خرید اقساطی
خانه دسته بندی
0
سبد خرید
حساب کاربری
خرید اقساطی

کدام برندها فلز ساعت ها را خودشان می‌سازند؟

ادمین اشرافی
اشرافی
1400-12-17 ۲۰:۱۷
کدام برندها فلز ساعت ها را خودشان می‌سازند؟

از آنجایی که برندهای ساعت به‌دنبال نوآوری و طراحی های مدرن برای تولید ساعت هستند، در سال‌های اخیر، شاهد افزایش تعداد برندهایی بوده‌ایم که وارد صنعت و هنر ساخت فلزات داخلی شده‌اند. برندهایی که وارد این عرصه می‌شوند، برتری نسبی در مقایسه با سایرین به دست می‌آورند. این امر، نوید عملکرد بهتر و دوام بالاتر چنین ساعت‌هایی را برای نسل‌های بعدی می‌‌دهد.

البته که آلیاژهای فلز طلای مورد استفاده در ساعت‌ها دارای ظاهری کلاسیک و کیفیت بالایی هستند؛ اما با این حال، تولیدکنندگان ساعت به‌دنبال ساخت ترکیب‌های آلیاژی جدیدی هستند که کیفیت آن را به حد اعلا برساند. اگر از علاقه‌مندان صنعت ساعت‌سازی باشید، احتمالا نام برخی از فلزات اختصاصی محبوب مانند Rolesium (متعلق به برند رولکس) و Sedna Gold (متعلق به برند اومگا) را شنیده‌اید.

مطمئنا توسعه چنین فلزات اختصاصی مزایای بسیاری دارد که عمدتاً منحصر به این برندها هستند. ما در این مقاله، نگاهی دقیق‌تر به این فلزات داخلی توسعه‌یافته، در کنار جزئیات مربوط به ساعت‌هایی که در آن‌ها از این فلزات استفاده شده، خواهیم داشت.

1. Lange & Söhne – Honey Gold

A. Lange & Söhne – Honey

برند A. Lange & Söhne که در سال 1945 در گلاشوت آلمان تاسیس شد و برای بار دیگر در دهه 90 میلادی توسعه یافت، تا به امروز به‌عنوان یکی از ساعت‌سازان مشهور در کلاس جهانی باقی مانده است. این برند با زنده‌ نگه‌داشتن کیفیت ساعت‌سازی آلمانی و طراحی شیک، به‌سرعت به‌خاطر ساعت‌های پرکاربرد و دارای توربیلیون خود به اوج رسید.

آن‌ها در سال 2010، فلز توسعه‌یافته و اختصاصی خود با نام Honey Gold را معرفی کردند. اگرچه آن‌ها فرمول اسرارآمیز ساخت این فلز را سال‌ها است که مخفی نگه داشته‌اند، اما می‌توان با قطعیت گفت: Honey Gold هیچ شباهتی به سایر آلیاژهای طلا ندارد. این آلیاژ، گرچه از همه‌ی آلیاژهای دیگر طلا سخت‌تر است، اما مانند عسل ظاهری صاف و زلال دارد.

می‌توانید Honey Gold را در تعداد انگشت‌شماری از محصولات برند A. Lange & Söhne که منحصراً برای ساعت‌های خاص رزرو شده‌اند، بیابید. از میان آن‌ها،‌ می‌توان به مدل 1815 Rattrapante اشاره کرد که در سال 2020 به مناسبت صد و هفتاد و پنجمین سال حضور این برند در دنیای ساعت‌سازی در Glasshütte معرفی شد. این ساعت صفحه‌ای چشمگیر به رنگ مشکی و نقره‌ای دارد که با قاب Honey Gold مزین شده است و ظرافت‌های ساعت‌سازی لوکس این برند را با افتخار به نمایش می‌گذارد.

از بین سایر ساعت‌هایی که با صفحه از جنس Honey Gold ساخته شده‌اند، می‌توان به ساعت Langematik Perpetual اشاره کرد. در این ساعت، که اجزای آن تنها به 100 قطعه محدود شده است، از قاب و عقربه‌های Honey Gold استفاده می‌شود. صفحه این ساعت دارای نقشی برجسته و به رنگ نقره‌ای است. از بین قابلیت‌های این ساعت نیز می‌توان به تقویم دائمی (perpetual calendar)، صفحات فرعی مخصوص نمایش حالت ماه، تاریخ و روز اشاره کرد. این ساعت به‌نوعی مظهر برند ساعت‌سازی A. Lange & Söhne به شمار می‌رود.

