خرید اقساطی
خانه دسته بندی
0
سبد خرید
حساب کاربری
خرید اقساطی

ساعت‌های رزگلد در مقابل ساعت‌های طلای زرد

ادمین اشرافی
اشرافی
1401-03-30 ۱۸:۰۶
ساعت‌های رزگلد در مقابل ساعت‌های طلای زرد

فلزات به‌کاررفته در ساعت، ظاهر و ماهیت آن را مشخص می‌کنند. از زمانی که ساعت‌های دیواری، جیبی و مچی وجود ساخته شده‌اند، تولیدکنندگان از فلزات گران‌بهایی مانند طلا به‌عنوان بخشی از طراحی آن‌ها استفاده می‌کنند.حتی ساعت‌هایی که در آن‌ها طلا به‌کاررفته، اکنون شامل طیف‌های مختلفی از طلای زرد، رزگلد و طلای سفید می‌شوند. اگر قصد خرید یک ساعت طلا یا رزگلد را دارید، ممکن است در مقایسه با ساعت‌هایی که در آن‌ها طلا به کار نرفته نیاز به پرداخت هزینه اضافی داشته باشید. در این مقاله، از حقایق در مورد ساعت‌های رزگلد و طلای زرد گفته شده است تا به شما کمک کند تصمیم بگیرید چه چیزی به بهترین وجه با نیاز‌های شما مطابقت دارد.

رزگلد چیست؟

رزگلد به‌خودی‌خود طلای خالص نیست. در واقع ترکیبی از آلیاژ طلا، مس و در برخی موارد نقره است. رنگ قرمز و صورتی رزگلد به میزان مس و نقره مخلوط شده با آن بستگی دارد. درحالی‌که رزگلد ممکن است در ظاهر بسیار مدرن و شیک و لوکس به نظر برسد، در واقع به اندازه طلای زرد ارزشمند یا گران نیست. ارزش رزگلد فقط به اندازه درصد طلای زرد مخلوط شده در آن است. به طور معمول، برند‌ها تقریباً از ترکیب ۷۵ درصد طلای زرد و ۲۵ درصد مس استفاده می‌کنند. بااین‌حال، با افزودن ۳ درصد نقره یا بیشتر به ترکیب، تولیدکنندگان بازار را با طیف‌های مختلف ساعت‌های رزگلد، جواهرات، لوازم الکترونیکی و موارد دیگر پر کرده‌اند! می‌توان گفت که رزگلد تبدیل به طیف محبوب این هزاره شده است. استفاده از این آلیاژ که منشأ به‌کارگیری آن به قرن نوزدهم و روسیه بر می‌گردد، در مدت کوتاهی در سراسر جهان رواج یافت. تطبیق‌پذیری رزگلد آن را نه‌تنها برای یک موقعیت خاص، بلکه برای موقعیت‌های غیررسمی‌تر و حتی خودمانی نیز عالی می‌کند.

اکثر محصولات فاقد طلای واقعی یا رزگلد هستند. یکی از راه‌های پی‌بردن به ارزش ساعت رزگلد، بررسی قیمت و توضیحات آن است. سازندگان برند، استفاده از طلای ۱۴ یا ۱۸ عیار را به‌عنوان بخشی از توضیحات خود ذکر می‌کنند. این مسئله به طور معمول بدین معناست که در ساعت موردنظر طلا به‌کاررفته است. از طرف دیگر، اگر محصول رزگلد شما دارای محدوده قیمت پایینی است، یعنی با رنگ رزگلد آبکاری شده است. با بررسی دقیق‌تر در یک دوره زمانی در طی استفاده منظم، رنگ متفاوتی را در زیر سطح نیز مشاهده خواهید کرد. این امر ثابت می‌کند که ساعت یا جواهرات شما فلز خالص نیست، بلکه با رنگ فلز خالص پوشیده شده یا آن رنگ از طریق فرایندهای الکتروشیمیایی به آن اضافه شده است.

طلای زرد چیست؟

همان‌طور که قرن‌ها پیش کشف شده، رنگ واقعی طلای خالص زرد است و هنوز هم به طور عمده به‌عنوان یکی از گران‌بهاترین فلزات در نظر گرفته می‌شود. در طول سال‌ها، طلا همچنان به دلیل برتری و ارزش بالای خود در سراسر جهان موردتوجه قرار گرفته است. کمیاب بودن این فلز استفاده از آن را نه‌تنها برای ساعت، بلکه برای جواهرات و لوازم الکترونیکی نیز مطلوب می‌کند. لازم به ذکر است که تمام محصولات از جنس طلا را که می‌بینید، جنسشان از طلای واقعی نیست. برای تشخیص عیار واقعی طلا، توضیحاتی که در ادامه آمده است را بخوانید. خالص‌ترین انواع طلا، طلای ۲۲ و ۲۴ عیار هستند. بااین‌حال، لوازم جانبی با طلای ۱۸ یا ۱۴ عیار ارائه می‌شود و نه طلای ۲۲ یا ۲۴ عیار. دلیل این کار عمدتاً به‌خاطر نرمی طبیعی طلا است که آن را مستعد آسیب‌دیدن می‌کند. در نتیجه، برند‌ها فلز دیگری را با مخلوط می‌کنند تا به آن استحکام و مقاومت موردنیاز در برابر آسیب‌های ناشی از استفاده طولانی‌مدت را بدهند. این فرایند‌ها ارزان نیستند و ارزش بالای طلا، دستیابی به آن را برای همه سخت می‌کند.

