خرید اقساطی
خانه دسته بندی
0
سبد خرید
حساب کاربری
خرید اقساطی

ساعت رادو، تاریخچه و بررسی برند Rado

ادمین اشرافی
گالری اشرافی
1399-12-17 ۰۸:۰۰
ساعت رادو، تاریخچه و بررسی برند Rado

کمپانی Rado، یکی از بزرگ‌‌ترین ساعت‌‌سازان سوئیسی است که روی استفاده از مواد منحصر به فرد و پیشرفته، تکنولوژی‌‌های جدید و طرح‌‌های خلاقانه تمرکز دارد. در این مقاله، این کمپانی را با دقت بیشتری مورد بررسی قرار خواهیم داد و تاریخچه‌‌ی این برند، برخی از ساعت‌‌های معروف آن، شهرت این برند و سایر نکات مهم را بررسی خواهیم کرد.

اگر در فکر خرید ساعت Rado برای خود هستید، یا اگر فقط قصد دارید اطلاعات خود در مورد این برند را افزایش دهید، در ادامه با ما همراه باشید. ما، برخی از مهم‌‌ترین اطلاعات را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

تاریخچه‌‌ی Rado

کمپانیRado، کار خود را در سال 1917 در Lengnau، واقع در سوئیس، آغاز نمود. این کمپانی را سه برادر با نام‌‌های فریتز، ارنست و وِرنِر تأسیس کردند. آن‌‌ها قسمتی از خانه‌‌ی خود را به کارخانه تبدیل کرده بودند و نام آن را، قبل از این که  Rado خوانده شود، Schlup & Co گذاشتند. نام این کمپانی در سال 1950 به طور رسمی به Rado تغییر یافت.

ساعت‌‌های این کمپانی در دهه‌‌ی 60 در تمام جهان موجود بود و در بیش از 60 کشور جهان به فروش می‌‌رسید. این کمپانی در همان سال، DiaStar 1 مشهور خود، معروف به «اولین ساعت ضد خش جهان»، را عرضه نمود. این ساعت حاکی از نوآوریِ Rado بود و باعث رواج پیدا کردن موادی از قبیل فلز سخت و کریستال یاقوت کبود شد، که هنوز در آن زمان تقریبا ناشناخته بودند.

این برند به تولید محصولات نوآورانه‌‌ی خود در دهه‌‌ی 70 ادامه داد و ساعت‌‌هایی دارای تکنولوژی‌‌های پیشرفته، از قبیل Rado Integral، را عرضه نمود. این ساعت دارای یک دستبند سرامیک ضد خش و پیشرفته بود و این ماده به یکی از معروف‌‌ترین مواد مصرفی این برند تبدیل شد.

Rado با سرعت به دهه‌‌ی 1990 رسید، سالی که این کمپانی آن را «انقلاب سرامیک» نامید. در این دوره موادِّ Rado Ceramica (کریستال یاقوت کبود و سرامیک پیشرفته)، Rado Sintra (cermet و فلز) و Ceramica (سرامیک پیشرفته‌‌ی پلاسما، ترکیبی که از درخشندگی متالیک برخوردار است ولی حاوی هیچ‌‌گونه مواد فلزی نیست) رواج پیدا کردند. در ادامه، این تکنیک را بیشتر مورد بررسی قرار خواهیم داد.

ساعت‌‌های Rado در کجا ساخته می‌‌شوند؟

Rado، که بخشی از گروه Swatch است، یک کمپانی سوئیسی است که ساعت‌‌های خود را در دفتر مرکزی خود در Lengnau، واقع در سوئیس، تولید می‌‌کند. آن‌‌ها سالانه حدود پانصد هزار ساعت تولید می‌‌کنند.

