خرید اقساطی
خانه دسته بندی
0
سبد خرید
حساب کاربری
خرید اقساطی

چرا ساعت مچی‌های طلایی اینقدر گران هستند؟

ادمین اشرافی
اشرافی
1400-11-01 ۲۲:۰۱
چرا ساعت مچی‌های طلایی اینقدر گران هستند؟

طلا نماد تجمل است، یک فلز باشکوه و مجلل که در صنایع مختلف استفاده شده و یک اثر ماندگار جاودانه که هرگز قدیمی نمی‌شود. در همین راستا، ساعت‌های طلایی نشان‌دهنده‌ی عظمت و نهایت پیچیدگی هستند. سازندگان ساعت از زمان ابداع آن تا کنون، از طلا در ساخت ساعت‌های دیواری و جیبی استفاده کرده‌اند. در همین راستا، امروزه همه‌ برندهای لوکس تولیدکننده‌ی ساعت، انواع مختلف ساعت مچی‌های طلایی را نیز عرضه می‌کنند.

با وجود این‌، اگر به‌دنبال خرید یک ساعت‌مچی هستید، قطعا مستحضرید که این دسته از ساعت‌ها از قیمت‌های بسیار بالایی برخوردارند. به‌‌خصوص وقتی آن‌ها را با ساعت‌های از جنس فولاد ضد زنگ یا سایر فلزات با ویژگی‌های مشابه مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم که با قیمتی بسیار پایین‌تر از ساعت‌های طلایی در دسترس هستند، گرچه قابلیت‌های مشابهی ارائه می‌کنند. در نتیجه این سوال پیش می‌آید که دقیقا چه چیزی باعث می‌شود قیمت این ساعت‌های از جنس طلا اینقدر هنگفت باشد؟

به‌طور خلاصه، این موضوع فقط به‌خاطر ارزشمند بودن فلز طلای درون ساعت نیست. درست است که طلا فلزی کمیاب و گران‌بها است، ارزشش در طول زمان افزایش پیدا می‌کند و حتی نوعی سرمایه‌گذاری برای نسل‌های آینده محسوب می‌شود. اما با این حال، عواملی چون انحصاری‌بودن، هزینه تولید بالاتر و استانداردهای صنعتی نیز بر قیمت این ساعت‌ها تأثیر می‌گذارند.

از این رو، این مقاله به تحلیل و بررسی ارزش تاریخی طلا و برخی از جنبه‌های انحصاری می‌پردازد و این که چه عواملی باعث شده تا قیمت ساعت‌های مچی از جنس طلا اینقدر زیاد باشد. علاوه بر این، ما در این مقاله نگاهی به برخی از باشکوه‌ترین ساعت مچی‌های طلایی در تمام ادوار می‌اندازیم!

اگر قصد خرید ساعت با رنگ طلایی را دارید میتوانید سری به محصولات اشرافی بزنید.

آیا در ساخت ساعت مچی‌های طلایی از طلای واقعی استفاده می‌شود؟

ساعت Rolex Day-Date 40 Automatic Champagne 18K Gold

ساعت مچی‌های طلایی معمولاً یک مهر نشانه عیار دارند که نشان می‌دهد ۱۸ عیار هستند یا ۱۴ عیار. این علامت‌ها هستند که نشان می‌دهند در ساخت ساعت از طلای واقعی استفاده شده یا نه. این موضوع هم‌چنین در قیمت بالای خود ساعت نیز نمود پیدا می‌کند. یک طلای ۱۰۰٪ خالص ۲۲ یا ۲۴ عیار است، اما با این حال، جنس آن بسیار نرم است و در نتیجه به‌راحتی آسیب می‌بیند. از این رو، شرکت‌های ساعت‌سازی از آلیاژ طلای زرد با دیگر فلزات مستحکم استفاده می‌کنند تا ماندگاری آن‌ها را در برابر این آسیب‌ها بیشتر کنند.

اینجاست که عیار طلا از ۲۲ به ۱۸ کاهش پیدا می‌کند و میزان طلای واقعی استفاده‌شده در ساعت به چیزی حدود ۷۵٪ می‌رسد، عددی که نشان‌دهنده‌ی اندازه مناسبی از طلا برای استفاده در ساعت‌های مچی و دیگر جواهرات است. بعضی ساعت‌ها و جواهرات نیز هستند که با طلای ۱۰ عیار عرضه می‌شوند. این دسته معمولاً دارای ترکیب طلای بسیار کم و خلوص زیر ۴۰٪ هستند که ماهیت طبیعی طلا را از بین می‌برد.

