خرید اقساطی
خانه دسته بندی
0
سبد خرید
حساب کاربری
خرید اقساطی

چگونه تاریخ در ساعت مکانیکی نشان داده می‌شود؟

ادمین اشرافی
اشرافی
1401-08-26 ۱۲:۳۷
چگونه تاریخ در ساعت مکانیکی نشان داده می‌شود؟

برحسب موتور ساعت، رایج‌ترین نوع، ساعت موتور مکانیکی یا کوارتز است. (اگرچه البته، ساعت‌های دیگری نیز هست: از جمله خورشیدی یا جنبشی، کرونومتر و اسپرینگ درایو.

قبل از ظهور موتور کوارتز تحت توان باتری، ساعت‌ها تنها برحسب سازوکار چرخ ساعتی دقیق کار می‌کردند. این سازوکار یعنی ساعت‌های مکانیکی به دقت ساخته می‌شدند تا از کارکرد و قابلیت اتکاء به آنها اطمینان حاصل شود. به این دلیل است که کلکسیونرهای ساعت معمولاً ساعت‌های مکانیکی را ترجیح می‌دهند.

از جمله ویژگی‌هایی که قابل افزودن به ساعت است تاریخ یا روز (تاریخ و روز هفته) یا گزینه‌های پیشرفته‌تر نظیر افزودن ماه به چرخش (تقویم) و حتی گزینه تقویم ابدی است که به صورت خودکار تعداد روزها را در هر ماه هنگام اتمام یک ماه و شروع ماه بعد نشان می‌دهد و حتی بعد از اتمام سال نیز به درستی آن‌ها را نشان می‌دهد.

بنابراین پرسش بعدی خیلی از آدم‌ها بدین شرح است، «چگونه با این دقت تاریخ در ساعت‌ها ثبت می‌شود؟ در این پست به این پرسش پاسخ خواهیم داد بنابراین ادامه بدهید!

قطعات

برای تبیین سازوکار ساعت مکانیکی، پنج قطعه اصلی ساعت را بررسی می‌کنیم، و اینکه چگونه این قطعه‌ها به موتور مکانیکی کمک می‌کنند.

شاه‌فنر

از اساسی‌ترین قطعه شروع می‌کنیم- شاه فنر یا فنر بلند. در اینجا انرژی پتانسیل ذخیره می‌شود و در ادامه شاه فنر به آهستگی باز می‌شود، این موتور باعث انتقال انرژی مذکور می‌شود که به سازوکار چرخش ساعت منجر خواهد شد.

زنجیره چرخ‌دنده

این قطعه باعث تماس شاه فنر با چرخ دنگ می‌شود. به این ترتیب، دو کار انجام می‌دهد- یکی نیرو را از شاه فنر به رقاصک ساعت انتقال می‌دهد و دوم اینکه عقربه‌های ساعت را هدایت می‌کند.

کار بی‌کلید

این قطعه به کاربر اجازه می‌دهد شاه فنر را کوک کند و عقربه‌ها را برای تنظیم ساعت بچرخاند.

رقاصک

همانطور که قبلاً گفته شد، نیرو از شاه فنر به این قطعه انتقال می‌یابد. نیروی مذکور به رقاصک قدرت می‌دهد تا در همان مقطع زمانی به عقب و جلو نوسان کند. بنابراین، در نقش عنصر نگهدارنده زمان ساعت مکانیکی عمل می‌کند.

چرخ دنگ

سازوکار چرخ دنگ، که از دنده خلاص و چنگال پالت تشکیل می‌شود، دو کارکرد دارد. اول، برای مرتعش نگه‌داشتن رقاصک در هر نوسان کمی به آن فشار می‌دهد. علاوه بر این، این قطعه مسئول است تا مقداری معین با هر نوسان رقاصک به دنده‌ها اجازه موتور رو به جلو یا عقب بدهد.

ساعت خودکار در برابر ساعت محرک دستی

مصرف‌کنندگان ساعت تمایل دارند با توجه به حجم بالای ساعت‌های مکانیکی در بازار ساعت، آنها را خودکوک خودکار یا خودکار تلقی کنند. با‌این‌حال، این مطلب صحیح نیست. در حقیقت، موتور‌های مکانیکی ممکن است یا خودکوک باشند یا محرک دستی. درباره تفاوت بین این دو در ادامه صحبت خواهیم کرد.

اصولاً، ساعت خودکوک/اتوماتیک به روتوری مجهز است که هروقت مچ دست شما موتور کند می‌چرخد. همانطور که روتور می‌چرخد، ساعت موتور می‌کند و شاه فنر دوباره محکم می‌شود. در مقابل، ساعت محرک دستی با روتور کار نمی‌کند. به این ترتیب، صاحبش باید به دقت آن را در دوره‌های مشخص کوک کند تا کار کند.

سنگینی و قطر بیشتر نقص اصلی ساعت‌های خودکار در مقایسه با ساعت‌های محرک دستی است چون در این ساعت‌ها روتور مرتبط با موتور سنگین است. براین اساس، ساعت‌های محرک دستی ظریف‌تر و سبک‌تر هستند.

