خرید اقساطی
خانه دسته بندی
0
سبد خرید
حساب کاربری
خرید اقساطی

سرکوک پیازی در ساعت مچی چیست؟

ادمین اشرافی
اشرافی
1400-12-21 ۱۷:۴۰
سرکوک پیازی در ساعت مچی چیست؟

به‌ندرت پیش می‌آید که تاج یا سرکوک یک ساعت در مرکز قرار گیرد، اما در سرکوک‌های پیازی‌شکل، دقیقاً شاهد چنین اتفاقی هستیم. در حالی که شاید معمولاً توجه زیادی به تاج ساعت نشود، اما برخی تاج‌ها هستند که بخش جدایی‌ناپذیر سبک و زیبایی‌شناسی ساعت را تشکیل می‌دهند. سرکوک پیازی گواهی بر این مسئله است، چراکه تقریبا غیرممکن است طراحی چشمگیر این سبک تاج در نگاه اول به چشمتان نیاید.

اصطلاح تاج یا سرکوک پیازی، در واقع به شکل و سبک خاصی از تاج در ساعت‌های مچی اشاره دارد. به‌طور معمول از چنین سبکی در ساعت‌های خلبانی اولیه استفاده می‌شود. سرکوک پیازی اندازه‌ی بزرگ و پیازی‌شکلی دارد که به موازات خطوط روی بدنه‌ی فلزی ساعت حک شده و شکل و شمایلی شبیه به پیاز به آن می‌دهد.

سرکوک‌های پیازی مانند هر سرکوک دیگری عمل‌می کنند؛ دستگیره کوچک معمولاً در موقعیت ساعت 3 به منظور تنظیم زمان با چرخاندن عقربه های ساعت استفاده می شود. تفاوت اصلی در زیبایی شناسی آن هاست که قسمت خارجی سرکوک را با شکل کروی و شیارهایی که دارد، پیازی‌شکل کرده است.

اگرچه بارزترین ویژگی این تاج‌ها شکل و سبک آن‌ها است، اما بیشتر بر عملکرد و کاربرد تمرکز دارند. در اوایل دوران استفاده از ساعت‌های مچی حین پرواز، کابین خلبان بسیار سرد بود و در نتیجه خلبان‌ها مجبور بودند از دستکش‌های ضخیم استفاده کنند. به همین دلیل، آن‌ها به یک تاج ساعت بزرگ نیاز داشتند که بتوانند به راحتی آن را بدون نیاز به برداشتن دستکش، تنظیم کنند. بزرگ‌ترکردن اندازه‌ی تاج و اضافه‌کردن دنده، دردست‌گیری و چرخاندن آن را بسیار آسان‌تر می‌کند.

معروف ترین ساعت‌های باشکوه دارای سرکوک پیازی

همان‌طور بالاتر ذکر شد، سرکوک پیازی مخصوص خلبان‌ها طراحی شده است. به همین دلیل، این سبک اولین بار در ساعت‌های خلبانی قدیمی برند Flieger (طراحی‌شده برای خلبانان آلمانی) یافت می‌شد. اگرچه امروزه خلبان‌ها از ساعت‌های بسیار پیچیده‌تری استفاده می‌کنند و دیگر مجبور نیستند هنگام پرواز با دستکش‌های حجیم زمستانی سر و کار داشته باشند، اما برخی ساعت‌سازان هنوز از سبک سرکوک‌های پیازی استفاده می‌کنند تا به ساعت‌هایشان ظاهری یکپارچه‌سازی‌شده با ظاهر یک ساعت خلبانی کلاسیک را بدهند.

Zenith Pilot Type 20 Extra Special

ساعت Zenith Pilot Type 20 Extra Special

Zenith سابقه‌ی طولانی در آمیختن صنعت ساعت‌سازی با دنیای پرواز دارد. خلبانان از زمانی که لوئیس بلریو (Louis Blériot؛ خلبان فرانسوی) در سال 1909 تبدیل به اولین مردی شد که حین پوشیدن یک ساعت از کانال مانش عبور می‌کند، از ساعت‌های این برند استفاده کرده‌اند. این نسخه‌ی مدرن از Extra Special Pilot Type 20 ظاهر قدیمی و سبک یک ساعت خلبانی کلاسیک را حفظ کرده و سرکوک پیازی‌شکل و برنزی آن، بخش اصلی ظاهر و زیبایی‌شناسی آن به‌شمار می‌رود. قاب و تاج برنزی این ساعت نیز باعث می‌شوند تا در گذر زمان، زرق و برق بیشتری به خود بگیرد.

Longines Lindbergh

ساعت Longines Lindbergh

Longines یکی دیگری از برندهایی است که با ساخت ساعت‌ها و ابزار ناوبری مقدماتی و تجهیزات مربوط به پرواز سر و کار دارد. این ساعت یک کپی بسیار مشابه ساعت‌های تاریخی است که Longines پیش از این ساخته و در اوایل دهه 1930 توسط Longines-Wittnauer توزیع شده است. این مدل شخصا توسط خود چارلز لیندبرگ (Charles Lindbergh) طراحی شد تا به او در پروازهای انفرادی در اقیانوس اطلس کمک کند.

این ساعت Lindbergh بخشی از خط تولید این برند با نام «میراث هواپیمایی» محسوب می‌شود؛ خطی که شامل ساعت Longines Weems Second-Setting Watch نیز می‌شود. هر دو ساعت یادشده با سرکوک‌ه پیازی‌شکل ساخته شده‌اند.

IWC Big Pilot

ساعت IWC Big Pilot

تنها تفاوت این مدل از لحاظ طراحی IWC Big Pilot این است که این بار، تاج، در سمت چپ ساعت قرار گرفته است. موتور مکانیکی این ساعت دارای یک قاب ضدمغناطیسی با ۶ بار مقاومت در برابر آب و توانایی ذخیره انرژی تا 7 روز می‌باشد، که در نوع خود بسیار چشمگیر است. تنها 250 نسخه از این ساعت ساخته شده است. یکی از منحصر به فردترین ویژگی‌های آن، جدا از سرکوک پیازی و ظریف آن، این است که در صفحه فرعی مخصوص نشانگر ذخیره انرژی ، به‌جای «ساعت» از «روز» استفاده می‌شود که در نوع خود بسیار جالب‌توجه است.

Stowa Flieger 36

ساعت Stowa Flieger 36

برند Stowa به‌خاطر طراحی و ساخت ساعت‌های خلبانی با کیفیت شهرت دارد و مدل کلاسیک Flieger 36 نیز از این قاعده مستثنی نیست. صفحه‌ی ساده و مینیمالیستی این ساعت باعث شده تا سبک و ظرافت تاج بیش از پیش نمایان گردد.

این‌جا تصویری از یک مدل شیک دیگر توسط Longines با تاج مشابه را می‌توانید مشاهده کنید.

دیدگاه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×