برای مقابله با این چالش، تولیدکنندگان از ساعت‌های با روکش طلا استفاده می‌کنند. این به این معنی استفاده از لایه نازکی از طلا است که به سطح مس یا نقره اضافه شده است. در این حالت، ساعت شما ساعتی از جنس طلای خالص نیست. بلکه صرفاً یک ساعت با روکش طلا است. همان‌طور که در بالا ذکر شد، یکی از راه‌های شناسایی، بررسی قیمت یا عیار است. اگر قیمت پایین است، به‌احتمال زیاد یک ساعت با روکش طلا دارید. اشرافی عرضه کننده انواع ساعت طلایی است.

مزایا و معایب رزگلد

مانند هر فلز دیگری، رزگلد دارای مزایا و معایبی است.

مزایا

  • رزگلد هرگز کدر نمی‌شود. کدر شدن، فرایند اکسید شدن با هوا یا رطوبت است که باعث تیره شدن فلز یا ایجاد رنگ متفاوت در سطح آن می‌شود. در مورد رزگلد این اتفاق نمی‌افتد و با پولیش‌کاری منظم آن می‌توانید سال‌ها همان درخشش اصلی رزگلد را حفظ کنید.
  • علاوه بر این، رزگلد رنگ محبوب این هزاره است که در حال حاضر استفاده از آن به‌عنوان پیروی از مد روز متداول شده است.
  • رزگلد نیز یک فلز همه‌کاره است. هنگام استفاده از ساعت رزگلد، لازم نیست رنگ پوست و زرق‌وبرق‌دار بودن پوشش را در نظر بگیرید. برخلاف طلای زرد، رزگلد با همه چیز و همه موقعیت‌ها جور در می‌آید.
  • رزگلد بسیار بادوام است و این دوام حتی می‌تواند از طلای زرد نیز بیشتر باشد. به طور طبیعی، طلای زرد نرم است. بااین‌حال، مس که از مواد تشکیل‌دهنده رزگلد است فلزی قوی است. این مسئله باعث دوام فوق‌العاده آن می‌شود.

معایب

  • رزگلد به‌خودی‌خود ارزش چندانی ندارد. با توجه به آلیاژ بودن آن، ارزش رزگلد صرفاً به مقدار طلای زرد مخلوط شده در آن بستگی دارد.
  • مس موجود در رزگلد، استفاده از آن در لوازم جانبی و ساعت‌های رزگلد را برای افراد دارای پوست حساس دشوار می‌کند. مس حساسیت‌زا است؛ بنابراین در صورت ابتلا به حساسیت، کمتر به سراغ آن خواهید رفت.

مزایا و معایب طلای زرد

مزایا و معایب طلای زرد به شرح زیر است.

مزایا

  • طلای زرد که اغلب نماد تجمل و پیچیدگی است، از محبوبیت بالایی در نزد تمامی گروه‌های سنی و در سطح جهان برخوردار است.
  • طلای زرد که هرگز از مد نمی‌افتد، از ارزش بالایی برخوردار است. زیرا نه‌تنها ارزش آن در طول زمان کاهش نمی‌یابد، بلکه چندبرابر نیز می‌شود. این امر نیز طلای زرد را به کالایی با ارزش سرمایه‌گذاری تبدیل می‌کند.
  • اگر پوست حساسی دارید، نسبت به رزگلد کمتر باعث ایجاد حساسیت می‌شود. اگرچه بسیاری از ساعت‌های طلا از جنس آلیاژ هستند و در آن‌ها طلای خالص به کار نرفته، اما در آن‌ها از مس که به طور طبیعی باعث ایجاد حساسیت می‌شود، استفاده نشده است.

معایب

  • طلای زرد می‌تواند زرق‌وبرق‌دار به نظر برسد. با توجه به رنگ زرد روشن آن، به راحتی می‌تواند نظر هرکسی را به خود جلب کند. خصوصاً اگر با لباس یا لوازم جانبی مناسب ست نشود.
  • طلای زرد به هر رنگ پوستی نمی‌آید و باعث می‌شود توی ذوق بزند. دنبال‌کنندگان مد اغلب بر این باورند که طلای زرد به پوست‌های دارای رنگ گرم‌تر بیشتر می‌آید تا به پوست‌های دارای رنگ سردتر.

