاوت دارند اما به طور کلی این ساعت‌ها از ساعت‌های رسمی بزرگتر هستند و طراحی دقیق‌تر و پیچیده‌تری دارند. تفاوت بین ساعت کژوال و ساعت ورزشی در این است که ساعت‌های ورزشی به طور خاص برای استفاده در فعالیت‌های ورزشی طراحی شده‌اند اما هدف از طراحی ساعت‌های کژوال این است که با لباس‌های غیررسمی پوشیده شوند. ساعت‌ کرنوگراف، یک ساعت ورزشی به حساب می‌آید اما ساعتی مثل ساعت تایمکس ویکِندِر که بندهای ناتو دارد، یک ساعت کژوال است. البته اگر بندهای ساعت تایمکس ویکندر را با بندهای چرمی عوض کنید آنگاه می‌توانید از آن به جای یک ساعت رسمی استفاده کنید. این کار را می‌توانید برای ویژگی‌ها و پیچیدگی‌های دیگر نیز انجام دهید. به عنوان مثال ساعتی که دارای سوپاپ آزادسازی هلیوم است یک ساعت ورزشی محسوب می‌شود زیرا این سوپاپ در غواصی کاربرد دارد، اما ساعت مشابهی که این ویژگی را در خود ندارد، یک ساعت کژوال به حساب می‌آید. ساعت Milgauss رولکس نمونه‌ی خوبی است که برای پوشیدن در محل کار طراحی شده است، اما Submariner رولکس که مشابه همین ساعت است، یک ساعت غواصی محسوب می‌شود. کژوال بودن یا ورزشی بودن ساعت‌ها به کاربردی که از قبل برایشان در نظر گرفته شده بستگی دارد. البته این دو نوع ساعت کمی هم‌پوشانی دارند.

ساعت جیبی

4. یک ساعت جیبی (مثل یک ساعت رسمی بدون بند)

امروزه بسیاری از آقایان تصور می‌کنند که ساعت‌های جیبی خیلی قدیمی و سنتی هستند. اگر شما هم اینگونه فکر می‌کنید می‌توانید این بخش را مطالعه نکنید، اما ما به شما توصیه می‌کنیم که به خواندن این بخش ادامه دهید، زیرا ساعت‌های جیبی هم از نظر کلاسیک بودن و هم از نظر متنوع بودن، بسیار قوی هستند. امروزه ساعت‌های جیبی و به ویژه زنجیری که به آن‌ها متصل می‌شود، هم برای علاقه‌مندان سبک کلاسیک مناسب است و هم با برداشت مد گرایان از سبک کلاسیک هم‌خوانی دارد، بنابراین این ساعت‌ها تطبیق‌پذیرتر و فراگیرتر از چیزی هستند که تصور می‌کنید.

اما ساعت مچی برای آن دسته از مردانی که در مراسمات خیلی رسمی شرکت می‌کنند، اصلاً مناسب نیست. احتمالا می‌دانید که عروس برای روز عروسی یا نامزدی، ساعتی را به داماد هدیه می‌دهد. هدیه دادن ساعت در روز عروسی کار مناسب و پسندیده‌ای است، اما چیزی که صحیح نیست این است که آن ساعت را در روز عروسی به دست کنید. اگر در مراسمی شرکت می‌کنید که بر تمام برنامه‌های دیگرتان اولویت دارد، آنگاه باید ساعت مچی خود را کنار بگذارید. در چنین موقعیت‌هایی نگاه کردن به ساعتتان برای دیگران این تصور را به وجود می‌آورد که ذهنتان در جای دیگری مشغول است و آن‌ها در اولویتتان قرار ندارند. به عبارت دیگر باید مشخص کنید که از بین زمان و مراسمی که در آن شرکت کرده‌اید، کدام برایتان مهم‌تر است. اگر مراسم از اهمیت بیشتری برخوردار است آنگاه ساعت مچی‌تان را کنار بگذارید. اینجا است که می‌توانید از ساعت مچی استفاده کنید. ساعت‌های جیبی علاوه بر اینکه یک ارثیه‌ی خانوادگی خارق‌العاده هستند، آنقدر محرمانه و رسمی‌اند که می‌توانند در جیب جلیقه، ژاکت و شلوارتان پنهان شوند. اگر نیاز داشتید که زمان را چک کنید می‌توانید به جای خلوت‌تری مثل سرویس بهداشتی بروید و در آنجا ساعت را از جیبتان خارج کنید. این نپوشیدن ساعت فقط مختص مراسم‌های رسمی نیست، بلکه حتی در آداب معاشرت مدرن نیز چک کردن ساعت در قرارهای عاشقانه و در رستوران‌ها یا هرجای دیگری که تمرکزتان باید فقط بر روی طرف مقابلتان باشد، اصلاً کار پسندیده‌ای نیست.

