خرید اقساطی
خانه دسته بندی
0
سبد خرید
حساب کاربری
خرید اقساطی

ساعت مچی تنیس‌بازان حرفه‌ای چیست؟

ادمین اشرافی
اشرافی
1400-12-21 ۱۷:۳۲
ساعت مچی تنیس‌بازان حرفه‌ای چیست؟

پیوند صنعت ساعت‌سازی با ورزش تنیس اولین بار زمانی آغاز گردید که برند رولکس به‌عنوان زمان‌دار رسمی مسابقات قهرمانی ویمبلدون (Wimbledon) در سال 1978 برگزیده شد.از آن زمان به بعد، برندهای لوکس مختلفی از مسابقات تنیس به‌عنوان فرصتی مناسب برای به‌نمایش‌گذاشتن محصولات خود استفاده کرده‌اند. از آنجایی که زاویه تصویربرداری دوربین‌های تلویزیونی مخصوص پخش این مسابقات طوری تنظیم می‌شود که روی دست تنیس‌بازان و حرکت راکت‌شان تمرکز می‌کند، مچ دست آن‌ها به‌صورت ناگزیر در قاب تصویربرداری ثبت می‌شود و در نتیجه یک فرصت تبلیغاتی عالی برای شرکت‌های ساعت‌سازی مهیا می‌گردد.

با این حال، همه‌ی تنیس‌بازان حرفه‌ای در طول مسابقه خود از ساعت‌مچی استفاده نمی‌کنند. ولی نکته‌ی مهم این‌جاست که برخی از تأثیرگذارترینِ آن‌ها این کار را می‌کنند و ساعت‌هایشان معمولاً توسط یک برند محبوب ساعت‌سازی حمایت می‌شود. بازیکنانی مانند نواک جوکوویچ، راجر فدرر، رافائل نادال، سرنا ویلیامز و نائومی اوزاکا نشان داده‌اند که یک تنیس‌باز نه‌تنها در طول مسابقه، بلکه حتی در جلسات تمرین و کنفرانس‌های مطبوعاتی نیز می‌تواند ساعت‌ها خود را به نمایش بگذارد. در این مطلب، در مورد برندهایی که با تنیسورهای یادشده و سایر افراد معروف که در این ورزش با آن‌ها شریک شده‌اند، صحبت خواهیم کرد.

ساعت‌های تنیس‌بازان برتر

نواک جوکوویچ

ساعت نواک جوکوویچ

جوکوویچ در آستانه‌ی شروع مسابقات آزاد آمریکا 2021 (29 آگوست) طی یک پست اینستاگرامی همکاری خود با برند ساعت‌سازی هابلوت (Hublot) را اعلام کرد و گفت که به خانواده‌ی سفیران الهام‌بخش این برند پیوسته است. طبق رده‌بندی انجمن تنیس حرفه‌ای (ATP) نواک جوکوویچ تا زمان نگارش این مقاله یعنی ژانویه 2022 در صدر فهرست تنیس‌بازان جهان قرار دارد. او در مجموع 357 هفته در صدر این فهرست قرار داشته است که خود، نوعی رکورد محسوب می‌شود. وی هم‌چنین مجموعا 20 عنوان مختلف در مسابقات گرند اسلم انفرادی را از آن خود کرده است. او هم‌چنین رکورددارتعداد عناوین گرند اسلم در جهان است و هم‌چنین یک سال توانسته مسابقات گرند اسلم غیرتقویمی را با موفقیت به پایان برساند. این تنیسور صربستانی در سال 2003 دوران حرفه‌ای خود را آغاز کرد. وی اولین بار در سال 2011 به مقام اول رسید.

با توجه به سوابق درخشان او، طبیعی است که برخی برندهای ساعت بزرگ (Audemars Piguet و Seiko) قبلاً با او شریک شده‌اند. با این حال، پس از پایان قرارداد وی با سیکو در سال 2019، هیچ برند ساعت دیگری با او همکاری نکرده است. البته تا پیش از آن‌که بالاخره هابلوت با او قرارداد امضا کند. در تصاویر مربوط به اطلاعیه‌ی عمومی این همکاری، جوکوویچ ساعت Hublot Big Bang MECA-10 خود را به رخ می‌کشد.او هم‌چنین مطرح کرد که روی طراحی یک سری ساعت محدود و شخصی‌سازی‌شده با برند Hublot همکاری می‌کند.

