خرید اقساطی
خانه دسته بندی
0
سبد خرید
حساب کاربری
خرید اقساطی

ده چیزی که در مورد ساعت مچی نمی دانستید

ادمین اشرافی
گالری اشرافی
1399-05-21 ۱۱:۵۳
ده چیزی که در مورد ساعت مچی نمی دانستید

ساعت های مچی از زمان پیدایش تا کنون دچار تحولات بسیاری شده اند. در این مطلب به بیان 10 حقیقتی که احتمالا درباره ساعت مچی نمیدانستید، پرداخته ایم.

1- ساعت مچی در ابتدا فقط برای خانم‌ها طراحی شده بود

اولین ساعت مچی در سال 1868 توسط ساعت‌ساز سوئیسی به نام پتک فیلیپ و برای یک بانوی مجارستانی به نام کوسوویچ ساخته شد. این ساعت با روبان بسته می‌شد و هدف از ساختش این بود که به عنوان یک جواهر تزئینی به کار برود. در آن زمان مردان ساعت‌های جیبی را ترجیح می‌دادند و بنابراین ساعت مچی در بین مردان باب نشد، در حقیقت اگر به یک مرد می‌گفتید که ساعت مچی ببندد، به شما می‌گفت: “حتماً به زودی دامن هم می‌پوشم!”. ساعت مچی مردانه در جنگ جهانی اول به کار گرفته شد، در آن زمان سربازان در هنگام انجام حملات توپخانه‌ای و زمان‌بندی شده‌، به کاربرد و اهمیت ساعت مچی پی بردند. پس از اتمام جنگ که سربازان به خانه برگشتند، ساعت نظامی به یکی از لوازم ضروری تبدیل شده بود که در دست تمام قهرمانان جنگی مشاهده می‌شد.

کمپانی همیلتون میراث نظامی برجسته و درخشانی دارد. این شرکت علاوه بر تولید ساعت‌های نظامی، تایمر بمب‌های جنگ جهانی دوم را نیز تولید می‌کرد. این تایمر به بمب‌افکن هواپیما متصل می‌شد و یک دوربین فیلم‌برداری نیز در کنارش قرار می‌گرفت تا زمان دقیق انفجار را ثبت کند. این ساعت نظامی که تا عمق 100 متری ضد آب بود، بخش مهمی از میراث همیلتون است.

2- ساعت‌های غواصی را آنقدر آزمایش می‌کنند تا از درون منفجر شوند

ساعت Submariner رولکس که در فیلم‌های جیمز باند توسط شان کانری استفاده می‌شد، اولین ساعتی بود که تا عمق 100 متری در برابر نفوذ آب مقاومت می‌کرد و هنوز هم یکی از پرطرفدارترین ساعت‌های غواصی است. کلیه این ساعت ها را می توانید در مطلب ساعت های جیمز باند مشاهده کنید. رولکس تمام ساعت‌های Deepsea خود را در داخل یک محفظه‌ی هایپرباریک 1.3 تنی قرار می‌دهد تا فشار موجود در عمق 4,875 متری آب را برای ساعت شبیه‌سازی کند. این فرایند بسیار هزینه‌بر و گران است زیرا فقط وجود یک نقص کوچک در ساعت می‌تواند باعث انفجار آن شود. در همین حال یک شرکت سوییسی دیگر به نام Clerc برای آزمایش ساعت‌های غواصی نسل جدید خود، آن‌ها را به زیردریایی می‌بندد. بنابراین هیچ مشکلی ندارد که این ساعت‌ها را با خود به حمام ببرید.

ساعت Deepsea که مخصوص غواصان حرفه‌ای و شکارچیان گنج طراحی شده، تا عمق 3,900 متری ضدآب است. بدنه‌ی این ساعت از ابر آلیاژ ساخته شده و قفل لغزشی آن (Glidelock) به شما اجازه می‌دهد که آن را به راحتی بر روی لباس شنای خود ببندید. این ساعت به یک دریچه‌ی خروج هلیوم مجهز است، این بدان معناست که غواصان حتی در هنگام غواصی در داخل محفظه‌ی هایپرباریک نیز می‌توانند از آن استفاده کنند.

