خرید اقساطی
خانه دسته بندی
0
سبد خرید
حساب کاربری
خرید اقساطی

  تاریخچه ساعت های G-shock

ادمین اشرافی
اشرافی
1401-02-10 ۲۰:۵۶
  تاریخچه ساعت های G-shock

به یقین، ساعت های G-Shock با عنوان «با دوام ترین ساعت بر روی کره زمین» در میان برند Casio شناخته می شوند. این جمله فقط یک ادعای غیر واقعی نبوده و این ساعت، برای محیط های زیست دشوار و خشن بر روی کره زمین طراحی شده است.اگر فردی ورزشکار یا ماجراجو در طول انجام فعالیت خود، ساعتی به دست داشت، به احتمال زیاد آن ساعت مدلی از G-Shock است. همچنین این ساعت، در کاربردهای نظامی هم نفوذ کرده و نشانش به چشم می خورد. در این مقاله، نگاهی به تاریخچه درخشان و هیجان انگیز ساعت G-Shock می اندازیم.

تاریخچه ساعت های G-Shock

 

برای معرفی کامل این ساعت، از ابتدا شروع کرده و سپس به رویدادهای مهم مرتبط با آن می پردازیم.

مکان پیدایش بادوام ترین ساعت کره زمین

اولین بار زمانی که Kikuo Ibe، مدیر طراحی ساعت Casio تیم کوچکی به نام «گروه بادوام» تشکیل داد، G-Shock را به تصویر کشید. تیم در سال 1981 این ایده را که محصول در شرایط سخت بادوام خواهد بود توسعه و پیشرفت داد.

طرح اصلی G-Shock، بر اساس معیار طراحی «ده برابری» بود؛ یعنی Ibe و تیمش می خواستند ساعتی با مقاومت ATM -10 در برابر آب، باتری با عمر 10 سال ابداع کنند که بتواند فشار ناشی از سقوط 10 متری را تحمل کند.

به هر حال مسیر دستیابی به این هدف، طولانی و پر زحمت بوده و آنها قبل از رسیدن به طرح بی نقص، 200 مدل طراحی کردند. طرح کامل زمانی ایجاد شد که Ibe یک توپ پلاستیکی پرتاب شده محکم را در پارک محلی دید و ایده ساخت اثر G-Shock به ذهنش رسید.

Ibe متوجه شد از آنجا که بخش داخلی توپ همه فشارها را به خودش جذب می کند، مرکز آن از هیچ ضربه ای آسیب نمی بیند. به این ترتیب، آنها طراحیشان را بر اساس این تفکر، برای روکش محافظ این مدل از G-Shock بنا کردند. به همین دلیل است که این مدل نسبت به دیگر اندازه های بزرگ تر، سبک تر است زیرا میان آنها تهی بوده و ساختمان اولیه نگهدارنده زمان، با یک بالشت ژله ای نرم و کوچک پوشیده شده است.

تیم طراحی جی شاک، با این سه هدف در ذهن،  شروع به ساخت و توسعه اولین G-Shock کرد. پس از دو سال، اولین مدل آن G-Shock DW-5000C تکمیل و ارائه شد.

اولین نسل ساعت G-Shock

پس از دو سال توسعه و پیشرفت و صدها بار طراحی و تکرار، در نهایت Ibe و تیمش از اولین مدل های G-Shock به نام G-Shock DW5000C رونمایی کردند.

این مدل در آوریل 1983 در دو نوع DW-5000C-A به رنگ سیاه و قرمز و DW-5000C01B به رنگ سیاه و طلایی عرضه شد.

البته  اعتبار این مدل از G-Shock فقط به خاطر دوامش نبوده بلکه از ویژگی هایش داشتن چندین عملکرد صحیح در نگهداری زمان است که آن را از دیگر ساعت های مچی جدا می کند. G-Shock، ترکیبی از شمارشگر و نگهدارنده زمان، زنگ اعلان، حالت های 12 و 24 ساعته و نور تیره را داراست. این خصایص و مقاومت چشمگیرش، این ساعت را کاملاً برای ورزش ها و فعالیت های هیجانی خارج از منزل، مناسب جلوه می دهد.

