خرید اقساطی
خانه دسته بندی
0
سبد خرید
حساب کاربری
خرید اقساطی

ظرفیت ذخیره انرژی ساعت های اتوماتیک چقدر است؟

ادمین اشرافی
اشرافی
1401-02-23 ۱۶:۴۷
ظرفیت ذخیره انرژی ساعت های اتوماتیک چقدر است؟

هنگام خرید ساعت‌های اتوماتیک یکی از مهم‌ترین مشخصاتی که باید به آن توجه شود، میزان ذخیره انرژی است. اگرچه برخی ساعت‌های اتوماتیک مقرون به صرفه مانند مدل Powermatic 80 از شرکت Tissot توانایی ذخیره انرژی تا 80 ساعت را دارند، این میزان به طور معمول از 36 تا 48 ساعت متغیر است. در ادامه نیز به برخی از مدل‌های لوکس بالا رده اشاره می‌کنیم که تا صد‌ها ساعت توانایی ذخیره انرژی دارند.

در حالی که ساعت‌های کوارتز برای تأمین انرژی از باتری استفاده می‌کنند (زمانی که باتری تمام شود، می‌توانید به سادگی آن را با یک باتری جدید جایگزین کنید)، ساعت‌های مکانیکی یا اتوماتیک باید به صورت دستی یا خودکار کوک شوند یا با حرکت کردن کاربرشان دوباره تغذیه شوند. ساعت‌های دستی برای کار کردن نیاز به کوک شدن دارند. در حالی که ساعت‌های اتوماتیک توسط یک دیسک چرخنده که در حین حرکت کاربر می‌چرخد، تغذیه می‌شوند. در این مقاله، ما در مورد نحوه ذخیره انرژی – تاریخچه آن، نحوه عملکرد آن، و چند نمونه از ساعت‌هایی که بالاترین ظرفیت ذخیره انرژی را دارند، صحبت خواهیم کرد.

منظور از ظرفیت ذخیره انرژی در ساعت‌های اتوماتیک چیست؟

اولین ساعت با نشانگر ذخیره انرژی توسط شرکت Breguet در سال 1933 معرفی شد. این فناوری برای اولین بار در کرنومتر‌های دریایی به کار گرفته شد و به کاربر این امکان را می‌داد که طول و عرض جغرافیایی را به کمک دقت بالای این ساعت پیدا کنند. اما مدل ساخته شده توسط Breguet یک نمونه اولیه بود و فقط یک نمونه از آن به طور کامل مونتاژ شده بود. در سال 1948، شرکت Jaeger-LeCoultre ساعت‌هایی با نشانگر ذخیره انرژی با نام Powermatic عرضه کرد که از موتور 481 ساخت Jaeger-LeCoultre استفاده می‌کردند.

در واقع منظور از عبارت «ذخیره انرژی»، انرژی ذخیره شده در شاه فنر ساعت است. ساعت‌های مکانیکی با فنر کوکی کار می‌کنند. همانطور که ساعت به کار کردن ادامه می‌دهد، این فنر به تدریج باز می‌شود و باعث به حرکت در آمدن عقربه‌ها و تاریخ شمار می‌شود. هنگامی که فنر به طور کامل باز شود، انرژی آن تمام شده و ساعت دیگر کار نمی‌کند. ظرفیت ذخیره انرژی که در مشخصات فنی ساعت ذکر شده، مدت زمانی است که ساعت پس از هر بار کوک شدن کامل می‌تواند کار کند. داشتن نمایشگر ذخیره انرژی به این معنی است که کاربر مجبور نیست حدس بزند ساعتش چقدر دیگر می‌تواند کار کند. برخی از مردم آن را مانند آمپر سوخت خودرو توصیف می‌کنند که به فرد نشان می‌دهد چه زمانی ظرفیت انرژی پر و چه زمانی خالی است.

باید به این نکته هم اشاره کنیم که هر موقع که ساعت را در دستتان بیندازید، کمی و نه به طور کامل کوک می‌شود. همچنین مقدار کوک شدن آن بستگی به میزان حرکات دست کاربر دارد. یعنی که اگر ساعتی توانایی ذخیره انرژی تا 42 ساعت را دارد، به این معنی نیست که شما دقیقاً 42 ساعت وقت دارید تا آن را دوباره تنظیم کنید.

ظرفیت ذخیره انرژی مناسب در هنگام خرید ساعت چقدر است؟

میزان ذخیره انرژی ایده‌آل حدود 48 ساعت است؛ به این معنی که وقتی یک ساعت را کامل کوک کنیم، تا دو روز به کوک کردن نیازی نداشته باشد. با این حال، میزان ذخیره انرژی در تعدادی از ساعت‌های لوکس بیش از دو روز است. در ادامه این مقاله به بررسی تعدادی از بهترین مدل‌های دنیا، از مدل‌های لوکس نسبتاً مقرون به صرفه گرفته تا نسخه‌های محدود می‌پردازیم.