3- ساعت‌های ورزشی به لطف بازیکنان چوگان به وجود آمدند

ورزش شاهانه‌ی چوگان آنقدرها هم نجیبانه نیست. بازیکنان چوگان توسط چوب‌های 122 سانتیمتری ضربه می‌بینند و گوی سفتی که با سرعت 110 متر بر ساعت حرکت می‌کند، با سر بازیکنان برخورد می‌کند. اما همین بازی خطرناک باعث اختراع ساعت ورزشی شده است و به همین دلیل باید به آن احترام گذاشت. در دهه‌ی 30 میلادی گروهی از افسران ارتش بریتانیا که عاشق بازی چوگان بودند، از یک ساعت‌ساز به نام ژاکوس دیوید لکولتر تقاضا کردند تا ساعت بسیار محکمی را برایشان طراحی کند. در نتیجه ساعت Reverso که اولین ساعت ورزشی جهان بود، طراحی شد. این ساعت دارای قاب خلاقانه‌ای بود که برای محافظت از شیشه‌ی ساعت، در سر جایش می‌چرخید و برعکس می‌شد.

طراحی ساعت Reverso از دهه‌ی 30 میلادی تا کنون چندان تغییر نکرده است. قاب این ساعت هنوز از همان شکل هندسی قدیمی برخوردار است و به منظور محافظت از شیشه‌ی ساعت، به پهلو می‌چرخد و برعکس می‌شود. برترین بازیکن‌های چوگان هنوز هم برای زمان‌بندی دور‌های هفت دقیقه‌ای مسابقه، از این ساعت استفاده می‌کنند. البته احتمالاً این ساعت را بیشتر در دست بازیگران هالیوودی دیده‌اید.

4- ساعت‌سازان بریتانیایی چیزی کم از سوییس ندارند

شاید این مسئله باعث سرافکندگی سوییس باشد، اما بریتانیا بزرگترین ساعت‌سازان قرن بیستم را تولید کرده است. جورج دانیلز یکی از تنها کسانی بود که می‌توانست یک ساعت مچی کامل را فقط با دست بسازد و به خاطر اختراع موتور هم‌محور فوق‌العاده دقیقش شهرت یافته بود. اخیراً برادران بریتانیایی به نام‌های نیک و جیل انگلیش با احیای دوباره‌ی برند برمونت با تم هوانوردی، باعث حیرت ساعت‌سازان سوییسی شدند و ساخت و تولید ساعت را از سوییس به سمت هنلی-آن-تیمز آوردند.

تام کروز که خودش خلبان یک جت گلیف استریم است، همیشه از ساعت برمونت استفاده می‌کند. درست است که شرکت برمونت به ساخت ساعت‌های خلبانی معروف است اما آن‌ها ساعت‌های هوشمند مسابقه‌ای را نیز تولید می‌کنند. این ساعتی که در تصویر مشاهده می‌کنید یک ساعت اتوماتیک سبک‌وزن است که به مناسبت بزرگداشت سالگرد تولید جگوار e-type ایجاد شده بود و احتمالاً بریتانیایی‌ترین چیزی است که تا کنون وجود داشته.

5- ناسا تاکنون فقط یک «ساعت ماه» را تأیید کرده است

اگر از تصور پوشیدن ساعتی که زمانی بر روی ماه بوده، لذت می‌برید پس خبرهای خوبی برای شما داریم. ساعت جدیدmoon watch از برند امگا تقریباً شبیه به همان ساعتی است که باز آلدرین در سال 1969 بر روی ماه پوشیده بود (نیل آرمسترانگ یک روز زودتر از او بر روی ماه قدم گذاشت). این ساعت امگا هنوز هم تنها ساعت مورد تأیید ناسا است که از آزمایشات سخت آن‌ها سربلند بیرون آمده و برای فعالیت‌های برون‌ناوی (یا همان راهپیمایی‌های فضایی) مناسب است. سایر ساعت‌ها در فضا ذوب می‌شدند!

این ساعت در هر 6 سفر به ماه پوشیده شده بود و فضانوردان آپولو 13 برای زمان‌بندی ورود قهرمانانه‌ی خود به زمین از این ساعت استفاده می‌کردند. این ساعت به یک بند یدکی از جنس ناتو یا وِلکرو و یک عدسی بزرگنما و چندین ابزار دیگر، مجهز است. موتور هم‌محور و اتوماتیک آن بسیار دقیق و قابل اعتماد است. جین کرنان، آخرین فضانوردی که بر روی ماه قدم گذاشت می‌گوید تا به حال ساعت خود را سرویس نکرده است.

