خرید اقساطی
خانه دسته بندی
0
سبد خرید
حساب کاربری
خرید اقساطی

آیا ساعت های سوییسی در سوییس ارزان تر هستند؟

ادمین اشرافی
اشرافی
1400-09-11 ۱۲:۲۳
آیا ساعت های سوییسی در سوییس ارزان تر هستند؟

ساعت‌های سوئیسی از مدت‌ها پیش به عنوان بهترین ساعت‌های این صنعت در نظر گرفته می‌شدند. سوییس خانه ی بسیاری از قدیمی‌ترین نام‌های تجاری در جهان ساعت‌سازی محسوب می شود و هنوز هم بسیاری از نوآورانه ترین و پیشرفته‌ترین ساعت‌های دنیا را تولید می‌کند.به همین دلیل، سوئیس مقصد اصلی کلکسیونرهای ساعت است. چه به قصد بازدید از نمایشگاه سالانه ساعت و جواهرات بیسل ورد (Baselworld) باشد یا موزه‌های ساعت مانند موزه بین المللی هورولوژی (Musee international d” Horlogerie)،  بسیاری از علاقه‌مندان به ساعت‌ در نهایت به سوئیس سفر می‌کنند و اکثر آن ها در این سفرها حداقل یک ساعت به کلکسیون خود اضافه می کنند.

برندهای برتر ساعت سوئیسی نیز برخی از گران‌ترین برندهای این صنعت هستند، که باعث می‌شود برای بسیاری از خوانندگان ما این سوال بسیار منطقی پیش آید که آیا خرید ساعت‌های سوئیسی در خود سوییس ارزان تر است یا خیر؟ عوامل متعددی وجود دارند که ما باید به آن‌ها توجه کنیم ، از جمله هزینه ی گمرک، مالیات بر ارزش افزوده و نرخ ارز، علاوه بر این عوامل به نکات مهمی که در هنگام خرید ساعت باید بدان توجه نمود، می پردازیم.

ویژگی‌‌های یک ساعت ساخت سوئیس

ویژگی‌‌های یک ساعت ساخت سوئیس

برای درک این موضوع و پاسخ صحیح به این سوال به یک ایده ی اولیه از ساعت‌هایی که با آن‌ها سر و کار داریم نیاز است. عکس بالا یک حقه نیست، بلکه در واقع یک مهر تایید و یک علامت بین المللی کیفیت است که توسط کل صنعت ساعت سازی به رسمیت شناخته شده است.​

با در نظر گرفتن این موضوع، ما می‌خواهیم به مقایسه‌‌ی یک ساعت ساخت سوئیس (Swiss-Made) در مقابل یک ساعت موتور سوئیسی (Swiss-Movement) بپردازیم.

Swiss-Made Watch (ساعت ساخت سوییس): براساس قانون، این ساعت ها باید دارای سه معیار باشند:

1-موتور آن ساخت سوییس باشد.

 2- در سوییس مونتاژ شده باشد.

3- بازرسی نهایی توسط ساعت‌ساز در سوئیس انجام شود. ​

تمامی این سه معیار باید رعایت شده باشند تا یک ساعت به صورت قانونی توسط مقامات سوییس، ساخت سوییس(Swiss-Made) نامیده شود. یک ساعت به طور قانونی توسط مقامات سوئیس ساعت ساخت سوئیس نامیده شود. اگرچه  قطعات مختلف ساعت می‌توانند از مکان‌های مختلفی مانند چین، تایلند و …… تهیه شوند.

Swiss Watch Movement (ساعت موتور سوییسی): موتور ساعت در صورتی که معیارهای زیر را داشته باشد، سوئیسی نامیده می شود:

1- در سوئیس مونتاژ شده باشد.

2- تولیدکننده، موتور را در سوئیس بازرسی کرده باشد.

3- قطعات ساخت سوئیس 60٪ از ارزش کل ساعت را تشکیل دهد (به غیر از هزینه مونتاژ) – این میزان از 50% در سال 2017 به 60% افزایش یافت.

