خرید اقساطی
خانه دسته بندی
0
سبد خرید
حساب کاربری
خرید اقساطی

اجزای ساعت مچی کدامند؟

ادمین اشرافی
گالری اشرافی
1399-06-06 ۱۰:۵۹
اجزای ساعت مچی کدامند؟

آیا شما نیز درباره قسمت‌های مختلف یک ساعت مچی سردرگم می‌شوید؟ مطمئنا شما می‌دانید صفحه ساعت چیست؛ اما زه چرخشی چیست و کدام‌یک تاج ساعت است؟

خب، شما تنها نیستید؛ همه ما اغلب ساعتی را بدون زحمت دادن به خود جهت دانستن درباره قسمت‌های مختلف آن و اینکه آنها واقعا چه کاری انجام می‌دهند، به دستانمان میبندیم.

یک ساعت مچی ساده می‌تواند بیش از صد جزء داشته باشد؛ در حالی‌که پیچیده‌ترین ساعت‌ها می‌توانند دارای بیش از هزار قسمت نیز باشند. صنعتگران، بسیاری از قسمت‌های مختلف یک ساعت را برای ایجاد یک شاهکار، طراحی و مونتاژ می‌کنند. این قسمت‌های مختلف و منحصربفرد ساعت هستند که آن را خاص می‌کنند.

اما ما درباره اجزای پیچیده‌تر ساعت صحبت نخواهیم کرد. این مقاله درباره قسمت‌های اصلی یک ساعت و این که این قسمت‌ها در واقع چه کاری انجام می‌دهند، می‌باشد؛ طوری‌که دفعه بعد که نیاز داشته باشید درباره ساعت خود، مثلا با یک فروشنده یا ساعت‌ساز صحبت کنید، قادر باشید به‌طور شفاف و دقیق با آنها ارتباط برقرار کنید.

علاوه براین، داشتن درک بهتر از قسمت‌های مختلف یک ساعت مچی، می‌تواند به شما در انتخاب سبک، برند و مکانیسم مناسب ساعت بعدیتان کمک کند. همچنان که کلکسیون شخصی خودتان را گسترش می‌دهید،

بهتر است با اصطلاحات و کارکردهای مختلف قسمت‌های مختلف یک ساعت مچی آشنا شوید.

در اینجا 12 قسمت اساسی و مهم یک ساعت مچی که شما باید درباره آنها بدانید، آورده شده‌اند:

1. صفحه مدرج ساعت

صفحه مدرج ساعتصفحه مدرج، صفحه ساعت است که در واقع زمان را نشان می‌دهد. اگر شما یک ساعت مچی دیجیتال داشته باشید، این قسمت، نمایش عددی دیجیتال را به صورت قالب زمانی 12 ساعته یا 24 ساعته نمایش می‌دهد. اگر ساعت آنالوگ داشته باشید، صفحه ساعت، نشانگرهای ساعت را نشان می‌دهد که اغلب می‌تواند به صورت ارقام عربی و لاتین باشد و عقربه‌هایی که به‌طور سنتی شامل عقربه‌های ساعت‌شمار، دقیقه‌شمار و ثانیه‌شمار است. هردو این قسمت‌های صفحه ساعت بعدا به‌طور کامل‌تر بحث خواهند شد.

وقتی صحبت از قسمت‌های مختلف یک ساعت مچی می‌شود، صفحه ساعت نخستین چیزی است که توجه افراد را جلب می‌کند. این قسمت گویاترین بخش ساعت است و اغلب در رنگ‌ها، مواد، بافت‌ها و سبک‌های مختلف عرضه می‌شود.

از جمله متداول‌ترین سبک‌های یک صفحه ساعت که خواهید دید، شامل مینایی، گیلوش، صلیب مویی، اسکلتون و تپیسری است. در زیر توضیحات پایه مربوط به این سبک‌های متداول صفحه ساعت و مثال‌هایی از آنها آورده شده است.