2. لیند وردلین – Alloy

Alloy Linde Werdelin

برند Linde Werdelin با تکیه بر فناوری قدرتمند خود، سعی بر جابه‌جایی مرزهای استفاده از تکنولوژی در صنعت ساعت‌سازی دارد. این نام تجاری، که برخاسته از یک رویداد تاثیرگذار در کوه‌های آلپ سوئیس برای بنیانگذاران آن است، درها را در راستای بازتعریف چگونگی درک صنعت ساعت از ورزش و برای نوآوری و طراحی ماهرانه‌ی ساعت‌ها باز کرد.

در این راستا، برند Linde Werdelin آلیاژی به نام Alloy Linde Werdelin یا ALW تولید کرد. این آلیاژ، ترکیب فلزی منحصر به فردی است که در اصل، در هوافضا و مسابقات اتومبیل‌رانی فرمول 1 از آن استفاده می‌شود. با این حال، برای طراحی ساعت‌های با کیفیت بالا، این برند آن را تغییر کاربری داده و از نسخه‌ی بهبود‌یافته‌اش برای ساخت ساعت‌های خود استفاده می‌کند. آلیاژ ALW دو برابر فولاد مقاوم است و تنها نصف تیتانیوم، وزن دارد. علاوه بر این، آلیاژ متشکل از لایه‌های محافظ و کامپوزیت کربن آن را در شرایط سخت بادوام می‌کند.

Oktopus Moonlight یکی از ساعت‌هایی است که در آن از ALW استفاده شده است. این ساعت که به‌نوعی بهترین ساعت مخصوص غواصان به حساب می‌آید، بهترین عملکرد را در میان ساعت‌های مشابه، حتی برای غواصی در شب به نمایش می‌گذارد. علاوه بر این، ساعت در یک صفحه پنج لایه و یک نمایشگر فوتورئالیستی حالت ماه طراحی شده است که به‌صورت اختصاصی توسط این برند توسعه یافته است. این مسئله نشان‌دهنده‌ی تمایل این برند به چالش کشیده‌شدن و پیشرفت رو به جلو است.

3. شنل – Beige Gold

Chanel – Beige Gold

این برند لوکس فرانسوی نیازی به معرفی ندارد. شنل (Chanel) که اولین بار در سال 1910 تأسیس شد، هم‌اکنون یکی از بزرگ‌ترین نام‌ها در صنعت مد به شمار می‌آید. دو رنگ سیاه و سفید در مرکز جوهره‌ی این برند قرار دارند و رنگ بژ، پس از آن‌ها جایگاه بعدی را دارد. بنابراین زمانی که شنل تصمیم به ساخت فلز اختصاصی خود برای طراحی ساعت گرفت، آلیاژی شبیه رزگلد، اما با کمی تفاوت عرضه نمود.

در این آلیاژ تحت عنوان، Beige Gold (طلای بژ)، طلای زرد با سرامیک تیتانیوم ترکیب شده است. همان‌طور که پیش از این در مطالب مرتبط از جمله این مقاله به آن اشاره کردیم، ساعت‌های ساخته‌شده از جنس رزگلد نیاز به نگهداری منظم دارند؛ چراکه این آلیاژ حاوی مس است و گاهی رشته سبزرنگی به نام پتینه (patina) تشکیل می‌دهد. با صیقل دادن منظم ساعت، به‌راحتی می‌توان از این اتفاق جلوگیری کرد. برای بسیاری از افراد، نیاز به مراقبت منظم از چنین ساعت‌هایی، آن‌ها را به سرمایه‌گذاری مناسب و مقرون به صرفه‌ای تبدیل نمی‌کند. برای مقابله با این مشکل، ساعت‌سازان شنل راهی برای ترکیب طلا با سرامیک تیتانیوم پیدا کرده‌اند. در نتیجه، این فرآیند به فلز رنگی مشابه رنگ عسل می‌دهد که برای چندین سال صاف‌تر و بادوام‌تر از رزگلد خواهد بود.

