خرید اقساطی
خانه دسته بندی
0
سبد خرید
حساب کاربری
خرید اقساطی

چگونه از ساعت مچی مراقبت کنیم؟

ادمین اشرافی
گالری اشرافی
1399-05-19 ۱۳:۵۳
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 7 دقیقه
چگونه از ساعت مچی مراقبت کنیم؟

کسانی که ساعت درجه یک و ارزشمندی را می‌خرند، تمام تلاششان را می‌کنند تا ساعت جدیدشان از بهترین مراقبت‌های ممکن بهره‌مند شود. مراقبت از ساعت مچی برای حفظ عملکرد مؤثر و ماندگاری طولانی مدتش ضروری است. برای حفظ ماندگاری ساعتتان، فقط به مراقبت پیوسته از آن نیاز دارید.

بخش 1: جلوگیری از آسیب

1- سایر دستبندان و زیورآلات را بر روی دست دیگر خود ببندید. بستن زیورآلات مچی در کنار ساعت می‌تواند به بدنه یا صفحه‌ی ساعت خراش وارد کند. فقط اجازه دارید که دستبندهای پارچه‌ای یا چرمی نازک را در کنار ساعت خود ببندید. از بستن هرگونه دستبند فلزی در کنار ساعتتان خودداری کنید. دستبندهای دوستی و بافتنی، آسیبی به ساعت وارد نمی‌کنند.

2- ساعت را از دماهای خیلی شدید دور نگه دارید. نباید ساعتتان را در معرض دمای بالاتر از 60 درجه‌ی سانتیگراد و پایینتر از 0 درجه قرار دهید. دمای خیلی زیاد یا خیلی کم می‌تواند بر روغنی که در میان اجزای مکانیکی ساعت وجود دارد تأثیر بگذارد و عملکردش را مختل کند.

  • لازم نیست که دما حتماً خیلی شدید باشد تا بتواند به ساعت آسیب بزند، بلکه گرمای حاصل از یک دوش گرم به همراه بخار و رطوبت موجود در حمام نیز می‌تواند برای ساعت خطرناک باشد.

3- در هنگام انجام فعالیت‌های شدید، ساعت را از دست خود باز کنید. اگر می‌خواهید به ورزش یا سنگ‌نوردی بروید، ساعتتان را از دست خود باز کنید تا از آسیب رسیدن به آن جلوگیری کنید. برخی از ساعت‌ها در برابر ضربات مقاومند اما بیشتر آن‌ها دچار آسیب‌های شدیدی می‌شوند. به همین دلیل است که هرگز نباید ساعت خود را در جایی پرت کنید. ضربه زدن به ساعت باعث می‌شود که قطعات مکانیکی داخل آن آسیب ببینند.

  • به جای این کارها می‌توانید یک ساعت ارزان بخرید و دیگر نگران کثیف شدن یا خراشیدگی آن نباشید. همچنین اگر نمی‌توانید از ساعتتان دربرابر ضربات ناشی از فعالیت شدیدتان محافظت کنید، برخی از ساعت‌های گران‌قیمت به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در برابر ضربات و خراشیدگی مقاوم‌اند. به عنوان مثال ساعت بند ضدخش و شیشه ضدخش های اشرافی نمونه هایی‌ از ساعت‌های ضدخش هستند.

4- در هنگام استفاده از عطر یا لوازم آرایشی، ساعت را از دستتان باز کنید. لوازم آرایشی با بدن انسان سازگار هستند، اما برخی از مواد شیمیایی موجود در آن‌ها می‌تواند خاصیت ضدآبی یا عملکرد ساعت را مختل کند. در هنگام آماده شدن، ساعت را از خود دور نگه دارید. به عنوان یک قانون کلی، ساعت را در آخرین مرحله از آماده شدنتان در دست کنید.

5- ساعتتان را از آهنربا دور نگه دارید. وسایلی مانند تلویزیون و لپتاپ دارای آهنربا هستند، بنابراین ساعتتان را از دستگاه‌های الکترومغناطیسی دور نگه دارید. هیچوقت ساعتتان را بر روی لپتاپ قرار ندهید. آهنربا به اجزای فلزی موجود در ساعت آسیب می‌زند و در نتیجه می‌تواند عملکرد ساعت را مختل کند. البته این مسئله درمورد ساعت‌های دیجیتال یا ساعت‌هایی که با اجزای مکانیکی کار نمی‌کنند، صدق نمی‌کند.

  • اگر نمی‌توانید ساعتتان را از آهنربا دور نگه دارید، بهتر است به دنبال خرید ساعت‌های ضد مغناطیسی باشید، این ساعت‌ها به یک تکنولوژی خاص مجهزند که از آن‌ها در برابر آسیب‌های ناشی از آهنربا محافظت می‌کند.

بخش دوم: حفظ و نگه‌داری ساعت

1- مراقبت‌های لازم را به طور منظم انجام دهید. هر سه یا چهار سال یکبار ساعتتان را نزد یک متخصص ببرید تا سرویس‌های لازم را برای آن انجام دهد. بعد از تعویض باتری، از متخصص بخواهید که مقاومت ساعت در برابر آب را آزمایش کند، زیرا فرایند تعویض باتری به گونه‌ای است که بر درزگیرهای ضد آب ساعت تأثیر می‌گذارد و به آن‌ها آسیب می‌زند. اگر ساعتتان با موتور کوارتز کار می‌کند در این صورت هر بار بعد از تعویض باتری، بهتر است که یک سرویس کامل را برای آن انجام دهید.