سبک‌های مختلف صفحه ساعت

مینایی (Enamel)

میناکاری یک تکنیک قدیمی است که در قرن 13 قبل از میلاد آغاز شد. مینا یک شیشه نرم است که از کربنات سدیم، سیلیکا و سرب قرمز تشکیل شده که تا 1200 درجه سلسیوس حرارت داده می‌شود تا به حالت مایع درآورده و با فلز استفاده شده در صفحه ساعت ترکیب کنند. صنعتگران مواد مختلفی را برای نمایش با رنگ‌ها به‌کار می‌برند. برندهای مختلف مانند پتک فیلیپ (Patek Philippet) ، برگه (Breguet) و جگر لکولتر (Jaeger LeCoultre) به خاطر استفاده از صفحه‌های ساعت مچی مینایی مشهور هستند.

گیلوش (Guilloche)

این طرح، به الگوی موجی شکلی اشاره دارد که برروی صفحه ساعت حک می‌شود. بعضی از برندها هنوز هم الگوی گیلوشی خود را به صورت دستی حک می‌کنند اما متأسفانه این هنر امروزه دارد کمیاب می‌شود. اغلب، شرکت‌های ساعت مچی از یک ماشین برای حکاکی صفحه ساعت استفاده می‌کنند.

صلیب مویی (Crosshair)

طرح صلیب مویی به خطوط نازک افقی و عمودی به شکل مو در صفحه ساعت اشاره دارند. این یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین طرح‌ها بوده که معمولا در ساعت‌های رسمی استفاده می‌شود. شما اغلب می‌توانید این سبک را در ساعت‌های مچی امگا (Omega)؛ به‌خصوص Omega Deville وOmega seamaster مشاهده کنید.

تپیسری (Tapisserie)

بسیار شبیه سبک گیلوشه است، اما الگوی تپیسری (tapisserie) از مربع‌های ریزی بر روی صفحه ساعت تشکیل شده است. Audemars Piguet Royal Oak شاید مشهورترین ساعت مچی با صفحه تپیسری است.

اسکلتون (Skeleton)

صفحه ساعت اسکلتون یا صفحه موتور باز امکان دید نزدیک‌تری را از طرز کار قسمت‌های داخلی یک ساعت مچی می‌دهد. این یکی از پیچیده‌ترین سبک‌های صفحه ساعت برای نمایش موتور پیچیده ساعت، مکانیسم جزئیات و قسمت‌های خاص یک ساعت مچی است. برندهای هابلوت (Hublot) و موریس لاکروا Maurice) (Lacroix شگفت‌انگیزترین ساعت‌های مچی اسکلتون را دارند.

ساعت های اسکلتون از فروشگاه اشرافی:



ساعت پتک فیلیپ موتور باز Patek Phillipe skeleton 2021
2,030,000 تومان


ساعت پتک فیلیپ موتور باز Patek Phillipe 811SG
2,030,000 تومان


ساعت پتک فیلیپ موتور باز تمام فلزی Patek Philippe Skeleton Moon P005
2,319,000 تومان


ساعت واشرون کنستانتین Vacheron Constantin 091
2,190,000 تومان


ساعت واشرون کنستانتین Vacheron Constantin 7318
1,910,000 تومان


ساعت کارتیه اتوماتیک زنانه Cartier Ronde Louis BR1
2,112,000 تومان


ساعت واشرون کنستانتین Vacheron Constantin M030
1,799,000 تومان


ساعت کارتیه زنانه Cartier Calibre de
2,214,000 تومان


Hublot Big Bang Sang Bleu 3
3,850,000 تومان


Hublot Vendome SB9
1,990,000 تومان

2. بزل ساعت (Bezel)

بزل یا زه ساعت به حلقه‌ای که اطراف صفحه ساعت را احاطه کرده اشاره دارد. شیشه را در جای خود ایمن نگه می‌دارد. اما شیشه چیست؟ بعدا مفصل درباره‌اش صحبت خواهیم کرد.

بسته به سبک و طرح ساعت مچی، بزل می‌تواند ساده و تزئینی و در مورد ساعت مچی غواصی، عملکردی باشد. بزل می‌تواند ثابت یا قابل چرخش برای کارکردهای خاصی باشد.

در زیر ما درباره تعدادی از متداول‌ترین انواع کاربردی بزل بحث خواهیم کرد.

