خرید اقساطی
خانه دسته بندی
0
سبد خرید
حساب کاربری
خرید اقساطی

ساعت رو چقدر سفت ببندیم؟

ادمین اشرافی
گالری اشرافی
1399-03-25 ۲۰:۴۱
ساعت رو چقدر سفت ببندیم؟

ممکن است برخی بگویند که سایز اهمیتی ندارد، اما این جمله درمورد ساعت مچی‌ها صدق نمی‌کند. شما به عنوان صاحب یک ساعت، دوست دارید که ساعتتان زیبا و راحت و کاربردی باشد. من پس از انجام تحقیقات فراوان و با پرسش از صاحب‌نظران دنیای ساعت و با آزمایش ساعت‌های مختلف بر روی مچ دست خودم، به نتیجه‌ی زیر رسیده‌ام:

“هر فردی در رابطه با عملکرد، ظاهر، جنس و موتور ساعتش، ترجیحات مخصوص به خود را دارد و اندازه و تنگیِ ساعت نیز شامل این قاعده می‌شود. اصولاً اندازه‌ی مناسب یک ساعت به کسی که آن را می‌پوشد و راحتیِ همان شخص بستگی دارد.”

دقیقاً چه اندازه‌ی برای یک ساعت مناسب است؟

ممکن است این مسئله برای برخی از افراد بدیهی باشد، اما هنوز هم قابل توجه است. ساعت باید برای مچ دست راحت باشد، یعنی نه خیلی تنگ و نه خیلی گشاد باشد. اگر ساعتتان بر روی پوست دستتان علامت می‌اندازد، این بدان معنا است که ساعت برایتان تنگ است. این علامت‌ها به این معنی هستند که ساعت به دستتان فشار آورده و باعث ناراحتی‌تان شده است و احتمالاً جریان خون را نیز محدود می‌کند.

از طرف دیگر اگر ساعتتان آزادانه به دور مچ دستتان می‌چرخد یا اگر چند انگشتتان به راحتی در داخل ساعت جا می‌شوند، نشان‌دهنده‌ی این است که ساعت برایتان گشاد است. اگر ساعت خیلی گشاد و آزاد باشد باعث می‌شود که احتمال آسیب دیدن و خراش دیدنش افزایش یابد. به سایز خود ساعت هم باید توجه کنید. دور مچ دست و صفحه‌ی ساعت‌ها، اندازه‌های مختلفی دارند بنابراین باید ساعتی را انتخاب کنید که قطر صفحه‌اش با مچ دستتان تناسب داشته باشد تا اندازه‌اش برایتان مناسب باشد.

اندازه مناسب ساعتاگر اندازه‌ی دور مچ دستتان 15 تا 17 سانتی متر باشد آنگاه ساعت‌هایی با قطر صفحه‌ی 38 تا 42 میلیمیتر برایتان مناسب‌ترند و اگر اندازه‌ی دور مچ دستتان 19 تا 20 سانتی‌متر باشد آنگاه بهتر است از ساعت‌هایی با قطر 44 تا 46 میلیمتر استفاده کنید. هر چه یک ساعت ظریف‌تر و کوچکتر باشد، بیشتر به زیورآلات و جواهرات شباهت خواهد داشت. به همین خاطر است که ساعت‌های زنانه اندازه‌ی کوچکتری دارند. از طرف دیگر، هرچه یک ساعت بزرگتر باشد بیشتر به چشم می‌آید و جلب توجه می‌کند.

مثالی از اندازه‌ی مناسب ساعت

وقتی که من اولین ساعت خود را خریده بودم، تنظیم اندازه‌اش برایم دشوار بود، زیرا ساعتم دستبندی فلزی داشت که اتصالاتش با پین به هم وصل می‌شدند. من آن ساعت را نزد یک ساعت ساز حرفه‌ای بردم تا اندازه‌اش را برایم تنظیم کند. از طرف دیگر وقتی که اولین ساعت اینویکتا را خریدم، از زیبایی و اندازه‌ی مناسبش حیرت زده شده بودم. این ساعت اینویکتا آنقدر خوب بود که باعث شد من چندین ساعت وقت بگذارم و مطلبی را در مورد بهترین ساعت‌های اینویکتا بنویسم و بگویم که ساعت‌های اینویکتا بسیار خوش‌قیافه‌اند و هزینه‌ی هنگفتی هم ندارند.