راجر فدرر

ساعت راجر فدرر

راجر فدرر سوئیسی با مجموع 310 هفته در صدر و رکورد 20 قهرمانی گرند اسلم انفرادی، رتبه بعدی در فهرست برترین تنیسورهای جهان را در اختیار دارد. فدرر در سال 1998 به‌عنوان یک تنیسور حرفه‌ای شروع به کار کرد و در آن سال نیز قهرمان مسابقات نوجوانان ویمبلدون شد. او سپس در سن 21 سالگی اولین عنوان گرند اسلم خود را در مسابقات ویمبلدون 2003 به دست آورد. در حال حاضر، او در رتبه هفدهم رده بندی ATP قرار دارد، اما هنوز هم یکی از مورد احترام‌ترین ورزشکاران این عرصه به‌شمار می‌رود.

فدرر که در بازی‌های تنیس خود ظرافتی بی‌نظیر به نمایش می‌گذارد، سال‌هاست به‌عنوان سفیر برند رولکس شناخته شده است. او اولین قرارداد خود با رولکس را در سال 2006 امضا کرد. با افزایش تعداد جوایز او در گذر زمان، کلکسیون ساعت‌های رولکس او نیز گسترده‌تر شد. اما بدون شک ساعت مورد علاقه‌ی او Rolex Datejust 116334 است. او در چندین مناسبت مهم و مختلف از این ساعت استفاده کرده است. از میان آن‌ها می‌تواند به زمانی که رکورد پیت سامپراس از لحاظ تعداد بردهای گرند اسلم را شکست، یا زمانی که جام طلایی ویمبلدون را پس از شکست اندی رادیک بالای سر برد، اشاره کرد.

رافائل نادال

رافائل نادال اسپانیایی، که با نام «رافا» نیز شناخته می‌شود، دیگر تنیسور حرفه‌ای است که سه نام بزرگ دنیای تنیس را تکمیل می‌کند. او 209 هفته در رده‌بندی رسمی ATP در صدر جدول بوده و به‌صورت مشترک با فدرر و جوکوویچ رکورد 20 عنوان گرند اسلم انفرادی را در اختیار دارد. رافا از کودکی تنیس بازی می‌کرد و در سال 2001 وارد لیگ حرفه‌ای شد. از اولین روزهای آغاز کار حرفه‌ای‌اش تا سال 2017، عموی او آنتونیو «تونی» نادال هومار مربی‌اش بود. بدین شکل بود که او حتی قبل از این‌که به 20 سالگی برسد توانسته بود به رتبه دو رده‌بندی ATP صعود، و 16 عنوان قهرمانی رسمی کند. وی در سال 2008 در فینال ویمبلدون مقابل فدرر پیروز شد و در نهایت برای اولین بار تنیسور شماره 1 جهان شد.

در همان سال، سران برند Richard Mille برای اولین بار با رافا دیدار کردند، اما او تمایلی به استفاده از ساعت در زمین تنیس نداشت. برند Richard Mille این موضوع را به‌عنوان یک چالش در نظر گرفت. آن‌ها سعی کردند به هر طریقی که شده، با رافا همکاری کنند و بدین ترتیب، نادال راضی شد تا در ساخت سبک‌ترین ساعت توربیلون‌دار آن زمان با این برند همکاری کند. چنین مشارکتی به رشد خود ادامه داد و در نهایت منجر به طراحی و ساخت مدل‌های متعددی از ساعت‌های توربیلون‌دار چشمگیر شد. رافا حتی آخرین ساعت این برند یعنی Richard Mille RM35-03 را در اینستاگرام خود به اشتراک گذاشت.

سرنا ویلیامز

در ادامه‌ی فهرست، یک تنیسور آمریکایی به نام سرنا ویلیامز را داریم. او در اکتبر 1995 پا به عرصه تنیس حرفه‌ای زنان گذاشت و تاکنون 23 عنوان گرند اسلم انفرادی را از آن خود کرده است. او در مجموع 319 هفته در رتبه 1 در رده‌بندی انجمن تنیس زنان (WTA) قرار داشته است. ویلیامز علاوه بر رکوردهای مسابقات گرند اسلم، در المپیک نیز با پرچم آمریکا شرکت کرده و قهرمان هم شده است. در کارنامه‌ی او 4 مدال طلای المپیک وجود دارد. او هم‌چنین تنها بازیکنی بود که چه در تنیس زنان و چه در تنیس مردان در مسابقات انفرادی و دونفره موفق به کسب یک گلدن اسلم حرفه‌ای شد. با توجه به چنین رکوردهایی، ویلیامز در دنیای تنیس، به‌عنوان یکی از بهترین تنیسورهای تمام ادوار شناخته می‌شود.