ساعت شخصی

5. یک ساعت شخصی

این ساعت می‌تواند یک ساعت رسمی، غواصی، خلبانی یا هر ساعتی که خودتان می‌خواهید باشد. این ساعت همان چیزی است که سبک شخصی شما را نشان می‌دهد و هیچ محدودیتی برای آن وجود ندارد! این ساعت احتمالاً همان ساعتی است که در یک نگاه عاشقش شده‌اید. این ساعت را زمانی می‌پوشید که همه‌ی لباس‌هایتان با آن تطابق داشته باشند. این ساعت را به لباس‌ها و ظاهرتان تحمیل نمی‌کنید بلکه هر زمان که امکانش وجود داشت از آن استفاده می‌کنید تا ظاهرتان را بهتر کند.

بعد از این ساعت، هر ساعت دیگری که به مجموعه‌ی خود اضافه می‌کنید فقط یک چیز اضافی است. برخی از مردان، نسخه‌ی گران‌قیمت‌تری که قبلاً نمی‌توانستند هزینه‌اش را بپردازند را خریداری می‌کنند و آن را با نسخه‌ی ارزان‌قیمتی که داشتند عوض می‌کنند. برخی دیگر، این ساعت را به مجموعه‌ی خود اضافه کرده و در کنار ساعت‌های دیگر، از این ساعت هم استفاده می‌کنند. خودم شخصاً هر دوی این کارها را انجام می‌دهم با این تفاوت که به ندرت پیش می‌آید که من ساعتی را دور بیاندازم. در بیشتر مواقع اگر از پوشیدن یک ساعت خسته شوم یا بخواهم آن را با ساعت دیگری عوض کنم آنگاه ساعت قدیمی را به پسرم یا دوستم می‌دهم.

قدم سوم: ساعتتان را با لباسی که می‌پوشید تطبیق دهید

دستورالعمل پوشش یا موقعیتی که برطبق آن ساعتتان را می‌پوشید باید مهمترین عاملی باشد که چگونگی تطابق ساعت با لباستان را تعیین می‌کند، زیرا دستورالعمل‌ها و موقعیت‌ها هستند که نوع لباس‌های شما را مشخص می‌کنند. ابتدا لباسی که می‌پوشید را انتخاب کنید و سپس درمورد مواردی مثل جوراب، کفش و دکمه‌ی سرآستین تصمیم‌گیری کنید تا ترکیب لباس‌هایتان با محیطی که در آن قرار می‌گیرید تناسب داشته باشد. به عنوان یک قانون کلی، اگر بخواهید کت بپوشید آنگاه باید یک ساعت رسمی در دست داشته باشید.

تطبیق ساعت با لباس

چه زمانی باید ساعت رسمی بپوشید: در دفاتر کار اداری، با لباس‌های کار غیررسمی، در جلسات مهم با مشتریان، در عروسی‌ها، در مهمانی‌هایی که در فضای باز برگزار می‌شوند، با کراوات مشکی، در مراسمات خیریه، در یک رستوران شیک، در ارکستر یا تئاتر یا در حین بازی گفتمان با همکاران یا مشتریان.