6- ساعت‌های کوارتز، صنعت ساعت‌سازی سوییس را به مرز نابودی رساندند

در دهه‌ی 70 میلادی صنعت ساعت‌سازی قدرتمند سوییس ناگهان شروع به ذوب شدن کرد و سریعتر از شکلاتی که در داخل ماشین مانده، در حال آب شدن بود. اما چه چیزی آن روزهای تیره و تار را رقم زده بود؟ جوابش کریستال کوارتز است. وقتی که کریستال کوارتز با نوسان‌ساز همراه می‌شود، فرکانس رادیویی دقیقی را تولید می‌کند که دقتش در نشان دادن زمان، خیلی بیشتر از دقت ساعت‌های مکانیکی است. همچنین از آنجایی که ساعت‌های کوارتز نیازی به کوک شدن ندارند، پس هیچ چرخ‌دنده و فنری نیز ندارند. البته بعد از این که ساعت‌سازان سوییسی(با صدای بلندی) به خروش آمدند و درمورد مزیت‌ و ارزش ساعت‌های دست‌سازشان تبلیغ کردند باعث شدند که این بحران کوارتزی برطرف شود.

شرکت سواچ که در سال 1983 تأسیس شد، صنعت ساعت‌سازی سوییس را از مرگ بر اثر ظهور کوارتز نجات داد. این شرکت ساعت‌های خود را با موتور کوارتز می‌ساخت اما این موتور را در داخل یک بدنه‌ی پلاستیکی شیک قرار می‌داد و از این طریق موفق شد که محبوبیت ساعت‌های آنالوگ را دوباره افزایش دهد. سری ساعت‌های 1983 Gent یکی از موفقیت‌های نمادین شرکت سواچ بود که هنوز هم تولیدش ادامه دارد.

7- برای آزمایش اولین ساعت جی شاک کاسیو، آن را از پنجره به بیرون پرتاب کردند

امروزه شرکت‌های ساعت‌سازی برای آزمایش ساعت‌های خود از روش‌های منحصر به فرد و خبرسازی استفاده می‌کنند (حتی با تانک از روی ساعتشان رد می‌شوند). اما ساعت‌های خیلی محکم (که قیمت مقرون به صرفه‌ای هم داشته باشند)  تا سال 1981 ایجاد نشده بودند. وقتی که یکی از مهندسان شرکت سایکو به نام «کیکو ایبه»، ساعت یادگاری پدرش را سهواً به زمین انداخت و شکست، تصمیم گرفت ساعتی طراحی کند که بتواند در برابر “سه‌گانه‌ی 10” مقاومت کند (یعنی در برابر افتادن از ارتفاع 10 متری و در فشار آب 10 بار، دوام بیاورد و باتری‌اش تا 10 سال ماندگاری داشته باشد). او برای انجام آزمایش بر روی این پروژه‌ی غیر رسمی‌اش‌، اجازه نداشت که از آزمایشگاه‌های کاسیو استفاده کند. بنابراین برای تست نسخه‌های آزمایشی‌اش، آن‌ها را از پنجره‌ی توالت به بیرون پرت می‌کرد.

آیا این کار، عاقلانه بود؟ خیر. اما آیا الهام بخش بود؟ بله.

سری ساعت‌های بسیار محبوب جی-شاک (حرف جی مخفف گرانش یا جاذبه‌ی زمین است) ترکیبی از زیبایی و عملکرد هستند. صدها مدل ساعت برای انتخاب وجود دارد و یک نمونه از این ساعت‌ها دارای ویژگی خاصی مثل ابزار DJ است که به شما اجازه می‌دهد آهنگ میکس کنید. این مدل خاص با نور خورشید شارژ می‌شود و همچنین به یک قطب‌نمای دیجیتال مجهز است.