  • همیشه برای تعویض باتری ساعتتان به یک متخصص مراجعه کنید. تنها در صورتی می‌توانید باتری ساعت را به تنهایی عوض کنید که ساعتتان دیجیتال باشد و ضدآب هم نباشد. ساعت‌های دیجیتال، قطعات مکانیکی پیچیده‌ای ندارند و در طول فرایند تعویض باتری، آسیب نمی‌بینند و اگر ضد آب نباشند آن‌گاه بعد از تعویض باتری نیاز نیست که درزگیرهای ضدآب ساعت را آزمایش کنید.
  • همیشه اطمینان حاصل کنید که دسته‌ی کوک ساعت در سر جایش به داخل فرو رفته باشد. زیرا در برخی از ساعت‌ها، بیرون بودن دسته‌ی کوک بر ضدآب بودن ساعت تأثیر می‌گذارد.

2- همیشه ساعت مکانیکی خود را کوک کنید. اگر یک ساعت مکانیکی دارید (بر روی صفحه‌ی این ساعت‌ها عبارات “کوارتز”، “کینتیک” یا “اکو درایو” به چشم نمی‌خورد) آنگاه برای حفظ عملکرد ساعت باید هر چند وقت یکبار آن را کوک کنید. پیچ دسته‌ی کوک ساعت را (در صورت لزوم) باز کرده و سپس آن را جهت عقربه‌های ساعت (در جهت مخالف خودتان) بچرخانید. شاید نیاز باشد که 20 یا 40 دور آن را بچرخانید. هر جا که دیدید دسته‌ی کوک دیگر نمی‌چرخد، پیچشش را متوقف کرده و سپس آن را 5 یا 6 دور در جهت مخالف عقربه‌های ساعت بچرخانید تا روغن‌کاری داخل ساعت مجدداً تنظیم شود و قطعات مکانیکی آن تحت فشار نباشند.

3- ساعت خود را مرتباً تمیز کنید. با استفاده از محلول آب گرم و صابون، ساعت خود را خیس کنید سپس آن را با آب تمیز شسته و با یک پارچه‌ی نرم خشک کنید. این کار را هر چند هفته یک بار یا هر وقت که ساعتتان کثیف شد، انجام دهید. با استفاده از یک مسواک نرم می‌توانید ذرات ریزی که به بند ساعت چسبیده‌اند را پاک کنید. اگر بند ساعتتان چرمی است، آن را در همان محلول آب و صابون قرار داده و با مسواک تمیزش کنید و سپس آن را با آب تمیز بشویید و اجازه دهید خشک شود، اما حواستان باشد که چرم خیس را در معرض وسایل گرمایشی قرار ندهید.

4- ساعت را در جای خشک نگه دارید. رطوبت و گرد و خاک، دو خطر مهمی هستند که ساعتتان را تهدید می‌کنند. یک مکان خشک را برای نگه‌داری ساعتتان در نظر بگیرید (که به طور کلی از توالت دور باشد) و سعی کنید بسته‌بندی اصلی تمام ساعت‌هایتان را نگه دارید تا فضای ذخیره‌سازی بی دردرسری برای ساعت‌های خود داشته باشید. هرگز برای نگه‌داری ساعت، صفحه‌ی آن را رو به پایین قرار ندهید، زیرا این کار باعث می‌شود که صفحه‌ی شیشه‌ای آن خراشیده شود. به منظور نظارت بر عملکرد تمام ساعت‌هایتان، هر چند وقت یکبار از یکی از آن‌ها استفاده کنید؛ اجازه ندهید که بر روی یک ساعت شکسته، گرد و غبار بنشیند.

  • اگر ساعت‌های خود را در کنار یکدیگر نگه می‌دارید حتماً چیزی در میانشان قرار دهید تا از برخورد ساعت‌ها به هم و خراشیده شدن شیشه‌هایشان جلوگیری شود. می‌توانید از دستمال کاغذی غیر اسیدی به عنوان یک محافظ ارزان‌قیمت استفاده کنید.
  • برای محافظت از ساعت‌هایتان، از نایلون حبابدار استفاده نکنید، زیرا ممکن است که این نایلون‌ها مرطوبت باشند و باعث زنگ‌زدگی یا آسیب رسیدن به ساعت شوند.

پرسش و پاسخ

چگونه از ساعت دیجیتال خود مراقبت کنم؟

ساعت‌های دیجیتال نسبت به ساعت‌های آنالوگ، در برابر ضربات مقاوم‌ترند، اما باز هم باید مراقب باشید که ساعتتان دچار خراشیدگی نشود (با رعایت نکاتی که در این مقاله ذکر شده می‌توانید از ساعت خود در برابر خراشیدگی محافظت کنید). همچنین تا زمانی که باتری ساعتتان تمام نشده، نیازی نیست که به آن رسیدگی کنید.

برچسب ها :
دیدگاه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×