اکثر شرکت‌هایی که در ساخت ساعت‌های خود از طلای واقعی استفاده می‌کنند، میزان عیار طلای استفاده‌شده به‌همراه اجزای آلیاژ درون ساعت را ذکر می‌کنند. این آلیاژ طلای زرد ترکیبی از فلزاتی همچون پلاتین، روی، مس، نقره، پالادیوم، نیکل و… است. در برخی موارد طلای زرد مخلوط‌شده با فلز مس باعث ایجاد رنگ رز گلد در ساعت می‌شود. هم‌چنین ترکیب طلای زرد با فلزات نقره‌ای منجر به تشکیل رنگ وایت گلد می‌گردد.

در سایر موارد، آلیاژ طلای زرد را با دو عنصر روی یا نیکل مخلوط می‌کنند تا رنگ طلایی آن حفظ گردد.

از طرف دیگر، لازم است ذکر شود در همه‌ی ساعت مچی‌های طلایی از طلای واقعی استفاده نشده است. این احتمال وجود دارد که تنها از یک روکش طلا در ساخت آن‌ها استفاده شده باشد. این یک فرآیند الکتروشیمیایی است که در آن، یک صفحه نازک از طلا بر روی نقره یا مس قرار می‌گیرد تا به آن‌ها یک روکش طلایی بدهد. قیمت این دسته از ساعت‌ها بسیار پایین‌تر از ساعت مچی‌هایی است که در آن‌ها از طلای ۱۸ عیاراستفاده می‌شود. علاوه بر این، هر چقدر زمان جلوتر برود و بیشتر از آن‌ها استفاده کنید، متوجه می‌شوید که روکش طلایی ساعت در طول زمان به‌کلی از بین می رود و فلز اصلی زیر خود را نشان می‌دهد.

ارزش بالای طلا در طول تاریخ

تاریخ اولین مورد استفاده از فلز طلا به ۵۰۰ سال پیش از میلاد برمی‌گردد. در آن زمان مردم از سکه‌های طلا و نقره برای تجارت استفاده می‌کردند. مردم از طلا و نقره به‌عنوان واحد پول برای خرید کالاهایشان استفاده می‌کردند. با این حال، ۳۰ سال پیش از میلاد مسیح بود که رومی‌ها تبدیل به اولین ملیتی شدند که به‌طور رسمی طلا را ارزش‌گذاری کردند. آن‌ها ارزش ۴۵۰ گرم طلا را تقریباً معادل ۴۵ سکه در نظر می‌گرفتند. پادشاهی متحد بریتانیا نیز متعاقباً قیمت طلا را در سال ۱۲۷۵ میلادی به ۰٫۸۹ پوند تغییر داد. با فرارسیدن دهه ۱۸۰۰ میلادی، کشورها شروع به چاپ ارز کرده بودند و این در رشد نرخ طلا نیز تاثیرگذار بود. در دهه ۱۹۰۰ میلادی، ایالات متحده قیمت طلا را به ۲۰٫۰۶ دلار به ازای هر ۲۸ گرم افزایش داد.

سال ۱۹۴۴ مقطع مهمی از تاریخ است، چراکه توافق‌نامه‌ی برتون وودز در این سال میان متفقین در جنگ جهانی دوم امضا گردید. طبق این قرارداد، دلار آمریکا تبدیل به واحد پول جهانی در برابر قیمت طلا شد، چراکه آمریکا در آن زمان ۷۵ درصد از ذخایر طلای جهان را در اختیار داشت. این امر باعث تغییرات گسترده در کشورهایی شد که ارز خود را با دلار آمریکا و نه با طلا بازخرید می‌کردند. آمریکا در عوض پول خود را در برابر قیمت طلا بازخرید کرد.

با وجود این، با رکود بزرگ و فروپاشی اقتصادی که در دهه ۷۰ میلادی برای آمریکا رخ داد، دولت این کشور شروع به کاهش قیمت طلا به دلار کرد. در نتیجه، توافق میان کشورها بر سر این قرارداد به پایان رسید و قیمت طلا تا ۱۲۰ دلار به ازای هر اونس (۲۸ گرم) افزایش یافت. از آن زمان تاکنون، عوامل زیادی از جمله بازار آزاد، ثبات اقتصاد جهانی و رویدادهای تاریخی روی قیمت طلا تأثیرگذار بوده‌اند. برای مثال در طول بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ در آمریکا قیمت طلا تا ۸۶۹٫۷۵ دلار به ازای هر اونس نیز افزایش پیدا کرد. در سال ۲۰۲۰، به‌خاطر همه‌گیری ویروس کرونا، طلا به بالاترین قیمت خود تا به امروز یعنی ۲۰۶۱٫۵۰ دلار به ازای هر اونس رسید.