رز در مقابل طلای زرد – آنچه که باید در نظر بگیرید

همان‌طور که گفته شد، طلای زرد و رزگلد موافقان و مخالفان خاص خود را دارند. ساعت‌های با طلای زرد یا رزگلد در ترکیب‌های ۱۸ عیار یا با آلیاژ کمتر تولید می‌شوند که از نظر خواص و استحکام مشابه هستند؛ بنابراین وقتی نوبت به انتخاب بین ساعت رزگلد یا طلای زرد می‌رسد، این عوامل را در تصمیم‌گیری خود در نظر بگیرید.

سبک

سبک ساعت می‌تواند تأثیر زیادی بر ظاهر رزگلد یا طلای زرد ساعت و شما داشته باشد. به‌عنوان مثال، اگر به صفحه‌ای شلوغ با ویژگی‌های زیاد نگاه می‌کنید، رزگلد ظاهر زیبایی به آن می‌دهد و باعث می‌شود که طرح ساعتتان سنگین و در عین حال چشم‌نواز به نظر برسد. بااین‌حال، اگر صفحه شلوغ را با طلای زرد ست کنید، نه تنها می‌تواند چشم را بزند، بلکه به‌عنوان یک طرح ناخوشایند به نظر می‌رسد. سبک ساعت همچنین شامل در نظر گرفتن نحوه ست کردن رزگلد یا طلای زرد با سایر مواد به کار رفته در ساعت است. آیا ساعت دارای قطعات سرامیکی ، سایر جواهرات، فیبر کربن، بند چرمی و غیره است؟ اغلب اوقات این مواد با رزگلد یا طلای زرد، بر اساس طیف و بافتشان، به خوبی جفت نمی‌شوند. نگاه کردن به اینکه چه چیزی به طور کلی بهترین کار را انجام می‌دهد به تصمیم‌گیری نیز کمک می‌کند.

ترند‌ها

رایج‌ترین عاملی که به ما کمک می‌کند تصمیم بگیریم چه چیزی بخریم، تا حد زیادی به آنچه در حال حاضر ترند شده است، بستگی دارد. اگرچه طلای زرد هرگز از مد نمی‌افتد، اما همه انواع ساعت‌های طلای زرد را نمی‌توان ترند و مد روز در نظر گرفت. اما رزگلد حکایت دیگری دارد. نسل جوان‌تر رزگلد را به طلای زرد ترجیح می‌دهد. و این واقعیت که هر محصولی با رزگلد عرضه می‌شود، گواه بر این است که در حال حاضر، رزگلد ترند است. این را می‌توان در سبک ساعت‌های برند‌های این هزاره که در بازار موجود هستند، مشاهده کرد. این روند قطعاً با گذر زمان تغییر می‌کند. طلای زرد چندین نسل است که جایگاه شکست ناپذیر خود را به‌عنوان یک فلز کلاسیک حفظ کرده است. رز متال اخیراً در حال به دست آوردن محبوبیت است. هیچ اطمینانی وجود ندارد که این روند تا چه زمانی می‌تواند ادامه یابد. بنابراین، توصیه می‌کنیم قبل از اینکه اولویت‌های خود را در نظر بگیرید، آنچه را که در حال حاضر ترند شده است را بررسی کنید.

نوع ساعت

ممکن است تعجب کنید که نوع ساعت چه تأثیری دارد که کدام یک بهتر است. پاسخش ساده است. طلای زرد، کلاسیک و جاودانه است و آن را برای ساعت‌های کلاسیک که ساعت‌های مجلسی، یا ساعت‌های دارای طراحی ساده ایده‌آل می‌کند. از سوی دیگر، رزگلد تجسم دوران مدرن است و آن را برای ساعت‌های مدرنی که منحصر به فرد و مد روز هستند، مناسب می‌کند.

ضد حساسیت بودن

اگر مستعد ابتلا به حساسیت‌های پوستی هستید، ممکن است که طلای زرد را به رزگلد ترجیح دهید. رزگلد ترکیبی از طلا و مس است. وجود مس باعث می‌شود که خاصیت ضد حساسیت بودن آلیاژ را کمتر شود و در طول سال می‌تواند یک لایه سبز رنگ به نام پتینه ایجاد کند. در حالی که پولیش معمولی می‌تواند از این امر جلوگیری کند، اما همچنان می‌تواند باعث تحریک پوست شود. از طرفی دیگر، طلای زرد ضد حساسیت‌تر است و می‌تواند احتمال ابتلا به حساسیت‌های پوستی را کاهش دهد.

هزینه

در برخی حالات، رزگلد ارزانتر از طلای زرد است. همچنین اشاره کردیم که در ساعت‌ها طلای خالص به کار نرفته، اما ترکیبی از آلیاژ هستند تا نسبت به ماهیت نرمش، به آن دوام بیشتری بدهند. برند‌های لوکس از پلاتین، روی و رودیوم همراه با طلای زرد استفاده می‌کنند که نسبت به از رزگلد که در آن فقط نقره و مس به کار رفته، گران‌تر است.

دیدگاه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×