خرید اقساطی
خانه دسته بندی
0
سبد خرید
حساب کاربری
خرید اقساطی

ساعت یونهنس، تاریخچه و بررسی برند Junghans

ادمین اشرافی
گالری اشرافی
1399-10-20 ۲۱:۰۳
ساعت یونهنس، تاریخچه و بررسی برند Junghans

ساعت‌سازی دست در دست سایر اشکال هنر پیش می‌رود. شرکت‌های ساعت‌سازی اغلب با هنرمندانی همکاری می‌کنند تا ساعت‌ها را به آثار بی‌همتای هنری مبدل کنند. یونهنس یکی از شرکت‌هایی است که به خاطر این نوع همکاری شناخته شده است. یونهنس (یا جانگنز) یک برند آلمانی ساعت‌ مچی است که به طراحی هنرمندانه‌ی باوهاوس محبوب است.

اگر این نخستین باری است که درباره‌ی این برند می‌خوانید، این مقاله نکات ضروری را برای شما فراهم آورده است به همراه تاریخچه‌ی، مجموعه‌ها و فناوری آن. همچنین اطلاعاتی از فروشگاه‌های این ساعت‌ها و قوانین ضمانت نیز فراهم آمده است.*

تاریخچه شرکت یونهنس

یونهنس، که در ابتدا با نام «یونهنس و تابلر» تأسیس شد، یک شرکت آلمانی ساخت ساعت‌ است که از حدود سال 1861 فعالیت می‌کند. این شرکت توسط ارهارد یونهنس و برادرخوانده‌اش یاکوب زلر-تابلر در شارمبرگ آلمان بنا نهاده شد.

این شرکت در سال 1927 شروع به تولید ساعت مچی کرد. بر طبق آنچه در وبسایت این برند آمده است، این شرکت تا سال 1903 بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی ساعت بود، و سالانه بیش از سه میلیون ساعت تولید می‌کرد. در سال 1961، 6000 کارگر در استخدام این شرکت بودند، 20000 ساعت تولید و به 100 کشور صادر می‌کرد.

تاریخچه برند Junghans

«از آنجا که یک استایل خوب هرگز پر زرق و برق نیست، تعمداً رویکرد ساده‌تری مورد اقبال ما قرار گرفته است. بسیاری از ساعت‌های کلاسیک ما با همین فلسفه ساخته شده‌اند.»

اگر مایلید که نگاه دقیق‌تری به تاریخچه‌ی شرکت بیاندازید، وبسایت یونهنس دارای یک صفحه‌ی عالی و جامع برای سفر در زمان است که داستان این شرکت را به طور کامل با تصاویر و سایر نمایه‌های دیداری روایت می‌کند. در ساعت‌های یونهنس که در شارمبرگ آلمان تولید شده‌اند،‌ هم نوآوری دیده می‌شود و هم به جزئیات توجه شده است. در وبسایت شرکت، قادر خواهید بود آنچه را که در طی مراحل تولید به وقوع می‌پیوندد، مشاهده کنید: طراحی،‌ ساختمان، ساخت قطعات، مدیریت کیفیت، تولید، و خدمات. در اینجا خواهید دید که چرا این برند پس از همه‌ی این سال‌ها همچنان به پیشرفت ادامه می‌دهد.

جنبش باوهاوس و همکاری‌های مکس بیل

ساعت Junghans Max Bill Uhr

در دهه‌ی 1950، یونهنس تحت تأثیر طراحیِ باوهاوسِ طراح «ماکس بیل» قرار گرفت؛ طراح، معمار، نقاش، مجسمه‌ساز، و طراح محصولی که برای این شرکت ساعت‌سازی طراحی می‌کرد.

یکی از محبوب‌ترین کارهای او برای این برند یک ساعت دیواری 1957 (صفحه‌ی کرومی و فلز رنگ‌شده) بود، که هم‌اکنون در مجموعه‌ی موزه‌ی هنر مدرن قرار دارد.

بیل نخستین ساعت مچی یونهنس را در سال 1961 طراحی کرد. نسخه‌ی محدود «کرونوسکوپ مکس بیل 100 جار باوهاوس» که در بسیاری از کار‌های مشترک وی با این برند گنجانده شده است، نه تنها طراحی متمایزی دارد، بلکه نخستین باری است که این شرکت محصولی ساخته شده از طلای سفید 18 عیار را تولید می‌کند. «خطوط روشن اطمینان می‌دهند که همچنان تمرکز بر ضروری‌ترین جنبه‌های کار وجود دارد: خوانایی مطلوب زمان. آرایش رنگ‌های ساعت از معماری ساختمان باهاوس الهام گرفته شده است.» مقاله‌ای در وبسایت یونهنس چنین می‌گوید: «صفحه‌ی ساعت نشانه‌ی دیوارهای سفید در باوهاوس هستند و قرمز تابلوی تاریخ ورودی معروف را نشان می‌دهد.»