ساعت BOY-FRIEND که به‌تازگی از سوی این برند معرفی شد، همراه با قابی از جنس Beige Gold در کنار طراحی تمیز و شفاف عرضه می‌گردد. قاب مستطیلی‌شکل و دستبند مشکی آن از جنس چرم، ظرافتی بی‌انتها به ساعت می‌بخشند و این تکه فلز مدرن را به یک قطعه تاریخی تبدیل می‌کنند. این ساعت در نسخه‌های مختلف عرضه می‌شود. اندازه صفحه‌های کوچک، متوسط و بزرگ، با یا بدون الماس‌های میخی روی قاب از گزینه‌های پیش روی شما هستند. اگر به بند چرمی علاقه ندارید، شنل یک بند جداگانه از جنس Beige Gold نیز در اختیارتان قرار داده است.

4. هری وینستون – Zalium

Harry Winston – Zalium

هری وینستون () یک برند جواهرات لوکس آمریکایی که در ساخت ساعت‌های سوئیسی با کیفیت شهرت دارد و به‌تازگی به‌خاطر طراحی فلز اختصاصی خود به نام Zalium در صدر اخبار صنعت قرار گرفته است. قبل از این‌که به ویژگی‌های این فلز بپردازیم، لازم است ذکر شود که نام این برند، برگرفته از نام بنیانگذارش است که زمانی به‌عنوان «پادشاه الماس» نامیده می‌شد. اگرچه بخش ساعت‌سازی این برند به‌عنوان یک شرکت تابعه کاملاً متعلق به گروه Swatch عمل می‌کند، اما عظمت و مهارت ماهرانه خود در این زمینه را زنده نگه داشته است.

برند هری وینستون با الهام از مهندسی هوانوردی، آلیاژ Zalium را معرفی کرد که از ترکیب دو فلز آلومینیوم و زیرکونیوم به دست می‌آید. نتیجه‌ی این ترکیب، یک فلز فوق سبک است که به‌خاطر دوام فوق‌العاده و طراحی ماهرانه‌اش شهرت دارد. سری ساعت‌های Harry Winston Ocean Collection و Project Z  مجهز به فلز ساختگی Zalium هستند.

در نسخه‌های طراحی‌شده با Zalium سری Ocean Collection، از یک قاب Zalium با چرم رنگی روشن و بند پلاستیکی استفاده شده است. این امر، به ساعت ظاهری اسپرت و در عین حال مقاوم می‌دهد. مهم‌تر از همه، چنین مسئله‌ای باعث می‌شود تا این ساعت، به‌عنوان یک همراه عالی برای کاوش در اعماق دریا تبدیل شود. صفحه این ساعت مهارت‌های مثال‌زدنی برند هری وینستون را به نمایش می‌گذارد و نوید استقامت بالای آن را می‌دهد. علاوه بر این سری، می‌توانید به ساعت‌های متعلق به مجموعه Project Z نیز نگاهی بیندازید که همچنین بخشی از Ocean Collection و مجهز به یک قاب از جنس Zalium هستند. ساعت‌های Project Z که از نظر ماهیت و سبک با ساعت‌های قبلی تفاوت دارند، عناصر معماری را با نوآوری‌های ساعت‌شناسی در یک صفحه‌بندی نیمه‌اسکلت‌بندی‌شده ادغام می‌کنند.

5. هابلوت – Magic Gold، King Gold و Hublonium

Hublot – Magic Gold, King Gold, and Hublonium

هابلوت (Hublot) یک برند ساعت سوئیسی است که در سال 1980 تأسیس شد و هم‌اکنون تحت نظارت گروه ساعت‌سازی LVMH فعالیت می‌کند. هابلوت با تسلط بر هنر و فناوری هم‌جوشی، شهرت زیادی به‌خاظر اکتشافات پیشگامانه خود در زمینه‌ی تحقیقات مربوط به ساعت‌شناسی دارد. در همین راستا، این برند ساعت‌سازی در طول سال‌های اخیر نه یک، بلکه چهار فلز اختصاصی مخصوص را توسعه داده است.

