خرید اقساطی
خانه دسته بندی
0
سبد خرید
حساب کاربری
خرید اقساطی

ساعت‌‌های مجرمان مشهور

ادمین اشرافی
اشرافی
1400-09-14 ۱۶:۵۲
ساعت‌‌های مجرمان مشهور

شیوۀ زندگی مجرمان، فریبنده است و یا حداقل در تلویزیون و فیلم‌‌ها اینطور به نظر می‌‌رسد.هنگامیکه دربارۀ زندگی واقعیِ مجرمانی همچون آل کاپون یا مجرمان افسانه‌‌ای همچون ویتو کورلاون در فیلم «پدرخوانده» مطالعه می‌‌کنیم، آنها بیشتر مانند ستاره‌‌های فیلم نشان داده می‌‌شوند تا اینکه خطری برای جامعه به شمار آیند. ما زرق و برق را دوست داریم و هیچ چیزی بیشتر از کالاهای غیرمجاز نمی‌‌درخشد. زمانیکه شما به سطح بالایی از موفقیت رسیدید، مهم نیست که چگونه به آنجا رسیده‌‌اید، خراب‌‌کردن پیروزیِ شما اغلب تاثیرگذار است و به این علت معمولاً رسانه‌‌های مشهور، مجرمانِ شناخته‌‌شده را به‌‌عنوان افراد شیک‌‌پوشی نشان می‌‌دهند که از زیباترین لباس‌‌ها، کلاه‌‌ها و ساعت‌‌ها استفاده کرده‌‌اند. مخصوصا،ً ساعت‌‌های گران‌‌قیمت که دارای تاریخچه‌‌ای طولانی‌‌ در افسانه‌‌های جنایت‌‌کاری هستند. امروزه، ما نگاهی می‌‌اندازیم به ساعت‌‌های جذابی که به تاریخچۀ اکثر مجرمان مشهور، هم واقعی و هم تخیلی، زینت داده‌‌است.

ساعت‌‌های گانگستر: جرم و جنایت، هزینه‌‌ای پرداخت نمی‌‌کند

گرچه جامعه، فرهنگ و پیشروان اخلاقی به ما آموزش می‌‌دهند که با استفاده از قانون بتوانیم با افتخار زندگی کنیم، ولی ما معمولاً مجرمان را محترم می‌‌شماریم. انگار ما از وجود یاغی‌‌ها، قانون‌‌شکن‌‌ها و شورشیان سیر نمی‌‌شویم. هر نسل و فرهنگی دارای قهرمانان مجرمی از زن و مرد است که با قانون‌‌شکنی به اسطورۀ آن سرزمین تبدیل شده‌‌اند. تا حدی این موضوع به‌‌خاطر این است که ما با ایدۀ سرکشی از قوانین غیرمنصفانه موافق هستیم (آل کاپون در طی دورۀ ممنوعیت به قدرت رسید). مهم‌‌تر اینکه به‌‌خاطر تمایل ما به ثروتمندی، زندگی مجرمانِ موفق برای ما جذاب و به‌‌دور از کارهای پُرزحمتِ زندگی مدرن است. تصویری از مجرم متفکری که به امپراتوری خود رسیده‌‌‌‌است، خیلی مست‌‌کننده به نظر می‌‌رسد.

در واقعیت برای اکثر مجرمان سطح پایین، جرم و جنایت هزینه‌‌ای پرداخت نمی‌‌کند. زندان‌‌ها از مردمانی پُر است که تصور می‌‌کردند روزی تبدیل به شخص مهمی شوند. حتی با اینکه اکثر سرپرستان جرم و جنایت (مجدداً در هم دنیای واقعی و هم تخیلی) همه چیز را از دست می‌‌دهند ولی هنوز افسانۀ نابغه‌‌های مجرم هم‌‌مانند زرق و برق سطح کریستالی و طبیعی رولکس می‌‌درخشد.