در ادامه،‌ درباره‌ی برخی از محبوب‌ترین همکار‌ی‌های بیل با این برند صحبت خواهیم کرد.

مجموعه‌های یونهنس

یونهنس مجموعه‌ی نسبتاً کوچک‌تری نسبت به سایر برندهای بزرگ ساعت دارد. در ادامه،‌ ما برخی از بهترین‌های آن‌ها را پوشش خواهیم داد.

مجموعه Junghans Meister

ساعت Junghans Meister Hand-wound

ساعت‌های مچی یونهنس میستر که اولین بار در دهه‌ی 1930 تولید شد،  مجموعه‌ای از ساعت‌های مچی مکانیکی است. بر اساس آنچه که در سایت یونهنس آمده است،‌ این ساعت‌ها در دهه‌های 1950 و1960 بیشترین محبوبیت را داشتند. طی این دوره بود که یونهنس شروع به تولید کرنومتر کرد و خیلی زود به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان کرنومتر در جهان تبدیل شد.

تفاوت‌های زیادی در مدل‌های مختلف میستر وجود دارد که از بین آن‌ها می‌توان انتخاب کرد. یکی از محبوب‌ترین موارد میستر کلاسیک، اولین بار در دهه‌ی 1930 به بازار آمد. این مدل ساعت مچی 38.4 میلی‌متری با قالب استیل استنلس بود که 4 متغیر مختلف دارد.

همچنین مدل یونهنس میستر مگا وجود دارد که نسخه‌ی پیشرفته‌ی ساعت‌های مچی میستر است. این مجموعه دارای کنترل رادیویی با دقت بالا است و از اپلیکیشن یونهنس مگا استفاده می‌کند (سازگار با اندروید و IOS). با این اپلیکیشن، قادر خواهید بود که زمان را حتی بدون دریافت امواج رادیویی به طور دقیق همگام‌سازی کنید.

مجموعه‌ی Max Bill

ساعت از مجموعه‌ی Max Bill

در این سال، مکس بیل اتوماتیک 100 جار باوهاوس در جشن صد سالگی باوهاوس رونمایی شد. این ساعت مچی دارای یک بند خاکستری الهام گرفته شده از بتن، و صفحه‌ی نقره‌ای یادآور طراحی ساختمان باوهاوس دسائو است. این طرح ساده و مینیمالیستی است. روی ساعت 3 آن، یک پنجره‌ی تاریخ قرمز ساده و در عین حال چشمگیر قرار دارد، و نشانگرهای ساعت و دقیقه هایلایت قرمز دارند. پشت ساعت طراحی سبک اسکلت پنجره‌ای دارد که جنبش این ساعت را نشان می‌دهد.

این ساعت‌ها که توسط بیل توسعه داده شد هنوز هم تولید می‌شود. مطابق با آنچه یونهنس ذکر می‌کند، طراحی‌ها عملاً بدون تغییر باقی مانده است: «از صفحه‌ی ساده با طراحی خاص و اعداد کاملاً گرد تا شیشه گنبدی که بر جذابیت تاریخی ساعت می‌افزاید.»

مجموعه‌ی یونهنس مکس بیل طیف گسترده‌ای از انتخاب‌ها را داراست که استعداد این هنرمند را گرامی می‌دارد، به طوری که یونهنس آن را «حداکثر مینی‌مال» می‌نامد. این مجموعه در اندازه های زنانه و مردانه موجود است، و دارای ساعت‌هایی است که اساساً زیبایی‌شناسی بیل را شامل می‌شود: همچون ساعت‌های بیل مکس اتوماتیک، تمرکز بر روی خطوط، شکل (و در برخی موارد رنگ‌ها)، و اعداد ساده است. یونهنس از این مجموعه به عنوان یکی از «جذاب‌ترین مجموعه‌های ساعت مچی در دهه‌های اخیر» یاد می‌کند.

این مجموعه شامل دو مورد غیر ساعت مچی می‌شود، شامل ساعت رومیزی مکس بیل RC، که در دو سبک موجود است (روکش چوب فندق تیره، چوب سفید مات ابریشمی، و چوب لاک پیانوی صیقلی).

همچنین مکس بیل نسخه 2019 نیز موجود است، که یادآور رابطه‌ی برند با این هنرمند است. این مجموعه که تنها به 222 واحد محدود می‌شود، شامل کرونوگراف و ساعت رومیزی با جنبش مکانیکی هشت روزه است. طرح جلد آلبوم موسیقی بیل برگرفته از (آلبوم) «واریاسیون 15» نیز در پشت قاب قرار دارد. این طراحی کلاسیک مکس بیل به صورت دو ساعت مکانیکی بازسازی شده است: کرونوسکوپ کرونوگراف و یک ساعت رومیزی. چنانچه کسی طرفدار طراحی هنری بیل یا باوهاوس باشد، این ساعت مطمئناً ناامید کننده نخواهد بود.