اکنون ما اصول اولیه و تعریف دو اصطلاح مهمی که بسیار می شنوید را می‌‌دانیم، پس اجازه دهید به چند سوال پر تکرار دیگر درباره‌‌ی ساعت‌‌های سوییسی می‌‌پردازیم.

در سوییس از کجا می‌‌توان ساعت سوییسی خرید؟

سوییس بیش از 250 منطقه محلی دارد و در هر منطقه حداقل یک فروشگاه ساعت وجود دارد که فروشگاه‌های بسیار متنوعی را شامل می‌شود پس برای یافتن یک خرده‌فروشی ساعت مشکلی نخواهید داشت.

بسته به نوع ساعتی که شما به دنبال آن هستید. دریایی از  برندها و تولیدکنندگان ساعت سوییسی وجود دارند. برای بهترین ساعت‌های لاکچری، اکثر مردم به زوریخ یا ژنو می‌روند، اما علی‌رغم آنچه اکثر مردم فکر می‌‌کنند، این مکان‌‌ها همیشه بهترین گزینه برای یافتن آنچه که شما به دنبالش هستید نیستند.

در واقع، شهرهایی مانند سنت گالن، لوسرن و بازل برندهای بسیار بیشتری در هر فروشگاه داشته و تاریخچه‌ای غنی‌تر از ساعت‌سازی دارند. “Le Locle” که در نزدیکی La Chaux-de-Fonds”” قرار دارد آنقدر کوچک است که به سختی می‌‌توان آن را “شهر” به حساب آورد (در سوئیس شهرها باید 10000 نفر جمعیت داشته باشند) اما یکی از مهم ترین شهرهای سوئیس در زمینه ی ساعت است. چندین برند معروف، از جمله تیسوت و زنیت، در این شهر تأسیس شده‌‌اند و همچنین “موزه‌‌‌‌‌‌ی ساعت “Le Locle  (Musée d’Horlogerie du Locle )در این شهر قرار دارد.

بنابراین اگر به دنبال تنوع بیشتر هستید بهتر است که به شهرهای کوچکتر نیز سفری داشته یاشید، اما اگر برند خاصی را از پیش در ذهن دارید، ژنو یا زوریخ می توانند گزینه‌‌های بهتری برای خرید شما باشند.

اگر در ژنو هستید حتما به “Rue du Rhône” سر بزنید، جایی که می‌‌توانید تمام برندهای لاکچری ساعت را در یک مکان پیدا کنید.

آیا محدودیتی برای خرید ساعت‌‌های سوئیسی وجود دارد؟

پاسخ مختصری برای این سوال نمی‌‌توان یافت، اما می‌‌توان گفت که هیچ محدودیتی برای فروش ساعت سوییسی  وجود ندارد. با این حال، اگر قصد خرید تعداد بالایی ساعت را دارید باید با عوارض گمرک، مالیات‌ها و عوامل مختلف دیگری دست و پنجه نرم کنید.

برای خریداران معمولی که احتمالاً فقط یک یا شاید دو ساعت می‌‌خرند این مسائل مشکل‌‌ساز نخواهند بود.

عوامل موثر بر قیمت ساعت سوئیسی

ذهنیت اکثر مردم اینگونه است که برای خرید یک محصول با قیمت پایین‌‌تر باید به کشور تولیدکننده‌‌ی آن سفر کرد اما همیشه اینگونه نیست.

مانند هر چیز دیگری، همیشه هزینه‌هایی وجود دارد که باید هنگام خرید کالاهای تولید داخل هر کشور درنظر گرفته شوند. این امر هنگامی که با یک کالای لوکس در یکی از ثروتمندترین و گران ترین کشورهای اروپا سروکار دارید، واجب‌‌تر هم می‌‌شود.

برای هر خریدار مجموعه‌‌ خاصی از عوامل قیمت نهایی ساعت خریداری شده را تعیین می‌‌کند، اما ما سعی می‌‌کنیم عواملی که اکثر قیمت تمام شده‌‌ی اکثر خریداران را تحت الشعاع قرار می‌‌دهند را پوشش دهیم.