ساعت جیبی و پرینس رولکسِ آل کاپون

گرچه تاریخچۀ یاغی‌‌های آمریکایی به‌‌عقب و منشاهای قومی برمی‌‌گردد و شامل تعداد زیادی از انسان‌‌های غرب وحشی است، ولی آل کاپون به‌‌عنوان مجرم آمریکایی‌‌ای شناخته شده‌‌است که ایدۀ نوین دربارۀ سرپرستی جرم و جنایت را به‌‌بهترین شکل خلاصه کرده‌‌است. او به ‌عنوان فروشندۀ مشروبات قاچاق و سرپرست سازمان جنایتی ابزاررسانی شیکاگو کار می‌‌کرد و پول در می‌‌آورد. همچنین او از گانگسترهای اصلی به حساب می‌‌آید. از او در فیلم‌‌ها و نمایش‌‌های تلویزیونی بی‌‌شماری تصویرسازی کرده‌‌اند و یا به‌‌صورت افسانه درآورده‌‌اند و حس شیک‌‌پوشی او تنها چیزی است که معمولاً به‌‌درستی تصویر‌‌سازی شده‌‌است. کاپون، مرد زرنگی بود و از به اشتراک‌‌گذاشتن غنایم خود لذت می‌‌برد. ساعت‌‌های او یکی از چیزهایی بود که با آنها، ثروت خود را به رخ دیگران می‌‌کشید.

کاپون نیز مانند افرادی که طرفدار ساعت هستند، ساعت‌‌های فراوانی داشت که دو تا از معروف‌‌ترین ساعت‌‌های او «ساعت جیبی پوشیده‌‌شده از الماس» و «پرینس رولکس طلایی» بودند. ساعت جیبی او، ساعتی مثلثی شکل با 72 عدد الماس که درون حلقه‌‌ای جا داده شده بود، در مزایدۀ سال 2017 به‌‌قیمت 84375 دلار فروخته شد. در این نوع ساعت، حروف اول حک‌‌شدۀ نام این گانگستر یعنی «AC» توسط الماس‌‌های زیادی احاطه شده‌‌است. در زمان مزایده، ساعت شامل زنجیر طلای سفید و عقربه‌‌هایی با ته‌‌رنگ طلایی بود.

این ساعت جیبی توسط شرکت ساعت ایلینوی ساخته شد که این شرکت از شهرت ساعت‌‌ساز سوئیسی، رولکس، خیلی لذت نمی‌‌برد. رولکس، قرن اخیر را برای ساختن شهرت خود به‌‌عنوان سازندۀ ساعت‌‌های خیلی زیبا طراحی‌‌شده و ساعت‌‌های مکانیکیِ خیلی دقیق صرف کرده‌‌است. در زمانیکه آل کاپون در حال ساختن امپراطوری خود بود، رولکس به ایجاد اعتبار خود در جهانِ ساعت‌‌سازی مشغول بود.

بنابراین حتی زمانیکه ساعت‌‌های مچی به‌‌تازگی برای آقایان مد شده بودند، داشتن ساعت مچیِ رولکس برای کاپون شایسته بود. ساعت پرینس رولکسِ کاپون دارای قابی مستطیلی و طلایی با عقربۀ کمکیِ دوم بود.

خط ساعت پرینس، یکی از اولین خط‌‌های بزرگ رولکس به شمار می‌‌آید ولی محبوبیت خود را برای مدت طولانی از دست داده‌‌است. اخیراً در سال 2015، رولکس مجموعه‌‌ای از ساعت‌‌های پرینس را تحت خط چلینی منتشر کرد ولی به نظر می‌‌رسد که برای مدت طولانی در شرکت موجود نبودند (ساعت‌‌های اصل متعلق به چلینی را می‌‌توان به‌‌طور آنلاین و از طریق سایت‌‌هایی از قبیل «ساعت‌‌های باب» یا «مشاهدۀ مدل‌‌های پرینس در ای‌‌بای» پیدا کرد).

