خرید اقساطی
خانه دسته بندی
0
سبد خرید
حساب کاربری
خرید اقساطی

تفاوت کرنومتر و کرنوگراف چیست؟

ادمین اشرافی
گالری اشرافی
1399-02-16 ۰۹:۳۵
تفاوت کرنومتر و کرنوگراف چیست؟

با اینکه این دو کلمه ظاهری مشابه دارند، اما دو عنصر کاملاً متفاوت هستند. برخی ممکن است بگویند ساعتشان یک کرنومتر است، برخی دیگر هم ممکن است بگویند ساعتشان یک کرنوگراف است، با این فکر که این دو کلمه می­توانند به جای هم به کار گرفته شوند، اما در حقیقت اینطور نیست. به طور مختصر، یک کرنومتر با دقت سر وکار دارد، و یک کرنوگراف به کارکرد یک زمان­سنج. (کافی است “گراف” به معنای نمایش را در کلمه کرنوگراف در نظر بگیرید.)

رولکس دیتونا، همزمان یک کرونومتر ویک کرونوگراف

رولکس دیتونا، همزمان یک کرونومتر و یک کرونوگراف

اینکه یک ساعت را “کرنومتر” در نظر بگیریم نیازمند آزمایش و تایئدیه از یک آزمایشگاه مستقل در زمینه استاندارها است، این آزمایشگاه­ها به طور سنتی با یک رصدخانه در ارتباط هستند که ساعت را با یک مجموعه استاندارد دقت­سنجی محک می­زنند. پیش  از اختراع ساعت­های اتمی، رصدخانه ­هایی همچون کِو،گرینویچ، گلاشات،بلاسانکن،الگین و ناوال در ایالت متحده ابزار لازم برای مقایسه و تایید دقت ساعت را فراهم می­کردند. بعد از ظهور ساعت­های اتمی ضرورتی برای بررسی دقت ساعت توسط یک رصدخانه­ وجود نداشت.

استاندارد سوئیس برای قابل اطمینان بودن و دقت ساعت، موسسه رسمی تست کرنومتر سوئیس است که بیشتر با نام کاسک شناخته می­شود. یک ساعت با تائیدیه کاسک دارای کیفیت بسیار بالایی خواهد بود و بیشتر از 4- تا 6+ ثانیه در روز خطا نخواهد داشت. یک نشانه­ی ساعت با کیفیت این است که میزان خطا می­تواند به 2- تا 1+ ثانیه در روز نیز برسد، اما این خطا یک خطای پیوسته است و اینطور نیست که از یک روز به روز دیگر تغییر کند. (به عنوان مثال اینطور نیست که در یک روز 1+ ثانیه و روز دیگر 6- ثانیه باشد.) آزمون­هایی که توسط کاسک انجام می­­شود بدون بدنه و مکانیزیم کوک و در یک بازه 15 روزه در 5 موقعیت قرارگیری مختلف و در 3 دمای مختلف انجام می­شوند.

صفحه مدرج تائید شده رولکس با درجه بندی کرونومتر ممتاز

صفحه مدرج تائید شده رولکس با درجه بندی کرونومتر ممتاز

ساعت­هایی مانند رولکس که کرنومترهای واقعی هستند ،به طور معمول عبارتی با عنوان “دارای تائیده رسمی” بر روی صفحه خود دارند. صفحه مدرج تقریبا همه ساعت­های مچی رولکس عبارت “کرنومتر ممتاز- دارای تائیده رسمی ” را دارا هستند. ساعت­های دیگر همچون امگا و برایتلینگ نیز بعد از عبارت “تحت آزمون قرار گرفته توسط کاسک” عبارت “دارای تائید رسمی” را بر روی صفحه مدرج خود دارند.

در مقابل یک ساعت کرنوگراف ساعتی است که قابلیت یک زمان سنج را در خود جای داده است که به طور معمول دارای دکمه ای در کنار بدنه ساعت برای برگشت به صفر است. بیشتر کرنوگراف­ ها دارای دو تا سه صفحه مدرج کوچک بر روی صفحه اصلی هستند که ساعت، دقیقه و ثانیه را نمایش می­دهند. کرنوگراف­ هایی همچون رولکس دیتونا و مدل جدیدتر امگا اسپیدمستر می­توانند تائیده­ی کرنومتر را نیز داشته باشند و شاید دلیل اینکه مردم کرنوگراف و کرنومتر را اشتباه می­گیرند همین باشد. اما تشخیص یک کرنوگراف از طریق دکمه ­های ریسِت کناری بدنه ساعت و صفحات مدرج کوچک کار آسانی است.

اصطلاحات مشابه، اما معانی کاملاً متفاوت!

دیدگاه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×