خرید اقساطی
خانه دسته بندی
0
سبد خرید
تماس با اشرافی
خرید اقساطی

اندازه گیری سایز مچ دست برای ساعت

ادمین اشرافی
گالری اشرافی
1399-05-19 ۱۱:۲۱
اندازه گیری سایز مچ دست برای ساعت

دانستن اندازه‌ی مچ دستتان به شما کمک می‌کند که سایز مناسبی را برای ساعت و دستبند خود انتخاب کنید. مچ دست خود را با توجه به زیورآلاتی که می‌خواهید به دورش ببندید اندازه‌گیری کنید چون هر کدام از زیورآلات به اندازه‌گیری‌های متفاوتی مثل اندازه‌گیری دور مچ، عرض مچ یا دور دست، نیاز دارند. برای اندازه‌گیری محل موردنظرتان، یک نخ را به دور آن ببندید. همچنین با استفاده از اندازه‌ی مچ دست می‌توان نوع استخوان بندی یا جثه‌ی بدن را نیز محاسبه کرد.

روش اول: اندازه‌گیری مچ برای دستبند یا ساعت

1-  اگر به دنبال خرید یک دستبند یا ساعت استاندارد هستید، باید دور مچ خود را اندازه بگیرید. یک ساعت یا دستبند استاندارد باید به خوبی به دور مچ دستتان بسته شود، پس اگر می‌خواهید ساعت یا دستبندتان اندازه‌ی مناسبی داشته باشد، باید دور مچ خود را اندازه بگیرید. برای اینکه اندازه‌گیری دقیقی داشته باشید بهتر است که مچ دستتان را از محل بستن زیورآلاتتان اندازه بگیرید، برخی از افراد زیورآلاتشان را بر روی استخوان مچ دست می‌بنند و برخی نیز آن را در زیر استخوان مچ و بر روی دستشان می‌بندند.

  • اگر می‌خواهید یک دستبند کنترل ضربان قلب خریداری کنید، باید اندازه‌گیری مربوط به آن را در 1.3 تا 1.9 سانتیمتر بالاتر از استخوان مچ انجام دهید تا بدین ترتیب ضربان قلب دقیق‌تری را به دست آورید.

2- اگر می‌خواهید یک دستبند چاک دار بخرید آنگاه باید عرض مچ خود را اندازه بگیرید. دستبندهای چاک‌دار، یک شکاف بر روی بدنه‌ی خود دارند که از طریق آن شکاف می‌توانید دستبند را به دور مچ خود ببندید. برای اندازه‌گیری عرض مچ باید عریض‌ترین قسمت مچ دست را انتخاب کنید، این قسمت معمولاً همان جایی است که اسخوان‌های مچ از دو طرفش نمایان است. در هنگام اندازه‌گیری مچ برای دستبند چاک‌دار فقط کافی است که عرض مچتان را از یک سمت به سمت دیگرش اندازه بگیرید.

3- برای النگوهای بسته باید دور پنجه‌ی دست خود را اندازه بگیرید. النگوهای بسته ظاهر سفت و سختی دارند و برای پوشیدنشان باید دست خود را در داخل النگو فشار دهید. اگر می‌خواهید بدانید که چه سایز النگویی برای دست شما مناسب است، باید کف دستتان را به طرف خود بگیرید و انگشت شستتان را به نوک انگشت کوچک بچسبانید، به این ترتیب دستتان دقیقاً به شکلی است که انگار می‌خواهید النگو در دست کنید. حال دور بند انگشتان خود را اندازه بگیرید.

  • دقت کنید که انگشت کوچکتان در حین اندازه‌گیری تکان نخورد چون در این صورت اندازه‌ی اشتباهی به دست می‌آورید.

4- بسته به نوع زیور‌آلاتی که استفاده می‌کنید، نخی را به دور مچ یا دست خود ببندید. برای انجام این کار بهتر است که از یک نخ تقریباً 30 سانتی استفاده کنید تا به راحتی به دور مچ دستتان بسته شود. نخ را بر روی یک سطح تخت قرار دهید تا صاف بماند و سپس مچ دستتان را به گونه ای بر روی نخ قرار دهید که کف دستتان رو به بالا باشد. دو طرف نخ را به دور مچ خود بپیچید و اندازه‌اش را طوری تنظیم کنید که کمی محکم به دور دستتان بسته شود، بدین ترتیب دو طرف نخ در وسط مچ دستتان به هم می‌رسند.