8- برای استفاده از این ساعت بقا، به آموزش تخصصی نیاز خواهید داشت

آیا می‌دانید که «بیر گریلزِ» کاوشگر و «استیون سیگال» که قهرمان فیلم‌های اکشن است، چه وجه تشابهی دارند؟ جواب این است که هر دوی آن‌ها از یک ساعت بسیار خاص استفاده می‌کنند. در واقع این ساعت‌ها آنقدر خاص هستند که قبل از خریدشان باید آموزش‌ تخصصی ببینید تا بتوانید با آن‌ها کار کنید. ساعت emergency از برند بریتلینگ، تنها ساعت جهان است که می‌تواند سیگنال اضطرار رادیویی بفرستد. برای فعال کردن این سیگنال فقط کافی است که پین مربوط به آن را بکشید تا تیم امداد و نجات به سمت شما روانه شوند. این ساعت‌ها زندگی چندین نفر را نجات داده‌اند (البته سیگنال‌های کاذبی نیز توسط این ساعت‌ها تولید می‌شوند که علتش همان آموزش‌های اولیه‌ی کار با ساعت است). ساعت «استیون سیگال» از طلای 18 عیار ساخته شده است.

این ساعت بقاء به سیگنال مکان‌یاب شخصی مجهز است که می‌تواند تیم امداد و نجات را مطلع کرده و آن‌ها را به سمت شما هدایت کند. جای دادن یک آنتن دوگانه‌ی قدرتمند در درون قاب یک ساعت، یک شاهکار تکرار نشدنی است. علاوه بر این، این ساعت تا دمای -20 درجه‌ی سانتیگراد نیز کار می‌کند. در چنین دمایی، روغن به کار رفته در ساعت‌های معمولی یخ می‌زند.

9- اولین ساعت هوشمند در سال 1977 در سیلیکون ولی اختراع شد

وقتی که شرکت هیولت پاکارد در سال 1977 ساعت HP-01 را به بازار عرضه کرد، آن را به عنوان ساعتی معرفی کرد که “می‌تواند هرکاری را انجام دهد”. البته که این شعار، دروغی بیش نبود. اما این ساعت با صفحه نمایش LED و ماشین حساب و مناطق زمانی مختلفش به اندازه‌ی یک تماس تلفنی از راه دور، هزینه‌بر بود. شرکت‌های ژاپنی مثل کاسیو و سیکو در مدت کمی توانستند طراحی این ساعت را اصلاح کنند و اولین کامپیوترهای پوشیدنی را در دهه‌ی 80 میلادی به بازار عرضه کردند. این ساعت که در بین بچه مدرسه‌ای‌ها از محبوبیت زیادی برخوردار بود، کم کم به ساعت‌های تلویزیون‌دار و ساعت‌های سوپر ماریویی تبدیل شد.

ساعت‌های تلفنی در دهه‌ی 2000 میلادی با شکست بزرگی مواجه شدند، بنابراین شرکت اپل به طور محسوسی ساعت‌های هوشمند خود را فقط برای طرفداران فیتنس طراحی کرده است. جدیدترین ساعت هوشمند اپل به یک GPS داخلی مجهز است (بنابراین دیگر نیاز نیست که گوشی خود را به همراه داشته باشید) و تا عمق 50 متری در برابر آب مقاوم است. اگر دوست ندارید که به دویدن یا شنا ادامه دهید، با استفاده از همین ساعت می‌توانید یک ماشین بگیرید تا شما را به خانه برساند.

10- ساعت‌ها می‌توانند لیزر و حتی فندک داشته باشند

از فندک سیگار گرفته تا قطعات جت جنگنده، شهاب‌سنگ‌های مریخی، ماشین درام و حتی ضایعات به جا مانده از هواپیمای برادران رایت نیز در داخل ساعت‌ها به کار رفته‌اند و دیگر چیزی نیست که در داخل ساعت به کار نرفته باشد. فقط قلاب را در داخل ساعت تعبیه نکرده‌اند، که مطمئناً در آینده این کار را انجام خواهند داد. اما وقتی صحبت از ساعت‌های مردانه و پرکاربرد به میان می‌آید، هیچ چیزی بهتر از ساعت خوش‌نام Snyper وجود ندارد، این ساعت به لیزر و یک فندک مقاوم در برابر باد، مجهز است.

ساعت مچی متعلق به پادشاه اینستاگرام یعنی دن بیلزریان از تیتانیوم گرید 5 ساخته شده و می‌تواند به یک لیزر و یک فندک از جنس آلیاژ روی مجهز شود. در واقع بستن این ساعت مثل این است که یک اسلحه‌ی بازوکای کوچک را بر روی دست خود بسته باشید. فکر نمی‌کنم که بتوانید آن را از بخش امنیت فرودگاه رد کنید 🙂

برچسب ها :
دیدگاه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×