خرید اقساطی
خانه دسته بندی
0
سبد خرید
حساب کاربری
خرید اقساطی

چرا ساعت مچی را روی دست چپ می بندند؟

ادمین اشرافی
گالری اشرافی
1399-04-10 ۱۵:۳۴
چرا ساعت مچی را روی دست چپ می بندند؟

حتماً می‌دانید که مچ دست چپ، “مچ صحیح” برای بستن ساعت است. این مسئله که کدام دست برای بستن ساعت مناسب است، همیشه مورد بحث بوده. در سال‌های اخیر که رسانه‌های اجتماعی گسترش یافته‌اند، این بحث نیز بیشتر شده است زیرا افراد زیادی عکس‌های خودشان را با ساعتی که در دست دارند به اشتراک می‌گذارند و به گفته‌ی برخی از افراد، بعضی‌ها ساعتشان را بر روی “دست اشتباهی” می‌بندند. اما چرا بهتر است که مردان ساعت خود را بر روی مچ دست چپشان ببندند؟ آیا نمی‌توانیم ساعت را روی هر دستی که خودمان می‌خواهیم ببندیم؟ در این مطلب، دلایلی که مچ دست چپ را به “مچ صحیح” برای بستن ساعت تبدیل کرده‌اند و دلایل بستن ساعت بر روی دست چپ را بررسی می‌کنیم.

بستن ساعت بر روی دست راست

بیشتر افراد، ساعت خود را بر روی دست مخالفشان می‌بندند. این بدان معناست که افراد چپ دست تمایل دارند که ساعتشان را بر روی دست راست خود ببندند. به همین دلیل است که برندهایی مانند «تودور»، مدل‌هایی را مخصوص افراد چپ دست طراحی کرده‌اند که دسته‌ی کوک آن‌ها به جای این که در سمت راست باشد، در سمت چپ ساعت قرار گرفته تا استفاده از آن برای افراد چپ دست راحت‌تر باشد. از آنجایی که بیشتر مردم راست دست هستند بنابراین افراد بیشتری  ساعتشان را بر روی دست چپ می‌بندند، اما همیشه اینگونه نیست. در حقیقت برخی از افراد راست دست، ساعتشان را در دست راست خود می‌پوشند یا برخی از افراد چپ دست، ساعتشان را در دست چپشان می‌بندند.

اکنون بحث درمورد مزایای عملیِ بستن ساعت بر روی دست چپ اهمیتی ندارد، زیرا با توجه به این که اکثر افراد راست دست هستند به راحتی می‌توان دلیل معمول بودن این قاعده را درک کرد، زیرا کاری که اکثریت مردم انجام می‌دهند، به عرف و قانون جامعه تبدیل می‌شود و از آنجایی که اکثر افراد ساعتشان را بر روی دست مخالف می‌بندند پس این امر به یک قانون و عرف جامعه تبدیل شده است و آن را با عنوان “شیوه‌ی صحیح پوشیدن ساعت” می‌شناسند. از آنجایی که افراد چپ دست همواره در اقلیت بوده‌اند، بنابراین قاعده‌ی پوشیدن ساعت بر روی دست چپ توسط راست دستان ابداع شده است. اما مهم نیست که چه کسی این قاعده را به عنوان شیوه‌ی صحیح پوشیدن ساعت معرفی کرده. بلکه در حقیقت بستن ساعت بر روی دست چپ، مزایای واقعی‌ای را به همراه دارد.

مزایای بستن ساعت بر روی دست چپ

مزایای بستن ساعت بر روی دست چپ

بستن ساعت بر روی دست چپ، چندین مزیت دارد. البته که این مزیت‌ها فقط برای افراد راست دست صدق می‌کند. توجه داشته باشید که این مزیت‌هایی که قرار است بررسی کنیم، فقط به افراد راست دست مربوط می‌شود زیرا قاعده‌ی “پوشیدن ساعت بر روی دست چپ” توسط همین افراد به وجود آمده است. در واقع با این که پوشیدن ساعت بر روی دست چپ به یک قانون کلی تبدیل شده است اما اگر چپ دست هستید آنگاه برای این که بتوانید از این مزایا بهره‌مند شوید باید ساعت خود را بر روی دست راستتان ببندید.

دست غالب شما، فعال‌تر است

این مسئله، یک دلیل اصلی برای بستن ساعت بر روی دست چپ است. از آنجایی که همه‌ برای انجام کارهایشان بیشتر از دست غالب خود استفاده می‌کنند و دست غالبشان فعالیت بیشتری دارد بنابراین اگر ساعت را بر روی دست غالب خود ببندید آنگاه احتمال خراشیدگی و آسیب دیدن ساعتتان بیشتر می‌شود. علاوه بر این، اگر راست دست باشید و ساعتتان را  بر روی دست راست خود ببندید آن‌گاه ممکن است که ساعتتان مانع از انجام کارهایتان شود و همچنین حرکت مچ دستتان را دشوار کند و بنابراین وقتی که با دست راستتان مشغول انجام کارهای خود هستید، احساس ناخوشایندی خواهید داشت. به عنوان مثال اگر یک ساعت بزرگ را بر روی دست راستتان ببندید و سعی کنید که با همان دستتان چیزی را بنویسید متوجه می‌شوید که به خاطر ساعتی که در دست دارید، نوشتن به کار سخت و ناخوشایندی تبدیل شده است.

