خرید اقساطی
خانه دسته بندی
0
سبد خرید
حساب کاربری
خرید اقساطی

ساعت کوارتز یا اتوماتیک؟ چگونه از بین این دو انتخاب کنیم؟

ادمین اشرافی
گالری اشرافی
1399-03-20 ۱۷:۳۵
ساعت کوارتز یا اتوماتیک؟ چگونه از بین این دو انتخاب کنیم؟

حتماً اصطلاح ساعت‌های “کوارتز” و “اتوماتیک” را شنیده‌اید. اما این ساعت‌ها چه تفاوتی دارند؟ آیا برتری‌ای بر دیگری دارند؟ چگونه باید از بین ساعت‌های اتوماتیک (مثل ساعت‌های اتوماتیک ما) و ساعت‌های کوارتز (مثل ساعت‌های کرنوگراف کلاسیک و مینیمالیستی ما)،یکی را انتخاب کنیم؟

خب به طور خلاصه باید بگوییم که این ساعت‌ها از جهات زیادی با هم تفاوت دارند و همه چیز به این بستگی دارد که خودتان از یک ساعت مچی چه می‌خواهید. ما این راهنما را به این منظور ایجاد کرده‌ایم تا این اصطلاحات را برایتان توضیح دهیم و به شما کمک کنیم تا بهترین ساعتی که برایتان مناسب است را انتخاب کنید.

موتور ساعت

اصطلاح “کوارتز” و “اتوماتیک” به نوع حرکت ساعت اشاره دارد که در حقیقت همان موتوری هستند که قدرت ساعت را تأمین می‌کنند. موتور ساعت‌ها در دو گروه قرار می‌گیرند: موتورهای کوارتز و موتورهای مکانیکی. موتور‌های مکانیکی نیز از دو زیرگروه تشکیل شده‌اند: موتورهای اتوماتیک (یا خود کوک شونده) و موتورهای دستی (یا با دست کوک شونده).

ما در این مطلب فقط به موتورهای اتوماتیک که در دسته‌ی موتورهای مکانیکی قرار دارند می‌پردازیم، زیرا این موتورها ساده‌تر هستند و رایج‌ترین نوع موتورهای مکانیکی هستند. همچنین در مطلب انواع موتور ساعت مچی به طور رقیقی به این موضع پرداخته ایم.

بیایید این دو موتور ساعت را به طور جداگانه بررسی کنیم.

ساعت کوارتز چیست؟

ساعت با موتور کوارتزساعت‌های دارای موتور کوارتز، ساعت‌های رایج و متداولی هستند، آن‌ها 97% از کل تولید سالانه‌ی ساعت‌ها را در بر می‌گیرند.

شرکت سیکو با تولید ساعت آسترون در سال 1969 اولین ساعت کوارتز را به دنیا معرفی کرد. در آن زمان قیمت این ساعت‌های نسخه محدود (که فقط 100تا از آن‌ها تولید شده است) با قیمت یک تویوتا کرولا برابر بود.

خوشبختانه از آن زمان تا کنون تکنولوژی پیشرفت‌ کرده و باعث شده که ساعت‌های کوارتز با قیمت بسیار ارزان‌تری تولید شوند. به همین دلیل است که امروزه ساعت‌های کوارتز بسیار مقرون به صرفه هستند.

اما ساعت‌های کوارتز چگونه کار می‌کنند؟

ساعت‌های کوارتز معمولأ نیروی خود را از یک باتری تأمین می‌کنند، این باتری سیگنال الکتریکی‌ای را برای یک کریستال کوارتز کوچک که در داخل مدار تعبیه شده، می‌فرستد.

جادوی کوارتز در اینجا اتفاق می‌افتد: هنگامی که جریان برق از داخل کریستال کوارتز عبور می‌کند باعث می‌شود که این کریستال با فرکانس ثابت 32768 بار در ثانیه نوسان کند. ثبات و پایداریِ این ارتعاشات همان چیزی است که این ساعت‌ها را به کار می‌اندازد و فرقی ندارد که ساعت آنالوگ است یا دیجیتال.

