خرید اقساطی
خانه دسته بندی
0
سبد خرید
حساب کاربری
خرید اقساطی

راهنمای خرید ساعت مچی مردانه: چگونه یک ساعت خوب مردانه انتخاب کنیم؟

ادمین اشرافی
گالری اشرافی
1398-12-09 ۱۱:۱۶
راهنمای خرید ساعت مچی مردانه: چگونه یک ساعت خوب مردانه انتخاب کنیم؟

[vc_row][vc_column][vc_column_text text_larger=”no”]

اگر به تازگی تصمیم گرفته‌اید که از ساعت مچی استفاده کنید و یا در حال حاضر ساعت مچی دارید، اما هیچ چیزی در مورد ساعتی که دور مچتان می‌بندید نمی‌دانید، در این صورت این مقاله مناسب شماست. ما در این مقاله از مقایسه مزایا و معایب مکانیزم‌های مختف گرفته تا معرفیِ مجموعه‌ای از سبک‌های مختلفِ ساعت مردانه، مهمترین نکاتی که می‌خواهید در مورد انتخاب و استفاده از این وسیله‌ی کلاسیک بدانید را بررسی می‌کنیم.

در ادامه متن راهنمای جامعی را برای انتخاب ساعت مچی مردانه آماده کرده ایم. در نتیجه تمام اطلاعات مورد نیازتان به شیوه‌ی قابل فهمی در دسترس شما قرار خواهد گرفت.

موتور ساعت

یکی از چیز‌هایی که در هنگام آشنایی با دنیای ساعت‌ها زیاد با آن مواجه می‌شوید، سیستم حرکتیِ ساعت است. سیستم حرکتی فقط به معنی حرکت عقربه‌ها بر روی صفحه‌ی ساعت نیست، بلکه این سیستم نشان‌دهنده‌ی سازوکاری است که در اجزای داخلی ساعت رخ می‌دهد و باعث می‌شود که عقربه‌ها حرکت کند.  سیستم حرکتی، شیوه‌ی عملکرد ساعت و نحوه‌ی محاسبه‌ی زمان توسط آن را تعیین می‌کند (فرض کنید سیستم حرکتی، قلب ساعت است).

سیستم حرکتی ساعت بر سه نوع است: مکانیکی، اتوماتیک و کوارتز. در متن زیر تفاوت‌های این سیستم‌ها و جنبه‌های مثبت و منفی هرکدام از آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

1. موتور مکانیکی

موتور مکانیکیاین ساعت‌ها قدرت حرکتشان را از فنری (سیم پیچ فلزی) می‌گیرند که با دست پیچیده و کوک می‌شود. هر موقع که این فنر را می‌پیچید، فنر در خلاف جهتی که پیچیده شده به آرامی و به شکل یکنواختی باز می‌شود و این حرکتی که باعث باز شدن پیچ می‌شود، عقربه‌ی ثانیه شمار را به شکل یکنواختی به حرکت در می‌آورد. بیشتر این فنر‌ها در حدود 23 تا 33 سانتی متر طول دارند. هرچه طول این فنر بیشتر باشد، ساعت مکانیکی‌تان نیروی بیشتری ذخیره‌ می‌کند و فاصله‌ی بین کوک‌ها بیشتر می‌شود.

تمام سیستم‌های حرکتیِ مکانیکی به یک شکل ساخته نشده‌اند. جزئیات و مهارتی که در ساخت هر ساعت به کار می‌رود، روان بودن و دقت آن ساعت را مشخص می‌کند.

از نظر بسیاری از علاقه‌مندان، این نوع ساعت‌ها به دلیل پیشینه‌ی قدیمی و طرز کار پیچیده و مهندسی‌ای که در ساختشان‌ به کار می‌رود، بهترین نوع ساعت هستند. ساعت مکانیکی برای این علاقه‌مندان فقط برای نشان دادن زمان نیست، بلکه راهی است برای نشان دادن قدر‌دانی‌شان نسبت به تاریخ و فرهیختگی و هنری که در ساخت این ساعت‌ها به کار رفته است.

مزایای ساعت‌های مکانیک:

  • به باتری نیازی ندارند. از آنجایی که نیروی ساعت‌های مکانیکی با کوک کردن یک فنر تأمین می‌شود، بنابراین هرگز نیاز نیست که برای تعویض باتری به تعمیرکار ساعت مراجعه کنید. اگر ساعت از حرکت ایستاد فقط کافی است که دوباره آن را کوک کنید.
  • حرکت عقربه‌ها روان و پیوسته است. برای برخی از افراد، حرکت روان و پیوسته‌ی ثانیه‌شمارِ ساعت‌های مکانیکی از صدای “تیک تیک تیک” عقربه‌ی ثانیه‌شمارِ ساعت‌های کوارتز، لذت‌بخش‌تر است. اگر این امر برای شما مهم است، ساعت‌ مکانیکی را انتخاب کنید.
  • کاراکتر. مهندسی و زحمتی که برای ساخت این ساعت‌ها به کار می‌رود، حیرت انگیز است. در داخل قاب ساعت‌های مکانیکی، دنده‌ها و فنرهای بسیار ریزی وجود دارند که با هم کار می‌کنند تا زمان را نشان دهند. البته معمولأ هیچکس این بخش از ساعتش را نمی‌بیند، اما این قسمت بخشی از جذابیت این نوع ساعت است. یک ساعت ساز، ساعت‌ها زمان صرف می‌کند تا این مکانیزم که از دید شما پنهان است را به بهترین شکل ممکن ایجاد کند. اگر از این کاردستی‌های استادانه لذت می‌برید، آن‌گاه یک ساعت مکانیکی را به مجموعه‌ی ساعت‌هایتان اضافه کنید.
  • قابل لمس بودن. از نظر برخی از افراد یکی از جذابیت‌های ساعت مکانیکی این است که صاحبش باید آن را با دست کوک کند تا ساعت بتواند به کارش ادامه دهد. این کوک کردن ساعت در پایان روز، ارتباطتان با زمان را بیشتر می‌کند. همچنین باید مرتبأ حواستان به ساعتتان باشد تا آن را زنده نگه‌ دارید.

 

معایب ساعت‌های مکانیکی:

  • باید مرتب آن را کوک کنید. در حالی که برخی از ساعت‌های مکانیکی با یک بار کوک کردن تا دو روز کار می‌کنند، اما باز هم توصیه می‌شود که ساعتتان را هر روز کوک کنید. همانطور که در بالا ذکر شد، برخی از افراد از این امر لذت می‌برند اما برای برخی دیگر، مایه‌ی دردسر است.
  • نسبت به محیط حساس است. از آنجایی که ساعت‌ مکانیکی توسط مجموعه‌ی پیچیده‌ای از دنده‌ها و فنرها کار می‌کند، بنابراین به شدت به محیط اطرافش حساس است. رطوبت، گرد و غبار، ضربه و آهنربا، برای این ساعت‌ها بسیار مخربند. خوشبختانه گونه‌های مدرن این ساعت به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در برابر این عوامل مقاومند، اما باز هم باید با دقت از آن‌ها نگه‌داری شود. اگر در محیطی هستید که مکررأ در معرض رطوبت، گرد و خاک، آهنربا یا ضربه‌های شدید (مثل چکش زدن یا شکافتن چوب) قرار می‌گیرید، یک ساعت کوارتز را برای استفاده‌ی روزانه‌تان در نظر بگیرید و ساعت مکانیکی‌تان را برای موقعیت‌های رسمی نگه دارید.
  • زیاد دقیق نیست. یک ساعت مکانیکیِ خوب میتواند زمان را با دقت 99.999% نشان ‌دهد (که در طول روز چیزی حدود 1 ثانیه کم یا زیاد می‌شود)، اما با افزایش سن و کاکرد ساعت، این دقت به مرور کاهش می‌یابد. بنابراین برای حفظ دقت ساعتتان باید هر 5 یا 10 سال یک بار آن را به یک ساعت ساز بسپارید تا تنظیمش کند. علاوه بر این تمام ساعت‌های مکانیکی به یک شکل ساخته نمی‌شوند، برخی از این ساعت‌ها دقت بیشتری نسبت به بقیه دارند. در نهایت همانطور که گفته شد، عوامل محیطی می‌توانند دقت یک ساعت مکانیکی را کاهش دهند. اگر نمایش دقیق زمان برایتان اولویت دارد، آن‌گاه بهتر است که ساعت کوارتز را انتخاب کنید.
  • گران است. مهارت و مهندسیِ دقیقی که در ساخت این ساعت‌ها به کار رفته است، هزینه‌ی زیادی خواهد داشت. البته ساعت‌های مکانیکی خوبی با قیمت زیر 500 دلار وجود دارند، اما بیشتر ساعت‌های مکانیکی قیمت بالاتری دارند (غالبأ قیمت خیلی بالایی دارند).