وی بارها مورد توجه برندهای ساعت‌سازی مختلف قرار گرفته است. هم‌چنین خوب است بدانید او در سال‌های 2016 و 2017 پردرآمدترین ورزشکار زن در جهان بود. علاوه بر این‌ها، ویلیامز در فهرست 100 ورزشکار پردرآمد فوربس در سال 2017 قرار گرفت و تنها زنی بود که در لیست مذکور حضور یافت. برند لوکسی که توانست با موفقیت با چنین بازیکن تاثیرگذاری شروع به همکاری کند، Audemars Piguet است. ویلیامز در سال 2014 سفیر رسمی این برند شد و از ساعت‌های Audemars Piguet خود در داخل و خارج از زمین تنیس استفاده کرد. از بین ساعت‌هایی که ویلیامز از این برند تا کنون به تن کرده است، می‌توان به ساعت Audemars Piguet Royal Oak مدل Concept “Black Panther” Flying Tourbillon اشاره کرد.

تنها 250 مدل از این ساعت تولید شده است و به‌غیر از ویلیامز، افراد مشهوری مانند لبران جیمز (LeBron James؛ بسکتبالیست)، د ویکند (The Weeknd؛ خواننده) و نیمار (Neymar؛ فوتبالیست) با این ساعت دیده شدند.

نائومی اوزاکا

ساعت نائومی اوزاکا

اولین بازیکن آسیایی که موفق شد مسابقات انفرادی WTA رتبه اول را از آن خود کند، کسی جز نائومی اوزاکا نبود. او هم‌چنین چهار قهرمانی گرند اسلم و هفت عنوان WTA Tour را در کارنامه‌ی خود دارد. او در سپتامبر 2013 وارد تنیس حرفه‌ای شد و بسیاری بر این باورند که او به‌زودی به یکی از بزرگ‌ترین تنیسورهای تمام ادوار تبدیل خواهد شد.

علی‌رغم این‌که او در این ورزش نسبتاً جدید به حساب می‌آید، اما در حال حاضر هشتمین ورزشکار پردرآمد سال 2020 است. یکی از حمایت‌کننده‌های قابل‌توجه او برند ساعت‌سازی TAG Heuer است.
بر خلاف اکثر سفیران ساعت، اوزاکا خارج از زمین مسابقه نیز از یک ساعت کنار مچ‌بند خود استفاده می‌کند. او بارها با مدل‌هایی از مجموعه‌های Aquaracer و Connected دیده شده است. طبیعتاً، این برند با اوزاکا در طراحی و توسعه‌ی یک ساعت اختصاصی یعنیساعت TAG Heuer Aquaracer مدل Professional 300 Naomi Osaka  WBP231E.EB0247 همکاری کرده است.

اگر به سبک کلکسیون ساعت‌های Aquaracer علاقه‌مند هستید، گزینه‌های مقرون‌به‌صرفه‌تر آن را می‌توانید تحت عنوان Heuer Aquaracer Alternatives بررسی کنید.

ساعت الکساندر زورف

 

یکی دیگر از سفیران برند رولکس الکساندر زورف آلمانی است. او از جولای 2017 در بین 10 تنیسور برتر جهان قرار دارد. تا زمان نگارش این مقاله یعنی ژانویه 2022، او تا رتبه سوم رده‌بندی تنیس‌بازان جهان نیز صعود کرده است (پایین‌تر از نواک جوکوویچ و دانیل مدودف). زورف در خانواده‌ای علاقه‌مند به تنیس به دنیا آمد و پرورش یافت. والدین او (پدرش الکساندر و مادرش ایرینا) در کنار برادر بزرگترش میشا، همگی تنیس‌بازان حرفه‌ای بوده‌اند. به این ترتیب، جای تعجب نیست که او جوان‌ترین بازیکنی است که در زمره 20 تنیسور برتر جهان (به‌غیر از جوکوویچ) قرار گرفته است. او پیش از این در فینال ATP سال 2018 و 2021 موفق به کسب عناوین فردی شده و در المپیک 2020 توکیو حضور یافته است. او هم‌چنین در اوایل دوران حرفه‌ای خود در صدر فهرست تنیس‌بازان جهان قرار گرفته بود.

زورف در ژوئن 2021 از طریق یک پست اینستاگرامی، در حالی که یک مدل ساعت Rolex Sky-Dweller را به رخ می‌کشید، به‌طور رسمی اعلام کرد که به خانواده‌ی برند ساعت‌سازی رولکس ملحق شده است. او از آن زمان تا کنون، چه در داخل و چه در خارج از زمین، از ساعت‌های رولکس استفاده می‌کند. پیش از این، زورف سفیر Richard Mille بود. لازم است ذکر شود این برند حتی یک مدل ساعتRM67-02 اختصاصی نیز مخصوص الکساندر زورف طراحی کرده بود، که با نام Richard Mille RM67-02 Alexander Zverev Edition شناخته می‌شد.

