نوروز ۱۴۰۳ اشرافی
خانه دسته بندی
0
سبد خرید
حساب کاربری
نوروز ۱۴۰۳ اشرافی

امگا سی مستر (omega seamaster) را کامل بشناسید

ادمین اشرافی
گالری اشرافی
1396-12-21 ۱۵:۲۳
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 7 دقیقه
امگا سی مستر (omega seamaster) را کامل بشناسید

سری ساعت امگا سی مستر که در سال ۱۹۴۸، مصادف با صدمین سالگرد امگا، به بازار عرضه شد، قدیمی ترین سری ساعت مچی در مجموعه‌ی کنونی ساعت های امگا است. سی مستر که با الگوگیری از ساعت مچی‌های ارتش بریتانیا در زمان جنگ جهانی دوم ساخته شده است.

ابتدا به این قصد ساخته شد که ساعتی بادوام ولی زیبا باشد برای افراد فعالی که ساعتی برای «شهر، دریا و روستا» می‌خواستند.

ساعت‌ مچی‌های اولیه، در هر دو نسخه‌ی استاندارد و زمان‌سنج‌دار، به کوک اتوماتیک مجهز شده بودند؛ نسخه‌های زمان‌سنج دار این ساعت در سطح جهانی به دوام، دقت، و اطمینان‌پذیری شناخته می‌شدند.

 

ساعت اوریجینال اصل مارک امگا

 

 

رکوردهایی که امگا سی مستر کسب کرده است

نخستین رکورد غواصی در آب با ساعت‌ مچی‌های سی مستر در سال ۱۹۵۵، با پرش گوردون مک‌لین به عمق ۵/۶۲ متر در استرالیا کسب شد.

راز موفقیت این ساعت مچی‌ها استفاده از درزبند‌های حلقه‌چنبری بود، در آن زمان، ساعت‌ مچی‌های ضد آب اغلب با درزبند‌های سربی یا شلاکی ساخته می‌شدند و این درزبند‌ها به تغییرات دما حساس بودند. ولی ساعت مچی‌های سی مستر با نوعی درزبند لاستیکی ساخته می‌شدند که در زمان جنگ‌جهانی دوم اطمینان‌پذیری خود را در زیردریایی‌ها ثابت کرده بودند.

حتی آزمایشگاه تحقیقات ساعت سوییس به صورت داوطلبانه ساعت مچی‌های امگا سی مستر را آزمودند. آن‌ها ۵۰ ساعت را در عمق شبیه‌سازی شده‌ی ۶۰ متر قرار دادند.

بعد از تغییر دما از ۴۰°- سانتی‌گراد به ۵۰° سانتی‌گراد، در ساعت‌‌ها هیچ نشانی از نفوظ آب دیده نمی‌شد.

 

ساعت مارک اصل امگا

 

مهندسین ساخت ساعت امگا به قدری از امگا سی مستر مطمئن بودند که در سال ۱۹۵۶، یک ساعت‌ مچی سی مستر را به بدنه‌ی یک هواپیمای داگلاس دی سی 61 وصل کردند و این هواپیما مسیر قطبی را به اقیانوس اطلس شمالی طی کرد.

سال بعد با رونمایی از سی مستر۳۰۰ عرضه‌ی سری «پرو» 2 ساعت های مچی امگا آغاز شد.

البته پیش از آن نیز امگا در دنیای ساعت های مچی غواصی نام جدیدی نبود. ایو لو پرو 3، پدر غواصی نوین، از ساعت امگا مدل «مرین»4 ساخت سال ۱۹۳۲ در بسیاری از غواصی‌هایش استفاده کرده است.

چارلز ویلیام بی بی 5، جهانگرد آمریکایی، یک ساعت مچی امگا «مرین» را در سال ۱۹۳۶ به عمق ۱۴ متر برد، او مقاوت این ساعت را در چنین محیطی یک «پیشرفت حقیقی در علم ساعت سازی» خواند.

این نقطه‌ی عطفی برای این سری ساعت مچی بود که از آن موقع ساعت اطمینان‌پذیری برای غواصی شناخته می‌شود.

 

ساعت مچی امگا سیمستر

 

سی مستر ۳۰۰، در طول سالیان، انتخاب بسیاری از معروف‌ترین غواص‌ها و جهانگردان بوده است. در تابستان سال ۱۹۶۳، گروه ژاک – ایو کاستو 6 در آزمایش‌های «پریکانتینت ۲» 7 که در دریای سرخ انجام می‌شد از ساعت سی مستر ۳۰۰ استفاده کرد تا ثابت کند که غواص‌ها می‌توانند در نواحی آبی که از گاز اشباع شده‌اند، برای مدت طولانی و بدون آثار مخرب زندگی کنند.