چگونه از ظرفیت ذخیره انرژی ساعت مطلع شویم؟

نشانگر ذخیره انرژی در تمامی مدل‌های اتوماتیک وجود ندارد. اگر ساعت شما هم نشانگری ندارد برای فهمیدن ظرفیت ذخیره انرژی آن راه‌هایی وجود دارد. یکی از راه‌های اطلاع از ظرفیت ذخیره انرژی ساعت این است که به صورت دستی آن را کوک کنید و ببینید تا چه مدت کار می‌کند. این عمل نیاز به مشاهده عینی (و شاید هم مقداری یادداشت‌برداری) دارد. اما به کمک آن می‌توانید بفهمید که چقدر می‌توانید از ساعت‌تان بدون کوک کردن استفاده کنید.

 این آزمایش بسیار ساده است. ابتدا مطمئن شوید که ساعت به طور کامل کوک شده است و سپس بدون اینکه آن را در دست‌تان بیندازید، در گوشه‌ای بگذارید تا انرژی‌اش تمام شود. در نهایت، ساعت از کار می‌افتد. زمان دقیق توقف آن را یادداشت کنید و زمان شروع آزمایش را از آن کم کنید. البته، باید قبل از شروع آزمایش مطمئن شوید که منبع ذخیره انرژی کاملاً پر است. برای انجام این کار، می‌توانید آن را به صورت دستی کوک کنید تا فنر به طور کامل جمع شود. به زمانی که آن را از دست‌تان در می‌آورید دقت کنید و سپس، هر چند ساعت یک‌بار بررسی کنید تا ببینید ساعت‌تان چه زمانی به طور کامل از کار می‌ایستد.

ساعت‌های با کیفیت و ظرفیت ذخیره انرژی مناسب

داشتن ظرفیت ذخیره انرژی بالا به این معنی است که آن ساعت، نیازی به استفاده یا کوک کردن مکرر ندارد. در زیر تعدادی از بهترین ساعت‌هایی را معرفی می‌کنیم که دارای ظرفیت ذخیره انرژی بسیار خوبی هستند. به دلیل فناوری به کار رفته، این مدل‌ها از اکثر ساعت‌های اتوماتیک گران‌تر هستند. به همین خاطر در کنار این‌ها، به معرفی تعدادی ساعت نسبتاً مقرون به صرفه نیز پرداخته‌ایم.

ساعت مدل “Jazzmaster Power Reserve Auto” ساخت شرکت Hamilton همانطور که از نامش پیداست، از ظرفیت ذخیره بالایی برخوردار است و می‌تواند تا 80 ساعت کار کند. همچنین طرح به کار رفته برای نشانگر انرژی آن، یکی از طرح‌های منتخب ماست. گرافیک مدرن و فراگیری که به تکه‌ای قرمز رنگ روی صفحه ختم می‌شود تا محدوده انرژی کم را نشان دهد، طراحی این صفحه مینیمالیستی را تشکیل می‌دهد.

Certina DS-1

مدل DS-1 که توسط شرکت Certina ساخته شده، ظرفیتی 80 ساعته دارد. این محصول که در رنگ‌ها و سبک‌های مختلف (بند چرمی، بند استیل دو رنگ، بند مشبک) موجود است، از اولین طرح مفهومی سری DS که در دهه 1960 تولید شد، الهام گرفته شده است. این مدل می‌تواند بیش از سه روز بدون نیاز به کوک کردن کار کند.

Glashütte Senator Excellence

شرکت ساعت‌سازی آلمانی Glashütte ساعت Senator Excellenceرا ساخته که مدلی 40 میلی‌متری دارای بدنه استیل و بند مشکی رنگ از جنس چرم گوساله است. این مدل اتوماتیک که از موتور ساخت Glashütte (کالیبر 01-36) استفاده می‌کند، ظرفیت ذخیره‌ای 100 ساعته دارد.

Baume & Mercier Clifton 10592

ساعت‌ساز سوئیسی Baume & Mercier، تولید‌کننده سری Clifton است که شامل طیف گسترده‌ای از ساعت‌های مکانیکی (دستی و اتوماتیک) با مشخصات مختلف می‌شود. ساعت‌های این مجموعه ساده و در عین حال قدرتمند هستند و همچنین طراحی کلاسیک و مدرن را با یکدیگر ترکیب می‌کنند.

یکی از جدیدترین نسخه‌های این سری مدل Baume & Mercier Clifton 10592 است که گواهی COSC دارد؛ یک کرنومتر با ظرفیت ذخیره انرژی 120 ساعته یا پنج روزه. از دیگر ویژگی‌های این ساعت 40 میلی‌متری می‌توان به کوک شدن خودکار، صفحه سبز رنگ و بند چرم سوسمار اشاره کرد.