آخرین آلیاژ ساخته‌شده توسط این برند Magic Gold (طلای جادویی) نام دارد. هابلوت با ترکیب طلای مایع 18 عیار با سرامیک، آلیاژ ضد خش Magic Gold را ابداع نموده است. می‌دانیم که طلا، به‌طور طبیعی نرم است و حتی زمانی که با آلیاژهای دیگر ترکیب شود، در معرض خراش و آسیب قرار می‌گیرد. برای رفع این مشکل، از فن‌آوری هم‌جوشی به‌منظور جمع‌آوری منافذ ریز سرامیکی را با طلای زرد مایع داغ و ساخت فلزی کاملاً جدید استفاده شده است.

در ساعت Big Bang برند هابلوت، یکی از این فلزات اختصاصی و معاصر استفاده شده است. هابلوت انقلابی در نحوه استفاده برندهای ساعت از طلا ایجاد کرده و برای دستیابی به چیزی که اکثر برندها نتوانسته‌اند آن را کسب کنند، پشتکار زیادی داشته است.

آلیاژ King Gold (شاه طلا) از ترکیب طلای زرد 18 عیار با پلاتین به وجود می‌آید. هدف از ابداع این فلز، این بود که رنگ طلایی ملایم‌تری در مقایسه با رنگ درخشان طلای زرد به دست بیاید. آلیاژ King Gold با عناصر مناسب روکش ساتن، ظاهر صیقلی منحصر به فردی به ساعت‌های هابلوت می‌بخشد. شما می‌توانید این فلز را در بخش‌هایی از ساعت Spirit of Big Bang King Gold Diamond نیز مشاهده کنید.

پیش از این‌ها، هابلوت با ترکیب منیزیم و آلومینیوم، Hublonium را معرفی کرده بود. ساعت‌های دارای Hublonium، که به‌عنوان بخشی از نسخه محدود سری ساعت‌های Big Bang Mag Bang راه‌اندازی شد، علی‌رغم این‌که کمی بزرگ به‌نظر می‌رسند، بسیار سبک‌وزن هستند. این آلیاژ هم‌چنین باعث می‌شود تا ساعت بسیار بادوام، و در برابر خوردگی مقاوم باشد تا برای سالیان متمادی حتی یک خراش هم روی آن ایجاد نشود.

دیگر فلز داخلی که توسط برند هابلوت ساخته شده است Cermet است؛ آلیاژی متشکل از ترکیب سرامیک با چندین فلز دیگر. این آلیاژ دیگر توسط برند هابلوت مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. در عوض، به عنوان یکی از اولین نسخه‌های پیشگام برای ساخت و توسعه‌ی فلزات اختصاصی توسط برندهای ساعت‌سازی به‌شمار می‌رود.

6. برند IWC – آلیاژهای Ceratanium و Armor Gold

IWC – Ceratanium and Armor Gold

برند ساعت‌سازی سوئیسی IWC که در شهر Schaffhausen راه‌اندازی شد، در حال حاضر یکی از پیشروان صنعت ساعت‌سازان در جهان به شمار می‌رود. این برند با توجه به همکاری با شرکت‌هایی چون Mercedes-AMG و Airspeeder، مرزهای ساعت‌سازی سنتی را جابجا کرده است. از این رو، طبیعی است که فرض کنیم نوآوری و ابداع فناوری‌های جدید، امری است که در قلب برند IWC نهفته است؛ زمینه‌ای که این برند همیشه در آن به‌دنبال طراحی‌های زیبایی‌شناسانه و در عین حال کاربردی است. برای اطمینان از برآورده شدن انتظارات خود، مهندسین IWC فلزات خود را به‌صورت داخلی و اختصاصی طراحی می‌کنند تا ساعت‌هایشان عملکردی قابل اطمینان داشته باشد.

آلیاژ Ceratanium یکی از نمونه‌های داخلی ساخته‌شده توسط این برند است. این برند با در نظر گرفتن خواص سبک وزن و ضد خش تیتانیوم، آن را با اکسید زیرکونیوم مخلوط کرده است. ابداع این آلیاژ بیش از پنج سال زمان برد. IWC از روش‌های گرمایشی برای توسعه‌ی Ceratanium استفاده کرده است. حاصل آن، یک فلز مات است که در برابر هر گونه آسیب و بریدگی رنگ مقاوم است. این موضوع به‌خوبی در مدل Pilot’s Watch Top Gun Double Chronograph مشاهده می‌شود. آلیاژ Ceratanium ظاهری پیچیده و منحصر به فرد به این ساعت بخشیده است.