سبک‌های مختلف بزل ساعت مچی

بزل تاچیمتری

مقیاس تاچیمتر معمولا برروی بزل یا اطراف قسمت بیرونی صفحه ساعت حک می‌شود. معمولا از نشانگر روی موقعیت7 ثانیه در 500 واحد شروع می‌شود و به شما این امکان را می‌دهد سرعت را برمبنای میزان زمان سپری شده در یک مسافت ثابت اندازه بگیرید. بزل تاچیمتری ثابت بوده و در ارتباط با یک زمان‌سنج یا کرونوگراف استفاده می‌شود. برای تبدیل زمان سپری شده برحسب ثانیه به سرعت، برای رویدادهایی که تا 60 ثانیه ادامه می‌یابند، به‌کار می‌رود.

بزل دایو یا غواصی

بزل دایو یا غواصی که بزل شمارشی (count-up) نیز نامیده می‌شود، زمان سپری شده را اندازه می‌گیرد. همان‌طور که اسمش نشان می‌دهد، معمولا در ساعت‌های مچی غواصی یافت می‌شود. یک مقیاس از صفر تا 60 را دربر می‌گیرد. برای ایمن نگه داشتن غواصان از چرخش تصادفی بزل، بزل شمارشی به‌صورت یک‌جهته است. اکثر بزل‌های شمارشی باید با استانداردهای ISO برای ساعت‌های مچی غواصی؛ مانند استفاده از بزل یک‌جهته که یک مقیاس 60 دقیقه‌ای را دربرمی‌گیرد، مطابقت داشته باشند.

برای استفاده از بزل شمارشی، با چرخاندن بزل شروع کنید تا عقربه دقیقه‌شمار ساعت بر روی نشانگر صفر قرار بگیرد. وقتی عقربه دقیقه‌شمار جلو می‌رود می‌توانید زمان سپری شده را بخوانید.

بزل با شمارش معکوس

بزل با شمارش معکوس شامل یک مقیاس 60 دقیقه‌ای مدرج است که از 60 تا صفر به‌صورت معکوس می‌شمارد. این بزل معمولا برای اندازه‌گیری زمان باقیمانده در یک رویداد مانند یک مسابقه به‌کار می‌رود. در

ساعت‌های مچی خلبانی یا نظامی نیز به‌طور مثال، برای شمارش معکوس زمان باقیمانده در حین عملیات نظامی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برخلاف بزل‌های ساعت‌های مچی غواصی، بزل‌های با شمارش معکوس معمولا دوجهته هستند. برای استفاده از بزل شمارش معکوس، بزل را بچرخانید تا اطمینان حاصل کنید زمان باقیمانده (به‌طور مثال، تا شروع یک رویداد) برروی عقربه دقیقه‌شمار قرار دارد. شمارش معکوس وقتی عقربه دقیقه‌شمار به صفر می‌رسد، کامل می‌شود.

بزل با زمان دوگانه یا GMT

بزل GMT یا زمان دوگانه برای خواندن زمان در مناطق زمانی چندگانه مورداستفاده قرار می‌گیرد. بزل دارای مقیاس زمانی 24 ساعته و نشانگر صفر است که به شکل یک مثلث است. ساعت مچی GMT معمولا با یک عقربه چهارم 24 ساعته یا GMT عرضه می‌شود.

برای استفاده از بزل GMT، باید بدانید منطقه زمانی دوم (جایی که می‌خواهید زمانش را بدانید) چند ساعت جلوتر یا عقب‌تر از زمان محلی شما است. اکنون، بزل را بچرخانید تا تعداد ساعت‌های مورد نظر که جلوتر یا

عقب‌تر هستند، برروی موقعیت ساعت 12 قرار بگیرد. زمان روی بزل که عقربه GMT به‌ آن اشاره می‌کند، زمان منطقه زمانی دوم می‌باشد.

3. قاب (Case)

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های یک ساعت مچی، قاب آن است که به محفظه ساعت اشاره دارد. مواد سازنده آن می‌توانند پلاستیکی، سرامیکی یا فلزی باشند. در ساعت‌های لوکس، غالبا از جنس فولاد زنگ نزن، طلا، نقره یا پلاتینیوم را خواهید یافت.

قاب ساعت، ساختار مهمی است که قسمت‌های داخلی ساعت را نگه می‌دارد. بسته به سبک ساعت مچی، قاب با پرداخت‌های مختلفی از جمله مات، صیقلی یا صاف عرضه می‌شود.

4. شیشه

درست مانند پنجره یک خانه، شیشه (پوشش شفاف روی صفحه ساعت) به افراد این امکان را می‌دهد فضای داخلی ساعت را در عین محافظت از آن به‌وضوح مشاهده کنند.

