خرید اقساطی
خانه دسته بندی
0
سبد خرید
حساب کاربری
خرید اقساطی

انواع عقربه‌ های ساعت مچی

ادمین اشرافی
اشرافی
1400-09-13 ۱۸:۵۸
انواع عقربه‌ های ساعت مچی

درحالی که اکثر مردم تنها به عقربه ساعت‌‌شمار و ثانیه‌‌شمار توجه می‌‌کنند، اما افرادی که به طراحی کیفی ساعت اهمیت می‌‌دهند، احتمالا به طراحی پیچیده بعضی عقربه‌‌های ساعت فکر کرده‌‌اند و کنجکاو شده‌‌اند که چند نوع عقربه ساعت متفاوت وجود دارد.

نوع یا مدل عقربه‌‌ای که در ساعت استفاده می‌‌شود، به نظر از جزئیات آن به حساب می‌‌آید، اما نقش مهمی در زیبایی ساعت بازی می‌‌کند. بعضی مدل‌‌ها بسیار خاص هستند که ما عقربه‌‌هایی خاص را ناخودآگاه به تولیدکننده‌‌ها یا برندهای خاص ربط می‌‌دهیم. مثلا، عقربه‌‌های مدل مرسدس در بسیاری از الگوهای رولکس یا عقربه‌‌های Snowflake در ساعت‌‌های Tudor استفاده می‌‌شوند.

در ادامه به چند نوع رایج و چند نوع کمتر شناخته شده عقربه‌‌های ساعت به همراه عکسی از هرکدام اشاره می‌‌کنیم.

عقربه‌‌های ساعت آلفا

این عقربه‌‌ها دارای ابتدایی پهن در مرکز صفحه ساعت هستند که به تدریج و به سمت انتها باریک و نوک‌‌تیز می‌‌شود. نمونه‌‌هایی از عقربه‌‌های ساعت آلفا، Classic A، Lange & Söhne Datograph یا the Parmigiani Fleurier Tonda Metrographe هستند. بعضی از مدل‌‌های Speedmaster امگا نیز از مدل عقربه‌‌های آلفا استفاده می‌‌کنند.

عقربه‌‌های ساعت پیکانی

عقربه‌‌های پیکانی کاملا واضح مشابه نامشان هستند – انتهای عقربه‌‌ها به پیکانی نوک تیز ختم می‌‌شود. ساعت اتوماتیک The Omega Seamaster Planet Ocean نمونه‌‌ای مناسب از مدل پیکانی است.

دیگر ساعت‌‌های Dive نیز مانند سری Seiko SKX معروف از عقربه‌‌های پیکانی استفاده می‌‌کنند.

عقربه‌‌های ساعت باتون

این عقربه‌‌ها باریک، صاف و از نظر ضخامت یکسان هستند. میله‌‌ی نازکی را تصور کنید که رهبر اکستر برای هدایت نوازندگان از آن استفاده می‌‌کند یا باتونی که دوندگان امدادی به یکدیگر می‌‌دهند.

طراحی‌‌های کلاسیک و مینیمالیستی بسیاری از مدل عقربه‌‌های باتون استفاده می‌‌کنند. ساعت های سم میلنیال، ساعت‌‌های دانمارکی و دیگر برندهای روز ساعت مانند MVMT نیز گاهی به دلیل باریکی، از آنها استفاده می‌‌کنند.

عقربه‌‌های ساعت برژیت

این عقربه‌‌ها که به افتخار ساعت‌‌ساز مشهور فرانسوی، آبراهام لوئیس برژیت، نام‌‌گذاری شده‌‌اند، دارای حلقه‌‌ای گرد و توخالی در نزدیکی انتهای نوک تیز خود هستند. برخی از علاقه‌‌مندان به ساعت نیز به دلیل تشابه این عقربه‌‌ها با میوه‌‌های گرد، آنها را «پوم» (سیب به فرانسوی) می‌‌نامند.

اما اکثرا موافق هستند که نام مناسب آن برگیت است، کسی که این شکل را به همراه بخش‌‌های دیگر بسیاری که هنوز به نام او هستند، اختراع کرد.

تعجب‌‌آور نیست که بعضی از نمونه‌‌های معروف این عقربه‌‌ها در طراحی‌‌های کلاسیک ساعت های بریژیت دیده می‌‌شوند؛ مانند Breguet Marine Mechanical.