آیا ساعت‌‌های Rado مطمئن هستند؟

ما در این مقاله، به این سؤال پاسخ خواهیم داد. ما در مورد برخی از معروف‌‌ترین ساعت‌‌های این برند صحبت خواهیم کرد و تکنولوژی‌‌هایی که باعث منحصر به فرد شدن این ساعت‌‌ها شده‌‌اند را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

اگر معروفیتِ Rado، تنها به خاطر یک عامل باشد، آن عامل، تکنولوژی سرامیک پیشرفته است. این برند ماده‌‌ی High-Tech Ceramic را به این صورت تعریف می‌‌کند: «خلاقانه، بادوام و هایپوآلرژنیک». این ماده، که می‌‌تواند متالیک یا مات باشد، سبُک، هایپوآلرژنیک و راحت است.

Plasma High-Tech Ceramic، ماده‌‌ی دیگری است که در یک فر با دمای بسیار بالا جلا داده می‌‌شود: «گازهایی که در دمای 20,000 درجه سانتیگراد فعال می‌‌شوند، سرامیک سفید نهایی را بدون استفاده از هیچ‌‌گونه فلزی به ماده‌‌ای منحصر به فرد با درخشش متالیکی بسیار بالا تبدیل می‌‌کنند».

ماده‌‌ی دیگری که Rado از آن استفاده می‌‌کند Ceramos است. این ماده، ترکیبی ازHigh-Tech Ceramic و آلیاژ فلز است. این ماده باعث ایجاد استحکام، سبکی و راحتی می‌‌گردد. ساعت‌‌هایی که با استفاده از این تکنولوژی ساخته می‌‌شوند، عمری طولانی دارند. بنابراین این‌‌گونه ساعت‌‌ها یک سرمایه‌‌گذاری عالی به شمار می‌‌آیند.

فلسفه‌‌ی Rado این است که «تصور کردن، خلق کردن است» و این فلسفه در قدرت ابداع مواد و فرایندهای این برند مشهود است. در ادامه نگاهی می‌‌اندازیم به چگونگی تبدیل این تکنولوژی‌‌ها به ساعت‌‌های این برند.

مجموعه ساعت‌‌های Rado

Rado، مجموعه‌‌ی متنوعی از ساعت‌‌ها را عرضه می‌‌کند. شما می‌‌توانید به همه‌‌ی این ساعت‌‌ها در این‌‌جا دسترسی پیدا کنید. در ادامه بهترین ساعت‌‌ها را بررسی خواهیم کرد و جزئیاتی در مورد برخی از نوآورانه‌‌ترین مدل‌‌ها را ارائه خواهیم داد.

مجموعه‌‌ی Rado Hyperchrome

اگر به دنبال یک ساعت Rado برای استفاده‌‌ی روزانه هستید، بهتر است به این مجموعه نگاهی دقیق‌‌تر بیندازید. Rado Hyperchrome که از ساعت‌‌های وینتج این برند الهام گرفته است، یک ساعت روزانه است. ساعتی که می‌‌توانید در هر موقعیتی آن را بر دست ببندید و با لباس‌‌های مختلف هماهنگ کنید. Rado، این مجموعه را «ورزشیِ شیک» می‌‌نامد و بدین معناست که این ساعت در موقعیت‌‌های غیررسمی و رسمی‌‌تر عالی به نظر می‌‌رسد. این ساعت‌‌ها هم به صورت اتوماتیک و هم به صورت کوارتز موجود هستند.

مجموعه‌‌ی Hyperchrome Chronograph  بیش از دوازده رنگ و طراحی مختلف دارد.

مجموعه‌‌ی Rado Hyperchrome

Limited Edition Hyperchrome Skeleton Automatic Chronograph، یکی از طرح‌‌های متفاوت در این مجموعه است. یک ساعت 45 میلی‌‌متری، ایده‌‌آل برای کسانی که به دنبال چیز پر زرق و برق‌‌تری هستند. طرح Skeleton در این ساعت ،  که در آن اجزای ساعت مشخص است، توجه شما را به خود جلب می‌‌کند. به گفته‌‌ی Rado، این ساعت «از طریق حرارت دادن قطعات سرامیک در دمای 1450 درجه سانتیگراد در یک فر پیشرفته» و با یک سرامیک پیشرفته ساخته شد که با استفاده از فرایند روکش‌‌کاری، روکش مشکی مات براقی را ایجاد می‌‌کند.