سرانجام، محکومیت آل کاپون برای فرار مالیاتی منجر به شکست او شد و این امر روایت‌‌های دربارۀ این گانگستر و همچنین اعتبار زندگی او را ضعیف کرد. اگر به قدرت‌‌رسیدنِ کاپون، اسطورۀ آمریکایی منحصربه‌‌فردی را نشان می‌‌دهد او تنها مجرمی در جهان نیست که از قدرت خود نهایت استفاده را برای داشتن زندگیِ پُر زرق و برق کرده‌‌است.

ساعت‌‌های پابلو اسکوبار: رولکس پوشیده‌‌شده از الماس

فروشندۀ کلمبیایی مواد مخدر، پابلو اسکوبار، در دهۀ 1970 به قدرت رسید و تبدیل به مشهورترین مجرم جهان در دهۀ 1980 شد. با ایجاد امپراتوری مواد مخدر و فراهم‌‌کردن بسیاری از کوکائین جهان، شاید شهرت او هم‌‌مانند کاپون و حتی کمی خطرناک‌‌تر باشد. او ثروتمندترین مجرمِ تاریخ با یکی از لقب‌‌هایی از قبیل «پدر تعمیدی» یا «پدرخوانده» نامیده شده‌‌است. هم‌‌مانند کاپون، او نیز مورد توجه کتاب‌‌ها، فیلم‌‌های مستند و تصویرسازی رسانه‌‌های بی‌‌شماری (اخیراً در سریال نارکس شبکۀ نتفلیکس) قرار گرفته‌‌است. جرم‌‌ها و به قدرت‌‌رسیدن او مطمئناً سینمایی هستند ولی به‌‌خاطر زندگی غنی او، احتمالاً علاقۀ جمعی ما به این مرد به‌‌یک اندازه است. حتی زمانیکه در زندان بود نیز مانند پادشاه زندگی می‌‌کرد.

Rolex Date Date

حس ولخرجیِ اسکوبار در ساعت روز‐تاریخ رولکسِ او و همچنین ساعت‌‌ طلایی پوشیده‌‌شده از صدها الماس به‌‌خوبی خلاصه شده‌‌است. برخلاف ساعت پرینس کاپون، ساعت روز‐تاریخ رولکس همچنان در حال تولید است و برخی از مشهورترین ساعت‌‌های این ساعت‌‌ساز معروف سوئیسی را نشان می‌‌دهد.

در مزایدۀ کلمبیایی سال 2013، ساعت اسکوبار به‌‌همراه کالاهای پیشین فروشنده‌‌های مواد مخدر که توسط دولت مصادره شده بودند به فروش گذاشته شد. ساعت رولکس اسکوبار فقط به قیمت 8500 دلار فروخته شد درحالیکه ارزش آن تقریباً 9 برابر این مبلغ بود و با اینکه اسکوبار در سال 1993 فوت کرد ولی این موضوع احتمالاً بیانگر ترسی است که اسکوبار در کلمبیا ایجاد کرده بود. همانطور که خریدار ناشناسِ این ساعت گفت: «هرگز نمی‌‌دانی که چه کسی شما را گیر می‌‌آورد و اشیای خود را طلب می‌‌کند.»

