خرید اقساطی
خانه دسته بندی
0
سبد خرید
حساب کاربری
خرید اقساطی

ساعت تَنک (Tank) چیست؟ ساعت مستطیلی شکل نمادین کارتیه

ادمین اشرافی
اشرافی
1400-09-13 ۱۶:۰۰
ساعت تَنک (Tank) چیست؟ ساعت مستطیلی شکل نمادین کارتیه

ساعت‌های مچی اندکی می‌توانند ادعا کنند که پلی بین شکاف اغواگر دنیای هنر، اندی وارهول و دایانا، شاهزاده‌ی سلطنتی بریتانیایی دوست داشتنی، زده‌اند اما باز هم ساعت های معدودی، ساعت تَنک برند کارتیه هستند.ساعت تنک پیچیده و خوش استایل، برای بیش از 100 سال است که انتخاب ستاره های فیلم ها، سیاستمداران، سرمایه‌داران و بسیاری دیگر را خالص تر کرده است.

این ساعت الهام بخش مقلدین بیشماری بوده است، اما البته که تنها یک ساعت تَنک کارتیه وجود دارد. اجازه بدهید که نگاهی به تاریخچه این ساعت نمادین بیندازیم و ببینیم چگونه در عصر مدرن ساعت‌های هوشمند همچنان خودش را حفظ کرده است؟

تاریخچه ساعت تنک کارتیه

در سال 2017، مقاله “نمادین‌ترین ساعت کره زمین” گذشت یک قرن کامل را برای عاشقان این ساعت فریبنده جشن گرفت. کارتیه، شرکت پشت ساعت تَنک، از سال 1847، زمانی که توسط جواهرساز فرانسوی، لویی فرانسوا کارتیه، تاسیس شد وجود داشته‌است. این شرکت به دلیل شناخته شده بودنش هم برای جواهرات و هم برای ساعت هایش، تامین کننده ارجح محصولات لوکس برای خانواده های سلطنتی سراسر دنیا است.

ساعت تَنک در ابتدا توسط نوه‌ی لویی فرانسوا، لویی کارتیه، در سال 1917 طراحی شد. ظاهرا براساس طراحی خودروی نظامی به همین نام (تانک). این الهام طراحی ممکن است که جعلی باشد، اما این ساعت زمانی که اولین ساعت ساخته شده از این نوع، به ژنرال جان پرشینگ، فرمانده نیروهای آمریکایی در جنگ جهانی اول اهدا شد، در تاریخ ارتش و نیروهای نظامی تثبیت شد.

در سال 1919، شش ساعت تَنک توزیع شد و بلافاصله به فروش رفت. به این ترتیب حرفه معتبر معروف‌ترین و محبوب‌ترین ساعت مچی کارتیه آغاز شد. این نکته هم که تا دهه 60 میلادی تعداد ساعت های تَنک تولید شده در هر سال، هیچگاه خیلی بالاتر از 100 عدد نرفت، قطعا کمک کننده بود. حتی زمانی که تولید انبوه شروع به دگرگونی صنعت کرد، کارتیه به اعداد تولید به روش سنتی متمایل بود. رهبری جدید شرکت، منجر به توسعه خط تولید ساعت شد، اما ساعت همچنان یک اکسسوری محبوب برای افراد ثروتمند بود.

در قرنی که از زمان اولین ظهور تَنک می‌گذرد، کارتیه تعدادی نسخه از این مدل شامل: تَنک لویی، تَنک آمریکن (آمریکایی) و تَنک فرانسز (فرانسوی) را منتشر کرده است. هر بروزرسانی طراحی اصلی را چند درجه دستکاری کرد، اما فارغ از نسخه آن، ساعت تَنک طراحی متمایز خود را حفظ می‌کند. خواندن تاریخچه برند ساعت کارتیه خالی از لطف نیست.