2. ساعت‌های اتوماتیک

ساعت‌های اتوماتیک دقیقأ شبیه به ساعت‌های مکانیکی هستند، منبع تغذیه‌ی این ساعت‌ها یک فنر است و برای حرکت عقربه‌ها از دنده‌های پیچیده استفاده می‌کند، اما تفاوتشان با ساعت مکانیکی در این است که نیازی نیست آن‌ها را دستی کوک کنید. در عوض وقتی در طول روز ساعتتان را در دست دارید، حرکت دستتان باعث می‌شود که ساعت خودش را کوک کند. به همین دلیل به این ساعت‌ها “ساعت های اتوماتیک” می‌گویند. این ساعت‌ها با عنوان ساعتهای “خود کوک” نیز شناخته می‌شوند.

یک ساعت اتوماتیک چگونه خودش را کوک می‌کند؟ در داخل این ساعت شئ کوچکی به نام “روتور” وجود دارد که در طول روز با حرکت دستتان می‌چرخد. این روتور به فنر ساعت متصل است و با چرخشش ساعت را کوک می‌کند. همچنین این ساعت‌ها یک هرزگرد دارند که از بیش از حد کوک شدن ساعت جلوگیری می‌کند.

اگر از ساعتتان استفاده نمی‌کنید، بهتر است که آن را در یک دستگاه کوک کننده‌ قرار دهید. کوک کننده دستگاه کوچکی است که ساعت را در یک حرکت دایره‌ای تکان می‌دهد تا ساعت کوک شود. استفاده از کوک کننده‌ به خصوص برای ساعت‌هایی که تقویم یا تاریخ را نمایش می‌دهند، بسیار مهم است. مثلأ فرض کنید که ساعت اتوماتیک‌تان تقویم را نمایش می‌دهد، اما تصمیم گرفته‌اید که چند روزی از آن استفاده نکنید. اگر ساعت خود را درون کوک کننده قرار ندهید، کم کم قدرتش را از دست می‌دهد و بر روی همان زمان و تاریخی که ساعت از کار ایستاده، متوقف می‌شود. در این صورت وقتی که می‌خواهید دوباره از ساعت استفاده کنید مجبورید زمان و تاریخ را مجددأ تنظیم کنید.

مزایای ساعت اتوماتیک:

  • به باتری نیازی ندارد.
  • لازم نیست که آن را با دست کوک کنید. اگر کوک کردن دستیِ ساعت‌های مکانیکی اذیتتان می‌کند، اما ظرافتشان را دوست دارید، در این صورت ساعت اتوماتیک گزینه ی مناسبی برای شما است.
  • حرکت پیوسته‌ی عقربه‌ی ثانیه شمار. عقربه‌ی ساعت‌های اتوماتیک هم درست مانند عقربه‌ی ساعت‌های مکانیکی، حرکت روان و پیوسته ای دارد.
  • شخصیت. ساعت‌های اتوماتیک هم به همان اندازه‌ی ساعت‌های مکانیکی، با دقت و استادانه طراحی شده‌اند.

 

معایب ساعت اتوماتیک:

  • نسبت به محیط حساس است. همان عوامل محیطی‌ای که به ساعت‌ مکانیکی آسیب می‌زنند می‌توانند ساعت اتوماتیک را هم خراب کنند.
  • در صورت عدم استفاده، باید در کوک کننده نگهداری شود. اگر مرتبأ از ساعت‌ اتوماتیک‌تان استفاده می‌کنید نیازی به کوک کردن آن نخواهید داشت، اما اگر از آن استفاده نکنید باید آن را در یک کوک کننده نگه دارید. کوک کننده‌ها نسبتأ ارزان هستند و فضای زیادی هم اشغال نمی‌کنند، اما به هر حال چیز اضافه‌ای است که در صورت خرید یک ساعت اتوماتیک باید آن را هم خریداری کنید.
  • دقت کمتری دارند. یک ساعت اتوماتیک خوش ساخت می‌تواند به اندازه یک ساعت مکانیکیِ خوب، دقیق باشد. اما با گذر زمان دقتش را از دست می‌دهد و به تنظیم نیاز دارد.
  • گران است. همانطور که درمورد ساعت‌های مکانیکی گفته شد، ظرافت و مهارت ارزان نیست!

 

3. ساعت‌های کوارتز (باتری)

اگر فردی معمولی هستید، احتمالأ ساعتی که در دست دارید از نوع کوارتز است. علتش این است که ساعت‌های کوارتز بسیار دقیق و مقرون به صرفه هستند.

یک ساعت کوارتز به جای این که نیروی حرکتش را از کوک کردن بگیرد، آن را از الکتریسیته‌ای که از یک باتری کوچک ایجاد می‌شود تأمین می‌کند. باتری الکتریسیته‌ای که ایجاد می‌کند را به سمت یک کریستال کوارتز کوچک می‌فرستد و باعث می‌شود که این کریستال 32,768 بار در ثانیه ارتعاش پیدا کند. یک مدار این ارتعاشات را اندازه‌گیری می‌کند و آن‌ها را به پالس تبدیل می‌کند و این پالس باعث حرکت عقربه‌ی ثانیه شمار می‌شود. از آنجایی که این نوع ساعت برای به حرکت درآوردن عقربه‌ی ثانیه شمارش از پالس الکتریکی استفاده می‌کند، حرکتش به صورت “تیک تیک تیک” است و مانند ساعت‌های مکانیکی و اتوماتیک حرکت پیوسته و روانی ندارد.

ساعت‌های کوارتز نسبت به ساعت‌های مکانیکی و اتوماتیک دقیق‌تر هستند و بیشتر کار می‌کنند، زیرا برای حرکتشان از نیروی الکتریسیته استفاده می‌کنند و قطعات متحرک کمتری دارند. به همین علت است که بیشتر ساعت‌های ورزشی و نظامی از سیستم حرکتیِ کوارتز استفاده می‌کنند.

همچنین ساعت‌های کوارتز به شدت ارزانند. فقط با 4 دلار می‌توانید ساعت کوارتزی بخرید که زمان را به خوبی نشان می‌دهد. البته اگر می‌خواهید ساعتتان جلوه و نمای بیشتری داشته باشد باید پول بیشتری هم خرج کنید.

مزایای ساعت کوارتز:

  • دقت بالا. ساعت‌ کوارتز از همه‌ی ساعت‌های دیگر دقیق‌تر است و هرگز در طول روز ثانیه‌ای را کم یا زیاد نمی‌شمرد.
  • نیاز به نگهداری کمتر. این ساعت‌ها به جز تعویض هر ساله‌ی باتری‌شان، به تعمیر و نگهداری دیگری نیاز ندارند.
  • با دوام هستند. از آنجایی که ساعت‌های کوارتز قطعات متحرک کمی دارند، در برابر ضربه مقاومند و به اندازه‌ی ساعت‌های مکانیکی و اتوماتیک نسبت به چهار عامل محیطی‌ (رطوبت، گرد و خاک، آهنربا و ضربه) حساس نیستند. اگر شغلتان به گونه‌ای است که باید کارهای سخت و کثیف انجام دهید، بهتر است که برای استفاده‌ی روزمره‌ی خود ساعت‌های کوارتز را انتخاب کنید.
  • مقرون به صرفه. فقط با چند صد هزار تومان می‌توانید یک ساعت کوارتز بخرید. اگر چه که قیمت ساعت‌هایی که ظاهر زیباتری دارند به چند میلیون تومان می‌رسد، اما باز هم از ساعت‌های مکانیکی و اتوماتیک ارزان‌تر هستند.

 

معایب ساعت کوارتز:

  • حرکت عقربه‌ی ثانیه‌ شمارش پیوسته و روان نیست. حرکت عقربه‌ی ثانیه‌ شمار در ساعت های کوارتز به اندازه‌ی ساعت‌های مکانیکی و اتوماتیک، پیوسته و روان نیست.
  • افسانه‌ای و رمانتیک نیست. یکی از بزرگترین معایب این ساعت این است که مانند ساعت‌های مکانیکی جذابیت و شخصیت ندارد و افسانه ای نیست. زیرا در ساخت‌شان هیچ تاریخچه و هنر و ظرافتی وجود ندارد.

ویژگی‌های اضافه‌ی ساعت‌های مچی

یک ساعت مچی معمولی‌ فقط زمان را نشان می‌دهد.

اما بسیاری از ساعت مچی‌ها می‌توانند تقویم و حتی حالت‌های ماه را هم نشان بدهند. این ویژگی‌های اضافه‌ی کوچکی که بر روی ساعت مچی تعبیه می‌شوند، امکانات ساعت مچی نام دارند.