46 عدد ساعت برنی مدوف

هنگامیکه دربارۀ مجرمان اصلی می‌‌اندیشیم، به‌‌طورکلی به تاریخچۀ کاپون و اسکوبار فکر می‌‌کنیم ولی برخی از بزرگ‌‌ترین جرم‌‌ها در جهان توسط افرادی با کت‌‌وشلوار و کروات صورت گرفته‌‌است. کافی است که نگاهی بیاندازید به برنارد «برنی» مدوف، میلیاردر و کارگزار بورس پیشینی که امروزه برای اجرای بزرگ‌‌ترین طرح پانزی در تاریخ شهرت دارد. شکست این طرح که سرانجام باعث پایین‌‌آوردن مدوف شد، سال‌‌ها به طول انجامید و شامل کلاه‌‌برداری 17 میلیارد دلاری بود (در ابتدا تصور می‌‌رفت که 65 میلیارد دلار باشد). با فروش کلاه‌‌برداری بزرگی که به‌‌خاطر سقوط مدوف به‌‌زیر قیمت انجام شد، شادی رزیلانۀ گروهی از میلیونرهای وال استریت گرفته شد و آسیب‌‌رساندن به تعداد فراوانی از مردم عادی به پایان رسید. جرم‌‌های او به‌‌اندازۀ کاپون و یا اسکوبار، سینمایی و پُر زرق و برق نبود ولی هیچ ابهامی در مجرم‌‌بودن او وجود ندارد.

به‌‌دنبال دستگیری او در سال 2008 و حکم 150 سال در زندان، تعداد زیادی از اموال مدوف در شهر نیویورک به مزایده گذاشته شد. همراه با لباس‌‌ها، اجناس خانگی گوناگون و خرت و پرت‌‌های دیگری برای فروش گذاشته شدند که بخش اعظم مزایده شامل 46 عدد از ساعت‌‌های این کارگزار بدنام بود. واضح است که او نیز هم‌‌مانند آل کاپون و پابلو اسکوبار، ساعت‌‌های مرغوب فراوانی داشته‌‌است.

با وجود تعداد زیادی از ساعت‌‌ها، احتمالاً نمی‌‌توانیم دربارۀ همۀ آنها صحبت کنیم ولی برخی از آنها جالب هستند. علاوه بر مجموعۀ رولکس که شامل قطعه‌‌ای به‌‌شکل مستطیل‌‌ از دهۀ 1930 و مشابه با پرینس کاپون بود، کلکسیون مدوف نیز از مجموعه‌‌ای از بهترین‌‌های سوئیس مانندِ مدل جاگر‐لیکولتر‐ریورسو دواُ ساخته‌‌شده از طلای 18 عیار، گاه‌‌شمار نقره‌‌ای و طلاییِ آی.دبلیو.سی شفوزان پرتوگیسر و همچنین مدل زنانۀ فرانک مولر کازابلانکا تشکیل شده بود.

Jaeger LeCoultre Watch Reverso Duo

گرچه ساعت‌‌های دیگری در این کلکسیون وجود داشتند که کمتر عجیب بودند ولی تمام این ساعت‌‌ها هزاران بار خرده‌‌فروشی شده‌‌اند. کلکسیون او شامل ساعتی از پوایری، ساعت‌‌ساز فرانسوی، بود که تقریباً به قیمت 700 دلار فروخته شد و همچنین کل ساعت‌‌های سواچِ او به‌‌قیمت کمتر از 100 دلار به فروش رسیدند. مطمئناً آنها استثنا بودند زیرا بخش اعظم این مجموعه، معتبرترین و تحسین‌‌برانگیزترین نام‌‌های تجاریِ ساعت‌‌سازی سوئیسی را نشان می‌‌داد.

Frank Mueller Casablanca

نمی‌‌دانم چه چیزی در زندگی مجرمان باعث می‌‌شود که ساعت سوئیسی جذاب به نظر برسد ولی مشخص است که ارتباطی وجود دارد.

IWC Portugieser Chronograph

زمان و جرم

 مهم نیست که از چه قوانینی پیروی می‌‌کنید ولی ساعت‌‌ مچی برای سالیان دراز، نماد قدرت و موفقیت بوده‌‌است. تکان‌‌دهندگان و پیشنهادکنندگان در تمام صنعت‌‌ها از مهارت خوبی که ساعت سوئیسی دارد، قدردانی می‌‌کنند. پس شاید عجیب به نظر نرسد که رولکس، ساعت سرپرستان جرم و جنایت است.

پس شاید دوباره به فکر خطور کند که خط بین شرکت جنایی و تجارت قانونی خیلی عالی است.

برچسب ها :
دیدگاه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×