جنبه انحصاری طلا

از زمان کشف طلا تا به امروز، از آن به‌عنوان نماد ثروت، اعتبار اجتماعی، انحصار و کمیابی یاد شده است. امروزه با توجه به اینکه برندها توانایی به‌دست‌آوردن و توزیع طلا در محصولات مختلفشان را دارند، ویژگی انحصاری طلا تا حدودی کم‌رنگ‌تر از گذشته شده است. با این حال، هزینه بالای طلا و محصولاتی که در آن‌ها از این عنصر استفاده شده باعث شده تا هر کسی قادر نباشد آن را به دست بیاورد.

این موضوع ناشی از ویژگی‌های بسیار کاربردی طلا است. طلا کدر نمی‌شود، رنگ خود را از دست نمی‌دهد و در برابر خوردگی مقاوم است. همانطور که پیش از این اشاره کردیم، قیمت طلا در طول زمان افزایش پیدا می‌کند و می‌توان از آن به‌عنوان یک منبع سرمایه‌گذاری بسیار مناسب و قابل‌اعتماد برای آینده یاد کرد. همه‌ی این عوامل دست به دست هم داده‌اند تا داشتن طلا، به هر شکلی که باشد، برای بشر مطلوب باشد.

کدام بخش‌های ساعت تماما از طلا ساخته شده‌اند؟

ساعت طلایی

از زمان پیدایش ساعت، ساعت‌سازان از طلا به‌عنوان یکی از اجزای مختلف ساخت آن استفاده می‌کردند. با توجه به این که طلا هیچ‌گاه کدر و خورده نمی‌شود، سازندگان از آن به‌عنوان نوعی پل و یاتاقان برای اتصال چرخ‌دنده‌های مختلف در موتور استفاده می‌کنند.

از همه‌ی چیزهایی که در معرض دید مشتری هستند (صفحه‌نمایش ساعت، نشانگر ساعت، دستبند، قاب و تاج ساعت به علاوه دکمه‌های کناری آن) تا سایر چیزهایی که قابل مشاهده نیستند (موتوراتوماتیک، صفحات، حلقه‌ها، چرخ‌دنده‌ها و یاتاقان‌ها)، همه و همه از طلا برای افزایش دوام و ماندگاری استفاده می‌کنند. طلا هم‌چنین برخلاف سایر فلزات، ارزش زیبایی‌شناختی خاصی را به ساعت اضافه می کند.

میزان طلای استفاده‌شده در ساعت به قدمت ساعت بستگی دارد. از نظر تاریخی، ساعت‌های قدیمی‌تر طلای بیشتری داخلشان دارند. در حال حاضر، این ساعت‌های لوکس هستند که همراه با قطعات طلایی بیشتر عرضه می‌گردند. برندها معمولا اجزای طلا را همراه با سایر توضیحات مربوط به محصولشان فهرست می‌کنند تا به شما اطلاع دهند که در کدام قطعات تماما از طلای واقعی استفاده شده است.

استراتژی قیمت‌گذاری کالای لوکس

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، برندها فقط ارزش طلا را در تعیین قیمت آن در نظر نمی‌گیرند. بسیاری از عوامل دیگر بر روی قیمت ساعت مچی‌های از جنس طلا تأثیرگذار هستند؛ طلا همواره با خود معنای انحصار و ثروت را به همراه داشته است. طبیعی است که قیمت بالای ساعت‌های طلایی در مقایسه با ساعت‌های استیل ضد زنگ با ویژگی‌های یکسان، آن‌ها را فقط مختص تعداد محدودی از مشتریان ساعت مچی قرار دهد. این مسئله در کنار یک روش صنعتی، که در آن قیمت ساعت‌های از جنس طلا بالا و قیمت ساعت های فولادی ضد زنگ پایین نگه داشته می‌شود، باعث شده تا میزان اعتبار و تجمل این دسته از ساعت‌ها افزایش پیدا کند.