Diamond line، یکی دیگر از ساعت‌‌های این مجموعه است که هم برای مچ‌‌های کوچک و هم برای مچ‌‌های بزرگ سایزهای مناسبی را ارائه می‌‌دهد (42 میلی‌‌متر و 32 میلی‌‌متر). این ساعت‌‌، همان‌‌طور که از نام آن پیداست، ساعت‌‌هایی لوکس هستند با خطوطی از الماس بر روی آن‌‌ها و در نتیجه قیمت‌‌هایی هنگفت دارند.

مدل Diamond Hyperchrome 1314  (این مدل به دلیل داشتن 1314 قطعه به این نام خوانده می‌‌شود)، 12 الماس ( 078/0 قیراتی) و یک دستبند سرامیک پیشرفته‌‌ی پلاسمای Ceramos دارد. این ساعت‌‌های اتوماتیک در سایزهای 42 میلی‌‌متر و 36 میلی‌‌متر موجود هستند. موتور آن‌‌ها قادر است انرژی را تا 38 ساعت در خود حفظ کند و همچنین تا عمق 50 متری در برابر آب مقاوم هستند.

آخرین ساعت این برند که از اهمیت کمی نیز برخوردار نیست، Captain Cook line نامیده می‌‌شود. این مجموعه، شامل ساعت‌‌هایی است که به منظور ادای احترام به مجموعه‌‌ی وینتجِ Rado  ،که اولین بار در سال 1962 عرضه شدند، ساخته می‌‌شوند. یکی از مدل‌‌هایی که بسیار مورد تحسین کارشناسان و کلکسیونرها قرار گرفت، مدل Captain Cook Automatic 2019 است. یک ساعت 37 میلی‌‌متری که برای استفاده‌‌ی روزانه، عالی به شمار می‌‌رود.

این ساعتِ diver با سبک وینتج، اولین بار در سال 2017 عرضه شد. Rado مدل به‌‌روز‌‌شده‌‌ی آن را امسال عرضه نمود که 1962 قطعه دارد. از آن‌‌جایی که این ساعت به همراه یک کیف چرمی و دو بند اضافی (از جنس فولاد ضد زنگ، رنگ سبز ارتشی سَبکِ ناتو) و یک ابزار بند ارائه می‌‌گردد بنابراین هدیه‌‌ای عالی به شمار می‌‌رود.

مجموعه‌‌ی Rado Diamaster

مجموعه‌‌ی Rado Diamaster

مجموعه‌‌ی Diamaster، در راستای فلسفه‌‌ی این برند که «تولید ساعت‌‌های شیک و چند منظوره» است، قطعاتی دارد که شیک هستند و سادگی دوران مدرسه را تداعی می‌‌کنند.

Diamaster Thinline، یک نمونه از ساعت‌‌های این مجموعه است: قابی خوش‌‌ساخت، صفحه‌‌ای بزرگ، یک نمایشگر تاریخ و بندی چرمی. Rado از این محصول به عنوان «وجهی جدید از افسانه‌‌ای قدیمی» یاد می‌‌کند که در ساخت آن از ماده‌‌ی CeramosTM استفاده می‌‌شود ( 90 درصد سرامیک پیشرفته و 10 درصد آلیاژ فلزی).

برای کسانی که به دنبال طرحی مینی‌‌مالیست و منحصر به فرد هستند، مدل Diamaster Petite Seconde نیز عرضه می‌‌شود که یک نمایشگر کوچک ثانیه‌‌شمار در قسمت پایینِ قاب دارد و موتور اتوماتیک آن سوئیسی است.