 علاوه بر این دو ویژگی، امکانات دیگری هم وجود دارند، زنگ هشدار، نشانگر ذخیره‌ی انرژی و ریپیتر یا تکرارکننده (ویژگی‌ای است که با فشردن یک دکمه، ساعت و دقیقه را با آهنگ‌های مختلف اعلام می‌کند) چند تا از این امکانات هستند. کرنوگراف هم یکی دیگر از این ویژگی‌های اضافه است. کرنوگراف یک سیستم زمانی مستقل و جداگانه است که به عنوان کرنومتر به کار می‌رود. بیشتر کرنوگراف‌ها سه صفحه‌ی مدرج کوچک دارند (به این صفحه‌های کوچک، شمارگر فرعی هم می‌گویند) و این سه صفحه‌ی مدرج در داخل صفحه‌ی اصلیِ ساعت قرار می‌گیرند. معمولأ در کنار صفحه‌ی ساعتی که کرنوگراف دارد، دو دکمه وجود دارد: دکمه‌ی بالایی برای شروع یا توقف کرنوگراف و دکمه‌ی پایینی برای راه‌اندازیِ مجدد آن است.

در برخی از ساعت‌ها، کرنوگراف با یک تاچی‌متر جفت می‌شود  (تاچی متر، درجه و مقیاسی است که در حاشیه‌ی ساعت درج می‌شود). استفاده‌ی هم‌زمان تاچی‌متر و کرنوگراف به کاربر این امکان را می‌دهد که چیز‌هایی مثل سرعت، مسافت طی شده یا مصرف سوخت (در هنگام رانندگی یا پرواز) را اندازه‌گیری کند.

این که دوست دارید چه تعداد و چه امکاناتی را بر روی ساعتتان داشته باشید، به اولویت‌های خودتان بستگی دارد. ساعت‌های رسمی معمولأ ساده هستند و فقط یک ویژگی (معمولا تاریخ) دارند و یا هیچ ویژگی ندارند. ساعت‌های اسپرت‌تر و غیر رسمی‌تر، غالبأ امکانات بیشتری دارند.

انواع سبک‌های ساعت مردانه

ساعت مچی‌های مردانه از ساعت‌های ورزشی پلاستیکی‌ای که در دوی 5000 متر می‌پوشید گرفته تا ساعت‌های نظامی دیجیتالی که پر از ویژگی‌های جدید و جالب هستند، تنوع دارند. اما در این متن فقط به ساعت مچی‌هایی که لباستان را شیک‌تر می‌کنند، می‌پردازیم. البته که ساعت‌های نظامی برای تمام مردان مفید و ضروری هستند، اما این ساعت‌ها با لباس‌هایی مثل کت و شلوار یا لباس محل کارتان جور در نمی‌آیند.

ساعت‌ مچی‌های مردانه‌ی شیک اساسأ بر پنج نوع هستند: ساعت‌های رسمی، نظامی، غواصی (ضد آب)، خلبانی و مسابقه‌ای (ریسینگ). ما برای هرکدام از این ساعت‌ها یک مجموعه ایجاد کرده‌ایم.

1. ساعت رسمی (مناسب برای پوشیدن با لباس‌های رسمی)

ساعت رسمیاین ساعت در اوایل قرن بیستم برای مردان ثروتمندی طراحی شد که می‌خواستند ساعتشان را به جای گذاشتن درون جیبشان، بر روی مچ دستشان ببندند. ساعت‌های رسمی بسیار ساده هستند و دست و پا گیر نیستند. این ساعت‌ها پر زرق و برق و نمایشی نیستند، بلکه به خاطر شیک بودنشان و کامل کردن لباس رسمی‌تان، به شکل ماهرانه‌ای باعث جلب توجه می‌شوند.

ویژگی‌های اساسی:

  • اندازه: معمولأ نازک است (تا راحت‌تر بتوان آن را به ‌سر آستین لباس وارد کرد و یا آن را از داخل آستین خارج کرد).
  • قاب ساعت: ممکن است دایره‌ای، مستطیلی یا مربع باشد. معمولأ قاب گونه‌های گران‌تر را از فلزات گرانبهایی مثل طلا یا نقره می‌سازند.
  • صفحه ی ساعت: نمایه‌های نشان‌دهنده‌ی ساعت (اعداد یا نماد‌هایی که نشان دهنده‌ی اعداد هستند) کاملأ ساده هستند. این نمایه‌ها یا به صورت خطوط کوچک، یا اعداد رومی و یا اعداد کوچک عربی بر روی صفحه‌ی ساعت درج می‌شوند.
  • بند ساعت: همیشه چرمی است. البته برخی از کمپانی‌ها برای تولید ساعت‌های رسمی، هم از بند چرمی و هم از بند فلزی استفاده می‌کنند. اما بند چرمی کلاسیک‌تر است.
  • امکانات: بسیار کم یا هیچ. در بیشترین حالت، فقط تاریخ یا حالت‌های ماه را به آن اضافه می‌کنند.
  • مواقع استفاده: این ساعت همانطور که از نامش پیدا است، باید در موقعیت‌های رسمی‌ همراه با کت و شلوار کاری یا لباس رسمی استفاده شود (اگر چه بر سر این مسئله که آیا اصلأ می‌توان ساعت را با کراوات مشکی پوشید، اختلاف نظر وجود دارد). اما می‌توانید ساعت‌های رسمی را با لباس‌های غیر رسمیِ تیره هم بپوشید. این نوع ساعت با تی‌شرت و شلوار جین جور در نمی‌آید.

[/vc_column_text][woodmart_products layout=”carousel” spacing=”10″ items_per_page=”8″ element_title=”نمونه‌هایی از ساعت رسمی:” taxonomies=”3770″ sale_countdown=”0″ stock_progress_bar=”0″ highlighted_products=”0″ products_bordered_grid=”0″ lazy_loading=”yes” slides_per_view=”4″ autoplay=”no” hide_pagination_control=”no” hide_prev_next_buttons=”no” center_mode=”no” wrap=”no” scroll_carousel_init=”no”][vc_column_text text_larger=”no”]

2. ساعت نظامی

ساعت نظامیایده‌ی طراحیِ ساعت‌های نظامی از ساعت‌هایی که در دوران جنگ جهانی اول در سنگر‌ها استفاده می‌شدند، گرفته شده است. این سعت ها برای نظامیان طراحی شده بودند و هدف از طراحیشان این بود که حملات را هماهنگ کنند، در طول شب ساعت را نشان بدهند و در شرایط سخت جنگ سالم بمانند و در عین حال ظاهر خوبی هم داشته باشند. ساعت‌های نظامی هنوز هم نشان دهنده‌ی حال و هوای نظامی هستند و هم مقاوم و کاربردی‌اند و هم بسیار شیک هستند.

ویژگی‌های اساسی:

  • اندازه: کوچک تا متوسط. ساعت‌های بزرگ برای نبرد در میان سنگر‌ها یا انجام کارهای دیگر، دست و پا گیرند.
  • صفحه‌ی ساعت: اعداد آن بسیار خوانا و کاربردی‌اند. معمولأ صفحه‌ی ساعت به رنگ سفید و اعداد آن به رنگ سیاه هستند، یا صفحه‌ی آن سیاه و اعدادش سفید هستند. معمولأ عقربه‌ی این ساعت‌ها شب‌نما هستند تا بتوان در شب ساعت را مشاهده کرد.
  • قاب: معمولأ استیل ضد زنگ یا گاهی اوقات از جنس تیتانیوم است (زیرا باید از هر نظر مقاوم باشند). برخی از ساعت‌های نظامی ویژگی‌ای به نام “ثانیه شمار هکینگ” دارند که به واسطه‌ی آن می‌توانید با بیرون کشیدن پیچ تنظیم ساعت، عقربه‌ی ثانیه شمار را متوقف کنید. این ویژگی باعث می‌شود که راحتتر بتوان ساعت را بر روی سیگنال مرجع تنظیم کرد و یا آن را با ساعت فرد دیگری همزمان کرد.
  • بند ساعت: چرم یا برزنت. بند‌های فلزی خیلی سنگینند و در شرایط سخت به راحتی خراشیده می‌شوند.
  • امکانات: معممولأ هیچ ویژگی اضافه ای ندارند، یا فقط تاریخ را نمایش می‌دهند.
  • مواقع استفاده: ساعت‌های نظامی بسیار متنوع‌اند و تقریبأ در هر جایی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. می‌توانید برای استفاده‌ی روزمره و حتی برای محل کارتان، این ساعت‌ها را با لباس‌های غیررسمی بپوشید. بنابراین هر لباسی، از شلوار جین و تی‌شرت گرفته تا کت‌های اسپرت و شلوار‌ها خاکی، با این ساعت جور در می‌آیند. ساعت ‌مچی‌های نظامی برای مردان و به خصوص پسران جوانی که کمتر کت و شلوار و لباس رسمی می‌پوشند، بهترین گزینه‌ است. شاید سبک ساده و مقاوم این نوع ساعت، به شخصیت و سبک زندگی‌تان بیاید.