شروع دوام برای برند G-Shock

بسیار جالب است که فروش ابتدایی اولین نسل G-Shock کم بود و این وضعیت به میزان درخواست اولیه آن در بازار ارتباط داشت. قابل تصور نیست که حتی صحبت در مورد انواع این برند پایان یافته بود.

به هر حال در سال 1984 زمانی که Casio از مدل DW-5200 رونمایی کرد و به صورت تجاری در سواحل غربی به ثبت رساند، یک علاقه چشمگیر به وجود آمد و این محصول به خاطر دوامش مورد توجه قرار گرفت. افزایش فروش آن در آمریکا مرهون شکل تجاری اش است. به طوری که در سال 2018 تبلیغی مشابه G-Shock برای مدل G-Shock GMWB5000  ساخته شد.

با این وجود که سری G-Shock با DW5000C آغاز شد، این مدل گام بلندی بر نداشت تا اینکه از DW -5200 رونمایی گشت. به همین دلیل از آنجا که این مدل به تنهایی سری G-Shock را نجات داد، «قهرمان» است.

صعود G-Shock به جایگاه بهترین

با اینکه شروع G-Shock در دهه 80 بود ولی تا دهه 90 به صورت برند جهانی شناخته نشد. دهه ای که دوران طلایی این برند محسوب می شود و بسیاری از ویژگی های ساعت های آن دوره، تا امروز در G-Shock مدرن هم وجود دارد.

علاوه بر بخش های زمانی عملکردی و کاربردی زیاد این برند، با مدل های ویرایش شده محدود در مسیر اصلی قرار گرفت که در همکاری با هنرمندان، شخصیت ها و برندها طراحی شدند. تازه ترین آنها، GW-X6900MNM-1  با همکاری Eminem ساخته شد. برای منابع آینده، لیست ما را با عنوان limited edition G-Shock watches جستجو کنید.

همچنین این برند، با سری MR-G فلزی، از اینکه تنها مربوط به بخش زمان باشد دور ماند و نشان داد که G-Shock فقط برای ورزش و استفاده با لباس های معمولی مناسب نبوده و ساعتی است که می توان در رویدادهای رسمی هم به دست داشت.

سری ساعت های Baby-G مخصوص بانوان

G-Shock همیشه به خاطر نوع درخواست و طراحی اش، مردانه محسوب می شد اما Casio دانست که دیگر بازارها را با این برند پوشش نداده است. از این رو خط تولید Baby-G را راه انداخت. این سری، به صورت نرم تر و سبک تر برای خانم ها طراحی شده است. Baby-G در سال 1994 با  DW420 ملیح و فشرده با دوامی به اندازه مدل اصلی، شروع شد. در لینک زیر یک خلاصه کاملی از تفاوت بین سری های  G-shock و Baby-G نوشته شده است.

خوشبختانه، G-Shock خط تولید ساعت برای کودکان هم دارد اگرچه که به نسبت خطوط تولید دیگرش کوچک تر است.

وارد هزاره جدید می شود

سرانجام، پس از اینکه در دهه 90، G-Shock جایگاهش را به عنوان یک قدرت حقیقی در بازار به دست آورد، زمان تمرکز بر انقلاب صنعتی فرا رسید که از سال 2000 به بعد انجام شد. در این مقطع زمانی، Casio ساعت های G-Shock را با افزودن ویژگی هایی مانند گیرنده حساس دوقلو، سنسور سه برابری، بلوتوث، انرژی خورشیدی پایدار و مقاومت سه برابری G پیشرفت داد.

هرگز از خود راضی نبودند و به رشد و پیشرفت مداوم ادامه دادند

یکی از تأثیرگذارترین جنبه های ساعت های  G-Shock، چگونگی اختراع مجدد مداوم خودش است. از آنجا که هیچ وقت از شهرتش به عنوان بادوام ترین راضی نیست، به طور مداوم در هر زمان ممکن، به پیشرفت ادامه می دهد. در این بخش خلاصه ای از ویژگی ها و ابداعات قابل توجه اضافه شده در طول سال ها نوشته شده است.

سال 1989

مدل G-Shock AW-500 اولین سری با ویژگی نگهدارنده زمان بود.

سال 1992

سه سال بعد، G-Shock مدل  DW6100 را با داشتن ویژگی گرماسنج رونمایی کرد. همچنین این سال آغاز DW-5900 با داشتن طراحی صفحه نمایشگر سه برابر بود.