با این حال، هزینه‌ی تولید ساعت‌ مچی‌های طلایی بیشترین تأثیر را روی قیمتشان دارد. بدیهی است هر چه واحدهای تولید‌شده‌ی یک محصول بیشتر باشد، هزینه تولید آن کمتر می‌شود و بالعکس. ساعت‌های طلایی نیز که عموماً در تعدادهای محدودی تولید می‌شوند، هزینه‌ی تولید بالاتری به ازای هر واحد دارند. علاوه بر این‌ها، با توجه به فرآیند‌های استخراج، حمل و نقل و پردازش طلا، طبیعی است که هزینه‌ی ساخت ساعت‌های مچی از جنس طلا بسیار بالاتر از ساعت‌هایی باشد که از فولاد ضد زنگ ساخته شده‌اند. مهم‌ترین عامل تاثیرگذار روی قیمت طلا، نوسانات ارزی آن است. تولیدکنندگان، طلا را در محدوده‌هایی مشخص قیمت‌‌گذاری می‌کنند که وقتی ارزش طلا دستخوش تغییر شد، حاشیه سود تضمین‌شده و مطمئنی داشته باشند.

در نهایت به‌عنوان یک نتیجه‌گیری کلی می‌توان گفت قیمت کالاهای لوکس و تجملی، اغلب بسیار بیشتر از هزینه تولید آن‌ها است. این مورد فقط مختص طلا نیست، بلکه برای تمام فلزات گران‌بها و سایر جواهرات همانند الماس نیز صدق می‌کند. شرکت‌ها اغلب از این استراتژی قیمت‌گذاری مخصوص کالاهای تجملی برای افزایش قیمت محصولاتشان تا چیزی حدود ۴۰٪ یا بیشتر استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، شرکت ساعت‌سازی رولکس دارای چندین خرده‌فروش رسمی است که ساعت‌ها را مستقیما از این شرکت خریداری می‌کنند و سپس به مشتریان می‌فروشند. این خرده‌فروشان قیمت محصول را با در نظر گرفتن حفظ حاشیه سود مشخصی تعیین می‌کنند که علاوه بر عوامل ذکر‌شده، یک مبلغ اضافی دیگر به قیمت نهایی ساعت اضافه می‌کند.

ساعت مچی‌های طلایی باشکوه

حالا بیایید نگاهی به چند تا از مجلل‌ترین ساعت‌های طلایی بیندازیم که مشتریان را ازسراسر جهان، صرف نظر از مکان یا سن، جذب خود می‌کنند!

ساعت Audemars Piguet Royal Oak Perpetual Calendar

اودمار پیگه (Audemars Piguet) که یکی از سه شرکت‌ بزرگ ساعت‌سازی در جهان محسوب می‌شود، از قدیمی‌ترین تولید کنندگان ساعت در تمام ادوار است. این شرکت که اولین بار در سال ۱۸۷۵ میلادی شروع به کار کرد، چندین رکورد و اختراع پیشگامانه در حوزه‌ی ساعت‌سازی در کارنامه‌ی خود دارد.

مجموعه ساعت‌های مدل Royal Oak (به‌معنای بلوط سلطنتی) یکی از مشهورترین و پرطرفدارترین کلکسیون‌های ساعت‌ مچی در جهان به شمار می‌رود. این مدل که با قاب طلای زرد ۱۸ عیار شش‌ضلعی مزین شده، برتری و افراشتگی این شرکت در زمینه‌ی ساعت‌سازی را به‌خوبی نشان می‌دهد. این بلوط سلطنتی به‌لطف دستبند زردرنگ از جنس طلا و صفحه‌نمایش آبی‌رنگ، ممتازی و کاربردی بودنش را به‌خوبی هم‌آهنگ و متناسب می‌کند.

مدل Royal Oak به عقیده‌ی بسیاری از افراد، یک ساعت رویایی محسوب می‌شود که هر کسی دوست دارد آن را صاحب شود؛ اما معمولا به دلیل قیمت بالای ساعت یا کمبود تعداد مدل‌های ساخته‌شده از آن، این رویا برای اغلب افراد، دور از دسترس است. این ساعت همانند جام مقدسی است که حضرت مسیح در شام آخر از آن نوشید. هردو ویژگی‌های خارق‌العاده‌ای دارند که فقط مختص خودشان است و آن‌ها را منحصر به فرد می‌سازد.