[/vc_column_text][woodmart_products layout=”carousel” spacing=”10″ items_per_page=”8″ element_title=”نمونه‌های از ساعت نظامی:” taxonomies=”3766″ sale_countdown=”0″ stock_progress_bar=”0″ highlighted_products=”0″ products_bordered_grid=”0″ lazy_loading=”yes” slides_per_view=”4″ autoplay=”no” hide_pagination_control=”no” hide_prev_next_buttons=”no” center_mode=”no” wrap=”no” scroll_carousel_init=”no”][vc_column_text text_larger=”no”]

3. ساعت غواصی

ساعت غواصیاحتمالأ این ساعت‌ها بعد از ساعت‌های نظامی، یکی از متداول‌ترین ساعت‌هایی هستند که در دست مردان می‌بینید و باید برای این موضوع از جیمز باند تشکر کنیم. جیمز باند از زمان فیلم “Dr. No” تا به امروز مدل‌های مختلفی از این ساعت‌های غواصی را پوشیده است. جیمز باند در فیلم‌های اولش از ساعت Rolex Submariner استفاده می‌کرد (به همین دلیل است که گاهی اوقات به ساعت‌های غواصی، ساعت “Submariner” هم می‌گویند). سپس پیرس برازنان (بازیگر جیمز باند)، ساعت غواصی امگا (Omega dive) را به ساعت منتخب جیمز باند تبدیل کرد.

همانطور که از اسم این ساعت پیدا است، ساعت غواصی برای افرادی طراحی شده که زمان زیادی را در داخل یا در نزدیکی آب می‌گذرانند. اولین خصیصه‌ی این ساعت‌ها، ضد آب بودنشان است. احتمالأ ساعت اویستر رولکس که در سال 1930 به بازار عرضه شد، اولین ساعت ضد‌آبی بود که سلسله‌ی ساعت‌های غواصی را ایجاد کرد. این ساعت که قاب پوشیده و مهر و موم شده‌ای داشت، اولین ساعت ضد ‌آبی بود که به بازار عرضه شد.

در سال 1950، یکی از اعضای هیأت مدیره ی رولکس به نام René-Paul Jeanneret، می‌خواست ساعتی داشته باشد که بتواند با آن غواصی کند (او غواصی را به طور جدی دنبال می‌کرد) و در عین حال ظاهرش هم برای استفاده‌ی روزمره مناسب باشد. این ایده باعث شد که ساعت Rolex Submariner ایجاد شود و تمام استانداردهای مورد نیاز برای یک ساعت غواصی بر روی آن اعمال شد. بیشتر ساعت‌های غواصی‌ای که امروزه در بازار وجود دارند، ایده‌ی طراحی‌شان را از ساعت Submariner رولکس گرفته‌اند.

ویژگی‌های اساسی:

  • اولین و مهمترین خصیصه‌ی ساعت‌های غواصی، ضد آب بودنشان است. یک ساعت غواصیِ استاندارد باید بتواند حداقل تا عمق 100 متری در برابر نفوذ آب مقاومت کند، اگرچه برخی از این ساعت‌ها در اعماق پایین‌تری هم کار می‌کنند. از آنجایی که این ساعت‌ها برای استفاده در زیر آب طراحی شده‌اند، قاب و بندشان از فلزات ضد زنگی مثل استیل ضد زنگ یا تیتانیوم ساخته می‌شود (البته برخی از ساعت‌های غواصی از پلاستیک و سیلیکون هم ساخته می‌شوند، اما ظاهرشان زیاد با وقار و شیک نیست‌).
  • اندازه: متوسط.
  • صفحه: معمولأ اعداد عربی (اعداد 0 تا 9) به صورت بزرگ و خوانا بر روی صفحه درج می شوند، البته عدد 12 را با خطوط نشان می‌دهند و ثانیه‌های آن در بازه‌های 15 ثانیه‌ای نمایش داده می‌شوند. برای محافظت از صفحه‌ی ساعت در اعماق آب، از یاقوت کبود یا از شیشه‌ی ضد خش استفاده می‌شود.
  • قاب: یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد ساعت‌های غواصی، زه چرخشیِ یک طرفه‌ای است که در دور قاب ساعت وجود دارد (این زه چرخشی فقط بر خلاف جهت عقربه‌های ساعت می‌چرخد). این زه چرخشی به غواص این امکان را می‌دهد که فقط با یک نگاه به ساعتش بفهمد که چه مدت زیر آب بوده است. شیوه‌ی کار این زه به این صورت است: وقتی که غواص وارد آب می‌شود، زه را به گونه‌ای تنظیم می‌کند که عدد 0 که بر روی زه درج شده در راستای عقربه‌ی دقیقه شمار قرار بگیرد. بعد از این کار،  غواص با نگاه کردن به عقربه‌ی دقیقه شمار و عددی که بر روی زه درج شده و در راستای عقربه قرار دارد، متوجه می‌شود که چه مدت زیر آب بوده است.
  • بند ساعت: بند این ساعت‌ها فلزی است و معمولأ از بند ساعت‌های دیگر بلندتر است، زیرا اساسأ برای این طراحی شده بود که بتواند به دور تجهیزات حجیم غواصی بسته شود.
  • امکانات: معمولأ تنها ویژگی اضافه‌ای که دارند، نمایش تاریخ است.
  • مواقع استفاده: ساعت‌های غواصی برای استفاده در زیر آب طراحی شده‌اند، اما قاب و بند‌های تمام فلزیِ آن‌ و میراث نمادینش، آن را به ساعت مچی مناسبی برای استفاده‌ی روزمره تبدیل کرده است. شما می‌توانید این ساعت را همراه با لباس‌های ورزشی و غیر رسمی و لباس‌های رسمی و غیررسمیِ کاری‌تان بپوشید. و اگر برای سبک لباس پوشیدنتان از جیمز باند ایده می‌گیرید، می‌توانید ساعت غواصی را با کت و شلوار رسمی هم بپوشید.

[/vc_column_text][woodmart_products layout=”carousel” spacing=”10″ items_per_page=”8″ element_title=”نمونه‌هایی از ساعت غواصی:” taxonomies=”3761″ sale_countdown=”0″ stock_progress_bar=”0″ highlighted_products=”0″ products_bordered_grid=”0″ lazy_loading=”yes” slides_per_view=”4″ autoplay=”no” hide_pagination_control=”no” hide_prev_next_buttons=”no” center_mode=”no” wrap=”no” scroll_carousel_init=”no”][vc_column_text text_larger=”no”]

4. ساعت خلبانی

ساعت خلبانیساعت‌های مچی از همان روزهای ابتدایی‌شان بخشی از حمل و نقل هوایی بودند. در واقع ساعتی که لویی کارتیه در سال 1904 برای دوستِ خلبانش ساخته بود (ساعت نمادین سانتوس)، یکی از اولین ساعت مچی‌های مردانه‌ای بود که با هدف خاصی طراحی شده بود. در دهه‌های بعدی، ساعت‌سازان تغییراتی بر روی این طرح اصلی ایجاد کردند تا خلبانانی که در آسمان آبی پرواز می‌کنند راحتتر ساعت را بخوانند، و یکی از برجسته‌ترین تغییراتی که ایجاد کردند اضافه کردن کرنوگراف بود. در سال 1930 کمپانی سوییسی به نام برایتلینگ، در هواپیماهای نیروی هوایی سلطنتی کرنوگراف‌هایی را تعبیه کرد تا خلبانان بتوانند سرعت هواپیما، مسافت طی شده و مصرف سوختشان را مشاهده کنند. در سال 1940 تصمیم گرفتند که این کرنوگراف را بر روی یک ساعت مچی قرار دهند (که باعث شد شرکت برایتلینگ ساعت کرنومات را بسازد و همچنین الگویی برای ساعت‌های خلبانیِ آینده ایجاد کند).

ویژگی‌های اساسی:

  • این ساعت برخلاف ساعت‌های مردانه‌ی دیگر، سبک مشخص و ثابتی ندارد. ویژگی‌های ساعت‌های خلبانی می‌تواند بسیار متنوع باشد. موارد زیر ویژگی‌هایی هستند که در این نوع ساعت بیشتر متداولند:
  • اندازه: متوسط تا بزرگ.
  • صفحه: به گونه‌ای طراحی شده تا حتی در یک کابین تاریک هم قابل خواندن باشد. ساعت‌های خلبانی صفحه‌ی بزرگی دارند که عددهایش ساده و خوانا هستند و عقربه‌های شب نما دارند. برای سهولت در خواندن زمان، صفحه‌ی ساعت به رنگ سیاه و اعدادش به رنگ سفید هستند.
  • بند ساعت: غالبأ (البته نه همیشه) بندهای این ساعت‌ها از چرم ساخته می‌شوند. این بندها طولانی‌تر از حد معمول هستند، زیرا اساسأ به این منظور طراحی شده‌اند که به دور آستین لباس خلبانی بسته شوند.
  • امکانات: تاریخ و گاهی اوقات کرنوگراف.
  • مواقع استفاده: اندازه و ظاهر راحت ساعت‌های خلبانی باعث شده که برای پوشیدن با لباس‌های غیررسمی مناسب‌ باشند، اما برای استفاده همراه با کراوات سیاه و لباس‌های رسمی گزینه ی مناسبی نیستند.