چه زمانی می‌توانید ساعت کژوال، ورزشی یا غواصی بپوشید: در مهمانی باربکیو، برای آتش‌بازی‌، قایق‌رانی، دوچرخه سواری یا سایر رویدادهای ورزشی که به عنوان یک شرکت‌کننده یا تماشاچی در آن شرکت کرده‌اید. با لباس‌های کاری غیررسمی، در ملاقات‌های دوستانه، در رستوران‌های غیررسمی، برای خرید یا برای گفتمان با دوستان.

ست کردن جواهرات با ساعت مچیقدم چهارم: قطعات فلزی، رنگ صفحه و بندهای ساعت را با سایر لوازمتان ست کنید

در نهایت باید قطعات فلزی، رنگ صفحه و بندهای ساعتتان را با لباس‌هایتان ست کنید. قطعات فلزی و بندهای ساعتتان را با لباس‌هایی که قطعات فلزی‌ای از همان رنگ دارند، ست کنید. به عنوان مثال سگک کمربند و کفش، سنجاق کراوات، حلقه‌ی انگشت کوچک، سنجاق یقه یا دکمه‌ی سر آستین، قطعات فلزی‌ای هستند که می‌توانند با قطعات فلزی ساعت ست شوند. حلقه‌ی ازدواج تنها چیزی است که از این قاعده مستثنی است و می‌توانید آن را با هر رنگ ساعتی بپوشید، زیرا هیچکس بسته به موقعیتش حلقه‌ی ازدواجش را عوض نمی‌کند یا آن را درنمی‌آورد.

در قدم بعدی، اگر بندهای ساعتتان چرمی است آنگاه آن را با قطعات چرمی‌ دیگری مثل کفش و کمربندتان، ست کنید. بندهای قهوه‌ای به کفش و کمربند قهوه‌ای می‌آیند و بندهای مشکی با کفش و کمربند مشکی جور در می‌آیند.

قدم بعدی این است که به رنگ صفحه‌ی ساعت دقت کنید. معمولاً صفحات روشن‌تر (به رنگ‌های کرم، سفید و غیره) برای پوشیدن در طول روز مناسبند، در حالی که صفحات تیره‌تر (مثل مشکی، خاکستری و موکا) برای پوشیدن در طول شب مناسب‌ترند. در حالت ایده‌آل بهتر است که ساعتتان با لباس‌ها و فعالیتتان و زمان روز، تطابق داشته باشد. بدیهی است که صفحه‌ی ساعتی که به رنگ زرد یا قرمز است، می‌تواند عامل بسیار مهمی برای ست کردن لباس‌ها باشد. ساعتی که دارای یک صفحه‌ی زرد رنگ است به راحتی می‌تواند با تیپی غیررسمی که از کفش یا کمربند زرد در آن استفاده شده، جور شود.

ست کردن ساعت هوشمند با لباسچه زمانی می‌توان از ساعت‌های هوشمند استفاده کرد؟

به طور کلی ساعت‌های هوشمند با توجه به به طراحی‌شان با لباس‌های غیررسمی جور در می‌آیند. به عنوان مثال ساعت‌های اپل واچ دارای بندهای زیبایی هستند که باعث می‌شوند ساعت صیقلی و براق باشد. ساعت هوشمند سونی، یک اعجوبه‌ی مینیمالیستی است و ساعت هوشمند تگ هویر که به پردازنده‌ی اینتل مجهز است، شباهت بسیار زیادی به ساعت‌های مکانیکی دارد و این شباهت آنقدر زیاد است که فکرش را هم نمی‌کنید که این یک ساعت هوشمند باشد. اما ساعت‌های هوشمند هرگز به سطح لباس‌های رسمی نمی‌رسند یا حتی آنقدر مناسب نیستند که بتوانید آن‌ها را با لباس کاری یا با لباس‌های غیررسمی شیک بپوشید (شاید ساعت تگ هویر برای این کار مناسب باشد، البته به شرط این که کسی از نزدیک به آن نگاه نکند). بنابراین اگر ساعت هوشمندی دارید، آن را فقط با لباس‌های غیر رسمی‌تان بپوشید.

