خرید اقساطی
خانه دسته بندی
0
سبد خرید
حساب کاربری
خرید اقساطی

منظور از موتور خانگی (In-House) در ساعت مچی چیست؟

ادمین اشرافی
اشرافی
1401-03-30 ۱۸:۴۰
منظور از موتور خانگی (In-House) در ساعت مچی چیست؟

موتور خانگی نوعی موتور است که توسط یک برند، برای استفاده در ساعت‌های ساخت خود طراحی و توسعه پیدا می‌کند. ممکن است قبلاً متوجه شده باشید که بسیاری از برند‌های برتر ساعت‌های لوکس، مانند Rolex، Patek Philippe و غیره موتور خانگی خود را دارند.بااین‌حال، بسیاری از برند‌های ساعت، موتور را از شرکت‌های دیگر تهیه می‌کنند تا هزینه ساخت ساعت را پایین و مقرون‌به‌صرفه نگه دارند. این بدان معناست که برند‌هایی که موتور خانگی خود را تولید می‌کنند، با توجه به هزینه توسعه و تولیدی که صرف می‌شود، قیمت‌های بالاتری دارند. ممکن است از خود بپرسید که چه چیزی در مورد یک موتور خانگی باعث می‌شود که خاص به نظر برسد؟ یا آیا وقتی برند‌های موفق و جاافتاده مختلف از موتور‌های ساخت شرکت‌های دیگر استفاده می‌کنند و این امر بر عملکرد ساعت مچی تأثیری نمی‌گذارد، واقعاً ارزش دارد که پول اضافی خرج کنید؟ در این راستا، این مقاله به این موضوع می‌پردازد که موتور خانگی چیست و برای چه اهمیت دارد.

موتور خانگی (In-House Movement) چیست؟

اگرچه ممکن است تعریف بسیار واضحی به نظر برسد، اما هیچ تعریف دقیقی برای موتور خانگی وجود ندارد. در اصل، موتور خانگی موتوری است که یک برند در توسعه، تولید و همچنین مونتاژ آن نقش دارد. بااین‌حال، این تعریف با برخی شبهات همراه است. به این دلیل که حتی یک موتور ساده و بدون پیچیدگی‌های زیاد، صد‌ها جزء دارد. برند‌ها، حتی با در اختیار داشتن پیشرفته‌ترین فناوری‌ها، قادر نیستند تمامی قطعاتی که موتور ساعت از آن‌ها تشکیل شده‌اند را تولید کنند. در چنین مواردی، برند‌ها پیچیده‌ترین بخش‌های یک موتور یا قطعاتی که تولید آن‌ها خیلی گران است را از خارج از شرکت تأمین می‌کنند. بااین‌وجود، برند‌ها ادعا می‌کنند که موتور‌هایشان کاملاً در خود شرکت ساخته شده‌اند.

آیا این بدان معناست که آن‌ها بقیه موارد را از خارج از شرکت تهیه می‌کنند؟ در مورد اینکه چه مقدار از اجزای تهیه شده قطعات موتور را تشکیل می‌دهند، برای عموم مردم نامشخص است. به طور طبیعی این امر باعث می‌شود تا یک برند علی‌رغم تولید نکردن تمامی اجزا در داخل شرکت، موتور خود را با برچسب خانگی عرضه کند. بااین‌حال بسیاری از علاقه‌مندان و متخصصان همچنان به بحث در مورد آنچه که موتور خانگی را تشکیل می‌دهد، ادامه می‌دهند؛ البته که واضح است برند‌ها خودشان اکثر قطعات را برای ساعت‌های خود طراحی می‌کنند. مهم‌تر از همه، برند‌های دیگر به این موتور‌ها دسترسی ندارند و این موتور‌ها متعلق به برندی هستند که آن‌ها را توسعه می‌دهد.

در بازار کنونی ساعت، به‌کاربردن عبارت موتور ۱۰۰ درصد خانگی کاملاً اشتباه است. برای طراحی، توسعه، ساخت و مونتاژ موتور خانگی نیاز به سال‌ها تخصص، دانش ساعت‌سازی و مهارت کم‌نظیر است. درحالی‌که محصول نهایی یک ساعت مجهز به یک موتور خانگی می‌تواند به‌مراتب جایگزین سایر موتور‌های میان‌رده شود، هزینه چنین ساعت‌هایی باعث می‌شود که بسیاری از آن‌ها برای همه در دسترس نباشند.