اگرچه برندهای بسیاری هستند که از این مدل عقربه‌‌ها استفاده می‌‌کنند؛ مانند این ساعت توسط Akribos XXIV.

عقربه‌‌های ساعت کلیسایی

احتمال زیاد از شیشه‌‌های رنگی کلیساهای اروپایی الهام گرفته شده است؛ این عقربه‌‌ها دارای طراحی دقیق بخش به بخش با عقربه ساعت‌‌شمار پهن و عقربه دقیقه‌‌شمار باریک هستند. چندین الگوی Mont Blanc شامل این مدل 1858 از این مدل استفاده کرده‌‌اند. در بعضی فرم‌‌های آنلاین ساعت، مردم به اینها «اسکوئلت» (اسکلت به فرانسوی) می‌‌گویند؛ زیرا شبیه استخوان هستند، اما از آنجایی که «عقربه‌‌های اسکلتی» دارای بخشی توخالی هستند («اسکلتی شده») که در زیر می‌‌بینید، این موضوع می‌‌تواند گیج‌‌کننده باشد.

عقربه‌‌های ساعت دوفین

این عقربه‌‌ها دارای بخشی الماسی شکل هستند و خطی واضح در وسط خود دارند. دوفین عبارتی بود که از سال 1350 تا 1830 به بزرگترین پسر شاه فرانسه گفته می‌‌شد و نشان‌‌دهنده آن بود که ظاهرا آنها وارث تاج فرانسه هستند.

عقربه‌‌های ساعت فلور د لیس

فلور د لیس طراحی دکوری یا اصلی است که گاهی در طراحی‌‌های مذهبی و بسیاری از خانواده‌‌های سرشناس اروپایی، شامل خانواده سلطنتی دیده می‌‌شود. گاهی زنبق طراحی شده به کلیسای کاتولیک مربوط است و به خصوص سنت جوزف. ساعت سازی که ساخته مشهورش ساعت سوئیسی ساخت Czapek & Cie است که از عقربه‌‌های فلور د لیس در بعضی از ساعت‌‌هایشان استفاده می‌‌کنند.

عقربه‌‌های ساعت لانس

عقربه‌‌های لانس بسیار شبیه مدل آلفا هستند، اما باریک‌‌تر نشان می‌‌دهند. نام‌‌گذاری این عقربه‌‌های باریک مشابه اسلحه‌‌های باریک و نوک تیزی است که سوارکاران در جوست زدن استفاده می‌‌کردند. عقربه‌‌های لانس به تدریج از مرکز به انتهایی باریک و نوک تیز می‌‌رسند. مشابه دسته شمشیر، اما بسیار باریک‌‌تر که آنها را به عنوان ساعت‌‌های مجلسی مناسب می‌‌سازد.

عقربه‌‌های ساعت برگی

برگ یا «فویله» در فرانسوی برای توصیف این عقربه‌‌ها استفاده می‌‌شود که عقربه‌‌ی ساعت‌‌شماری پهن و صاف دارند که از شکل ارگانیک و طبیعی برگ گیاهان تقلید می‌‌کند. گرچه همانند دیگر مدل‌‌های عقربه در این فهرست پرکاربرد نیست، اما عقربه برگی حسی متمایز به ساعت می‌‌دهد.

عقربه‌‌های ساعت آب‌‌نباتی

درست مانند شکلات، عقربه‌‌ها در انتهای خود دارای بخش بزرگ دایره شکلی هستند. این عقربه‌‌ها معمولا با سطحی نورانی پوشیده می‌‌شوند. درحالی که در بازار عقربه‌‌های رایجی نیستند، اما نمونه‌‌ای از این مدل الگوی Tudor Oysterday 76100 است.

عقربه‌‌های ساعت لوزی

عقربه‌‌های لوزی دارای بیشترین پهنا در وسط هستند و سپس مجدد در انتها باریک شده و شکلی شبیه لوزی که گاهی دارای ظاهری چندوجهی در عقربه است، ایجاد می‌‌کنند. این نمونه در پایین از Cartier تقریبا ترکیبی است با عقربه دقیقه‌‌شماری که به شکل دایره برگیت ختم می‌‌شود.