یکی دیگر از فلزات اختصاصی مهندسی‌شده توسط این برند، Armor Gold نام دارد که حاصل ترکیب طلای 18 عیار با برخی دیگر از مواد فیزیکی نامعلوم است. ماده‌ی به دست‌آمده نسخه‌ای بسیار قوی‌تر از طلای عادی به ما می‌دهد که در برابر خراش نیز مقاوم است. آلیاژ Armor Gold در واقع شباهت زیادی به رزگلد دارد. با این حال، با توجه به نبوغ IWC، این فلز در برابر فشارهای شدید یک ساعت خلبانی، هم‌چنان مقاوم است. اولین بار از این فلز در نسخه 2019 ساعت Le Petit Prince استفاده شد. می‌توان گفت ویژگی‌های چشم‌نواز Armor Gold، طراحی و ظاهر ساعت را به‌طور قابل‌توجهی ارتقا می‌دهد.

7. Maurice Lacroix – Powerlite

Maurice Lacroix – Powerlite®

برند Maurice Lacroix که دفتر مرکزی آن مستقر در شهر زوریخ قرار دارد، استانداردها و کیفیت والای ساعت‌سازی سوئیس را به‌خوبی به تصویر می‌کشد. این برند با استفاده از دانش دیرینه‌ی خود و تکنیک‌های ساعت‌سازی قدیمی، ساعت‌های خود را با نهایت دقت تولید می‌کند. این شرکت، یکی دیگر از برندهایی است که از فلزات اختصاصی برای تکمیل موتورها و سایر قطعات ساعت بهره می‌برد.

فلز این شرکت، که Powerlite نام دارد، از ترکیب منیزیم، آلومینیوم، سرامیک، زیرکونیوم و تیتانیوم ساخته شده است. در نتیجه، این فلز دو برابر فولاد استحکام دارد و وزنش تنها نصف وزن آن است. فلز Powerlite که عمدتاً در بزل‌ها و قاب‌های ساعت‌های این برند یافت می‌شود، فلزی همه‌کاره است و با پالت‌های رنگی متنوعی مطابقت دارد. برای مثال، می‌توانید ساعت‌های سری Pontos S Extreme Watch برند Maurice Lacroix را مشاهده کنید که در ساعت 2014 عرضه شدند و در آن‌ها، از آلیاژ اختصاصی این شرکت یعنی Powerlite در موتور ETA Valjoux استفاده شده است.

8. امگا – Ceragold و Sedna Gold

Omega – Ceragold and Sedna Gold

برند امگا (Omega) که به‌عنوان رقیب اصلی رولکس در ساخت ساعت‌های لوکس و تجملی شناخته می‌شود، با تسلط بر فناوری‌های جدید، از دیرباز به استفاده از تکنیک‌های منحصر به فرد در ساعت‌سازی پرداخته است. این شرکت با بیش از 170 سال تخصص در صنعت ساعت‌سازی، رکوردهای باورنکردنی از جمله همراهی فضانوردان در فرود روی ماه، زمان‌سنج رسمی بازی‌های المپیک و حضور در بازی‌هایی مانند Need for Speed II را در کارنامه‌ی خود ثبت کرده است. این برند در راستای پیشگام‌بودن در صنعت ساعت‌سازی و رسیدن به افتخارات قله‌های جدیدتر، فلزاتی اختصاصی برای خود به نام‌های Ceragold و Sedna Gold را ابداع نموده است.

در فلز Ceragold، طلای 18 عیار را با قاب سرامیکی مبتنی بر زیرکونیوم ترکیب شده است تا سری ساعت‌های اصلی امگا، یعنی مجموعه Planet Ocean را به‌عنوان بهترین ساعت‌های غواصی موجود به ارمغان بیاورد. فلز Ceragold به‌طور خاص با یک سرامیک صاف قرارگرفته روی بزل و عقربه‌های ساعت روی صفحه‌ی آن ساخته شده است و فلسفله برند امگا را مشخص می‌کند. با تکنیک‌های بسیار کاربردی که در طراحی این آلیاژ استفاده شده است، تجربه استفاده از ساعت شما در زیر آب، ارتقا پیدا می‌کند.