مدل Day-Date از برند رولکس

ساعت Rolex Oyster Perpetual Day-Date 40 in 18 ct yellow gold

ساعت‌های رولکس به قدری با کیفیت هستند که باعث می‌شود استانداردهای بالا و دور از دسترسی را برای سایر شرکت‌های ساعت‌سازی تعیین کنند. ساعت مچی طلایی Day-Date یکی از مدل‌هایی است که تعهد این برند به برتری دائمی نسبت به سایر برندها را به‌خوبی نشان می‌دهد. مدل Day-Date یک ساعت کلاسیک مجلل دارای صفحه‌نمایش به رنگ شامپاینی، متشکل از طلای زردرنگ ۱۸ عیار با صفحه مزین‌شده به الماس است که می‌توانید آن را در هر مناسبتی بپوشید. این ساعت با (موتور) ۳۲۵۵ اختصاصی رولکس از نظر عملکرد و ظرافت در سطح جهانی بی‌همتاست.

مدل Panthère برند کارتیه

ساعت Panthère de Cartier

کارتیه (Cartier) یکی دیگر از برندهای لوکس معتبری است که به‌خاطر ساعت های سبک آر دکوی خود شهرت دارد. این شرکت تولیدکننده‌ی کالاهای لوکس که در سال ۱۸۴۷ در فرانسه راه‌اندازی شد، پیشینه‌ای طولانی در زمینه‌ی ساخت ساعت مخصوص خانواده‌های سلطنتی انگلیس، اسپانیا و فرانسه دارد. ما در این مقاله تصمیم گرفتیم تا به مدل Panthère این شرکت اشاره کنیم که با دقت بسیار بالایی مخصوص زنان مدرن طراحی و ساخته شده است.

این ساعت نماد حقیقی نهایت کالاهای لوکس و تجملی به حساب می‌آید و برند کارتیه با عرضه‌ی آن، طراحی بی‌نظیر خود را با خلاقیت و نوآوری متحول کرده است.

دیدگاه شما

11 پاسخ به “چرا ساعت مچی‌های طلایی اینقدر گران هستند؟”

  1. Mmd گفت:

    سلام خسته نباشید ی ساعت دارم نوشتش اینه ایا طلاست یا خیرWESTAR 18K GOLD

    ELECTRO PLATED 3ATM WATER RESISTANT

    SWISS EB

    2586L-GPS

    1090198

  2. Lili گفت:

    سلام وقت بخیر
    من یه ساعت رولکس دارم که داخل ساعت کد 18k حک شده و قسمت قفل هم CL5 72200 درج شده
    میخواستم ببینم این ساعت داخلش طلا به کار برده شده یا خیر ؟

    • گالری اشرافی گفت:

      درود بر شما
      اگر اورجینال باشد قسمت‌های طلایی رنگ از جنس طلاست.

  3. آرش رحمانی گفت:

    با سلام و خسته نباشی خدمت شما
    ببخشید ساعت های های کپی رولکس کد 18k و750 داره یا فقط این کد رویه ساعت های اصلی هست
    من یه ساعت دی دیت دارم که کد ۱۸k و ۷۵۰ داره میخوام بدونم قیمتی هست یا خیر

    • گالری اشرافی گفت:

      درود بر شما
      ساعت های کپی نیز که از کیفیت خوبی برخوردار هستند تمامی نوشته ها از جمله 18k را دارا هستند و از این رو نمی توان به آن نوشته ها اتکا کرد و ساعت را اورجینال تشخیص داد.

  4. راحیل گفت:

    سلام یه ساعت رولکس طلایی مردانه دارم پشتش k18حک شده آیا از طلا استفاده شده ممنون میشم جواب بدین

    • گالری اشرافی گفت:

      درود بر شما
      اگر اورجینال باشد بله داخل بدنه طلا کار شده، اما اگر های کپی باشد خیلی بعید است که جنس آن طلا باشد.

  5. مهابادآباد گفت:

    رولکس شده مثل پیکان خودمون.هرچی میده بیرون تکرار مدل قبلیه.تمام ساعت هاش پسر عمو دخترعمو ان…همه یه شکل.
    انگار قابی غیراز دایره ندارند.کلا صفحه گرد…

  6. hamid گفت:

    سلام خسته نباشین یه ساعت قدیمی دارم میخام بدونم ایاطلا هست یان بعدقیمتش روهم میخام بدونم اسمشLANGS2005A

    • گالری اشرافی گفت:

      درود بر شما
      متاسفانه ساعت های قدیمی کار نمی کنیم و اطلاعی از قیمتشون نداریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×