راحت‌تر می‌توان زمان را تنظیم کرد

دسته‌ی کوک اکثر ساعت‌ها در سمت راست قاب ساعت قرار دارد، به این ترتیب اگر ساعت را بر روی دست چپ خود ببندید به راحتی می‌توانید به دسته‌ی کوک آن دسترسی داشته باشید و به راحتی می‌توانید زمان را تنظیم کنید. اما اگر همین ساعت را بر روی دست راست خود ببندید آن‌گاه در حالتی که ساعت بر روی دستتان بسته شده باشد به هیچ وجه نمی‌توانید زمان را تنظیم کنید و  برای تنظیم ساعت حتماً باید آن را از دستتان در بیاورید.

خواندن ساعت، راحت‌تر می‌شود

اگر راست دست باشید آن‌گاه بیشتر کارهایتان را با دست راست انجام می‌دهید. این بدان معناست که وقتی با دست راستتان مشغول انجام کاری هستید، به راحتی فقط با یک نگاه سریع به دست چپ خود می‌توانید ساعت را ببینید و نیازی نیست که کار خود را متوقف کنید تا بتوانید ساعت را چک کنید.

برای موتور ساعت بهتر است

اگر راست دست هستید در این صورت دست راستتان فعالیت بیشتری دارد و اگر در هنگام انجام کارهایتان، ساعت را بر روی دست راست ببندید باعث می‌شود که موتور ساعتتان زودتر فرسوده شود. هر گونه‌ ضربه‌ای می‌تواند موتور ساعت را فرسوده کند، اما ضربه‌های شدید به موتور ساعت آسیب می‌رسانند یا حتی آن را کاملاً خراب می‌کنند. به عنوان مثل اگر ساعت را در دست راست خود بسته باشید و با همان دست مشغول چکش زدن باشید، در این صورت ضربه‌های شدیدی به موتور ساعت وارد می‌کنید که باعث می‌شود ساعتتان زودتر خراب شود. در هنگام انجام سایر فعالیت‌ها مثل بازی تنیس یا وقتی که چیزی را پرتاب می‌کنید نیز چنین اتفاقی رخ می‌دهد (درست است که در بازی تنیس از هر دو دست استفاده می‌شود، اما باز هم دست راستتان فعالیت بیشتری دارد).

با بستن ساعت بر روی دست چپ، از ساعتتان در برابر آسیب‌ دیدگی محافظت می‌کنید

تا اینجا چند بار توضیح داده‌ام که ما بیشتر کارهایمان را با دست راست انجام می‌دهیم و مسئله این است که دنیا برای افراد راست دست طراحی شده و به همین دلیل است که حتی اگر چپ دست باشید باز هم بستن ساعت بر روی دست چپ، منطقی‌تر به نظر می‌رسد. مثلاً دستگیره‌ی در، قیچی، ماوس کامپیوتر، ساعت و غیره برای افراد راست دست طراحی شده‌اند و این بدان معناست که حتی افراد چپ دست نیز در هنگام انجام کارهای روزمره‌ی خود از دست راستشان استفاده‌ی زیادی می‌کنند و بنابراین ممکن است که بدنه و دستبند فلزی ساعتشان دچار خراشیدگی شود. بندهای ناتو در صورت شکستن پین ساعت، از افتادن ساعت از دستتان جلوگیری می‌کنند. زیرا این بندها از دو لایه تشکیل شده‌اند و ساعت در میان این دو لایه قرار گرفته است، بنابراین همیشه حداقل یک پین می‌تواند ساعت را در جای خود نگه دارد.

نتیجه

فرقی ندارد که چپ دست هستید یا راست دست، در هر صورت نیازی نیست که از قاعده‌ی پوشیدن ساعت بر روی دست چپ پیروی کنید. فقط هر کاری که حس بهتری به شما می‌دهد را انجام دهید. البته “عرف” می‌گوید که باید ساعت را در دست چپ ببندید، اما اگر با آن راحت نیستید می‌توانید از دست دیگرتان استفاده کنید. این امر بیشتر درمورد افراد چپ دست صدق می‌کند، زیرا عملاً همان دلایلی که می‌گویند افراد راست دست باید ساعتشان را در دست چپ بپوشند، برای افراد چپ دست برعکس می‌شود و این افراد باید ساعتشان را در دست راست ببندند. درست است که بستن ساعت در دست چپ رایج‌تر است، اما برای همه‌ی افراد مناسب نیست.

برچسب ها :
دیدگاه شما

یک پاسخ به “چرا ساعت مچی را روی دست چپ می بندند؟”

  1. جمال گفت:

    سلام. برای من مفیدبود.من تازه ساعت خریدم وراست دست هستم ووقتی روی دست چپم میبندم دسته کوک پشت دستمو اذیت میکنه وبعدازمدتی زخم میشود.وبااینکه دوست دارم روی دست چپ ببندم ولی نمیتوانم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×