از سوی دیگر، ما یک آلیاژ رزگلد آتشین یعنی Sedna Gold را داریم که در برخی از نسخه‌های ساعت‌های امگا از سال 2012 به‌بعد، به نمایش درآمده است. این نام از Sedna، سیاره‌نمای کوچکی الهام گرفته شده است که به خاطر رنگ قرمزش معروف است. طلای زرد 18 عیار استفاده‌شده در این ساعت، همراه با پالادیوم و مس، مقاومت در برابر رنگ‌پریدگی را تضمین کرده و درخشش خود را برای سالیان طولانی حفظ می‌کند. برای مشاهده سایر ساعت‌هایی که مجهز به قاب Sedna Gold هستند، می‌توانید نگاهی به مدل‌های Seamaster Aqua Terra یا Diver Chronograph بیندازید.

9. پنرای – Goldtech

Panerai – Goldtec

این برند لوکس ایتالیایی اکنون به‌عنوان یکی از شرکت‌های تابعه گروه Richemont فعالیت می‌کند. پنرای (Panerai) که در شهر ژنو سوئیس مستقر است، دارای بیش از 160 سال سابقه در صنعت ساعت‌سازی می‌باشد. خلاقیت و سبک منحصر به فرد، سنگ بنای برند پنرای است. به همین دلیل، این برند در میان بسیاری دیگر از برندهای ساعت مشهور جهانی، مانند گوهری پنهان باقی مانده است. نام فلز اختصاصی برند پانرای، Goldtech است. این فلز از ترکیب مس و پلاتین با طلای خالص به دست می‌آید و رنگ قرمز پررنگی دارد که در عین حال، از آن در برابر اکسید شدن جلوگیری می‌کند.

مجموعه‌های Luminor و Submersible از قاب‌های Goldtech به‌عنوان بخشی از ساعت‌های خود استفاده می‌کنند. سری ساعت‌های Luminor بسیار مقاوم و کاربردی به شمار می‌آیند و وقتی در کنار قاب و بزل از جنس Goldtech قرار می‌گیرند، سبک و فرم ساعت‌سازی پنرای را به بهترین حالت ممکن به تصویر می‌کشند. سری Submersible نیز جذابیت بالایی مشابهی با نسخه قبلی دارد؛ با این تفاوت که این نسخه، بر نیازهای علاقه‌مندان به استفاده از ساعت زیر آب، تاکید بیشتری دارد. این ساعت نشان می‌دهد داشتن یک ساعت طلایی، محدودیتی برای فرد در استفاده از آن در اعماق دریا ایجاد نمی‌کند. پلاتین موجود در این ساعت، از کدر شدن آن جلوگیری می‌کند و می‌تواند ماندگاری آن را افزایش دهد.

10. رولکس – Rolesium و Everose

Rolex – Rolesium and Everose

رولکس یکی دیگر از برندهایی است که اصلا نیازی به معرفی ندارد. رولکس، که یک نام آشنا در سراسر جهان زمینه‌ی تولید ساعت‌های نفیس و لوکس به حساب می‌آید، استانداردهای بالایی را برای همه برندهای ساعت‌سازی تعیین کرده است. این برند از زمان آغاز فعالیت خود تاکنون، به‌دنبال ارائه ساعت‌هایی با کیفیت بی‌سابقه و فراتر از آن بوده است.

این‌که بسیاری از برندهای لوکس، فلزات اختصاصی خودشان را تولید و مهندسی می‌کنند، موضوعی است که به‌تازگی باب شده است. اما برای رولکس، این، یک رویکرد قدیمی به حساب می‌آید. فلز اختصاصی برند رولکس یعنی Rolesium، از ترکیب فولاد ضد زنگ با پلاتین ساخته شده است و ظاهری زیبا و لوکس را در اختیار شما قرار می‌دهد. این فلز به‌طور انحصاری مطابق با استانداردهای برترین ساعت‌های دریایی به‌عنوان بخشی از مجموعه Yacht-Master برند رولکس راه‌اندازی شد.

بسیاری ممکن است دو واژه Rolesium و Rolesor را با یکدیگر اشتباه بگیرند. اولی، هما‌ن‌طور که بالاتر توضیح داده شد، آلیاژی اختصاصی از برند رولکس است. از سوی دیگر، Rolesor را داریم که یک آلیاژ نیست؛ بلکه اصطلاحی است که برای اشاره به ساعت‌های دو فلزی (dual-metal) استفاده می‌شود. به عنوان مثال، Datejust یک نمونه کلاسیک از ساعت‌های Rolesor برند رولکس است.