دانیل مدودف

دانیل مدودف

در حال حاضر دانیل مدودف در رتبه دوم رده‌بندی ATP قرار گرفته است. این تنیسور روسی در سال 2014 پا به عرصه تنیس حرفه‌ای گذاشت و تا به امروز، 13 عنوان انفرادی ATP Tour را از آن خود کرده است. او هم‌چنین توانست در مسابقات تنیس آزاد آمریکا در سال 2021، نواک جوکوویچ را شکست دهد. به‌دلیل استراتژی‌ها و سبک بازی غیرعادی‌اش در زمین مسابقه، به او لقب «شطرنج‌باز» را داده‌اند. وی هم‌چنین با سرویس‌های محکم و قدرتمند، و نیز ضربات زمینی خود شناخته می‌شود.

برند ساعتی که از همان ابتدا، پتانسیل درخشان مدودف را دید، برند سوئیسی Bovet بود. همکاری بین این دو در سال 2019، زمانی که مدودف هنوز در رتبه‌ی پنجم جهان قرار داشت، آغاز گردید. خوشبختانه مدودف اولین قهرمانی گرند اسلم خود را تنها 2 سال پس از امضای قراردادش با این برند به دست آورد و او با افتخار یک مدل Bovet OttentaSei Tourbillon با صفحه‌ای آبی‌رنگ پس از قهرمانی را به تن کرد.

اشلی بارتی

ساعت دانیل مدودف

به تنیس زنان باز می‌گردیم؛ نفر بعدی که در فهرست وجود دارد، اشلی بارتی است. این تنیسور استرالیایی در حال حاضر در رده‌بندی WTA در جایگاه نخست جهان قرار دارد. او هم‌چنین تا کنون سه بار قهرمان مسابقات انفرادی گرند اسلم شده است و نیز 15 عنوان قهرمانی انفرادی را در WTA Tour کسب کرده است. علاوه بر این‌ها، او در بازی تنیس دونفره نیز توانایی‌های بالایی از خود نشان داده است. وی چند سالی است که در زمره 10 تنیسور برتر جهان دارد و بالاترین مقامش در رده‌بندی جهانی، رتبه پنجم بوده است. او هم‌چنین با قهرمانی در مسابقات تنیس آزاد دونفره در آمریکا در سال 2018 به‌همراه CoCo Vandeweghe، به‌عنوان یک قهرمان گرند اسلم شناخته می‌شود.

اسپانسر ساعت بارتی، برند سوئیسی Rado است.برند Rado برای تولید ساعت چشم‌نواز Rado HyperChrome Ash Barty II با بارتی همکاری کرده است.

سیمونا هالپ

ساعت سیمونا هالپ

سیمونا هالپ، تنیسور زن رومانیایی به‌تازگی به فهرست «دوستان هابلوت» (Hublot Friends) اضافه شده است. هالپ تا به حال دو بار به صدر فهرست تنیس‌بازان جهان صعود کرده است و در مجموع 64 هفته بین سال‌های 2017 و 2019 را در این مکان گذرانده است. علاوه بر این‌ها، وی در طول سال‌های 2014 تا 2021 همواره جزو 10 نفر برتر بوده و هر سال رتبه‌ای بین اول تا چهارم دارد. هالپ در سال های 2014 و 2015 محبوب‌ترین تنیسور زن در جهان (WTA Most Popular Player of the Year) بود. در سال‌های 2017 تا 2019 نیز او محبوب‌ترین تنیسور جهان در حوزه‌ی مسابقات انفرادی به شمار می‌رفت.

او به‌عنوان یکی از سفیران برند Hublot، با مدل‌های مختلفی از ساعت‌های این شرکت دیده شده است. از میان آن‌ها می‌توان به Hublot Big Bang Sang Bleu Titanium اشاره نمود.

آنا ایوانوویچ

ساعت آنا ایوانوویچ

آنا ایوانوویچ تنیسور سابق صربستانی است که در سال 2008 در رتبه اول تنیس‌بازان جهان قرار گرفت. او هم‌چنین برنده‌ی 15 عنوان WTA Tour انفرادی شده است. با این حال، او پس از رسیدن به رتبه‌ی اول، با وجود توجه گسترده‌ای که به خود جلب کرد، نتوانست مانند گذشته عملکرد سطح بالا و با کیفیتی از خود به نمایش بگذارد. در دسامبر 2016 او از ورزش تنیس بازنشسته شد.

اگرچه ایوانوویچ دیگر یک بازیکن حرفه‌ای نیست، اما هم‌چنان به کار خود به‌عنوان یکی از سفیران رولکس ادامه می‌دهد؛ همکاری که از سال 2008 آغاز شده است. ساعت شخصی مورد علاقه‌ی او، مدل Rolex Daytona می‌باشد که از فولاد ضد زنگ ساخته شده است.

برچسب ها :
دیدگاه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×