[/vc_column_text][woodmart_products layout=”carousel” spacing=”10″ items_per_page=”8″ element_title=”نمونه‌هایی از ساعت خلبانی:” taxonomies=”3757″ sale_countdown=”0″ stock_progress_bar=”0″ highlighted_products=”0″ products_bordered_grid=”0″ lazy_loading=”yes” slides_per_view=”4″ autoplay=”no” hide_pagination_control=”no” hide_prev_next_buttons=”no” center_mode=”no” wrap=”no” scroll_carousel_init=”no”][vc_column_text text_larger=”no”]

5. ساعت مسابقه‌ای (ریسینگ یا رانندگی)

ساعت مچی مسابقه‌ایساعت مچی‌ها و مسابقات رانندگی از سال 1930 تا کنون به هم مرتبط بوده‌اند. زیرا برای تعیین نتیجه‌ی نهاییِ مسابقات رانندگی، به زمان‌گیریِ دقیقی نیاز است. رولکس یکی از اولین شرکت‌هایی بود که بر روی این نیاز سرمایه‌گذاری کرد. در سال 1930، بهترین رانندگان ماشین‌های مسابقه، از ساعت معروف این شرکت به نام اویستر استفاده ‌می‌کردند. اما برند “تگ هویر” با اضافه کردن کرنوگراف و تاچی‌متر، استانداردی برای ساعت‌های مسابقه‌ای ایجاد کرد (کرنوگراف و تاچی‌متر دو ویژگی اساسیِ ساعت‌های رانندگی هستند). اولین کرنوگراف‌های شرکت تگ هویر در سال‌های 1930 تا 1940 برای خلبانان هواپیماهای لوفت‌وافه ساخته می‌شدند، اما از سال 1950 تا 1960، رانندگان ماشین‌های مسابقه از این کرنوگراف‌ها برای اندازه‌گیری سرعت و مسافتشان استفاده می‌کردند. وقتی استیو مک‌کوئین در سال 1971 برای بازی در فیلم لومان از یکی از ساعت‌های مسابقه‌ایِ شرکت تگ هویر به نام موناکو 1133 استفاده کرد، باعث شد ساعت‌های مسابقه‌ایِ این شرکت، اعتبار بیشتری پیدا کنند.

ویژگی‌های اساسی:

  • اندازه: متوسط تا بزرگ.
  • صفحه: دارای صفحه‌ی بزرگ (تا فضای کافی برای کرنوگراف وجود داشته باشد) با اعداد واضح، غالبأ با رنگ‌های روشن و متضاد.
  • قاب: به گونه‌ای طراحی شده تا در برابر لرزش‌ها و شرایط سخت مسابقات اتومبیل‌رانی مقاوم باشد. معمولأ جنس قاب از استیل ضد زنگ است.
  • بند ساعت: چرم یا فلز.
  • امکانات: کرنوگراف و گاهی اوقات تاریخ.
  • مواقع استفاده: ساعت‌های مسابقه‌ای نسبت به ساعت‌های غواصی و خلبانی، ظاهر پر زرق و برق‌تری دارند و به خاطر ظاهر جسورانه‌ای که دارند برای لباس‌های غیررسمی مناسب‌‌ترند.

[/vc_column_text][woodmart_products layout=”carousel” spacing=”10″ items_per_page=”8″ element_title=”نمونه‌هایی از ساعت مسابقه‌ای:” taxonomies=”3768″ sale_countdown=”0″ stock_progress_bar=”0″ highlighted_products=”0″ products_bordered_grid=”0″ lazy_loading=”yes” slides_per_view=”4″ autoplay=”no” hide_pagination_control=”no” hide_prev_next_buttons=”no” center_mode=”no” wrap=”no” scroll_carousel_init=”no”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text text_larger=”no”]

انتخاب ساعت متناسب با اندازه‌ی دستتان

انتخاب ساعت متناسب با اندازه‌ی دستیکی از عواملی که باید در انتخاب ساعت به آن دقت کنید این است که آیا اندازه‌ی آن برای مچ و دستتان مناسب است یا خیر. اگر ساعت برای دستتان بیش از حد بزرگ باشد، سر جایش نمی‌ایستد و ظاهری زننده خواهد داشت و اگر زیادی کوچک باشد اینطور بنظر می‌رسد که یک ساعت زنانه پوشیده‌اید. یک قاعده‌ی کلی برای اندازه‌ی ساعت این است که اگر دور مچ دستتان 6 تا 7 اینچ است باید ساعتی انتخاب کنید که قطر صفحه‌اش 38 تا 42 میلی‌متر باشد. اگر مچ دستتان بزرگتر از 7 اینچ است، می‌توانید ساعت‌هایی را انتخاب کنید که قطرشان 44 تا 46 میلی‌متر است.

بهترین روش برای فهمیدن اینکه آیا یک ساعت برای دستتان مناسب است یا نه، این است که آن را بر روی دستتان امتحان کنید و خودتان آن را ببینید و از دوستان و خانواده‌تان بخواهید که نظرشان را به شما بگویند. البته ساعت‌ها برای جلب توجه هستند. پس اگر دلتان می‌خواهد که ساعت غول‌پیکر و بزرگی بخرید، همین کار را انجام دهید. فقط حواستان باشد که با انجام این کار به مردم این پیام را می‌دهید که به مصرف‌گرایی دچار هستید.

آیا ساعت‌های گران‌قیمت ارزش خرید را دارند؟

پس از تصمیم‌گیری درمورد نوع و سبک ساعت دلخواهتان، باید درمورد محدوده‌ی قیمت آن تصمیم گیری کنید. وقتی که برچسب قیمت 8000 دلاریِ ساعت Submariner رولکس را میبینید و یا وقتی می‌بینید که یک ساعت Carrera از شرکت تگ هویر، 4500 دلار قیمت دارد، ممکن است از خودتان بپرسید: “اگر این ساعت‌ها مانند یک ساعت کاسیوی 10 دلاری‌ زمان را نشان می‌دهند، آیا واقعأ این‌قدر ارزش دارند؟” خب این سوال پیچیده‌ای است و جوابش کاملأ به نوع ساعت لوکسی که درموردش صحبت می‌کنیم بستگی دارد، ساعت‌های لوکس بر دو نوعند: ساعت‌ لوکسی که به طور انبوه تولید می شود و ساعت‌های واقعأ لوکس. یکی از انتقاداتی که به ساعت‌های لوکس بازار انبوه می‌شود این است که قیمت بالای آن‌ها صرفأ بخاطر بازاریابیِ هوشمندانه است. شرکت‌های رولکس و تگ هویر ساعت‌هایشان را با هزاران دلار قیمت به فروش می‌رسانند، و این مبلغ زیاد به خاطر کمیاب بودن این ساعت‌ها نیست (این کمپانی‌ها ساعت‌های نمادینشان را تا صدها هزار عدد در سال، به تولید انبوه می‌رسانند)، بلکه به واسطه‌ی سال‌ها تبلیغ، این تفکر در ذهن مردم به وجود آمده که ساعت‌های این کمپانی‌ها کمیابند و هزاران دلار می‌ارزند. این دقیقأ همان انتقادی است که به سازندگان الماس هم وارد می‌شود. الماس در واقعیت بسیار فراوان است، اما تولیدکنندگان الماس طی ده‌ها سال تبلیغ، آن را به یک کالای لوکس تبدیل کرده‌اند که خواهان زیادی دارد.

درست است که قیمت بالای ساعت‌های لوکسِ بازار انبوه تا حدی به خاطر مارک تجاریِ شرکت‌هایشان است، اما در خود ساعت هم عواملی وجود دارد که باعث می‌شود قیمتش از یک ساعت 200 دلاری‌ِ ساده بیشتر باشد. مثلأ این ساعت‌های لوکس غالبأ از فلزات گرانبهایی مثل طلا و نقره ساخته می‌شوند. با توجه به قیمت طلا در این روزها، هر طور که حساب کنید قیمت یک ساعت رولکس طلایی بسیار گران خواهد شد. همچنین برای پوشناندن صفحه‌ی این ساعت‌ها از شیشه‌های با کیفیت‌تر و یا حتی از یاقوت کبود استفاده می‌کنند. علاوه بر این، تکنولوژی و تفکری که برای طراحی و ساخت این ساعت‌های لوکسِ تولید انبوه به کار رفته است، بسیار فراتر از تکنولوژی ساخت ساعت‌های 200 دلاری است. به طور خلاصه، این ساعت‌ها ساخت بهتری دارند، بهتر کار می‌کنند و عمر طولانی‌تری دارند. پس این ساعت‌های لوکسِ تولید انبوه از نظر شیوه‌ی ساخت و سیستم حرکتی‌شان از ساعت‌های معمولی بهتر هستند، اما بخشی از پولی که برای این ساعت‌ها می‌پردازید فقط به خاطر داستان‌های جذاب و تفکر عمومی‌ای است در رابطه با این برند‌ها وجود دارد. تصمیم گیری در مورد خرید این ساعت‌ها به خودتان بستگی دارد.