یک ساعت هرچقدر هم که زیبا و کاربردی باشد، در آخر باید برای مچ دستتان مناسب باشد تا بتوانید از آن استفاده کنید. ساعت‌هایی که برای مراسمات، ورزش‌ها، محل کار، مسافرت و تجارت طراحی شده‌اند، این حقیقت را نفی نمی‌کنند که اندازه‌ی ساعت‌ باید برای دستتان مناسب باشد. ساعتی که اندازه‌ی مناسبی دارد آنقدر آزاد است که می‌تواند کمی به دور مچ دستتان حرکت کند، اما نباید آنقدر گشاد باشد که کاملاً به دور مچ دستتان بچرخد.

ساعتی که در تصویر زیر می‌بینید، اندازه‌ی کاملاً مناسبی دارد و به راحتی به دور دست بسته شده است و کمی جای حرکت هم دارد:

اگر ساعتتان را خیلی محکم به دور دستتان ببندید، این اتفاق رخ می‌دهد:

ساعتی که بسیار سفت بسته شدهساعتی که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید بیش از حد آزاد است و چند انگشت به راحتی در زیر بند ساعت جای می‌گیرند، علاوه بر این، این ساعت به راحتی به دور مچ دست حرکت می‌کند.

ساعتی که بسیار شل بسته شدهساعتی که اندازه‌ی مناسبی دارد، باید آنقدر تنگ باشد که به دستتان بچسبد و ثابت بماند و در آن واحد باید تا حدودی آزاد باشد تا بتواند کمی تکان بخورد و جابجا شود.

چگونه باید اندازه‌ی ساعتتان را تنظیم کنید؟

اگر هنوز هم با تنظیم اندازه‌ی ساعتتان مشکل دارید، این بخش به شما کمک خواهد کرد.

اگر می‌خواهید ساعتتان کاملاً برای دستتان مناسب باشد آنگاه باید :

  1. دور مچ دستتان را اندازه بگیرید
  2. ساعتتان را بر طبق اندازه‌ی مچتان تنظیم کنید
  3. در صورت نیاز می‌توانید به یک ساعت‌ساز مراجعه کنید

قدم اول: مچ دستتان را اندازه بگیرید

برای اندازه‌گیری مچ دستتان از یک متر نواریِ انعطاف پذیر استفاده کنید، این نوار را از زیر استخوان مچ به دور دستتان بپیچید. اندازه‌ی مچ دست بر نحوه‌ی قرار گیری ساعت به دور دستتان تأثیر زیادی می‌گذارد. اندازه‌ی مچ دستتان به شما اطلاعاتی می‌دهد که در هنگام خرید ساعت به آن نیاز پیدا خواهید کرد و باعث می‌شود که دیگر در هنگام خرید ساعت، به حدس زدن نیازی نداشته باشید. اگر ساعت را به صورت آنلاین خریداری می‌کنید آنگاه با دانستن اندازه‌ی مچ دستتان می‌توانید بفهمید که آیا ساعت برایتان مناسب است یا خیر و دیگر برای فهمیدن این موضوع، نیازی نیست که آن را بر روی دستتان امتحان کنید.

قدم دوم: ساعتتان را بر طبق اندازه‌ی مچ دستتان تنظیم کنید

بیشتر ساعت‌ها، بندهای قابل تنظیم دارند. بندهای چرمی، نایلونی، ساتنی، پارچه‌ای و پلاستیکی معمولاً دارای سگک‌هایی هستند که با استفاده از آن می‌توانید اندازه‌ی ساعت را تنظیم کنید. این سگک‌ها خیلی مفید و کارآمد هستند، چون اگر به هر دلیلی اندازه‌ی مچ دستتان تغییر کند (مثلاً به خاطر حاملگی، ورم مچ دست، افزایش یا کاهش وزن و غیره)، با استفاده از سگک می‌توانید ساعتتان را متناسب با مچ دستتان تنظیم کنید.

قدم سوم: در صورت نیاز برای تنظیم ساعت به یک ساعت‌ساز مراجعه کنید

فرقی ندارد که ساعتتان از چه نوعی است زیرا یک ساعت‌ساز هر نوعی ساعتی را برای شما تنظیم می‌کند. اگر ساعت شما دارای دستبند فلزی است، ساعت ساز می‌تواند اتصالات فلزی را از آن جدا کند یا چند اتصال به آن اضافه کند تا ساعتتان هم‌اندازه‌ی دستتان شود. اگر ساعتتان سگک دارد و برای دستتان کوچک است، ساعت‌ساز می‌تواند چند سوراخ دیگر به بند ساعت اضافه کند تا راحتتر بتوانیدآن را تنظیم کنید.