VAT(مالیات بر ارزش افزوده)

درک این که مالیات بر ارزش افزوده چگونه بر خرید شما در سوئیس تاثیر می‌گذارد برای تعیین قیمت نهایی که باید برای ساعت خود بپردازید بسیار مهم است.

نرخ استاندارد مالیات بر ارزش افزوده در سوئیس 7.7٪ است، اگرچه در صورتی که شما مقیم سوییس نبوده و بالای 18 سال سن داشته باشید، می توانید برای خریدهای بیش از 300 فرانک سوئیس (تقریباً 350 دلار آمریکا) درخواست بازپرداخت کنید.

بنابراین اگر برای محصولی مبلغی بیش از 300 فرانک سوئیس پرداخت کرده اید و رسید خود را نیز دارید، با این شرط که در عرض 30 روز آن محصول را از کشور سوییس خارج کنی،  می توانید مبلغ پرداخته شده برای مالیات بر ارزش افزوده محصول خود را باز پس بگیرید.

اجازه بدهید برای اینکه این موضوع را بهتر متوجه شوید مثالی بزنیم: اگر شما مبلغ 10000 فرانک سوئیس برای خرید یک ساعت پرداخت کرده باشید، می‌‌توانید  حدود 770 فرانک (350 دلار آمریکا) را باز پس گیرید.

نرخ مالیات بر ارزش افزوده در کشورهای مختلف بسیار متفاوت است بنابراین یکی از عوامل مهمی که باید برای خرید درنظر داشت مالیات بر ارزش افزوده است، به خصوص زمانی که کشورهایی مانند سوئیس دارای طرح مالیات بر ارزش افزوده توریستی هستند.

به عنوان مثال اسکاندیناوی علاوه بر ساعت‌‌های معروف خود، برای نرخ مالیات بر ارزش افزوده 25 درصدی نیز شهرت دارد.

نرخ تبدیل ارز

یک عامل دیگر که می‌‌تواند به شدت بر قیمت نهایی پرداختی شما تأثیر بگذارد، نرخ ارز است.

علیرغم آنچه که عموم مردم تصور می کنند، واحد پول سوئیس یورو نیست و این کشور عضو اتحادیه اروپا نمی‌‌باشد و به عنوان یک بازار مستقل عمل می‌‌کند.

بنابراین بهتر است در زمانی که ارز کشورتان بهترین نرخ تبدیل را در برابر فرانک سوییس دارد اقدام به خرید کنید. سوییس نسبت به کشورهای عضو اتحادیه اروپا بسیار مستقل تر است اما همین باعث نوسان قیمت بسیار بیشتر فرانک نسبت به یک ارز چند ملیتی مانند یورو می‌‌شود.

مالیات و عوارض گمرکی

مواجهه با افسران گمرک همواره می‌‌تواند به یک موقعیت دشوار برای شما تبدیل شود. در برخی از کشورها، در صورت عدم ارائه اطلاعات مورد نیاز درباره‌‌ی خریدهایتان، ممکن است با جریمه‌‌های مالی و یا غیر مالی زیادی روبرو شوید.

قاعده کلی این است که همیشه باید خریدهای خود را اعلام کنید، به خصوص اگر اقلام با ارزشی مانند ساعت یا جواهرات باشند.

هر کشوری قوانین خاص خود را در مورد نحوه اعلام اقلام خریداری شده که قصد خروج آن‌‌ها را از کشور دارید دارد. در بیشتر کشورها، زمانی که شما قصد برگشت به خانه را دارید باید اقلام خریداری شده و قیمت دقیق آن‌‌ها اعلام کنید که حتی شامل خریدهای فرودگاهی و هدایا نیز می‌‌شود.

بسیاری به اشتباه تصور می‌‌کنند که با خرید اقلام در خارج از کشور از پرداخت هرگونه هزینه‌‌ی گمرک اجتناب می کنند، در حالی که واقعیت اینگونه نبوده و عموما باید عوارض گمرک را هنگام بازگشت به کشورشان پرداخت کنند.