عقربه‌‌های ساعت مرسدس

اگرچه ربطی به سازنده اتوموبیل ندارد، اما دایره سه بخشی در انتهای عقربه ساعت‌‌شمار مشابه لوگوی برند ماشین مرسدس است. به دلیل سطح بر روی دایره، این عقربه‌‌ها گاهی در طراحی‌‌های ساعت های نورانی استفاده می‌‌شوند.

عقربه‌‌های ساعت ابلیسک

شکلی مشابه ابلیسک با انتهایی نوک تیز دارد. این ساعت Blancpain dive نمونه مناسبی است. نام‌‌گذاری آن به دلیل بنای تاریخی محو شونده‌‌‌‌ای بود که به شکلی شبیه هرم مانند آنچه در ابلیسک معروف در ورودی معبد لوکسور در مصر دیده می‌‌شود، بوده است.

عقربه‌‌های ساعت مدادی

درست مانند شکل مداد کلاسیک چوبی که در مدرسه‌‌های سراسر جهان استفاده می‌‌شود، این عقربه‌‌ها صاف و مانند مدادی که تازه تراشیده شده باشد، دارای انتهایی نوک تیز هستند. خود عقربه‌‌ها و «نوک» مداد می‌‌توانند «نورانی» باشند یا با رنگی متفاوت پر شده باشند. ساعت های پنرای مدل Luminor مثالی مناسب برای آنها خواهد بود.

عقربه‌‌های ساعت پلونگر

پلونگر در فرانسوی به معنای غواص است، شکل شمشیری بزرگ‌‌تر و اغراق‌‌آمیزتر. نمونه‌‌ای از این مدل را می‌‌توان در ادامه در Omega Seamaster با پلونگری بزرگ و عقربه‌‌هایی با آلومینیوم نارنجی و سفید برق انداخته شده دید که به Omega Seamaster Mechanical ظاهری برجسته و شکلی سرشناس در ساعت‌‌های dive می‌‌دهد.

عقربه‌‌های ساعت اسکلتی

همانند ساعت‌‌های اسکلتی که دارای روزنه‌‌ای برای دیدن اجزای درونی ساعت، چرخ‌‌دنده‌‌ها و حرکت آنها دارد، عقربه‌‌های ساعت اسکلتی نیز دارای سوراخی در عقربه هستند که می‌‌توانید درون آن را ببینید. این ساعت Bulova یک ساعت اسکلتی است، اما می‌‌توانید ببینید که داخل بخش‌‌هایی از عقربه‌‌ها را نیز می‌‌توان دید.

عقربه‌‌های ساعت دانه‌‌برفی

عقربه‌‌های دانه‌‌برفی، عقربه‌‌های ساعت‌‌شمار زاویه‌‌دار و برجسته‌‌ای هستند که به بخشی شاخص در طراحی Tudor تبدیل شده‌‌اند که اکنون 50 سال از آن می‌‌گذرد. در حال حاضر، همه Tudor Pelagos و Tudor Black Bay با این مدل عقربه ساخته می‌‌شوند.

عقربه‌‌های ساعت پیک

همانند ابزار کندن (بیل) و پیک در دسته کارت‌‌های بازی، این عقربه‌‌های ساعت، مدلی کلاسیک از عقربه‌‌ها هستند که گاهی در ساعت‌‌های جیبی و ساعت‌‌های قدیمی آلمانی و ساعت‌‌های دیواری استفاده می‌‌شوند. همچنان از آنها استفاده می‌‌شود و به نظر می‌‌رسد که هیچ‌‌گاه از مد نخواهند افتاد.

عقربه‌‌های ساعت سرنگی

همان‌‌طور که از نام آن مشخص است، این عقربه‌‌ها شبیه سرنگ‌‌های کوچک پزشکی هستند. شکل عقربه‌‌ها در مرکز مانند مدل باتون آغاز می‌‌شود، اما «سوزن» باریکی در انتهای عقربه دیده می‌‌شود.

عقربه‌‌های ساعت شمشیری

عقربه‌‌های شمشیری می‌‌توانند مانند ساعت Cartier که در بالا نشان داده شده است براق یا بسیار قطورتر و برجسته‌‌تر باشند و شباهت بیشتری به مدل پلونگر داشته باشند. آنها می‌‌توانند یک‌‌دست باشند یا دارای دسته شمشیری پهن‌‌تر باشند که گاهی وسط آن اسکتی شده است.

دیدگاه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×