یونهنس Master Pilot

ساعت Junghans Meister Pilot

در دهه 1930، یونهنس ساعت‌های داخل هواپیماها و کشتی‌های هوایی را می‌ساخت. در دهه‌ی 1950، این شرکت کرونوگراف باندسور را که یک ساعت خلبان با حاشیه‌ی دوازده ضلعی بود، راه‌اندازی کرد. مجموعه‌ مدل Master Pilot دنباله‌روی این سنت است.

ساعت‌ مچی خلبان با طراحی الهام گرفته از این پیشینه‌ی تاریخی، کنگره‌ای، براق، و با داشتن عقربه‌ها و شمارگان درخشان، بسیار خوانا است. در مقایسه‌ی دقیق با مدل دهه‌ی 1950، به واقع تفاوت چندانی در طراحی کلی وجود ندارد. یونهنس به ظاهر کلاسیک خود وفادار مانده است و تنها قاب این ساعت را، با اندازه‌ی 3/43 میلی‌متری، اندکی بزرگ‌تر از ساعت قبلی ساخته‌اند.

مجموعه‌ی یونهنس دارای کنترل رادیویی و خورشیدی

ساعت Junghans Force Ceramic Solar

در سال 1985 بود که یونهنس اولین بار ساعت رومیزی دارای کنترل رادیویی را تولید کرد. این شرکت درباره‌ی این ساعت‌ها چنین می‌نویسد: «با دقت تنها یک ثانیه‌ در یک میلیون سال دقیق شده است.» به سرعت به دهه‌ی 90 می‌رویم. زمانی که این شرکت با اهتمام به نوآوری داشتن، فناوری‌های مشابهی را برای یک ساعت مچی گسترش داد: نخستین مورد مگا 1 بود که اولین ساعت مچی در جهان است و سپس مگا سولار بود، که همان‌طور که از نامش پیداست، انرژی خود را از تابش خورشید به دست می‌آورد.

از زمان توزیع این دو ساعت، این شرکت مدل‌های کنترل رادیویی و خورشیدی بزرگ‌تری را تولید کرده است. این ساعت‌ها شامل کرونوسکوپ خورشیدی 1972 می‌شود که نگه‌دارنده‌ی رسمی زمان در بازی‌های المپیک آلمان بود، و همچنین میلانو که یک ساعت دارای جنبش کنترل رادیویی با دقت بالا بود که نمونه‌ی تکامل‌یافته‌ی مگا در دهه‌ی1990 است.

مجموعه‌ی یونهنس Form

ساعت Junghans Form C Chronoscope Quartz

ساعت‌های مجموعه‌ی فرم محدب شکل هستند، که ظاهر ساعت‌ها را تخت و باریک‌تر می‌سازد. یونهنس متعهد می‌شود که این ساعت‌ها «به خوبی در دست می‌نشینند و راحتی پوشیدن ارگونومیک بالاتری دارند.» این سری ساعت‌هایی دارد که ساده ولی چشم‌نوازند و طراحی مینیمالیست براقی دارند که یونهنس بدان مشهور است.

یکی از محبوب‌ترین ساعت‌های این مجموعه، فرم A است. مطابق با نقد بسیار عالی هودینکی، قیمت ارزان (کمتر از 1000 دلار) و صفحه مقعر جذاب از بهترین ویژگی‌های این ساعت‌ها است.

این مجموعه با فرم A 100 جار باوهاوس، به باوهاوس ادای احترام می‌کند. این ساعت‌ها دارای طراحی سرزنده از علائم رنگارنگ نشانگر ساعت هستند، که به تبعیت از دایره‌ی رنگ مدرس باوهاوس، ژوهانس ایتن است. این مجموعه تنها به 1000 عدد محدود می‌شود.

آیا ساعت‌های مچی یونهنس خوب هستند؟

ساعت Junghans Solar

یونهنس مرور کلی بسیار خوبی دارد. در یکی از فروم ها، یکی از متنقدان اشاره می‌کند که این شرکت قبلاً بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی ساعت‌های شخصی بوده است و اینکه این شرکت مشخصاً اعتبارنامه را دریافت می‌کند. این برند مدل‌های بسیاری را مبتنی بر طراحی‌های آنتیک خود، با حفظ طراحی‌های عالی و بهبود مداوم فناوری تولید می‌کند. به همین دلیل است که این برند برای کسانی که طرفدار زیبایی‌شناسی اصیل و طراحی باوهاوس هستند، محبوب است.