همچنین، ساعت‌ مچی سی مستر ۳۰۰، در سراسر دنیا ساعت مورد علاقه‌ی غواص‌های نظامی، از جمله سرویس دریایی ویژه برتینا 8 شد.

افزایش روزافزون عمقی که غواص‌ها در آن کار می‌کردند منجر به ساخت ساعت مچی معروف سی مستر۶۰۰ «Ploprof» (درواقعPLOngeur PROFessional یا «غواص حرفه‌ای») شد، که در سال ۱۹۷۰، پس از چهار سال تحقیق و آزمایش شدید، به بازار عرضه شد.

این ساعت مچی به راحتی نیاز‌های غواص‌های حرفه‌ای را برطرف می‌کرد.

 

ساعت مچی برند مارک اصل ارجینال امگا شیک بهترین

 

کامکس 9، یک شرکت تحقیق و پژوهش زیرآبی فرانسوی، در اواخر دهه‌ی ۶۰ میلادی، و در سپتامبر سال ۱۹۷۰، برای آزمایش‌های غواصی، از ساعت های سی مستر ۶۰۰ استفاده‌ی فراوان کرد. غواص‌های آزمایش «ژانوس ۲»10 از این ساعت استفاده کردند.

طی این آزمایش، غواص‌ها به مدت هشت روز، روزی چهار ساعت را در آب گذراندند، و رکورد جدید اکتشاف زیردریایی در عمق ۲۵۳ متر را در خلیج آژاکسیو فرانسه به ثبت رساندند.

بعدها، غواص‌های گروه کاستو هنگام چند آزمایش، که هدف آن‌ها بررسی تاثیر کارکردن در عمق ۵۰۰ متری بر روی غواصان بود، از این ساعت در کناره‌های ساحل مارسی استفاده کردند.

در چند آزمایش ته‌نشینی، مشخص شد که سی مستر ۶۰۰ حتی می‌تواند تا عمق شبیه‌سازی شده‌ی ۱۳۷۰ متر هم کار کند، که در این عمق کریستال ضخیم ۴ میلی‌متری با عقربه‌ی ثانیه‌شمار تماس پیدا می‌کند، و ساعت را متوقف می‌کند.

«برادر بزرگ‌تر» سی مستر ۶۰۰، سی مستر ۱۰۰۰، در سال ۱۹۷۱ عرضه شد. سی مستر ۱۰۰۰ در کنار سی مستر ۶۰۰ تولید و آزمایش شد، و هر دو را غواص‌های یکسان آزمودند. نقطه اوج پژوهش‌های اولیه‌ای که با سی مستر ۱۰۰۰ انجام می‌شدند بی‌شک غواصی در زیردریایی «بیوِر شماره ۴»11 بود، این زیردریایی مطعلق به IUC (پیمانکاران بین‌المللی زیر‌آبی) بود.

 

 

قیمت ساعت امگا

 

در این آزمایش، ساعت مچی سی مستر ۱۰۰۰ به دست مکانیکی زیردریایی متصل شده بود تا تاثیر عمق ۱۰۰۰ متر بر روی کریستال ساعت سنجیده شود.

کلیه‌ی آموخته‌های این آزمایش‌ها برای ساخت تمامی ساعت های سری «پرو» استفاده شدند و نقش بسزایی در تبدیل کردن سی مستر به یکی از ساعت های مورد علاقه‌ی غواصان داشتند.

به همین دلیل، ساعت های امگا در ماموریت فاره که سازمان تحقیقات اقیانوسی فرانسه آن را در ۲۵ ژوئیه سال ۱۹۸۸ سازماندهی کرده بود نیز استفاده شدند.

در این ماموریت زیردریاپیمای ناتیل به عمق ۴۴۰۰ متر رسید و اولین بخش از یک سامانه‌ی لرزه‌نگاری را در آنجا نصب کرد.

 

 رکوردهایی که سی مستر در دهه‌ی ۸۰ میلادی کسب کرد در آب‌های کم عمق‌تری بود، ولی این رکوردها در شرایطی کسب شد که به همان اندازه چالش‌برانگیز بود. در سال ۱۹۸۱، ژاک مایول 12، غواص فرانسوی، با سی مستر ۱۲۰ که تازه عرضه شده بود، رکورد جدیدی در غواصی آزاد کسب کرد.

او توانست در کناره‌های ساحل جزیره‌ی البا در ایتالیا به عمق ۱۰۱ متر برسد. در دهه‌ی ۹۰ میلادی، یک غواص فرانسوی دیگر، رولند اسپکر13، با ساعت های مچی امگا دو رکورد غواصی جدید به ثبت رساند. او در سال ۱۹۹۳ موفق شد بدون استفاده از لوازم تنفس زیرآب، در دریاچه‌ی نوشاتل، به عمق ۸۰ متر برسد.