آقایان باید ساعت خود را بر روی کدام دست ببندند؟

معمولاً همه‌ی افراد ساعتشان را در دست مخالفشان می‌بندند. اگر راست دست هستید، ساعت را بر روی مچ دست چپتان ببندید و بر عکس. این به این خاطر است که ساعت نتواند فعالیت‌های شما را محدود کند و مانع شما نشود. به عنوان مثال، نوشتن یا آشپزی کردن با دستی که ساعت را بر رویش بسته‌اید، کار دشواری است. متأسفانه ساعت سازان اکثر ساعت‌ها را فقط مخصوص افراد راست دست طراحی کرده‌اند زیرا این افراد در اکثریت قرار دارند. البته این بدان معنا نیست که افراد دست‌چپ کاملاً نادیده گرفته شده‌اند، بلکه برای آن‌ها نیز ساعت‌های مخصوصی طراحی شده است.

خانم‌ها باید ساعت خود را بر روی کدام دست ببندند؟

ساعت‌های زنانه نیز از قاعده‌ی بالا پیروی می‌کنند. معمولاً ساعت را بر روی دست مخالف می‌بندند تا قابلیت حرکت و عملکرد افراد مختل نشود. اگر راست دست هستید باید ساعت را بر روی دست چپ خود ببندید. این باعث می‌شود که ساعتتان در فعالیت‌های روزمره‌ی شما تداخل ایجاد نکند.

البته ساعت‌های زنانه کمی کوچکتر هستند، بنابراین با توجه به طراحی خود ساعت، اگر آن را بر روی دست مسلطتان ببندید هم در فعالیت‌های روزمره‌تان تداخل ایجاد نمی‌کند.

آیا ساعت مچی باید بتواند به دور مچ دستتان بچرخد؟ نه، یا حداقل نباید به راحتی به دور دستتان بچرخد. ساعتتان باید نسبتاً بی حرکت بر روی مچ دستتان قرار بگیرد و نباید بیش از حد تکان بخورد. اگر ساعت به راحتی و آزادانه به دور مچ دستتان می‌چرخد به این معنی است که اندازه‌اش برای شما مناسب نیست و گشاد است. گشاد بودن ساعت باعث می‌شود که طول عمرش کاهش یابد زیرا بیشتر احتمال دارد که به طور اتفاقی با چیزی برخورد کند یا خراشیده شود.

قانون انگشت کوچک برای تشخیص اندازه‌ی مناسب ساعت : این چه قانونی است و چقدر اهمیت دارد؟

قانون انگشت کوچک می‌گوید که شما باید بتوانید انگشت کوچک خود را در زیر بند ساعتتان جای دهید. در چنین حالتی ساعتتان زیاد تنگ نیست، اما بیشتر از 1 اینچ (2 سانت) بر روی دستتان جابجا نمی‌شود. این بدان معنا است که وقتی ساعتتان را بر روی دستتان می‌بندید، نمی‌تواند بیش از حد حرکت کند و بر روی مچ دستتان بالا و پایین برود یا آنقدر بچرخد که صفحه‌اش در طرف دیگر دستتان قرار بگیرد.

اگر ساعتتان آزادانه در دستتان حرکت می‌کند، یعنی برای شما بزرگ است و باید اندازه‌اش را تنظیم کنید. البته باید جای خیلی کمی را برای حرکت ساعت باقی بگذارید تا زیاد به دستتان فشار نیاورد. اگر ساعت به هیچ وجه در دستتان حرکت نکند، می‌تواند حرکات دستتان را محدود کند و علامت‌های ناخوشایندی را بر روی پوستتان باقی بگذارد.

قاعده‌ی کلی این است که یک ساعت تنها زمانی اندازه‌ی مناسبی دارد که فقط کمتر از 1 اینچ یا دو سانت بر روی دستتان جابجا شود. این قانون تضمین می‌کند که ساعتتان نه خیلی تنگ و نه خیلی گشاد است و در بین این دو حالت قرار دارد و به گونه‌ای است که می‌تواند به میزان کمی حرکت کند. البته این میزان آزاد بودن ساعت، به کسی که از آن استفاده می‌کند بستگی دارد.