چرا موتور خانگی اهمیت دارد؟

موتور خانگی نیازمند سرمایه‌گذاری زیادی در پول و زمان برای طراحی، توسعه و ساخت است. این امر به تخصص و مهارت خاصی نیاز دارد و از منظر ساعت‌شناسی و تحقیقاتی به یک برند، نسبت به سایر برند‌ها برتری می‌دهد. در نتیجه کیفیت کلی ساعت، بالاتر از ساعت‌های با موتور‌های ساخت سایر شرکت‌ها است. با انجام این کار، برند‌ها به‌نوعی برای ساعت‌های خود یک امضای منحصربه‌فرد خواهند داشت که باعث جذب بیشتر مشتریان می‌شود. تنها به همین دلیل است برند‌هایی که موتور خانگی را توسعه می‌دهند، اغلب رتبه‌های بالاتری در صنعت ساعت دارند.

ممکن است که در بیشتر موارد توسعه موتور خانگی برای برند‌ها گزینه‌ای مطلوب باشد، اما همیشه مقرون‌به‌صرفه یا در دسترس نیست. به‌عنوان‌مثال، یک ساعت Rolex یا Omega با موتور‌های مخصوص به خود عرضه می‌شوند. بااین‌حال، این برند‌ها فقط به گروه خاصی از مردم پاسخ می‌دهند. از سوی دیگر، برند‌هایی مانند Seiko را داریم که موتور‌های خانگی و اقتصادی تولید می‌کنند. همچنین اقدام به فروش موتور‌های ساخت خود به بسیاری از برند‌های دیگر می‌کنند که از آن‌ها در ساعت‌های مقرون‌به‌صرفه خود استفاده می‌کنند. شرکت Seiko با تسلط بر هنر ساعت‌سازی برای سالیان متمادی، قادر است تا موتور‌های خانگی را در بازه‌های قیمتی مختلف و بدون تأثیر بر هزینه تمام شده ساخت ساعت بسازد. شرکت Seiko برند خود را از برند مستقل Grand Seiko که به ساخت ساعت‌های باکیفیت مشهور است، متمایز می‌کند. در نتیجه، اکنون در بازار انواع ساعت‌هایی وجود دارد که با نهایت مهارت و دقت ساخته شده‌اند.

کدام برند‌های ساعت دارای موتور خانگی هستند؟

برند‌های لوکس مختلف موتور خانگی مخصوص به خود را دارند. از بین آن‌ها می‌توان به Rolex، Omega، Patek Phillipe، A. Lange & Söhne، Glashütte S/A، Vacheron Constantin، Breitling، Panerai، Tudor، Jaeger LeCoultre، TAG Heuer، IWC، Oris، Audemars Piguet، Grand Seiko، Zenith، و غیره اشاره کرد. وقتی یک برند ادعا می‌کند که موتور خانگی دارد، لزوماً به این معنی نیست که همه مجموعه‌های آن‌ها مجهز به موتور خانگی هستند. بیایید مثلاً Patek Philippe را در نظر بگیریم. در حال حاضر، این برند ساعت قدیمی در صنعت ساعت‌سازی به دلیل کیفیت بی‌بدیل و موتور‌های خانگی خود سربلند است. بااین‌حال، مسیری که این برند تا به این جا طی کرده، حکایت دیگری دارد. شرکت Patek Philippe قبل از توسعه موتور خانگی خود، موتور‌های خود را از شرکت Lemania تأمین می‌کرد. این امر نشان می‌دهد که حتی موفق‌ترین برند‌های لوکس، همیشه 100 درصد موتور‌های خانگی خود را تولید نمی‌کنند. با تکامل فناوری و دسترسی به شیوه‌های نوآورانه، صنعت ساعت شاهد تغییر در بسیاری از برند‌های لوکس است که به آرامی به سمت تولید و مونتاژ تمام اجزای خود زیر یک سقف پیش ‌می‌روند.

آیا موتور‌های رولکس خانگی هستند؟

در حال حاضر، همه ساعت‌های مدرن رولکس دارای موتور خانگی هستند. اما تا چند سال پیش اینطور نبود. تا سال 1950، رولکس برای تأمین موتور‌های خود به شرکت‌های ساعت‌سازی ébauche وابسته بود. مثلاً در سری Rolex Daytona می‌توان این مورد را یافت. این ساعت از موتور Zenith El Primero استفاده می‌کند که به خاطر کرنوگراف با دقت بالایش مشهور است. همچنین Rolex از موتور کوارتز در ساعت‌های Cellini Quartz و Oysterquartz نیز استفاده کرده است. بااین‌حال، در سال 1950، شرکت Rolex اولین موتور خانگی خود با نام کالیبر 1030 را پس از ادغام با Rolex SA معرفی کرد. این نهاد تجاری Rolex اکنون مسئولیت طراحی، توسعه، تولید و مونتاژ اجزای آن را در داخل شرکت بر عهده دارد. از آن زمان، رولکس 9 سری مختلف از موتور‌های خانگی را توسعه داده است که در تمام ساعت‌های فعلی آن به کار گرفته می‌شوند.