نباید‌هایی که در هنگام ست کردن ساعت باید به آن‌ها توجه کنید

در نهایت، اشتباهاتی که در هنگام ست کردن ساعت باید از آن‌ها دوری کنید در اینجا آورده شده‌اند. اگر نکاتی که تا اینجا ذکر شد را به عنوان “بایدها”ی ست کردن ساعت در نظر بگیریم، آنگاه مواردی که در زیر ذکر می‌شوند چیزهایی هستند که نباید انجام دهید.

  • ساعت هوشمند را به چشم یک ساعت نگاه نکنید، زیرا چنین چیزی نیستند. این ساعت‌ها فقط افزونه‌ای از گوشی هوشمندتان هستند که بر روی مچ دستتان بسته می‌شوند و هنوز ساعت مچی‌ای تولید نشده که آنقدر باریک و شیک باشد که بتوانیم آن را یک اکسسوری واقعی به حساب بیاوریم. در حقیقت ساعت‌های هوشمند (جدا از اینکه به طور کلی جذابیتی ندارند) فقط باعث می‌شوند که مشکلات اجتماعیِ به وجود آمده توسط تلفن‌های همراه، گسترده‌تر شوند. این ساعت‌ها با حضور مداومشان بر روی مچ دستتان، مایه‌ی حواس‌پرتیِ شما هستند و باعث می‌شوند که به جای تمرکز بر روی کارتان، فقط گستاخ‌ به نظر برسید. اگر حتماً می‌خواهید از چنین ساعتی استفاده کنید آنگاه باید حواستان باشد که در تعاملات حضوری به آن نگاه نکنید. در مهمانی‌ها و مناسبت‌های اجتماعی از این ساعت استفاده نکنید، زیرا هیچ چیزی به اندازه‌ی چک کردن ایمیل در وسط یک مکالمه، آن هم در ساعت 8 شب روز پنجشبه، نمی‌تواند به طرف مقابل بگوید که به او اهمیت نمی‌دهید.
  • ساعت رسمی خود را در موقعیت‌هایی که احتمال خیس شدنش وجود دارد استفاده نکنید. این ساعت‌ها به گونه‌ای طراحی نشده‌اند که در برابر چیزی مقاومت کنند. ساعت‌های ورزشی یا کژوال برای فعالیت‌هایی مثل قایق‌رانی، ورزش، غواصی و شنا، مناسب‌ترند و تقریباً همیشه ضد آب هستند.
  • هیچ ساعتی به جز ساعت رسمی، برای پوشیدن با کراوات مشکی مناسب نیست. ما می‌دانیم که جیمز باند به همراه کت و شلوارش از یک ساعت غواصی امگا استفاده می‌کرد، اما او جاسوسی است که هر لحظه ممکن است خیس شود. علاوه بر این اسپانسر‌های شرکت‌های ساعت‌سازی از اینکه جیمز باند این ساعت را می‌پوشد کاملاً راضی هستند و شکستن این قانون برایشان اهمیتی ندارد.

ستکردن ساعت جیمز باند با لباسنتیجه

استفاده از ساعت به عنوان تزئینی برای لباس‌ها، کار جسورانه، چالش‌برانگیز و سرگرم کننده‌ای است. غالباً مردم با توجه به لوازم تزئینی کوچکی که استفاده می‌کنید، شما را به عنوان فردی می‌شناسند که درک بالایی از مد دارد. پوشیدن ساعتی با بندهای قهوه‌ای به همراه کفش یا کمربند مشکی باعث می‌شود که مانند یک وصله‌ی ناجور به نظر برسد. اگر به یکی از ساعت‌های خود علاقه‌ی زیادی دارید، به این معنی نیست که باید در همه‌جا فقط همان ساعت را بپوشید. از این گذشته، شما باید تمام ساعت‌های خود را دوست داشته باشید، بنابراین به نوبت از هر کدام استفاده کنید و به هماهنگیِ ساعتتان با لباس‌ها و فعالیتتان، توجه کنید.

 

دیدگاه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×