حالا نوبت این است که ساعت‌های واقعأ لوکس را بررسی کنیم. این ساعت‌ها می‌توانند ده‌ها هزار و گاهی تا صدها هزار دلار قیمت داشته باشند. شرکت‌هایی مثل اودمار پیگه، بلانک پین و IWC، چنین ساعت‌هایی تولید می‌کنند. علت قیمت بالای این ساعت‌ها این است که واقعأ خاص و نایاب هستند. اغلب اوقات فقط چند صدتا یا هزار تا از یک ساعت خاص ساخته می‌شود و این نایاب بودن دروغین نیست. این ساعت‌ها از بهترین مواد و با بیشترین دقت به صورت دستی (البته با کمک ماشین آلات) ساخته می‌شوند. ساخت برخی از این ساعت‌ها، تا ماه‌ها یا حتی سال‌ها طول می کشد.

پس با خرید این نوع از ساعت‌های لوکس، دقیقأ همان‌چیزی که برایش هزینه کرده‌اید را دریافت می‌کنید: یک کار استادانه‌ی گران قیمت. ساعت‌های لوکس خیلی به خودرو‌های لوکس شبیه‌اند. مثلأ کیفیت و ظاهر و مهندسیِ یک خودروی گران‌قیمت با خودرو‌های معمولی متفاوت است، اما در صورت خرید یک خودروی لوکس، پول برند آن خودرو را هم پرداخت می‌کنید. برخی از مردم به دلایلی به خودروها و ساعت های لوکس علاقه‌مندند و احساس می‌کنند آن لذتی که از داشتن این لوازم لوکس به دست می‌آورند، قیمت‌ اغراق آمیزشان را توجیه می‌کند.

اما برخی دیگر، خرید یک ماشین یا ساعت لوکس هرگز به ذهنشان خطور نمی‌کند. این کالاهای لوکس در محدوده‌ی قیمت‌شان نیست و حتی اگر در آن محدوده باشد باز هم پولشان را برای چیزهای دیگری خرج می‌کنند و خرید ساعت‌ لوکس به احساس فضیلتشان (تعهدشان به صرفه‌جویی و تواضع) لطمه می‌زند.

همانطور که گفته شد، “صرفه‌جویی” یک خصلت کاملأ نسبی است که به درآمد شخص بستگی دارد. اگر یک میلیاردر بخواهد یک ساعت 10 هزار دلاری بخرد، این کار باعث نمی‌شود که او آدم ولخرجی باشد، بلکه این پول فقط قطره‌ی کوچکی از سرمایه‌اش است.

اغلب ما که افردی معمولی‌ای هستیم، باید پولمان را برای ساعت با کیفیتی خرج کنیم که با نیاز‌ و علاقه و بودجه‌مان متناسب است. ساعت‌های زیبای زیادی وجود دارند که قیمتشان به اندازه‌ی یک دست و یک پای انسان تمام نمی‌شود. اگر چیزی می‌خواهید که کمی خارج از محدوده‌ی بودجه‌تان باشد، بگویید که یک ساعت خوب به شما هدیه بدهند. ساعت‌‌ها هدیه‌های خیلی خوبی برای مناسبت‌های تولد، نوروز و فارغ‌التحصیلی هستند.

مسائل متداول برای خرید ساعت مردانه

 

1. سوال در هنگام خرید ساعت: چرا می‌خواهید ساعت بخرید؟

مانند هر خرید بزرگی دیگری باید تصمیم بگیرید که چه چیزی از ساعتتان می‌خواهید. مشخصأ ساعتی می‌خواهید که ظاهر خوبی داشته باشد، اما آیا این دغدغه‌ی اصلی‌تان است؟ شاید به دنبال ویژگی‌های مفیدی مثل دوام و دقت باشید. مخصوصأ اگر می‌خواهید از ساعتتان برای فعالیت‌هایی مثل غواصی و مسابقات ورزشی استفاده کنید، دیگر ساعت‌های ارزان‌قیمت به دردتان نمی‌خورند.

شاید بزرگترین دغدغه‌ای که دارید، میزان سرمایه‌تان باشد چون قیمت ساعت‌ها با گذشت زمان ثابت نمی‌ماند. اگر اولویت‌های خود را بشناسید، می‌توانید در هنگام خرید ساعت انتخاب‌هایتان را محدود‌تر کنید.

2. ساعت آنالوگ یا دیجیتال؟

ساعت‌های آنالوگ همان ساعت‌های سنتی و عقربه‌دار هستند. این نوع ساعت‌ها هنوز هم به عنوان شیک‌ترین ساعت شناخته می‌شوند و اگر می‌خواهید ساعتی داشته باشید که بتوانید آن را هم در موقعیت‌های رسمی و هم غیررسمی بپوشید، قطعأ ساعت دیجیتالی گزینه‌ی مناسبی نخواهد بود.

البته برخی از ساعت‌ها هم نمایش آنالوگ دارند و هم نمایش دیجیتال. برخی از این ساعت‌ها آنقدر رسمی هستند که می‌توانید آن را با کت و شلوار بپوشید.

3. نوع بند: فلزی، چرمی یا پلاستیکی

بندهای ساعت چرمی مثل کمربند‌های چرمی هستند (نوع باریک، براق و ساده ی آن، رسمی‌ترین چیزی است که وجود دارد. اما انواع مات و ضخیم این بندهای چرمی غیررسمی هستند).

چرم در تابستان باعث می‌شود که گرمتان شود و عرق هم چرم را خراب می‌کند. پس اگر ساعتی با بند چرمی دارید بهتر است که در فصل تابستان جای آن را با یک بند پلاستیکی یا توری مانند عوض کنید.

ساعت‌های بند فلزی دارند، ظاهر مردانه‌ی همه‌کاره‌ای دارند و با هر نوع لباسی و به خصوص با لباس‌های رسمیِ کاری جور در می‌آیند و همچنین برای استفاده‌ی روزمره بسیار مناسبند. برای اینکه ساعتتان بند با کیفیتی داشته باشد، به دنبال دستبندهایی باشید که به هم پیچ شده‌اند.

سرانجام، ساعت‌های با بند پلاستیکی (یا رزینی) دارند برای تیپ‌های غیر رسمی مناسبند، اما اگر ظاهر ساعت به اندازه‌ی کافی شیک باشد می‌توانید آن را همراه با کت و شلوار هم بپوشید. بند پلاستیکی به معنیِ بی کیفیت بودن ساعت مچی نیست، بلکه فقط به این معنی است که برای کاربردهای خشن طراحی شده تا با دوام باشد (مثل جواهر نیست که آسیب ببیند).

4. ساعت‌ مکانیکی، اتوماتیک یا کوارتز؟

ساعت‌های مکانیکی قدیمی‌ترین نوع ساعت هستند که نیروی حرکتشان از فنر‌ها و چرخ دنده‌ها تأمین می‌شود و باید تقریبأ روزی یکبار با دست کوک شوند. این موضوع برای برخی از مردان مایه‌ی دردسر است، اما برخی هم آن را لذت بخش می‌دانند.

ساعت‌های اتوماتیک هم مانند ساعت‌های مکانیکی هستند اما به کوک دستی نیاز ندارند (این ساعت‌ها با حرکت مچ دستتان خودشان را کوک می‌کنند). در صورت عدم استفاده باید در کوک کننده نگهداری شوند.

ساعت‌های کوارتز از باتری استفاده می‌کنند که باید هر 12 یا 36 ماه یکبار این باتری‌ها تعویض شوند. ساعت‌های کوارتز دقیق‌ترین نوع ساعت هستند و غالبأ نسبت به ساعت‌های دیگر ارزان‌ترند.

5. چه ویژگی‌هایی می‌خواهید؟

اگر هنگام خواب شبانه، گوشی موبایلتان را داخل اتاق خوابتان قرار نمی‌دهید، در این صورت ساعت مچی‌ای که زنگ هشدار داشته باشد برایتان بسیار کاربردی خواهد بود.

برای زمان‌بندیِ تمرینات ورزشی‌، استفاده از کرنومتری که بر روی ساعت‌مچی تعبیه شده از استفاده از موبایلتان راحت‌تر خواهد بود. به مدت زمانی که یک کرنومتر می‌تواند زمان را اندازه بگیرد دقت کنید، یک کرنومتر خوب می‌‌تواند تا 24 ساعت زمان را ثبت کند.

یک تایمر شمارش معکوس می‌تواند برای قرار‌های کاری مفید باشد. در این مورد هم بهتر است به دنبال مدلی باشید که تا 24 ساعت قابلیت شمارش معکوس داشته باشد.

آیا زیاد سفر می‌کنید و یا همکارانی در خارج از کشور دارید؟ در این صورت به دنبال ساعتی باشید که بتواند مناطق زمانیِ مختلف را به طور همزمان نشان دهد.