طراحی ساعت تَنک کارتیه

ساعت تَنک اصلی ظاهری نمادین را ایجاد کرد: ساعت هایی با اعداد رومی؛ دقیقه هایی که بوسیله یک مستطیل با خطوط عاج شکل خط آهن یا تانک نشان گذاری شده اند؛ عقربه های از جنس استیل و آبی رنگ؛ و یک یاقوت کبود محدب که روی تاج سوار شده است. البته که احتمالا ساعت بیشتر بواسطه بدنه مستطیلی و بند آن که تقریبا با عرض بدنه برابری میکند، قابل تشخیص است. همچنین بند ساعت از یک سگک استقرار (یا مستقر شونده) بهره می‌برد، نوعی از سگک که توسط شخص لویی کارتیه خلق شد.

در کنار یکدیگر، عناطر مختلف طراحی به یک ساعت حقیقتا منحصربفرد می‌رسند. همانطور که بیان شد، نسخه های مختلف ساعت تَنک طی سال ها، طراحی را از راه‌های کوچک و مشخصی تغییر داده‌اند اما با همه ی این‌ها یک ساعت تَنک کارتیه واقعی را هرگز نمی‌توان اشتباه گرفت.

ساعت های کارتیه از فروشگاه اشرافی:



Cartier Ronde Louise BB77
2,112,000 تومان


ساعت کارتیه رنده لوئیس Cartier Ronde Louis BL2
2,112,000 تومان


ساعت مچی کارتیه زنانه Cartier Ronde Louis DB1
2,112,000 تومان


ساعت کارتیه زنانه اتوماتیک Cartier Cle De P002
2,214,000 تومان


Cartier Watich Cle De 7
1,695,000 تومان


ساعت کارتیه زنانه Cartier Calibre de
2,214,000 تومان


ساعت کارتیه تانک سولو Cartier Tank Solo 3168 RG
1,349,000 تومان


ساعت مچی کارتیه سانتوز دیاموند Cartier Santos 100 diamond
2,750,000 تومان


دستبند کارتیه Cartier bracelet Love
150,000 تومان


ساعت کارتیه رنده لوئیس Cartier Ronde Louis RG1
2,112,000 تومان

افراد مشهور و ساعت تَنک کارتیه

فرقی نمی‌کند که موقعیت نمادین ساعت تَنک حاصل تعداد زیاد تحسین کنندگان معروفش است یا اینکه این ساعت بخاطر موقعیت نمادینی که دارد، تائییدیه این افراد مشهور را به‌دست آورده است، نتیجه یکسان است: افراد مشهور عاشق ساعت تَنک هستند.

فهرست افراد مشهور، پیشتازان و افراد سلطنتی که با ساعت تَنک به روی مچ خود، دیده شده‌اند بلندتر از آن است که در اینجا بگنجد، اما تنها برای اینکه ایده‌ای در مورد میزان محبوبیت این مدل ساعت بدهیم، این اسم های معروف را درنظر بگیرید: بانوان اول آمریکا جکی کندی و میشل اوباما، بازیگرانی همچون کلارک گیبل، کاترین دنو و فِرِد آستیر، و البته اندی وارهول و شاهزاده دایانا که پیشتر از آنها نام بردیم. این افراد فقط بعضی از چهره هایی هستند که با افتخار یک ساعت تَنک را پوشیده‌اند (یا می‌پوشند).

ساعت تَنک کارتیه مدرن

ساعت تَنک کلاسیک هم‌اکنون دیگر در حال تولید نیست، اما نسخه های فعلی شامل شش خط مختلف: تَنک لویی کارتیه، تَنک آمریکن، تَنک فرانسز، تَنک ام سی، تَنک سولو و تَنک سانتری هستند. بیاید نگاهی به چندتای از آنها بیندازیم.