Diamaster Diamonds، مناسب کسانی است که به دنبال ساعتی می‌‌گردند که کمی شیک‌‌تر باشد. این مجموعه، صفحاتی مختلف (از جمله mother of pearl)، یک دستبند چرمی و 49 الماس (142/0 قیراطی) دارد. شیک بودن این ساعت، تنها به دلیل جواهرات به کار رفته در آن نیست، بلکه به طرح شیک آن نیز مربوط می‌‌شود _ روی صفحه، رینگی در خارج از مرکز قرار دارد و یک نشانگر تاریخ نیز در موقعیت ساعت شش دیده می‌‌شود.

مجموعه‌‌ی Rado Ceramica

مجموعه‌‌ی Rado Ceramica

Ceramica، مجموعه‌‌ی منحصر به فردی است که دارای ساعت‌‌هایی با یک صفحه‌‌ی مستطیل شکل مینی‌‌مالیستی است، مانند ساعت مردانه‌‌ی سفید‌‌رنگ Ceramica. موتور این ساعت‌‌ها در دو نوع اتوماتیک و کوارتز عرضه می‌‌گردد. سایز اکثر ساعت‌‌های این مجموعه برای همه‌‌ی مچ‌‌ها مناسب هستند (7/41×30 ميلي‌‌متر و سايز کوچکتر آن 7/31×9/22 ميلي‌‌متر). اين ساعت‌‌ها داراي دستبند سراميکي پيشرفته نيز هستند. مدل‌‌هايي نيز وجود دارند که روي آن‌‌ها خطوطي از الماس وجود دارد.

اين ساعت‌‌ها، مدل‌‌هاي جديد و به روز شده‌‌ي مجموعه‌‌ي Ceramica هستند که براي اولين بار در دهه‌‌ي 1990، سالِ «انقلاب سراميک»، توليد شدند. اين برند در سال 2017، همکاري محدودي با کنستانتين گِرچيچ ،يک طراح صنعتي، داشت. در نتيجه‌‌ي اين همکاري، ساعتي از جنس سراميک پيشرفته‌‌ي خاکستري مات و داراي موتوري اتوماتيک توليد گرديد. اين ساعت داراي طراحي ساده و در عين حال شيکي بود که از مواد آوانکارد ساخته شده بود.

مجموعه‌‌هاي Rado True و True Thinline

مجموعه‌‌هاي Rado True و True Thinline

True Automatic Open Heart، که زيرمجموعه‌‌ي Rado’s True collection است، مدلي با طراحي مجدد است که تمرکز برندِ Rado روي طراحي و کيفيت را به نمايش مي‌‌گذارد. صفحه‌‌ي بريده شده‌‌ي اين ساعت به فرد امکان مشاهده‌‌ي موتور اتوماتيک سوئيسي را مي‌‌دهد و ساختار سراميک پيشرفته (که به نوعي، امضاي  Rado محسوب مي‌‌شود)، درخشش ساعت را براي سال‌‌ها تضمين مي‌‌کند.

Rado به سبک‌‌وزن بودن این محصول نیز می‌‌بالد که علت آن داشتن قاب monobloc است.

اگر به دنبال ساعتی با ظاهری ساده‌‌تر هستید، نگاهی به مجموعه‌‌ی بزرگ True Thinline بیندازید. این مجموعه که در سال 2011 عرضه شد، باریک‌‌ترین ساعت‌‌های Rado را در بر می‌‌گیرد (اندازه‌‌ی قاب مدل‌‌های کوارتز آن 9/4 میلی‌‌متر است). این ساعت‌‌ها از سرامیک پیشرفته ساخته می‌‌شوند، بنابراین با وجود باریک بودنشان، درست به اندازه‌‌ی ساعت‌‌های ضخیم این برند مستحکم هستند. ساعت‌‌های Thinline نیز دارای قاب سرامیک monobloc هستند که «یک نوع ساختار قاب بی‌‌نظیر است که در آن از سرامیک خالص استفاده می‌‌شود و نیازی به فولاد ضد‌‌زنگ به عنوان ماده‌‌ی اصلی خود ندارد». تمام ساعت‌‌های Thinline را می‌‌توانید در این‌‌جا مشاهده کنید.