برخی از موتور‌های خانگی مهم ساخته شده توسط Rolex کالیبر 3230 و 3235 هستند که در ساعت‌های غواصی به کار برده می‌شوند. مدل‌های جدید Rolex مجهز به کالیبر 4130 هستند. همه این موتور‌های خانگی مکانیکی دارای ظرفیت ذخیره انرژی حدوداً 70 ساعته هستند که به عنوان معیاری برای برند‌های دیگر در نظر گرفته می‌شوند.

موتور‌های خانگی Rolex با بهره‌مندی از یک مکانیسم قوی که در آن نوآوری با عملکرد و کیفیت روبرو می‌شود، هنر ساعت‌سازی ظریف این برند را به تصویر می‌کشند. موتور‌های Rolex همچنین با کرونومتر‌های دارای تأییدیه مؤسسه رسمی تست کرنومتر سوئیس (COSC) که به ساعت‌هایی با دقت بالا اهدا می‌شود، عرضه می‌شوند.

آیا موتور‌های خانگی بهترند؟

موتور‌های خانگی نسبت به موتور‌های تولید انبوه و تولید شده در شرکت‌های دیگر، قابل‌اطمینان‌ترند. هنگامی که یک برند موتور خانگی خود را می‌سازد، درک بهتری از عملکرد ساعت‌ها دارد و موتور را برای پشتیبانی از چنین الزاماتی توسعه می‌دهد. همچنین آن برند قادر است که تمامی فرایند ساخت ساعت را زیر نظر بگیرد. برخی از این موارد عبارتند از دقت بهبودیافته، عملکرد بهتر، ذخیره انرژی بالاتر، نوآوری، فناوری جدید، و پرداخت و کیفیت برتر. این امر برخلاف زمانی که موتور از خارج از شرکت تأمین می‌شود و خود برند نمی‌تواند کنترلی روی آن داشته باشد، به برند امکان کنترل کامل بر پروسه ساخت را می‌دهد. از سوی دیگر، برند‌هایی که موتور‌های خود را از شرکتی دیگر تأمین می‌کنند، همیشه این توانایی را ندارند که موتور‌های خود را مطابق با نیاز‌های منحصربه‌فرد ساعتشان بسازند. آن‌ها ممکن است نیاز‌های منحصربه‌فرد برند یا عملکرد ساعت را در نظر نگیرند. در عوض، آن‌ها یک موتور استاندارد را با انواع ساعت‌ها ارائه می‌دهند. بااین‌حال، این بدان معنا نیست که فقط استفاده از موتور‌های خانگی بهتر است.

اینکه کورکورانه و صرفاً بر اساس این مسئله که یک ساعت از موتور خانگی بهره می‌برد بگوییم ساعتی از ساعت دیگر بهتر است، تحلیل خیلی درستی نخواهد بود. البته که موتور یکی از مهم‌ترین جنبه‌های یک ساعت است، اما سناریوهایی وجود دارد که می‌توانید از نظر کلی ساعتی بهتر را پیدا کنید که موتور آن توسط شرکت دیگری ساخته شده باشد. مثلاً ممکن است سبکی که بیشتر با شخصیت شما مطابقت داشته باشد، کیفیت ساخت خوب، نوردهی استثنایی یک ساعت تاکتیکی یا بسیاری دیگر از این موارد را در نظر بگیرید.

برچسب ها :
دیدگاه شما

3 پاسخ به “منظور از موتور خانگی (In-House) در ساعت مچی چیست؟”

  1. هومن توتیایی گفت:

    ببخشید این نکته رو فراموش کردم چندین ساله که ساعت خاموش بوده تکون نخورده ممنونم

  2. هومن توتیایی گفت:

    سلام خسته نباشید ببخشید من یک ساعت اورینت اتومات دارم که تکونش میدم حدود ده ثانیه یا ،هفت ثانیه کار می‌کنه سریعاً از کار می‌افته دوباره تکون میدم به همین صورت خواستم ببینم مشکلش چیه و چقدر خرجش هست جواب بدید ممنون میشم از لطفتون خدانگهدار

    • گالری اشرافی گفت:

      درود بر شما
      ممکن است فقط نیاز به یک سرویس و شستشوی سطحی داشته باشد. اما این موارد قطعاً نیاز به باز شدن و بررسی توسط کارشناس دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×