افسران گمرک برای شناسایی کالاهای خریداری شده آموزش دیده اند، بنابراین فکر نکنید می‌‌توانید به راحتی اقلام خریداری شده خود را از دید آن‌‌ها پنهان کنید. با این کار علاوه بر پرداخت جریمه، خود را در دردسر هم می اندازید.

هزینه‌‌ی سفر

با این که این هزینه سفر بسیار پیش پا افتاده به نظر می‌‌رسد اما از مهمترین فاکتورهای هزینه تمام شده برای خرید شماست. معمولاً همه‌‌ی افرادی که برای خرید ساعت به سوئیس سفر می کنند، فراموش می کنند که باید هزینه‌‌ی پرواز را نیز در مبلغ خرید نهایی خود لحاظ کنند.

بسیار بعید است که شما به سوییس سفر کنید، فقط به یک ساعت فروشی بروید، ساعت مد نظر خود را بخرید و سپس مستقیما به خانه پرواز کنید، اما حتی اگر این کار را انجام دهید باید به هزینه‌‌های سفر توجه کنید. البته اکثر مردم اسن خرید را با یک سفر تفریحی ادغام می‌‌کنند و در این صورت باید هزینه‌های هتل، غذا و حمل‌ونقل را نیز به قیمت نهایی خرید خود اضافه کنید. این نظر ممکن است برای بسیاری جای بحث داشته باشد اما در هرصورت این عوامل به طور غیرمستقیم هزینه‌‌ی نهایی ساعت سوئیسی جدید  شما را افزایش می‌‌دهند.

عوامل دیگری که باید در نظر گرفته شوند

برخی عوامل دیگر که ممکن است در هزینه‌‌های شما تاثیرگذار باشند به شرح زیر است:

  • برند ساعت – قیمت برخی از برند ها در تمامی بازارها یکسان است اما قیمت برخی از آن‌‌ها در هرکشور متفاوت است.
  • نسخه های محدود – نیازی به گفتن نیست که اگر ساعتی یک نسخه محدود یا خاص باشد، بدون توجه به اینکه از کجا آن را خواهید خرید، قیمت آن به میزان قابل توجهی بالاتر خواهد بود.
  • قوانین – هر کشوری قوانین و محدودیت های مرزی خاص خود را دارد، پس مراقب باشید و همیشه قبل از واردات یا صادرات ساعت درباره‌‌ی این قوانین تحقیق کنید.
  • اقتصاد جهانی – بسته به شرایط اقتصادی ممکن است قیمت ساعت‌‌ها افزایش یا کاهش داشته باشد بنابراین ایده‌‌ی بدی نیست که قبل از خرید شرایط اقتصادی را بررسی کنید.
  • حفظ ارزش – برخی از برندهای ساعت با گذر زمان با کاهش قیمت کمتری مواجه خواهند شد. 

آیا ساعت‌ها در سوئیس ارزان‌تر هستند؟

خلاصه

همانطور که دیدیم، طیف گسترده ای از عوامل وجود دارد که بر قیمت نهایی خرید ساعت های سوئیسی تأثیر گذارند.

برای خرید ساعت سوئیسی در سوئیس، درک متغیرهایی که بر هزینه ها و قیمت نهایی خرید شما تأثیر گذارند، بسیار حائز اهمیت است.

در نهایت می‌‌توان گفت که اگر تحقیقات مورد نیاز را انجام داده و مدل‌های مد نظرتان را انتخاب کرده باشید، می‌‌توانید با قیمت بسیار مناسبی در سوییس، ساعت مورد نظر خود را خریداری کنید اما از سوی دیگر اگر زمان خوبی را برای سفر انتخاب نکنید و یا نوسانات ارزی را در نظر نگیرید، قیمت تمام شده‌‌ی ساعت شما به راحتی می‌‌تواند بالاتر از چیزی که باید، باشد.

خرید ساعت‌‌های لوکس کاری نیست که بخواهید با سهل انگاری انجام دهید و درک شرایط و عوامل مختلف به شما این امکان را می دهد که بهترین تصمیم را برای خرید خود اتخاذ کنید.

دیدگاه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×