Rado و طراحی

Rado، علاوه بر داشتن تکنیک‌‌های انقلابی در ساعت‌‌سازی، طرفدار و حامی بزرگ طراحی نیز به شمار می‌‌رود. این برند، با طراحانی که جایزه دریافت کرده‌‌اند همکاری می‌‌کند، همانند لِزلی چان (طراح گرافیک)، کُنستانتین گِرچیچ (طراح صنعتی، که در موردش صحبت کردیم) و جَسپِر موریسون (طراح مبلمان).

به علاوه، بیش از دوازده ساعتِ این برند از قبیل Hyperchrome Ultra Light ، Ceramica، True      Open Heart و Hyperchrome Automatic Chronograph جایزه دریافت کرده‌‌اند.

این کمپانی، بانیِ مسابقه‌‌ی Rado Star Prize نیز است. رقابتی که در آن از طراحان خوش‌‌آتیه و آینده‌‌دار، که از سرتاسر جهان در این رقابت حضور پیدا می‌‌کنند، حمایت می‌‌گردد. چندین رقابت Star Prize، در شهرهای مختلف (از جمله مکزیک، مادرید، میلان و نیویورک‌‌سیتی) برگزار می‌‌شود و هدف همه‌‌ی این رقابت‌‌ها، یافتن و حمایت نمودن از آثار طراحان جدید است. این برند پلتفورمی را برای این طراحان فراهم می‌‌آورد تا کارهای خود را به نمایش بگذارند و همچنین با استفاده از موادی که Rado مروج آن‌‌ها بوده، محصولات جدیدی تولید می‌‌کنند.

ماتیاس بِرِسچان، مدیر عامل Rado، در مصاحبه‌‌ای در مورد کار با طراحان صنعتی صحبت نمود. این کمپانی به منظور خلق طرح‌‌های خلاقانه و جدید، طراحانی را انتخاب نمود که نقشی در صنعت ساعت‌‌سازی نداشتند، ولی در حوزه‌‌ی کاری خود متخصص بودند. او سپس در مورد همکاری‌‌های موفقیت‌‌آمیز این برند با طراح مد ژاپنی، Kunihiko Morinaga، و طراح داخلی، Sam Amoia، صحبت نمود.

قیمت‌‌های Rado

به اعتقاد برخی مردم، Rado برند ساعت لوکسی است که قیمت‌‌هایی «سطح پایین» دارد. برسچان، در همان مصاحبه‌‌ای که در موردش صحبت کردیم در مورد قیمت‌‌های Rado نیز صحبت نمود: « Rado بر اساس محدوده‌‌ی قیمت خود، 8000-3000 دلار، کار می‌‌کند و دلیلی برای بالا رفتن از این محدوده نداریم چون در این صورت می‌‌توان ساعت‌‌های Omega را خرید، دلیلی هم برای پایین بردن این محدوده نداریم چون در این صورت می‌‌توان ساعت‌‌های Tissot را خریداری نمود. بنابراین ما کارمان را طبق محدوده‌‌ی قیمت خود انجام می‌‌دهیم و سعی می‌‌کنیم در این مقوله بهترین باشیم».

ساعت‌‌های Rado را از کجا می‌‌توان خرید؟

ساعت‌‌های Rado را می‌‌توان از فروشگاه‌‌های رسمی این برند به صورت آنلاین خرید. در حال حاضر، این فروشگاه‌‌ها در چهار مکان قابل دسترس هستند: آلمان، اتریش، بریتانیا و ایالات متحده. هر page ساعت، قیمت عمده‌‌ی پیشنهادی دارد. شما می‌‌توانید ساعت را به صورت آنلاین خرید کنید یا می‌‌توانید از یکی از فروشگاه‌‌های نزدیک خود آن را تهیه کنید.