بسته به ساعت، شیشه ساعت می‌تواند از جنس پلاستیک، شیشه‌ یا یاقوت کبود باشد. ساعت‌های مچی امروزه از شیشه یاقوت کبود استفاده می‌کنند؛ زیرا دوام بیشتری دارد و در برابر خراشیدگی مقاوم است.

5. تاج (Crown)

تاج ساعت، یک برآمدگی کوچک است که در کناره ساعت مچی خود می‌بینید. چند کارکرد دارد؛ مانند کوک کردن ساعت مکانیکی (با کوک دستی) یا متوقف کردن ساعت درمورد ساعت‌های باتری‌دار برای ذخیره نیرو.

همچنین می‌توانید از تاج برای تنظیم یا تغییر زمان و تنظیم تاریخ و روز در ساعت مچی خود استفاده کنید. برای ساعت‌های ضدآب، تاج ساعت اغلب به داخل قاب پیچانده می‌شود. در بعضی موارد، مانند ساعت‌های کارتیر، با اسپینل آبی کابوچون، تاج دارای سنگ‌های قیمتی برای تجملات اضافی است.

6. عقربه‌ها

در میان ساده‌ترین قسمت‌های ساعت برای تشخیص، عقربه‌ها میله‌های نازک روی صفحه ساعت هستند که به نشانگرهای ساعت برای گفتن زمان اشاره می‌کنند. عقربه‌ها معمولا شامل عقربه‌های ساعت‌شمار، دقیقه‌شمار و ثانیه‌شمار هستند. عقربه ساعت‌شمار معمولا کوتاه‌تر از عقربه دقیقه‌شمار است و عقربه ثانیه‌شمار نازک‌ترین عقربه است.

بسته به برند ساعت مچی، عقربه‌ها می‌توانند طرح‌های متفاوتی داشته باشند. متداول‌ترین طرح‌ها، عقربه‌های به شکل دانه برف (برند Tudor Pelagos)، عقربه‌های با لگوی مرسدس (Rolex Submariner) و عقربه‌های به شکل فلش (Omega Seamaster) می‌باشد.

برای برخی از ساعت‌های پیچیده مانند کرونوگراف و GMT، آنها اغلب دارای عقربه اضافی یا عقربه چهارم برای کارکردهای دیگر هستند.

7. نشانگرهای ساعت (Hour Markers)

نشانگرهای ساعت، برچسب‌ها یا شاخص‌های واقعی برروی صفحه ساعت با اعداد واقعی 1 تا 12 یا 12 شاخص برای نشان دادن زمان هستند. متداول‌ترین شماره‌ها عربی و لاتین هستند.

انواع مختلف نشانگرهای ساعت

شماره‌های عربی

شماره‌های عربی-1، 2، 3 تا 12-در ساعت‌های مچی با اشکال مختلف ظاهر می‌شوند. بسته به سبک ساعت، شماره‌های عربی از 1 تا 12 ظاهر می‌شوند که نشان‌دهنده هر ساعت می‌باشند. طرح‌های دیگر ساعت مچی از اعداد عربی در موقعیت‌های ساعت 3، 6، 9 و 12 استفاده می‌کنند. طرح‌های دیگری نیز فقط از یک نشانگر عدد عربی ساعت 12 استفاده می‌کنند. در موارد بسیار نادری نظیر ساعت Frank Muller Crazy Hours اعداد عربی به‌صورت نامنظم ظاهر می‌شوند.

اعداد لاتین

نشانگرهای اعداد لاتین- ، II، III تا  – از ترکیبی از حروف از الفبای لاتین استفاده می‌کند. هرچند این سبک اعداد نوشتاری دیگر مرسوم نیستند؛ بسیاری از سازندگان ساعت، همچنان از اعداد لاتین در نشانگرهای ساعت‌هایشان استفاده می‌کنند. مانند اعداد عربی، اعداد لاتین نیز می‌توانند به روش‌های مختلفی نمایش داده شوند. بعضی طرح‌ها از اعداد لاتین از 1 تا 12 استفاده می‌کنند و بعضی دیگر فقط در موقعیت‌های مشخصی ظاهر می‌شوند. کارتیر (Cartier) یک برند مشهور در استفاده از نشانگرهای لاتین است.

