نوروز ۱۴۰۳ اشرافی
خانه دسته بندی
0
سبد خرید
حساب کاربری
نوروز ۱۴۰۳ اشرافی

ساعت های غواصی سیکو

ادمین اشرافی
گالری اشرافی
1398-10-25 ۱۵:۲۷
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 7 دقیقه
ساعت های غواصی سیکو

سیکو در اوایل دهه 1960 میلادی تصمیم گرفت وارد بازار ساعتهای غواصی شود. دلیل اصلی این تصمیم این بود که ایجاد یک ساعت غواصی برای مهندسان سیکو یک آزمایش بزرگ محسوب می شد، زیرا ساعت های غواصی می بایست نیازهای خاصی را برآورده سازند.

نه تنها آنها می بایست تا ژرفای بالایی ضد آب باشند، بلکه باید ضد شوک بوده و نور افشانی خوبی نیز داشته باشند تا در زیر آب خوانا باشند. بازار ساعت غواصی در آن زمان خیلی کوچک بود و می توان گفت تنها تحت تاثیر دو برند ساعت امگا و رولکس بود.

سیکو اولین ساعت غواصی خود را در سال 1965 تولید کرد، مدل 6217، و تولید این مدل تا سال 1968 ادامه پیدا کرد. این ساعت یک موتور اتوماتیک داشت، مدل 62MAS-010 و ضد آب بودن آن تا عمق 150 متری تایید شد، و قیمت خرده فروشی آن معادل 13000 ین (130 دلار) تعیین شد.

 

ساعت سیکو قواصی

ساعت سیکو قواصی

 

ساعت سیکو 6217 نسب به زمانه خود ساعت کوچکی نبود، هرچند که ساعتهای غواصی سیکوی جدید بزرگتر هم هستند. این ساعت یک شیشه گنبدی بزرگ داشت که نسبت به ساعت های امروزی خیلی مرتفع محسوب می گردد و بجای طراحی مدرنی که پشت ساعتهای سیکوی غواصی امروزی دیده می شود، این مدل ساعت یک دلفین حکاکی شده در پشتش داشت بهمراه یک تاج علامت دار (غیر پیچی). این ساعت محبوبیت خاصی بدست آورد و حتی مارتین شین در فیلم «و اینک آخرالزمان» نیز آخرین نسخه تولیدی آن را به دست دارد.

پس از کسب اعتماد بنفس کافی از تلاش اولیه، دو سال بعد در سال 1967، مهندسان سیکو به سوی تولید مدل 6215-010 غواصی با عمق 300 متر، پیش روی کردند.

لیست مدل های ساعت غواصی سیکو در سال های اولیه:

• 6217 1965-1968
• 6215 1967-1968
• 6105 1968-1977
• 6306 1976-1981
• 6309 1976-1988
• 7002 1988-1996

 

ساعت سیکو غواصی حرفه ای امروزی

پس از آن، وقفه طولانی ای در تولید ساعت های غواصی سیکو به وجود آمد. مهندسان سیکو با این توسعه خود را محک زدند و با موفقیت کسب شده در توسعه فنی پیش رفتند و سپس دچار عقب نشینی شدند. در سال 1968، یک دفتر مرکزی سیکو نامه ای دریافت کرد از یک غواص SAT که برای ساعتهای غواصی سیکو خیلی حائز اهمیت بود.

آن غواص که بطور مداوم تا اعماق 350 متری پایین می رفت به خطاهای متعددی اشاره کرد که هنگام استفاده از ساعت های سیکوی غواصی کشف کرده بود. او شکایت می کرد که شیشه ساعت ها اغلب ترک برمیداشتند بخاطر فشار هلیوم که وارد ساعت ها میشد.

او همچنین اشاره کرد که ساعت ها کاملا ضد شوک نبوده و بدلیل برخورد با صخره ها موقع غواصی از کار می افتادند. او با گله و شکایت نامه خود را به پایان رساند که ساعتهای غواصی سیکو برای غواصان حرفه ای رضایتبخش نیستند.

مهندسان سیکو که از نامه ناراحت شده بودند، تصمیم گرفتند یک نسخه بسیار بهبود داده شده از ساعت را بسازند که از استاندارد های ISO فرا تر رود.
هفت سال طول کشید تا آنها بتوانند ساعت مورد نظر را تولید کنند، ولی ساعت مچی سیکو غواصی حرفه ای عمق 600 متر مدل 6159-022 آنها را به صدر تولید کنندگان ساعتهای غواصی جهان آورد. تنها قاب ساعت 20 امتیاز انحصاری برای سیکو به ارمغان آورد.

آنها پیشرفت های بیشماری کردند. ابتدا، موفق شدند ساعتی طراحی کنند که نه تنها کاملا در برابر نفوذ هلیوم عایق بود، بلکه می توانست فشار تا 600 متری غواصی در آب را تحمل کند. جلوگیری از نفوذ گاز هلیوم با استفاده از عایق بندی پلاستیکی بعنوان نخستین بار در ساعتهای غواصی بشمار می رفت. پیش از آن، ساعت های غواصی از شیر آزاد سازی هلیوم برای این مشکل استفاده می کردند.

 

 

ویژگی بعدی شامل استفاده تیتانیوم برای ساخت قاب ساعت برای اولین بار بود، بخاطر سبکی، دوام، و مقاومت آن در برابر ساییدگی و فرسایش. برای این امر، آنها یک لایه سرامیکی به ترکیب اضافه کردند تا جلوی فرسایش را بگیرد. ویژگی اولینِ دیگرِ آن برای ساعت های غواصی استفاده از بند پلاستیکی بود که شیار و چین داشت تا با انقباض های لباس غواصی ناشی از فشارهای آب سازگاری داشته باشد.

این مدل همچنین ضد شوک و ضد مغناطیس بود و طراحی شده بود تا در تاریکی مطلق نیز قابل دیدن باشد، با یک عقربه دقیقه که جوری طراحی شده بود که به چشم بیاید که خوانایی آن بیشتر بشود.

این ساعت در برابر چگالش مقاوم بود و قادر بود حتی در صورت یک ماه غوطه ور بودن در آب همچنان بخوبی کار کند.

این ساعت تبدیل به اولین ساعت حرفه ای در سری ساعت های غواصی سیکو شد. بسیاری از این ویژگی ها در زمانی که تولید شدند بسیار نو آورانه بوده و امروزه بعنوان استاندارد در بسیاری ساعت های غواصی مدرن بکار می روند.

انتشار با ذکر منبع: www.ashraafi.com

برچسب ها :
دیدگاه شما

یک پاسخ به “ساعت های غواصی سیکو”

  1. سعید گفت:

    سیکو ساعت ساز ژاپنیه که واقعا نسبت به قیمت از امگا هم سرتره!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×