C65 Trident Diver SH21

 مدل C65 Trident Diver SH21 یک ساعت نسخه محدود است که توسط ساعت‌ساز بریتانیایی، Christopher Ward تولید می‌شود. این مدل که از موتور ساخت این برند (کالیبر SH21) بهره می‌برد، دارای ظرفیت ذخیره انرژی 120 ساعته است. از ویژگی‌های دیگر این ساعت می‌توان به بدنه از جنس استیل، صفحه مات، وجود ثانیه شمار در محدوده ساعت 6 و نشانگر انرژی در محدوده ساعت 9 اشاره کرد. همچنین از قابلیت SuperLuminova نیز استفاده می‌کند و مجهز به سیستم ضد ضربه است. تولید این مدل به 150 عدد محدود شده است.

IWC Schaffhausen Big Pilot’s Top Gun

ساعت Big Pilot’s Top Gun که ساخت شرکت IWC Schaffhausen است، یک نشانگر ذخیره انرژی روی صفحه خود دارد. این مدل با موتور کوک شونده خودکار ساخت این برند (کالیبر 51111) کار می‌کند که یکی از بزرگ‌ترین و قدرتمندترین موتور‌های ساخته شده توسط آنهاست. به لطف بهره‌مندی از چنین موتوری، این ساعت می‌تواند یک هفته کامل یا 168 ساعت ذخیره انرژی داشته باشد. نشانگر ذخیره انرژی بین ساعت 2 و 4 قرار دارد و در محدوه ساعت 6 نیز نشانگر تاریخ وجود دارد. این ساعت دارای بدنه سرامیکی، بند مشکی رنگ از جنس چرم گوساله و صفحه مشکی رنگ مجهز به شب نما است.

Panerai Luminor 8 Days

ساعت ساز ایتالیایی Panerai، ساعت Luminor 8 Days watch را ساخته که تا هشت روز انرژی ذخیره می‌کند. این ساعت نیز دارای نشانگر انرژی بر روی صفحه است. این ساعت که دارای محافظ تاج مخصوص این برند در ناحیه ساعت 3 است، از موتور دستی (کالیبر P. 5002 Panerai) بهره می‌برد. از دیگر ویژگی‌های آن می‌توان به صفحه مشکی با شاخص‌های عربی بزرگ و درخشان اشاره کرد. به غیر از نشانگر ذخیره انرژی که در محدوده ساعت 5 قرار دارد، عقربه ثانیه شمار نیز در محدوده ساعت 9 قرار گرفته است. این ساعت دارای قاب 44 میلی‌متری، بزل فولادی صیقلی و بند چرم قهوه‌ای رنگ دوخت ایتالیا اشاره کرد. در اشرافی می توانید اقدام به خرید ساعت های پنرای کنید.

Lange & Söhne Lange 31

حال در این جا مدل Lange 31 ساخت ساعت ساز آلمانی A. Lange & Söhne Lange 31 را داریم. این مدل یکی آن ساعت‌های بسیار خاص است. زیرا اولین ساعت مچی مکانیکی در جهان است که ظرفیت ذخیره انرژی تا 744 ساعت یا 31 روز دارد. این برند در وب‌سایت خود توضیح می‌دهد که برای رسیدن به ظرفیت ذخیره انرژی تا این حد بالا، موتور ساعت باید بتواند مقدار زیادی انرژی را ذخیره کند. این امر توسط دو شاه فنر امکان‌پذیر شده که تقریباً ده برابر بلندتر از فنر‌های به کار رفته در ساعت‌های دیگر (در حدود 1850 میلی‌متر) هستند. این ساعت 45.9 میلی‌متری که در سال 2017 معرفی شد، دارای قاب از جنس طلای سفید، صفحه از جنس نقره خالص و تزئینات به کار رفته از جنس طلای خالص است. این ساعت نیز یک نسخه محدود بود که تنها 1000 عدد از آن تولید شد.

Hublot MP-05 La Ferrari

مدل کمیاب دیگر، ساعت MP-05 La Ferrari ساخت ساعت‌ساز لوکس سوئیسی Hublot است که دارای ظرفیت ذخیره انرژی 50 روزه است. این ساعت دارای رکورد جهانی بالاترین ظرفیت ذخیره انرژی در میان ساعت‌های توربیلون دستی است. همانطور که از نام محصول پیداست، این مدل توسط ساعت سازان و مهندسان Hublot جهت ادای احترام به La Ferrari ساخته شده که این ساعت را به موازات این خودروی با شهرت عالم گیر تولید کرده‌اند. این ساعت دارای تعدادی نسخه محدود است – مدل Mp-05 LaFerrari، MP-05 Aperta و MP-05 Sapphire. مدل LaFerrari Sapphire دارای بدنه تمام کریستال و یک صفحه اسکلتون است که در آن می‌توانید نشانگر ذخیره انرژی و توربیلون عمودی معلق را ببینید. در اشرافی می توانید اقدام به خرید ساعت های Hublot کنید.

دیدگاه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×