نشانگرهای الماسی

نشانگرهای الماس که اغلب در ساعت‌های زنانه دیده می‌شود، به جای اعداد یا شاخص‌ها برای نشان دادن ساعت استفاده می‌شوند. آنها همچنین از لحاظ زیبایی‌شناسی نقش زیادی در جذابیت و لوکس بودن ساعت دارند.

سبک‌های دیگر

برندهای مختلف اغلب نشانگرهای مخصوص به خود را دارند؛ از جمله نشانگرهای فلشی، شاخص‌های باتومی شکل(IWC Aquatimer)، شاخص‌های صلیبی (Glashutte Original) و شاخص‌های دایره‌ای (Omega Seamaster)

8. لبه‌ها (Lugs)

لبه‌ها یا «شاخک‌ها» برآمدگی فلزی کوچکی هستند که قاب ساعت را به بندهای ساعت متصل می‌کنند. سبک لبه بستگی به بند ساعت دارد و می‌تواند ساده یا تزئینی باشد. همچنین لازم است بدانید چگونه عرض لبه ساعتتان را برای زمانی که نیاز به سفارش یک بند جدید دارید، اندازه بگیرید.

عرض لبه، فاصله بین لبه‌ها می‌باشد. شما به یک کولیس برای اندازه‌گیری عرض برحسب میلیمتر در متداول‌ترین اندازه‌ها از 18 تا 24 میلیمتر نیاز خواهید داشت.

9. پوشرها (Pushers)

هل‌دهنده یا پوشر، برخی از کارکردها و قابلیت‌های اضافی ساعت مچی مانند شروع و متوقف کردن یک کرونوگراف را کنترل می‌کند. می‌تواند یک یا دو عدد بوده و اغلب در کنار تاج ساعت قرار می‌گیرد. به همراه سایر قسمت‌های ساعت، هل‌دهنده‌ها برای تنظیم کارکردهای خاص پیشرفته یک ساعت مچی به‌کار می‌روند. طرح‌های آن با توجه به سبک ساعت متغیر است.

10. صفحه دوم (Sub-Dial)

Sub-dial، صفحات مدرج کوچکی هستند که در صفحه اصلی ساعت خواهید دید. این صفحات کوچک، عملکردهای مختلفی مانند ثانیه، کرونوگراف یا تقویم‌ها و اشکال مختلف ماه را نمایش می‌دهند. بسته به عملکردهای موردنیاز و سبک ساعت، تعداد این صفحات در هر ساعت متغیر است؛ برخی یک، دو یا سه صفحه کوچک دارند.

11. بند ساعت

یکی از جالب‌ترین قسمت‌های یک ساعت مچی که می‌توان به راحتی با آن تنوع ایجاد کرد، بند ساعت است. بند، ساعت را در مچ شما محکم نگه می‌دارد. چرم‌هایی که از پوست گوساله، سوسمار یا تمساح درست می‌شوند و همچنین فلزاتی مانند فولاد ضد زنگ، طلا یا تیتانیوم، از جمله رایج‌ترین مواد برای ساخت بند ساعت هستند.

سایر گزینه‌ها شامل ساتن، نایلون و پلاستیک برای ساعت‌های ورزشی و ضدآب می‌باشد. برای این‌که به استفاده‌کنندگان ساعت، تنوع و ترجیح بیشتری در سبک بدهند، بعضی از برندها این امکان را در ساعت‌هایشان ایجاد می‌کنند که بندهای قابل تعویض داشته باشند.

12- موتور ساعت (Movement)

موتور ساعت، مکانیسمی است که به ساعت نیرو داده و باعث کار کردن آن می‌شود. اساسا عامل نیروی محرکه، موتور ساعت است و اغلب مغز یا قلب ساعت نامیده می‌شود. موتور یکی از مهم‌ترین قسمت‌های یک ساعت مچی است.

سه نوع بسیار متداول موتور ساعت، موتورهای کوارتزی، موتورهای مکانیکی (کوک دستی) و موتور اتوماتیک (کوک خودکار) هستند.