  • اگر می‌خواهید عرض مچ دستتان را برای النگوی چاک‌دار اندازه بگیرید آن‌گاه باید نخ را طوری بر روی مچ دستتان قرار دهید که یک طرفش بر روی یکی از استخوان‌های مچ قرار بگیرد و طرف دیگرش بر روی استخوان طرف مقابل بیافتد.
  • اگر می‌خواهید دور پنجه‌ی دستتان را برای یک النگوی بسته اندازه بگیرید، باید یک طرف نخ را بر روی بند انگشتان خود قرار دهید و آن را از روی بند انگشت شست رد کرده و به دور دستتان بپیچید.
  • برای اندازه‌گیری مچ دستتان می‌توانید از یک نوار اندازه‌گیری نیز استفاده کنید.

نکته: اگر نخ در دسترس‌تان نیست، به جای آن می‌توانید یک کاغذ را با عرض 1.3 سانتیمتر برش دهید و آن را به دور مچ دستتان بپیچید. برخی از وبسایت‌ها خط‌کش‌های قابل چاپی را ارائه می‌دهند که با پرینت گرفتن از آن‌ها پیچیدن‌شان به دور دستتان می‌توانید اندازه‌ی مچ خود را مشاهده کنید.

5- نقطه‌ای که نخ‌ها بر روی یکدیگر می‌افتند را با یک علامت مشخص کنید. قبل از این که نقطه‌ی مورد نظر را علامت بزنید مطمئن شوید که اندازه‌ی نخ برای دستتان مناسب است و محکم به دور مچ دستتان بسته شده است. با استفاده از یک ماژیک یا خودکار، نقطه‌ای که نخ‌ها به هم می‌رسند را علامت بزنید.  برای این که اندازه‌گیری دقیق‌تری داشته باشید، بهتر است که هر دو سر نخ را علامت بزنید.

  • اگر برای انجام این کار از یک نوار اندازه‌گیری استفاده می‌کنید آنگاه باید ببینید که چه عددی از نوار بر روی عدد صفر آن می‌افتد.
  • اگر عرض مچ دستتان را اندازه می‌گیرید، باید دو طرف نخ را در جایی که به استخوان مچ می‌رسند علامت بزنید.

6- نخی که علامت زده‌اید را با یک خط‌کش اندازه بگیرید. نخ را صاف کنید و آن را بر روی یک خط‌کش قرار دهید. یکی از این علامت‌ها را بر روی عدد صفر خط‌کش قرار داده و ببینید که علامت دیگر نخ بر روی کدام عدد خط‌کش می‌افتد. این اندازه را یادداشت کنید تا فراموش نشود.

  • اگر خط‌کش ندارید می‌توانید از یک نوار اندازه‌گیری نیز استفاده کنید.

7- برای این که زیورآلاتتان خیلی تنگ نباشند باید مقدار 1.3 سانتیمتر را به اندازه‌ی مچ خود اضافه کنید. اگر دستبند یا ساعت خیلی تنگ باشند، دست را اذیت می‌کند به همین دلیل بهتر است که اندازه‌ی مچ خود را به اندازه‌ی 1.3 سانتیمتر بیشتر از اندازه‌ی واقعی‌اش در نظر بگیرید تا ساعت و دستبندتان کمی آزادتر باشند.

  • به عنوان مثال اگر اندازه‌ی دور مچتان برابر با 14 سانتیمتر است آنگاه باید 1.3 سانتیمتر به آن اضافه کنید در نتیجه اندازه‌ی نهایی حدوداً برابر با 15 سانتیمتر خواهد بود.
  • اگر این اندازه‌گیری را به منظور خرید یک دستبند کنترل ضربان قلب انجام می‌دهید آن‌گاه نباید اندازه‌ی واقعی مچ دستتان را تغییر دهید، زیرا این دستبندها برای خواندن ضربان قلبتان باید کاملاً به دستتان بچسبند.