آیا می‌خواهید ابزار‌های کوچکی مثل قطب‌نما، دماسنج یا فشار سنج داشته باشد؟

آیا می‌خواهید ساعت دیجیتالتان با کامپیوتر و موبایلتان همگام شود؟ در این صورت باید آن را به آخرین نرم‌افزار موجود آپدیت کنید تا قدیمی نشود.

6. استطاعت مالی‌تان چگونه است؟

قبل از اینکه به ساعت خاصی دل ببندید، با جنبه‌ی اقتصادی خرید ساعت‌ آشنا شوید. تصمیم بگیرید که چقدر می‌خواهید هزینه کنید و سپس برای ساعت‌های زیر قیمت مورد نظرتان، در گوگل جستجو کنید. برخی از برند‌ها صدها تا هزاران مدل مختلف با قیمت‌های متفاوت را به شما پیشنهاد می‌دهند.

اگر به تازگی وارد دنیای ساعت شده‌اید یا استطاعت مالی کمی دارید، ممکن است به خرید مدل‌های فیک و های کپی ساعت‌های معتبر وسوسه شوید، ساعت‌های فیک ممکن است از نظر ظاهری به ساعت‌های لوکس شبیه باشند، اما مانند آن‌ها کار نمی‌کنند. فروشگاه اشرافی همیشه در تلاش است که از بین مدل های کپی موجود، بالاترین کیفیت موجود را برای فروش عرضه کند.

اگر می‌خواهید ساعت را به عنوان یک سرمایه‌گذاری خریداری کنید، باید به موارد دیگری دقت کنید. باید این مسئله را در نظر بگیرید که ساعت‌هایی که در محدوده‌ی قیمت شما هستند تا چه میزان ارزش خود را حفظ می‌کنند؟ آیا می‌دانید برندی که به دنبالش هستید ساعت‌هایی با رده‌ی سرمایه‌گذاری (ساعت‌هایی که برای سرمایه‌گذاران ریسک کمتری دارند) دارد یا نه؟ یا آیا ساعت‌های تولید محدودی دارد که با گذشت زمان ارزششان بیشتر ‌شود؟

اگر می‌خواهید ساعت را به عنوان یک ارثیه‌ی خانوادگی خریداری کنید، آنگاه فقط به جنبه‌ی مالی‌اش نگاه نکنید، بلکه ساعتی انتخاب کنید که با گذر زمان از مد نیافتد. با این حقیقت روبرو شوید که اگر ساعتی که می‌خرید با گذشت زمان قدیمی شود، فرزندتان هرگز آن را استفاده نخواهد کرد.

7. ضد آب بودن

ساعت ضد آب آنطور که فکر می‌کنید نیست. در حقیقت هیچ ساعتی کاملأ ضد آب نیست، زیرا تضمین این ویژگی بسیار دشوار است و این که می‌گویند ساعت‌های ضد آب تا عمق 100 متری در برابر نفوذ آب مقاومند، به این معنی نیست که می‌توانید آن‌ها را در عمق 100 متری بپوشید و هیچ مشکلی هم پیش نیاید.

خاصیت ضد آب بودن را به وسیله‌ی آزمایش فشار در آزمایشگاه‌ها و غوطه‌ور کردن ساعت در عمق 10 سانتی‌متریِ آب به مدت 1 ساعت می‌سنجند که شرایطش مانند فشار آب ثابت است. اما در دنیای واقعی، ساعت‌های ضدآب در معرض فشار آب ثابت قرار ندارند. به عنوان مثال در غواصی، امواج دریا و حتی آبی که از دوش حمام می‌آید هم با شرایط آزمایشگاهی کاملأ متفاوت است.

اعداد به چه معنی‌اند؟

  • بدون مقاومت در برابر آب: حتی ساعت را خیس هم نکنید.
  • ضد آب تا عمق 30 متری: حفاظت در برابر قطرات آب، یعنی می‌توانید با این ساعت‌ها در زیر باران قدم بزنید.
  • ضد آب تا عمق 50 متری: می‌توانید آن را درون آب قرار دهید، اما نمی‌توانید با آن شنا کنید.
  • ضد آب تا عمق 100 متری: می‌توانید کمی بر روی سطح آب شنا کنید.
  • ضد آب تا عمق 200 متری: بیشترین میزان ضدآبی که می‌توانید بدون نیاز به خرید یک ساعت غواصی لوکس، به آن برسید.

اگر فقط به طور عادی قایق‌رانی و شنا می‌کنید و غواصی حرفه‌ای انجام نمی‌دهید، یک ساعت ضدآب تا عمق 200 متری برایتان مناسب است، البته به شرطی که به خوبی از آن مراقبت کنید و دکمه‌هایش را در زیر آب فشار ندهید.

فرقی ندارد که ساعتتان ضدآب است یا نه، در هر صورت هرگز با آن دوش نگیرید. بخار و کف صابون به مرور به آن آسیب می‌رساند. مقاومت در برابر گل با مقاومت در برابر آب متفاوت است. در ساعت‌های معمولی، ذرات کوچک گل و لای می‌توانند از اطراف دکمه‌ها وارد ساعت شوند. اما در ساعت‌های ضد گل، برای دکمه‌ها از ساختار محافظ سیلندری استفاده می‌شود و سیلندرها و میله‌های ساعت به واشر مجهزند تا از نفوذ گل جلوگیری شود.

8. علائم نشان‌دهنده‌ی کیفیت

مهر ژنو

این مهر، گواهی کیفیت و اصالت است. از 30 میلیون ساعتی که سالانه در سوئیس تولید می‌شوند، فقط بخشی از آن‌ها (24هزار تا) دارای نشان معتبر ژنو هستند.

این مهر مستقیمأ بر روی موتور ساعت‌هایی که با قوانین سختگیرانه‌ی سوئیس مطابقت دارند، درج می‌شود. موتور این ساعت‌ها علاوه بر محل ساختش، باید ملزومات تزئینی و فنی مختلفی هم داشته باشند. فقط تعداد انگشت‌شماری از ساعت‌سازان می‌توانند موتورهایی بسازند که این مهر بر رویشان درج می‌شود و رسیدن به این درجه بسیار دشوار است. اگر یک ساعت این مهر را نداشته باشد به معنیِ بد بودنش نیست. اما ساعت‌هایی که مهر ژنو بر رویشان درج شده، همیشه بسیار لوکس و چشمگیر هستند.

رتبه‌بندی کرنومتر که به طور جداگانه آزمایش می‌شود

تمام ساعت‌های آنالوگ با گذشت زمان چند ثانیه‌ای عقب یا جلو می‌افتند. COSC یک مؤسسه‌ی معتبر سوئیسی است که وظیفه‌اش اعطای گواهینامه به موتور ساعت‌های مچی است. برای اینکه یک موتور ساعت بتواند چنین گواهی‌ای دریافت کند، نه تنها باید از بهترین مواد ساخته شده باشد، بلکه در طول مونتاژ هم باید تحت نظر بهترین ساعت‌سازان قرار بگیرد.

هرکدام از موتور‌ها به مدت 15 روز و در 5 موقعیت و 3 دمای متفاوت، به صورت جداگانه آزمایش می‌شوند.

معمولأ این آزمایش را فقط بر روی ساعت‌هایی که در سوئیس ساخته و مونتاژ شده‌اند، انجام می‌دهند. هر ساعتی که موفق به دریافت گواهی COSC می‌شود، توسط شماره سریالی که بر روی موتورش حک شده و شماره‌ی گواهی‌ای که از طرف COSC به آن اعطا شده، قابل شناسایی است.

9. محل خرید

آیا می‌توانید ساعت را به صورت حضوری ببینید؟ این موضوع بسیار مهم است، زیرا قبل از خرید ساعت باید چند تا از آن‌ها را بر روی دستتان امتحان کنید، مخصوصأ اگر می‌خواهید پول زیادی برای آن خرج کنید. یک ساعت مناسب بلافاصله با امتحان کردنش خودش را به شما نشان می‌دهد (و حتی ممکن از آن چیزی که بر روی اینترنت پسندیده بودید متفاوت باشد). خوشبختانه فروشگاه اینترنتی اشرافی، امکان فروش حضوری و تست ساعت قبل از خرید را دارد.

آیا اهل ریسک هستید؟ در این صورت می‌توانید ساعت‌هایی که در بازار سیاه به فروش می‌رسند را از طریق اینترنت پیدا کنید و با خرید این ساعت‌ها در پس‌اندازتان هم صرفه‌جویی کنید (این ساعت‌ها توسط افرادی که مجوز فروش ندارند، فروخته می‌شوند). اما بهتر است که برای اطمینان از این که ساعتتان اصل است و به خوبی کار می‌کند، آن را به طور مستقیم از شرکت سازنده‌اش یا نماینده معتبر آن خریداری کنید.