یکی از برندهایی که عموماً با یونهنس مقایسه می‌شود، Nomos است. یک شرکت آلمانی که بر ساعت‌های مچی مکانیکی اتوماتیک و پیچشی دستی تمرکز دارد.

هر دوی این برندها طراحی‌های الهام گرفته از باوهاوس دارند. دو مدلی که معمولاً در کنار هم قرار می‌گیرند، Junghans Max Bill و Nomos Tangente هستند.

یکی از مسائلی که معمولاً توسط افراد کنجکاو در مورد ساعت‌های یونهنس مطرح می‌شود، محبوبیت این برند است. ساعت‌های این برند ارزان نیستند، ولی در مقایسه با دیگر برندهای بزرگ، اندکی ارزان ترند.

مکان‌های خریداری ساعت‌های یونهنس

ساعت‌های یونهنس از طریق فروشگاه آنلاین یونهنس قابل خریداری هستند. این همان چیزی است که ما بدان توصیه می‌کنیم، چرا که می‌توانید مطمئن باشید که گارانتی کامل را دریافت می‌کنید.

این وبسایت محتوای بسیار جامعی از هر آن چیزی را که شما پیش از خرید یک ساعت مچی باید بدانید داراست: قیمت‌ها، بهترین فروشندگان، راهنمای ساعت‌ها، پرسش‌های متداول، اطلاعات ترابری، اطلاعات شرکت و غیره.

یونهنس یک موزه نیز دارد، که شامل مکان تولیدی پیشین و یک ساختمان میراث‌دار است. موزه‌ی تراسنبوی یونهنس در شارمبرگ آلمان قرار دارد و تاریخچه‌یی غنی از ساعت‌های تولیدشده با این برند را از قرن 18 تا به امروز ارائه می‌دهد. اگر می‌خواهید اطلاعاتی در مورد موزه و آنچه که به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد کسب کنید، در اینجا از وب سایت دیدن کنید. این مکان همچنین دارای فروشگاهی است که می‌توانید ساعت‌ها را در آن امتحان کرده و خریداری کنید و با بهترین متخصصان یونهنس در مورد بهترین ساعت برای خرید مشورت کنید.

قوانین ضمانت یونهنس

یونهنس از تاریخ خرید دو سال ضمانت ارائه می‌دهد. طی این دوره، شرکت هرگونه نقص تولید را به طور رایگان تعمیر خواهد کرد یا ساعت را با ساعتی مشابه جایگزین خواهد کرد (این موضوع بر اساس صلاحدید شرکت است و به برآورد شرکت بستگی خواهد داشت). مطابق آنچه در وبسایت یونهنس ذکر شده است، آسیب‌های «ناشی از استفاده‌ی نادرست یا فشار بی‌مورد»، و همچنین خرابی باتری، بند و شیشه، در گارانتی لحاظ نمی‌شود.

مشتریانی که می‌خواهند از گارانتی استفاده کنند، باید گواهی خرید و همچنین گواهی ضمانت تکمیل شده را به نمایندگی مجاز یونهنس ارائه دهند.

با تشکر از شما برای خواندن این مقاله

امیدواریم که این مقاله سودمند بوده باشد! یونهنس به لذت بردن از محبوبیت خود در سرتاسر جهان ادامه می‌دهد. ممکن است که آن‌ها به اندازه دیگر برندهای لوکس تبلیغات گسترده‌ای نداشته باشند، ولی این برند به واسطه‌ی کسانی که ساعت‌های آن‌ها را تحسین می‌کنند، بر سر زبان‌ها افتاده است. تاریخچه‌ی شرکت گواهی بر تعهد آن‌ها به کار و علاقه‌ی آنها به هنر طراحی و زمان‌سنجی است که کار ایشان را برجسته می‌سازد.

برچسب ها :
دیدگاه شما

5 پاسخ به “ساعت یونهنس، تاریخچه و بررسی برند Junghans”

  1. سید مسعود گفت:

    سلام من یه ساعت جیبی خیلی قدیمی از این شرکت دارم میخواستم بدونم شما قیمت گزاری میکنید..ممنون

    • گالری اشرافی گفت:

      درود بر شما
      اگر برند آن مثلا امگا باشد بله، اما در غیر این صورت متاسفانه نمی توانیم اطلاعات دقیقی به شما بدهیم.

  2. عادل پورستار گفت:

    سلام ساعت یونگهانس اصل آلمان عتیقه سه موتوره دارم

  3. حسین گفت:

    باسلام.بنده ساعت یونگهانس سه موتوره سفید بند چرمی گلد میخوام امکانش هست بتونم از جایی تهیه کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×