از آنجایی که این ارتعاشات از ثبات بالایی برخوردارند باعث می‌شوند که ساعت‌های کوارتز زمان را به طور بسیار دقیقی نشان دهند. به عنوان مثال ساعت‌هایی که با موتور روندا (Ronda: شرکت تولیدکننده‌ی موتور ساعت) کار می‌کنند در هر ماه فقط به اندازه‌ی -10 تا +20 ثانیه خطا دارند. ساعت‌های کوارتز به مراقبت خاصی نیاز ندارند. آن‌ها زمان را دقیق و موثق نشان می‌دهند و هر چند سال یک بار به تعویض باتری نیاز دارند.

ساعت اتوماتیک چیست؟

ساعت با موتور اتوماتیکساعت‌های مکانیکی چندین قرن قدمت دارند. با این حال اولین ساعت اتوماتیک (یا خود کوک شونده) که برای کار کردن نیازی به کوک دستی ندارد، در قرن 18 میلادی اختراع شد.

ساعت‌های اتوماتیک دستگاه‌های پیچیده‌ای هستند که از یک فنر اصلی و چندین چرخ‌دنده تشکیل شده‌اند. موتور این ساعت‌ها غالباً دارای صدها جزء کوچک و پیچیده است. وقتی یک ساعت اتوماتیک را بر روی مچ دستتان می‌بندید، حرکات دستتان باعث می‌شود که وزنه‌ی فلزی‌ِ موجود در داخل ساعت به چرخش در بیاید و انرژی را به منبع تغذیه منتقل کند. همچنین می‌توانید ساعت را به آرامی تکان دهید تا این وزنه به چرخش در بیاید و انرژی بیشتری را ذخیره کند.

اگر همیشه ساعتتان را در دست دارید (یا حتی اگر بسته به منبع تغذیه‌اش، تا یک روز یا بیشتر از آن استفاده نمی‌کنید)، این ساعت فقط با استفاده از انرژی‌ای که ذخیره می‌کند می‌تواند به کار خود ادامه دهد.

منبع تغذیه‌ی هر ساعت با ساعت دیگر متفاوت است. ساعت اتوماتیک ما (که یک موتور ETA 2824-2 دارد) دارای یک منبع تغذیه‌ی 38 ساعتی است، این بدان معنا است که تا 38 ساعت می‌تواند انرژی مورد نیاز ساعت را تأمین کند.

یک ساعت اتوماتیک از صدها قطعه‌ی کوچک تشکیل شده است، کنار هم گذاشتن این قطعات کار بسیار زمان‌بری است و به کار یدیِ پر زحمتی نیاز دارد. به همین دلیل است که ساعت‌های اتوماتیک نسبت به ساعت‌های کوارتز قیمت بسیار بالاتری دارند.

برتری‌ ساعت کوارتز بر اتوماتیک

  • ساعت‌های کوارتز نسبت به ساعت‌های اتوماتیک ارزان‌تر هستند، زیرا فرایند ساخت موتور این ساعت‌ها کار پر مشقتی نیست.
  • ساعت‌های کوارتز در اندازه‌گیری زمان بسیار دقیق و قابل اعتماد هستند، شاید ساعت‌های کوارتز در هر ماه فقط 20 ثانیه خطا داشته باشند اما ساعت‌های اتوماتیک در یک ماه تا چندین دقیقه از کار می‌افتند.
  • یک ساعت‌ کوارتز به مراقبت خاصی نیاز ندارد، فقط هر چند سال یک بار باید باتری‌اش را عوض کنید. ساعت‌های اتوماتیک با باتری کار نمی‌کنند اما هر 3 تا 5 سال یک بار باید سرویس شوند.

برتری‌ ساعت اتوماتیک بر کوارتز

اگر ساعت‌های اتوماتیک قیمت بالاتر و دقت کمتری دارند و به مراقبت بیشتری نیاز دارند پس چرا طرفداران و کلکسیونرها به این ساعت‌ها علاقه‌مند هستند؟ خب احساسات و عوامل درونی بسیاری بر این انتخاب تأثیر می‌گذارند. برخی از این عوامل عبارتند از:

  • در پشت ساعت‌های اتوماتیک، هنرمندی و مهارت زیادی نهفته است که در طول چندین قرن توسعه یافته است.
  • بسیاری از سازندگان ساعت‌های مکانیکی از تاریخچه و میراث عمیقی برخوردارند.
  • ساعت‌های اتوماتیک یک شاهکار مهندسی چشمگیر هستند و ویژگی‌های مکانیکی‌شان آن‌ها را جذاب کرده است.  برای درک بهتر این موضوع، علاقه‌مندان ماشین را در نظر بگیرید که گیربکس دستی را به گیربکس اتوماتیک ترجیح می دهند یا به این فکر کنید که چطور برخی از افراد به موتور سیکلت‌ها علاقه‌ی شدیدی دارند اما برای اسکوتر چنین اشتیاقی وجود ندارد.
  • پشت قاب برخی از ساعت‌های اتوماتیک از جنس یاقوت کبود شفاف است، این قابلیت به شما اجازه می‌دهد که نوسان‌های آرام موتور ساعت را تماشا کنید و این بسیار جالب است.
  • بسیاری از افراد شیفته‌ی عقربه‌ی ثانیه شمار این ساعت‌ها هستند که روان و پیوسته حرکت می‌کنند. عقربه‌ی ثانیه شمار ساعت‌های کوارتز در هر یک ثانیه یک بار حرکت می‌کند اما عقربه‌ی ثانیه شمار ساعت‌های مکانیکی در هر ثانیه چندین بار حرکت می‌کند و باعث می‌شود تصور کنیم که حرکت روان و پیوسته‌ای دارد. این حرکت عقربه‌ی ثانیه شمار، نشانه‌ای از ساعت‌های مکانیکی است و چیزی است که مورد استقبال عاشقان ساعتهای مکانیکی قرار می گیرد.

نتیجه

از آنجایی که ساعت‌های کوارتز و اتوماتیک هر کدام به نیازها و خواسته‌های مختلفی پاسخ می‌دهند در نتیجه انتخاب از بین این دو ساعت به تمایلات خود شما بستگی دارد. اگر به ساعت‌های کوارتز علاقه‌مندید آنگاه می‌توانید ساعت‌های کلاسیک، مینیمالیستی، کرنوگراف و ظریفی که در سایت ما وجود دارند را بررسی کنید. موتور همه‌ی این ساعت‌ها توسط شرکت مشهور سوئیسی به نام ronda ساخته شده‌اند و کیفیت ساخت بالایی دارند. به عنوان مثال در ساخت این ساعت‌ها از کریستال یاقوت کبود ضد خش و بندهای چرمی گیاهی ایتالیایی استفاده شده است.

اگر به ساعت‌های اتوماتیک علاقه‌مندید آنگاه می‌توانید ساعت‌های اتوماتیکی که در سایت ما موجود هستند را بررسی کنید. در صفحه‌ی محصولاتمان می‌توانید تصاویر ساعت‌هایی را بیابید که موتورشان از پشت قاب شیشه‌ای ساعت مشخص است. این ساعت با موتور 2824-2 که توسط شرکت سوئیسی ETA ساخته شده، کار می‌کند. این موتورها به با دوام بودن معروف هستند و تا 38 ساعت می‌توانند با انرژی ذخیره شده کار کنند. ساعت اتوماتیک ما از این جهت منحصر به فرد است که با توجه به موتور اتوماتیک و کیفیت بالای سایر قطعاتش، قیمت بسیار مناسبی دارد (زیر 500 دلار) و همچنین بسیار نازک است و تنها 8.4 میلیمتر ضخامت دارد. ساعت‌های اتوماتیک غالباً ضخیم هستند و با قیمت کمتر از 5000 دلار به سختی می‌توانید ساعتی را بیابید که موتور ETA 2824-2 داشته باشد و نازک هم باشد. بیشتر این ساعت‌ها تا 11 میلیمتر ضخامت دارند. اگر ساعت نازکتری پیدا کردید ما را با خبر کنید!

برچسب ها :
دیدگاه شما

یک پاسخ به “ساعت کوارتز یا اتوماتیک؟ چگونه از بین این دو انتخاب کنیم؟”

  1. فرزاد گفت:

    حتما یه نگاه به Nomos Ludwig Gold 33 بندازید نظرتون در مورد ضخامت ساعتهای اتوماتیک عوض میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×