10. جدید یا دست دوم؟

انتخاب بین ساعت دست دوم و ساعت جدید، یک تصمیم شخصی است. ساعت‌های دست دوم ارزان‌ترند و اگر از آن دسته افرادی هستید که به تاریخ علاقه دارند ممکن است از داشتن یک ساعت قدیمی بیشتر از خرید یک ساعت جدید لذت ببرید.

به هر حال خرید یک ساعت جدید ریسک کمتری دارد (با فرض اینکه آن را از یک فروشنده‌ی مجاز خریداری کنید) زیرا می‌دانید که چه چیزی می‌خرید. و برای بیشتر مردم چیزی لذت‌بخش‌تر از خرید یک ساعت جدید که فقط و فقط متعلق به خودشان است، وجود ندارد.

اگر می‌خواهید ساعت دست دوم بخرید، حتمأ این سه فاکتور را بررسی کنید:

  • اعتبار فروشنده‌ی ساعت: نظر دیگران درباره‌ی فروشنده و اعتبارش را از طریق اینترنت بررسی کنید. خرید یک ساعت‌مچی دست دوم از یک فروشنده‌ی معروف، بهتر از خرید یک ساعت جدید از یک فروشنده‌ی نامطمئن است.
  • شرایط ساعت: ساعت دست دومی که می‌خواهید خریداری کنید، باید شرایط تقریبأ عالی‌ای داشته باشد. خرید ساعتی که جایش در سطل زباله است، از نظر اقتصادی کار صحیحی نیست (زیرا چنین ساعتی دوام ندارد و باعث رضایتتان نمی‌شود).
  • قیمت ساعت: یک ساعت دست دوم باید از مدل مشابه جدیدش، به میزان قابل توجهی ارزان‌تر باشد. در غیر این صورت بهتر است کمی بیشتر پول خرج کنید و یک ساعت جدید بخرید.

11. وزن

غالبأ وزن نشان‌دهنده‌ی مواد به کار رفته در ساخت ساعت و نشانه‌ی کیفیت آن است. قاب و دسته‌ی ساعت را در دستتان بگیرید و وزنش را حس کنید تا مطمئن شوید که به اندازه‌ی کافی برای سرمایه‌گذاریتان مناسب است. همچنین حواستان باشد که برای استفاده‌ی روزمره‌تان بیش از حد سنگین نباشد. برخی از ساعت‌های بزرگ، خیلی سنگین هستند.

12. دسته‌ی کوک، قفل سگک و یا قفل کلیپسی

آرم‌های برجسته لزومأ به معنای کیفیت محصول نیستند. معمولأ نام ساعت‌ساز در 4 محل مختلف بر روی ساعت درج می‌شود: بر روی صفحه‌ی ساعت، پشت قاب ساعت، بر روی قفل یا سگک ساعت. این نواحی با عنوان “دسته‌ی کوک، سگک یا قفلِ کلیپسی” شناخته می‌شوند.

ساعت‌های ارزان بر روی دسته‌ی کوک و سگکشان هیچ علامت و امضائی ندارند، و این نشان می‌دهد که این قطعات به صورت فله‌ای خریداری شده و بر روی ساعت نصب شده‌اند و ویژگیِ به خصوصی ندارند.

نحوه‌ی درج این نشان می‌تواند بسیار متفاوت باشد، اما برای حک کردن این نشان‌ها بر روی ساعت‌های ارزان‌قیمت، از لیزر استفاده می‌کنند. ساعت‌هایی که قیمت بالا‌تری دارند، لوگو‌هایشان را به صورت برجسته بر روی قطعات فلزیِ ساعت حک می‌کنند.

13. صفحه‌ی مدرج شب نما

انتظار نمی‌رود که تمام ساعت‌ها اعداد شب‌نما داشته باشند (معمولأ ساعت‌های کلاسیک و رسمی‌تر، این ویژگی را ندارند). اما تقریبأ همه‌ی ساعت‌های ورزشی و غیر رسمی نوعی منبع نور دارند که عقربه‌ها و اعداد روی صفحه را روشن می‌کند.

کیفیت این شب‌نماها بسیار متفاوت است، حتمأ خودتان آن را در یک محیط تاریک تست کنید.

 برخی از این شب‌نماها آنقدر بی فایده اند که بهتر است اصلأ وجود نداشته باشند  (مثلأ برخی از شب‌نماها هستند که باید 1 دقیقه یا بیشتر به آن نور بتابانید تا  بتوانند برای مدت کوتاهی از خود نور ساطع کنند). در هنگام خرید ساعت، به دنبال سطوح بزرگ روشنی باشید که کاملأ با شب نما پوشیده شده‌اند (ممکن است کمی برجسته به نظر بیایند).

14. مواد به کار رفته در ساخت ساعت

ساعت‌های استیل همیشه باید از استیل ضد زنگ 316L ساخته شوند. علاوه بر این، برای اتصالات قاب و دسته‌ی ساعت باید از قطعات فلزیِ محکم و توپر استفاده شود و نباید از فلزات تا خورده و تو خالی استفاده شود. به راحتی می‌توانید متوجه شوید که یک دستبند تو پر است یا نه، فقط کافی است قسمت جانبیِ آن را بررسی کنید. آیا مانند یک قطعه‌ی تو پر و محکم به نظر می‌رسد ؟

در ساعت‌هایی با این ویژگی، قابها با کمترین تعداد قطعه و بیشترین میزان فلز ساخته شده‌اند، این به این معنی است که پلاستیک کمی در ساختشان به کار رفته و یا هیچ جزء پلاستیکی‌ای ندارند.

15. طراحی توسط ساعت‌سازان واقعی

تصور کنید که دو دسته از افراد در حال طراحیِ ساعت هستند: یک دسته به عملکرد خوب ساعتی که طراحی می‌کنند بسیار اهمیت می‌دهند و دسته ی دیگر فقط به ظاهر ساعت اهمیت می‌دهند. بهترین ساعت‌ها طبق اصول بنیادی‌ای ساخته می‌شوند که هم برای ظاهر و هم برای عملکرد ساعت، ارزش قائل شده است.

ساعت‌های دیگری هم وجود دارند با نام “fashion” شناخته می‌شوند و ظاهر زیبایی دارند، اما در واقع طراحیِ غیرضروری و غیرکاربردی‌ای دارند. ساعتی که آنقدر ضعیف طراحی شده که حتی نمی‌تواند درست کار کند، یکی از بدترین ساعت‌مچی‌ها است.

هرگز کسی نمی‌خواهد که ساعت‌ مچیِ زیبایش عملکردی نداشته باشد و فقط برای نمایش باشد.

ساعت‌هایی که اعداد نمایش کرنوگراف بر رویشان درج نشده یا بر روی صفحه‌ی مدرجشان علامت‌های اشتباهی درج شده و یا مقیاس‌های اندازه‌گیریِ غیرقابل استفاده‌ای دارند که آن را فقط به طور نمایشی بر روی ساعت تعبیه کرده‌اند، و بندهای کوتاه یا با سایز اشتباه که یکی از چیزهایی است که شما را به شدت آزار می‌دهد، نمونه‌هایی از ساعت‌های غیر کاربردی هستند.

16. قفل‌های کلیپسیِ فشاری (فقط برای ساعت‌هایی که دستبند فلزی دارند)

هنوز هم ساعت‌های ارزان‌تر فقط از قفل فشاری به صورت تکی استفاده می‌کنند. این مدل دستبند‌ها فقط در یک نقطه چفت می‌‌شوند. یعنی ممکن است بدون اینکه خودتان بخواهید، قفلش خود به خود باز شود. بهترین ساعت‌های فلزی دارای قفلهای فشاریِ دوتایی یا سه‌تایی هستند. قطعه‌ای که بر روی دسته‌ی سمت چپ قرار دارد، با قرار گرفتن بر روی قسمت پایینی‌اش، بر روی آن قفل می‌شود. این اولین قفل است. دوباره قطعه‌ی فلزیِ کوچکی بر روی قطعه‌ی اول قفل می‌شود تا قفل بودن آن را تضمین کند. قفل‌های سه گانه یک دکمه هم در کنار این دو قفلی که گفته شد دارند، یا قفل‌های فشاریِ دوگانه‌ای وجود دارند که بر روی قفل دوم یک دکمه‌ی فشاری قرار می‌گیرد.

نکته‌ی پایانی این است که شما ساعتی می‌خواهید که بتوانید هرکاری با آن انجام دهید و اگر تصادفی ضربه‌ای به آن بخورد، هیچ‌گاه خود به خود از دستتان باز ‌نشود.

خب این هم از راهنمای دنیای ساعت‌های مردانه. این مقاله بسیار جامع بود اما فقط بخش سطحی‌ای از دنیای ساعت‌مچی‌های مردانه را بررسی کردیم. اگر به این موضوع علاقه دارید، به شما توصیه می‌کنم که وبلاگ اشرافی را مطالعه کنید.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text text_larger=”no”]جهت مطالعه بیشتر، خواندن مطلب راهنمای خرید ساعت مچی را پیشنهاد میکنیم.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

دیدگاه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×