آیا باید ساعت را در پشت استخوان مچ بست یا در جلوی آن؟

جلوی استخوان مچ، بهترین مکان برای بستن ساعت است. فارغ از اندازه و ظاهر ساعت، بهترین حالت برای بستن ساعت این است درست بر روی مچ دست قرار بگیرد.به طور معمول ساعت را در زیر استخوان مچ می‌بندند تا صفحه‌اش به طرف دیگر نرود. علت این کار این است که استخوان مچ، ساعت را در سر جایش نگه می‌دارد و باعث می‌شود که ساعت بر روی مچ دست حرکت نکند. این به کسانی که در فضای باز یا در محیط‌های غیر معمول کار می‌کنند، کمک می‌کند تا مطمئن شوند که ساعتشان به راحتی از دستشان باز نمی‌شود و در معرض گم شدن یا آسیب دیدن قرار نمی‌گیرد.

چرا اندازه بودن ساعت تا این حد اهمیت دارد؟

مناسب بودن اندازه‌ی ساعتی که می‌پوشید، به دلایل زیادی اهمیت دارد.

زیبایی

اندازه‌ی مناسب ساعت، بر ظاهر کلی ساعت و همچنین بر ظاهر خودتان تأثیر می‌گذارد و آن را بهتر می‌کند. ممکن که گشاد بودن یا تنگ بودن ساعتتان زیاد مورد توجه دیگران قرار نگیرد، اما به هر حال چیز مشخصی است و بسیار غیرحرفه‌ای و نامرتب به نظر می‌رسد. ساعتی که اندازه‌ی مناسبی دارد باعث می‌شود که لباس‌ها و ظاهرتان مرتب به نظر برسند.

راحتی

یک ساعت مناسب، ساعتی است که با آن راحت باشید. راحتی، یک جنبه‌ی مهم از اندازه‌ی ساعت است. اندازه‌ی مناسب ساعت به عوامل مختلفی مثل خود شخص، سبک، محیط و خود ساعت بستگی دارد.

عملکرد

اگر یک ساعت اندازه‌ی مناسبی نداشته باشد نمی‌تواند عملکرد درستی را ارائه دهد. ساعت یک ابزار است و اگر آنقدر برای شما کوچک باشد که بر روی مچ دستتان یک علامت دایره ایجاد کند یا آنقدر بزرگ باشد که وقتی می‌خواهید ساعت را چک کنید بر روی دستتان بچرخد، نمی‌تواند عملکرد خوبی به شما ارائه دهد.

نتیجه

به طور کلی سایز ساعتی که به دور دستتان می‌بندید مهم است. مناسب بودن اندازه‌ی ساعت نیز به اندازه‌ی جنبه‌های دیگری مثل ظاهر، عملکرد، جنس و راحتی‌ ساعت، اهمیت دارد. تنگ و چسبان بودن ساعت باعث نمی‌شود که ساعتتان از کار بیافتد، اما قطعاً آزاردهنده و ناخوشایند خواهد بود. اندازه‌ی ساعت، یکی از جزئیاتی است که در خرید ساعت بسیار اهمیت دارد. برای این که ساعتتان اندازه‌ی دستتان باشد، باید نه خیلی تنگ و نه خیلی گشاد باشد و بتواند کمی تکان بخورد. اندازه بودن ساعت بر روی دستتان، چیزی بیش از یک فیت بودن ساده است، زیرا بر احساس و ظاهر و همچنین بر طول عمر ساعت نیز تأثیر می‌گذارد و همچنین زیبایی و راحتی را به شما ارائه می‌دهد.

برچسب ها :
دیدگاه شما

2 پاسخ به “ساعت رو چقدر سفت ببندیم؟”

  1. یلدا گفت:

    سلام از مطالب مفیدتان استفاده کردم. متشکرم

  2. امیر حسینی گفت:

    سلام و درود و خسته نباشید . من امیر ، و ساعت مچی رو دوست دارم و خیلی اهمیت داشت که اندازه اون چقدر باید باشد . و تمام اطلاعات شما خیلی دقیق و اصولی و کامل بود . ممنون از لطف و راهنمایی ارزنده تون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×