Everose دیگر فلز اختصاصی است که رولکس از سال 2005 از آن در ساعت‌های خود استفاده می‌کند. این فلز، که در تمام قطعات Rolex Oyster دیده می‌شود، به‌رنگ صورتی-طلایی موجود است. این فلز با مس و پلاتین به‌منظور ایجاد رنگ قرمز و تضمین طول عمر بالا، ترکیب می‌شود. در نتیجه، نام Everose کاملاً برازنده‌ی آن است. تصور اکثر افراد این است که ساعت‌های رزگلد، فقط مخصوص خانم‌ها ساخته شده‌اند. رولکس سعی داشته تا با ساعت‌های مردانه سری Daytona و GMT Master II مجهز به فلز Everose، سنت‌شکنی کند. علاوه بر همه‌ی این‌ها، شما می‌توانید ساعت‌های Rolesor مزین به Oystersteel را در کنار فلز Everose بیابید که کیفیت و لوکس‌بودن آن‌ها را دوچندان می‌کند.

11. سیکو – Spron

Seiko – Spron

برند ژاپنی سیکو از زمان آغاز به کار خود تاکنون همواره در خط مقدم نوآوری در صنعت ساعت‌سازی باقی مانده است. اولین ساعت کوارتز و اولین ساعت کوارتز کرنوگراف هر دو توسط این شرکت تولید شده‌اند. این برند که در سال 1881 راه‌اندازی شد، راه درازی را در تولید و توزیع لوازم الکترونیکی و ساعت‌های کاربردی مقرون به صرفه به جهان طی کرده است.

با وجود موفقیت‌های چشمگیر در سایر صنایع، سیکو به تولید ساعت‌های مکانیکی خود ادامه می‌دهد. این برند در سال ۱۹۶۴ آلیاژی به نام Spron تولید کرد که به‌عنوان فنرهای تعادل در ساعت‌های مچی استفاده می‌شد. اگرچه امروزه بسیاری از برندها فلزات اختصاصی خودشان را تولید می‌کنند که عمدتاً در قاب یا بزل ساعت استفاده می‌شود، سیکو مسیر متفاوتی را در پیش گرفت. ساخت آلیاژهای سیکو جایگاه خود را در راستای توسعه ساعت‌های ضد ضربه پیدا می‌کنند.

سیکو با ترکیب فلزهای نیکل، کبالت، کروم و مولیبدن، Spron 510 را به جهان معرفی کرد. نام این آلیاژ برگرفته از اسپرینگ میکرون (Spring Micron) است. هم‌چنین لازم است ذکر شود که این آلیاژ بادوام، مقاومت ساعت در برابر حرارت و خوردگی را تضمین می‌کند. ویژگی ضدمغناطیسی و خاصیت ارتجاعی بالای این فلز، 55 ساعت ذخیره انرژی در گشتاور موتورهای با بسامد بالا تضمین می‌کند. در موتور سیکو 6R20 از آلیاژهای Spron استفاده شده است. هم‌چنین در ساعت‌های موتور اتوماتیک این برند نیز شاهد استفاده از این آلیاژ هستیم.

اولیس ناردین Diamonsil

Ulysse Nardin – Diamonsil

برند Ulysse Nardin که به‌خاطر ساعت‌های دریایی خود هر ساله بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد، کارنامه شگفت‌انگیزی در زمینه‌ی مهندسی و ثبت اختراعات جدید دارد. این برند با 4324 گواهینامه و 18 مدال طلا، فعالیتش را به‌منظور الهام‌گرفتن از ابزارهای دریایی، برای دریانوردی دقیق، متمرکز کرده است.

برند Ulysse Nardin از آلیاژ Diamonsil، حاصل ترکیب سیلیسیم و الماس مصنوعی، در ساعت‌های خود استفاده می‌کند. مشابه سیکو، این برند از فلزهای اختصاصی خود در داخل موتور ساعت بهره می‌گیرد. یکی از مدل‌هایی که در آن از این فلز استفاده شده است، Freak Diamonsil نام دارد که تنها 28 نسخه از آن ساخته شده است.

برچسب ها :
دیدگاه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×