ساعت تَنک فرانسز زنانه (قیمت فعلی آن را در سایت آمازون ببینید) که برای اولین بار در سال 1996 عرضه شد، نمونه خوبی از این است که کارتیه چگونه ساعت کلاسیکش را به عصر مدرن آورده است. بند چرم سنتی ساعت با یک سگک از جنس فولاد ضدزنگ جایگزین شده است، اما اعداد رومی و صفحه ریل آهنی آن و همینطور تاج یاقوت کبود آن باقی مانده‌اند.

Tank Francaise

در همین حین، ساعت تَنک سولو مردانه، کلاسیک و مدرن بودن را به همان روشی ترکیب می‌کند که صفحه نقره ای را با بدنه طلایی ترکیب می‌کند. تنها از نظر ظاهر، این ساعت تقریبا با ساعت تَنک اصلی یکسان است. بزرگترین تفاوت اما در داخل قرار دارد: تَنک سولو به جای حرکت مکانیکیِ سوئیسیِ سنتیِ ساعت اصلی، دارای حرکت کوارتز است.

ساعت های مشابه ساعت تَنک

جای شگفتی ندارد که با وجود ساعتی نمادین با چنین طراحی متمایزکننده ای، شرکت های متعدد دیگری از ظاهر مدل تَنک استفاده کرده‌اند. البته که این تنها طراحی مستطیلی شکل تَنک نیست که این شرکت ها از آن تقلید می‌کنند، بلکه تمام تاثیرات زیبایی شناختی این مدل است.

برای مثال مدل SUP880 ساعت کوارتز آنالوگ ساخته شده توسط ساعت ساز ژاپنی، سیکو (برای دیدن آن در سایت آمازون کلیک کنید) را درنظر بگیرید. شکی نیست که این ساعت مچی خورشیدی براساس مدل تَنک با نشانگرهای ساعت اعداد رومی و بدنه سبک خط آهن که داخل این ساعت جریان دارد، بنا نهاده شده است. سیکو یک ساعت ساز قابل احترام است اما این شرکت در همان اقلیمی که کارتیه حضور دارد، نیست، که به همین خاطر است که شما ساعت شبیه تَنک آنها را به اندازه یک دهم جنس اصل آن، می‌توانید در بیرون پیدا کنید.

Seiko SUP880

شرکت دیگری که به وضوح از کارتیه الهام گرفته، ساعت ساز آمریکایی، بولووا است. کلکسیون کلاسیک آنها شامل یک ساعت مستطیلی با بند چرم کروکدیل است که ظاهر خود را کاملا از مدل تَنک قرض نگرفته است، اما شباهت آن کاملا آشکار است. ساعت مشکی و نقره ای با مسیر های خط آهن مغایرت دارد، اما با این وجود از اعداد رومی استفاده می‌کند.

اگر صادق باشیم، این ساعت به اندازه کافی متمایز است که از مقایسه آنی جلوگیری کند، اما طراحی مدل تَنک به اندازه ای نمادین است که هر ساعتی که حتی به آن نزدیک شود مجبور است که مقایسه ها را بپذیرد.

Bulova Tank Style

ساعت های مستطیلی شکلی قبل از تَنک وجود داشته و از آن زمان تاکنون نیز تعداد زیاد دیگری وجود داشته است. این یک سبک است که مد می‌شود و از مد می‌افتد. ساعت تَنک از سوی دیگر، بنظر می‌رسد که تمام قوانین مد را به مبارزه می‌طلبد و یک قرن کامل بعد از خلقتش، مورد تقاضا باقی می‌ماند. حتی درحالی که صنعت به ابزار هایی با فناوری بالا و ساعت های هوشمند روی می‌آورد، ساعت تَنک کارتیه کلاسیک قطعا مناسب باقی می‌ماند، همانطور که نمادها و اسطوره ها همیشه باقی می‌مانند.

اشرافی عرضه کننده انواع ساعت های برند کارتیه است. کافیست که از صفحه فروشگاه ما دیدن کنید.

برچسب ها :
دیدگاه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×