با‌این‌حال، ایراد ساعت محرک دستی ظاهر فرسوده زودهنگام است چون باید به طور دائم دسته کوک را بپیچانید تا شاه فنر کوک شود. البته، این وجه مزیتی برای ساعت‌های خودکار است چون آنها به آسانی فرسوده نمی‌شوند و کاربران حتی نگران کوک کردن ساعت نیز نیستند.

حفظ تاریخ در ساعت‌های مکانیکی

اکنون که متوجه اصول سازوکار نمایش زمان در ساعت‌های مکانیکی شده‌اید، به نحوه حفظ تاریخ در آنها می‌پردازیم.

در کل، ساعت‌های مکانیکی با نمایش تاریخ مجموعه دنده‌های خاص دیگری دارند که به همان اندازه شکننده هستند. اگر تاریخ ساعت‌تان را با سرعت تغییر دهید امکان دارد موتور ساعت‌تان را خراب کنید. عنصر اصلی ساعت مکانیکی با پنجره تاریخ چرخ تاریخ است. موتور مکانیکی باید قدرت بیشتری جمع و تولید کند تا این چرخ تاریخ رو به جلو موتور کند. در اکثر ساعت‌های مکانیکی، موتور تصاعدی هر 24 ساعت یک بار اتفاق می‌افتد و از یک تا 31 تنظیم شده است. یعنی، اگر ماه کمتر از 31 روز بود حامل ساعت باید تاریخ را به صورت دستی در روز اول ماه تنظیم کند.

چون تنظیم تاریخ در ساعت‌های مکانیکی باید به شکلی مناسب انجام شود تا موتور ساعت به درستی انجام شود، بهتر است ساعت‌سازها نیز پیشرفت بیشتری داشته باشند تا بتوانیم تقویم را به شکلی صحیح‌تری دنبال کنیم. این ساعت‌ها تقویم سالانه دارند و ساعت‌های با تقویم دائمی نیز هست.

تقویم سالانه

این سرهم‌بندی خاص می‌تواند روز، تاریخ، ماه کل تقویم را نشان دهد. یعنی ساعت می‌تواند ماه‌های 30 و 31 روزه را به درستی نشان دهد. اگرچه، هنوز باید تاریخ را در پایان ماه فوریه دستی درست کنید.

تقویم دائمی

ساعت Citizen Perpetual Calendar

تقویم دائمی خیلی پیشرفته‌تر از تقویم سالانه است. فارغ از ملاحظه تعداد روزهای ماه، تعداد روزها در یک سال معین را تا سال 2100 نیز نشان می‌دهد. یعنی، حتی اگر یک سال نیز بگذرد نیازی به تنظیم روز بعد از فوریه ندارید! دفعه بعد که مجبور خواهید بود تاریخ را در تقویم دائمی تنظیم کنید زمانی خواهد بود که از 28 فوریه 2100 به اول مارس 2100 برسید.

تنظیم تاریخ روز

بنابراین، اگر ساعتی با تقویم دائمی نداشتید چگونه تاریخ روز را تنظیم می‌کنید؟ در اینجا چند نکته مختصر و چند مرحله مطرح می‌شود. به خاطر داشته باشید، باید این کار را به درستی انجام دهید؛ در غیر این صورت، سازوکار داخلی ساعت‌تان آسیب می‌بیند.

اولین کاری که باید به خاطر داشته باشید تغییر ندادنِ روز و تاریخ بین 9 شب تا 3 صبح است. چرا؟ باید در این دوره زمانی از انجام این کار اجتناب کنید چون زمانی است که دندهای خاص معمولاً تغییرجهت می‌دهند.

توصیه مناسب بدین شرح است که زمانی تاریخ روز را تنظیم کنید که ساعت 6:30 باشد. خواه صبح یا بعدازظهر، این دوره زمانی خارج از دوره ممنوعه 9 شب تا 3 صبح است. علاوه بر این، خیلی راحت به خاطر آورده می‌شود چون هردو عقربه ساعت و دقیقه روی موقعیت ساعت 6 هستند.

در ادامه، دسته کوک را می‌پیچانید. اگر ساعت‌تان کارکرد روز و تاریخ دارد، پیچاندن دسته کوک در جهت عقربه‌های ساعت تاریخ را تغییر خواهد داد، و پیچاندن دسته‌کوک برخلاف عقربه ساعت تاریخ روز را تغییر خواهد داد (این موضوع در اغلب ساعت‌ها صدق می‌کند). همین است!

جمع بندی

ساعت‌های مکانیکی در مقایسه با ساعت‌های کوارتز با ملاحظه فرایند تولید ساعت‌سازی دقیق‌شان گران‌تر خواهند بود. با‌این‌حال، اگر مشتاق یا کلکسیونر ساعت هستید سرمایه‌گذاری بر روی ساعت‌های مکانیکی بازده بهتری خواهد داشت. مطلبی که باید به خاطر داشته باشید (مطلبی که ما نیز در سراسر این نویسه تکرار کردیم) شکنندگی این ساعت‌ها است. توان موتور مکانیکی تنها با سازوکارهای داخلی تامین می‌شود بنابراین دقت زیادی داشته باشید تا ساعت گران‌قیمت‌تان از هر نوع شوک، آب یا میدان مغناطیسی دور بماند. جهت خرید انواع ساعت مچی، سری به بخش فروشگاهی ما بزنید.

دیدگاه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×