سال 1993

در این سال، یکی از محبوب ترین مدل های G-Shock به نام Frogman DW-6300 به عموم مردم معرفی شد. این اولین مدلی بود که با اعتماد زیاد برای شیرجه در آب 200 متری مدرک ISO داشت. در کنار آن از مدل  DW-6600 رونمایی شد که تکنولوژی نور تیره EL را با خود به همراه داشت.

سال 2000

در این سال، G-Shock  وقتی که به عنوان اولین مدیر مدل های سری G معرفی می شود، با تولید GW-100 که دارای عملکرد کنترل رادیویی است، مشتاقانه با هزاره جدید روبرو می شود.

سال 2008

در این سال، Riseman G-9200 به عنوان اولین مدل با طراحی گیرنده حساس دوقلو معرفی شد که با دارا بودن یک قطب نما و یک سنسور گرماسنج، بهترین مدل برای فعالیتهای هیجانی خارج از منزل محسوب می شد.

سال 2009

یک سال بعد، مدلی دیگر از G-Shock دوباره تغییر اساسی در سری ساعت ها ایجاد کرد. GW-7900 با بهره بردن از یک رادیوی کنترل شده شش بانده و باتری های انرژی خورشیدی یکG-Shock  مدرن چند منظوره در مقطع زمان محسوب می شد.

سال 2010

در طول این سال، مدل GRX-5600-LIDE به خاطر داشتن نمایشگر جزر و مد مخصوص موج سواران عرضه شد. همچنین در همین سال، از مدلی مجلل به نام GLX-6900  G-LIDE رونمایی شد که هم دارای نمایشگر جزرو مد و هم اطلاعات ماه بود.

سال 2012

یکی دیگر از رویدادهای قابل توجه در سال 2012 زمانی بود که Casio مدل   GW-4000 Gravitymaster را با تغییرات اساسی در طراحی  سه برابری در مقاومت G ارائه کرد. ساختار مقاومت سه برابری G باعث افزایش پایداری در فشار، نیروی فرار از مرکز و ارتعاش شد.

همچنین در این سال GB-6900 بلوتوث دار با داشتن قابلیت اتصال تلفن هوشمند و تغییر دهنده بازی در میان سری ساعت ها به عنوان اولین ساعت  G-Shock دارای اتصال بلوتوث که در انتظار رونمایی بود، عرضه شد.

سال 2014

بی شک در میان تاریخچه G-Shock این سال برای من محبوب ترین است. سال 2014، سال ابداع ساعتی مانند   GWN-1000B Gulfmasterبا عملکرد دسترسی هوشمند و گیرنده سه برابر حساس V3 بود. همچنین مدل GPW-1000 Gravitymaster به طور همزمان سقوط کرد که باعث شد GPS Casio، یک تکنولوژی دریافت امواج هیبریدی را آشکار کند.

سال 2017

G-Shock یک بار دیگر با GPW-2000 Gravitymaster به عنوان اولین ساعت با سیستم سه اصلاحه، ابداعی در صنعت به وجود آورد.

سال 2018

با وجود فشار محدودیت هایی که یک ساعت برای فعالیت های خارج از منزل دارد، G-Shock از مدل بسیار تأثیرگذار GPR-B1000 Rangeman به عنوان اولین ساعت جهت یابی GPS رونمایی کرد که با انرژی خورشیدی کار می کند.

سال 2020

سرانجام، G-Shock با مدل GBD-H1000 مجهز شده با GPS و نمایشگر ریتم قلب وارد عرصه ساعت های ورزشی شد.

علت نام گذاری G-Shock

Kiku Ibe، مدیر طراحی G-Shock ساعتی را می خواست که بیشترین فشارها را تحمل کرده و در صورت ضربه و سقوط کمترین آسیبی نبیند. همانطور که حدس زده اید G نشان دهنده کلمه Gravity به معنای سنگینی و جاذبه زمین است. بنابراین شکل کامل کلمه، Gravity Shock است.

این ساعت به منظور سالم ماندن در اثر ضربه ناشی از جاذبه زمین طراحی شده است. این نامی صحیح برای برند ساعتی است که در اعتبار و عملکرد برتری دارد.

برچسب ها :
دیدگاه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×