وب‌‌سایت Rado، دارای یک صفحه‌‌ی فروشگاه‌‌یاب است که از طریق آن می‌‌توانید در هر جایی از جهان که هستید، شعبه‌‌های Rado (مرکز خدمات، فروشگاه یا بوتیک) را پیدا کنید. تنها با وارد نمودن آدرس، نام شهر یا کشور، لیستی از مکان‌‌های خرید در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

خط مشی گارانتی Rado

بر اساس موارد ذکر شده در وب‌‌سایت Rado، تمامی ساعت‌‌های این کمپانی 2 سال گارانتی دارند. در صورت مراجعه به مرکز تعمیرات، فرد ارائه دهنده‌‌ی خدمات باید کارت را تکمیل نموده، تاریخ روز مورد نظر را در آن درج نماید و آن را مهر بزند. در طول این 2 سال، عیب در بدنه‌‌ی ساعت یا اشکالات ناشی از تولید در کارخانه تحت پوشش این گارانتی قرار می‌‌گیرند. اگر انجام تعمیرات نتواند ساعت را به وضعیت نرمال بازگرداند، در این صورت کمپانی، ساعت شما را با همان ساعت (یا ساعتی مشابه) تعویض خواهد نمود.

با این حال، این موارد شامل گارانتی نمی‌‌گردند: عمر باتری، استهلاک و فرسودگی طبیعی، خرابی ناشی از استفاده‌‌ی نادرست از محصول یا سهل‌‌انگاری در استفاده از محصول و تعمیر ساعت توسط مراکز تعمیر غیرمجاز.

ممنون که با ما همراه بودید!

امیدواریم این مقاله به پرسش‌‌های شما در مورد Rado و مجموعه ساعت‌‌هایش پاسخ داده باشد. این کمپانی سوئیسی با داشتن مجموعه‌‌ای گسترده و دریافت جوایز بی‌‌شمار ثابت نموده است که به راستی یکی از بهترین برندهای سوئیسی به شمار می‌‌آید. پیشنهاد می‌‌کنیم به منظور کسب اطلاعات بیشتر، ویدئوها و لینک‌‌های ارائه شده‌‌ی ما را نیز مشاهده فرمایید.

 Rado همچنان خلق و نوآوری می‌‌کند. سال‌‌ها طول کشید تا تکنولوژی‌‌های منحصر به فردی که در بالا به آن‌‌ها اشاره کردیم پیشرفت کردند و همچنان به پیشرفت خود ادامه می‌‌دهند. بنابراین مطمئن باشید ساعتی که از برند Rado خریداری می‌‌کنید مدت زیادی دوام خواهد داشت.

برچسب ها : ,
دیدگاه شما

4 پاسخ به “ساعت رادو، تاریخچه و بررسی برند Rado”

  1. Radvin گفت:

    درود وقت به خیر بنده یه ساعت رادو اتوماتیک قدیمی دارم دوتاسریال۸ رقمی پشت درب حک شده ازکجامیتونم قیمت و مدلش رو بفهمم هرجاهم‌گشتم‌توی هر سایتی نتونستم بفهمم لطفا کمکم کنید

  2. رضا گفت:

    سلام وقت بخیر یه سوال داشتم پدر من یه ساعت به من داده از برند رادو خودشون در قید حیات نیستند ولی یادمه همیشه از تبلیغات اون موقع که میگفتن از قاب ساعت که فلز کربن بوده و قابلیت برش شیشه ۴ میل داره میخواستم ببینم شما اطلاعاتی در این زمینه دارید.ممنونم

  3. داریوش سلوکی گفت:

    سلام یه ساعت رادوقدیمی که ازپدربزرگم یادگارمونده .هرچه میگردم نمونه اش پیدانمیکنم ولی عکس واسه یه عتیقه خرفرستادم گفت اگرکارمیکنه ۶تومن میخرم میخواستم ببینم اولین بفروشم بهش…ساعت کارمیکنه ولی نیازبه شستشوداره چون خیلی قدیمیه طلایی رنگ امادسته چرمیه.

    • 3operator گفت:

      درود بر شما
      متاسفانه ساعت های قدیمی در رنج کاری گالری اشرافی قرار ندارد و اطلاعی در مورد این نوع ساعت ها نداریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×