روش دوم: محاسبه‌ی اندازه‌ی جثه‌ی بدن

1- دور مچ دستتان را دقیقاً از بالای استخوان مچ اندازه بگیرید. مچ دستتان را لمس کنید تا استخوان‌هایش را بیابید و سپس نخ را دقیقاً بر روی این استخوان‌ها قرار دهید. نخ را سفت به دور مچتان بپیچید و جایی که نخ‌ها به هم می‌رسند را علامت بزنید. سپس نخ را از دور مچ خود باز کرده و آن را صاف کنید و با استفاده از یک خط‌کش آن را اندازه بگیرید. این اندازه را در جایی یادداشت کنید تا از خاطرتان نرود.

  • هیچ عدد دیگری را به این اندازه اضافه نکنید.
  • برای محاسبه‌ی اندازه‌ی مچ می‌توان از یک نوار اندازه‌گیری نیز استفاده کرد. در صورت استفاده از نوار اندازه‌گیری باید ببینید که کجای این نوار بر روی عدد صفر آن قرار می‌گیرد.

2- با استفاده از یک نوار اندازه‌گیری یا یک خط‌کش، قد خود را اندازه بگیرید. برای اندازه‌گیری قدتان باید صاف بایستید و پشت خود را به دیوار بچسبانید و مستقیم به جلو نگاه کنید.  پاهای خود را صاف نگه دارید و آن‌ها را به هم بچسبانید تا پاشنه‌ی پاهایتان به دیوار بچسبند. از یک نفر بخواهید که قدتان را بر روی دیوار علامت بزند، این علامت باید دقیقاً در بالای سرتان باشد. از دیوار فاصله بگیرید و با استفاده از یک نوار اندازه‌گیری، از کف زمین تا علامت روی دیوار را اندازه بگیرید.

  • برای اندازه‌گیری قدتان حتماً بر روی یک سطح سفت و محکم بایستید، زیرا سطوح نرمی مثل فرش می‌توانند بر نتیجه‌ی اندازه‌گیری‌تان تأثیر بگذارند.
  • در هنگام اندازه‌گیری قد، نباید موهایتان را به حساب بیاورید بلکه فقط باید تا بالای جمجمه‌ را اندازه بگیرید.

3- با استفاده از جدول تعیین کننده‌ی نوع جثه‌ی بدن، اندازه‌ی قد و دور مچ خود را با هم مقایسه کنید. یک جدول تعیین کننده‌ی نوع جثه‌ی بدن را از اینترنت پیدا کرده و قد خود را در این جدول بیابید. سپس اندازه‌ی مچ دستتان را با قدتان مقایسه کنید و ببینید که جثه‌ی شما در کدام دسته از جثه‌های کوچک، متوسط و بزرگ جای می‌گیرد.

  • به عنوان مثال اگر اندازه‌ی دور مچ یک زن با قد160-170 سانتیمتر، کمتر از 15 سانت باشد آن‌گاه او در دسته‌ی جثه‌های کوچک جای می‌گیرد، اگر اندازه‌ی دور مچش بین 15 تا 16 سانتیمتر باشد جزو جثه‌های متوسط محسوب می‌شود و اگر اندازه‌ی دور مچش بیشتر از 16 سانت باشد، جثه‌ی بزرگی خواهد داشت.
  • با دکتر خود مشورت کنید تا ببینید که چه وزن یا شاخص توده‌ی بدنی‌ای (BMI) برای جثه‌ی شما مناسبتر است.

نکته:

  • در هنگام خرید دستبند یا ساعت، اندازه‌ی مچ دست خود را با جدول اندازه‌های ساعت یا دستبند موردنظرتان مقایسه کنید، زیرا ممکن است که اندازه‌ی دست شما در جدول اندازه‌های ساعت یا دستبند موردنظرتان وجود نداشته باشد. در این صورت باید نزدیکترین سایزی که برایتان مناسب است را انتخاب کنید. دستبند یا ساعتتان را کمی بزرگتر از سایز دستتان انتخاب کنید تا مطمئن شوید که اندازه‌اش برایتان مناسب است و شما را اذیت نمی‌کند.
دیدگاه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×