  • موتور کوارتزی: موتور کوارتزی نیرویش را از یک باتری می‌گیرد و زمان بسیار دقیقی را فراهم می‌کند. علاوه بر تغییر باتری، موتور کوارتزی به تعمیر و نگهداری بسیار کمی نیاز دارد. همچنین ساعت‌های با موتور کوارتزی نسبت به ساعت‌های مکانیکی قیمت کمتری دارند، زیرا نیاز به کار کمتری بر رویشان بوده و کمترین اجزای ساعت را دارا می‌باشند. باتری کوارتزی یک جریان الکتریکی را داخل یک شیشه کوارتزی کوچک می‌فرستد. وقتی‌که شیشه تحت تأثیر این جریان الکتریکی قرار می‌گیرد، ارتعاشاتی تولید می‌کند که امکان نوسان را به موتور ساعت می‌دهد که در نتیجه باعث راه‌انداختن موتور شده و عقربه‌های ساعت را به حرکت درمی‌آورد.

ساعت های موتور کوارتز از فروشگاه اشرافی:



ساعت ست زنانه و مردانه بنمی BNMI 1810G_L
199,000 تومان


ساعت تخم مرغی رادو Rado Dia Star 541.0638.3
2,600,000 تومان


ساعت مچی رولکس Rolex DateJust BL 90
899,000 تومان


ساعت مچی لیگ Lige LG9846E
599,000 تومان


ساعت کاسیو Casio MRW-200H-4BVDF
576,000 تومان


ساعت مچی لیگ Lige LG10027B
880,000 تومان


ساعت مچی رولکس Rolex Datejust WG-01
899,000 تومان


ساعت مچی برایتلینگ Breitling Navitimer A13380
1,799,000 تومان


ساعت کاسیو ادیفایس Casio Edifice ECB-20DB-1ADF
4,237,000 تومان


ساعت رادو سرامیکی مردانه Rado Jubile 8089G
888,000 تومان

  • موتور مکانیکی: موتور مکانیکی می‌تواند به‌صورت دستی یا اتوماتیک باشد. غالبا، طرفداران ساعت، ساعت‌های مکانیکی را به علت سطح بالای ساخت و کیفیت آن به ساعت‌های کوارتزی ترجیح می‌دهند. این موتورها اجزای پیچیده مختلف زیادی دارند که سازندگان ساعت آنها را مونتاژ می‌کنند تا به ساعت نیرو بدهند.

ساعت های موتور مکانیکی از فروشگاه اشرافی:



ساعت برایتلینگ اتوماتیک Breitling Superocean A23870
2,184,000 تومان


ساعت برایتلینگ اتوماتیک Breitling Navitimer A17325
2,199,000 تومان


ساعت مچی امگا Omega De Ville Prestige Co-Axial B
2,090,000 تومان


ساعت سیکو 5 اورجینال Seiko 5 SNXS77J1
5,450,000 تومان


ساعت اتوماتیک امگا Omega Seamaster James Bond PU5
2,060,000 تومان


ساعت تگ هویر اتوماتیک Tag Heuer Autavia blue 1
2,180,000 تومان


ساعت امگا اتوماتیک Omega SeaMaster Goes Platinum SGB1
2,060,000 تومان


ساعت مچی برایتلینگ 2 Breitling Superocean Heritage
2,199,000 تومان


ساعت مردانه Longines Master Collection L2.628.4.57.6
1,789,000 تومان


ساعت اتوماتیک امگا Omega SeaMaster Goes Platinum 75
2,060,000 تومان

انواع دیگر موتورهای مکانیکی

موتور کوکی، قدیمی‌ترین نوع نیروی محرکه ساعت است. این موتور نیاز به تنظیم دستی دارد تا به فنر در ساعت نیرو وارد کند. این فنر انرژی را ذخیره کرده و از طریق تعدادی دنده و فنر آن را منتقل می‌کند که آنها انرژی لازم را برای دادن نیرو به ساعت می‌دهند. فواصل تنظیم یک موتور کوکی به ظرفیت ذخیره نیروی ساعت بستگی دارد که می‌تواند از 24 ساعت تا 8 روز متغیر باشد.

از طرف دیگر، موتور خودکار، نیروی خود را از حرکت طبیعی مچ دست استفاده کننده می‌گیرد. این نوع ساعت که ساعت خود کوک نیز نامیده می‌شود، یک موتور خودکار دردسر کمتری نسبت به موتور دستی دارد؛ زیرا دارنده ساعت لازم نیست مرتبا نگران تنظیم دستی برای اطمینان از عملکرد بدون وقفه ساعت باشد.

دیدگاه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×