 

 

 

 

 علاوه بر کسب رکوردهای تاریخی، سری سی مستر در تحقیقات امگا برای پیدایش مواد و راهکار‌های ساخت بدنه‌ی بهتر برای ساعت نیز به‌کار گرفته شده‌اند. این تحقیقات شامل مواد تایتانیوم در دهه‌ی ۶۰ میلادی، تنگستن و رسوب‌دهی فیزیکی بخار در اوایل دهه‌ی ۷۰ میلادی، سرامیک در اواخر دهه‌ی ۷۰ میلادی، و کربن آهنگری شده در دهه‌ی ۸۰ میلادی می‌شود؛ بسیاری از این طرح‌ها و مواد نایاب حتی به خط تولید نیز رسیدند.

 

سری «پرو» و «دْرِس» 14 سی مستر که درواقع می‌توان آن‌ها را یک سری دانست، بیش از نیم قرن مکمل یکدیگر بوده‌اند و ساعت امگا سی مستر را میان ساعت هایی قرار داده‌اند که معروف ترین اشراف، غواص‌ها، جویندگان گنج، و حتی چند جاسوس از آن استفاده کرده‌اند.

انواع مدل های ساعت امگا سی مستر

 

  1.  1 Douglas DC6 aircraft
  2.  Pro
  3.  Yves Le Prieur
  4.   Marine
  5.  Charles William Beebe
  6.  Jacques-Yves Cousteau
  7.  Precontinent II
  8.  British Special Boat Service
  9.  COMEX
  10.  Janus II
  11.  Beaver Mark IV
  12.  Jacques Mayol
  13.  Roland Specker
  14.  Dress
برچسب ها : , ,
دیدگاه شما

8 پاسخ به “امگا سی مستر (omega seamaster) را کامل بشناسید”

  1. محمد گفت:

    درود برشما :
    من یک ساعت با مارک SIMASTERچند سال قبل هدیه گرفتم روی آن سوئیس کوارتز هم نوشته ، لطفا راهنمایی کنید قیمت و کشور سازنده اش رو

    • گالری اشرافی گفت:

      درود بر شما
      اگر اورجینال باشد برند امگاست و ساخت سوئیس است.

  2. محمدجوادمهرابی گفت:

    درود بر شما
    به تازگی یک ساعت کاسیو( امگا سی مستر۶۰۰ ) که پشت آن PLANET OCEAN هک شده را هدیه گرفتم.
    میخواستم مدل دقیق ، سال ساخت و ارزش واقعی ساعتم رو بدونم. ممنونم

    • گالری اشرافی گفت:

      درود بر شما
      اول می بایست از اصل یا فیک اطمینان حاصل نماید و اگر محصول اورجینال بود با سریال نامبر به دنبال مدل آن در سایت‌هایی نظیر کرنو ۲۴ باشید و قیمت‌ها را مشاهده نماید، اگر هم امگای شما فیک بود از روی قیمت محصولات مشابه می توانید به ارزش آن پی ببرید.
      لازم به ذکر است هک شدن لوگو و نوشته‌های ساعت اورجینال نشانه اصل بودن نیست و ساعت‌های با کیفیت کپی نیز تمام نوشته‌ها و حکاکی‌های ساعت اورجینال را روی خود دارند.

  3. پوریا عباسپور گفت:

    سلام خوب هستید
    من یک ساعت امگت سی مستر دارم اتوماتیک
    تقریبا ۱ هفته نمیشه خریدمش دیشب رفتم بزارمش روی دستم دیدم ثانیه شمار کار نمیکند بعدتکانش دادم شروع کرد به حرکت الان حر چند دقیقه که یک جا ساکن هست میرم و میام نگاش میکنم میبینم کار نمیکنه بعد که تکونش میدم کار میکنه البته یه شب اطاقم رطوبت داشت گفتم شاید بخاطر اون باشه لطفا اگه اطلاعی دارید بگید.
    ممنون از شما.

    • گالری اشرافی گفت:

      درود بر شما
      در ابتدا اگر از گالری اشرافی ساعت را خریداری فرمودین می توانید با بخش پشتیبانی در تماس باشید تا ساعت شما گارانتی شود.
      اما جهت این که بدانید مشکل از کجاست نیز باید حتما به متخصص مراجعه نماید.
      رطوبت نمی تواند باعث این مشکل شود.
      ممکن است عقربه به شیشه یا عقربه های دیگر گیر کند.

  4. جلال گفت:

    با سلام.من یک ساعت سی مستر امگا کوکی مردانه که بدنه آن فکر میکنم از طلاست دارم ومیخواستم ارزش واقعی اون رو بدونم.این ساعت تا اونجائیکه من یادم میاد حدود 50 سال تو خانواده ما بوده.باسپاس

    • گالری اشرافی گفت:

      درود بر شما
      گالری اشرافی در زمینه ساعت های قدیمی و بدون مدارک هیچ گونه فعالیتی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×