خرید اقساطی
خانه دسته بندی
0
سبد خرید
حساب کاربری
خرید اقساطی

21 ساعت نمادین که در فیلم‌های هالیوودی استفاده شده‌اند

ادمین اشرافی
اشرافی
1400-10-12 ۱۵:۵۶
21 ساعت نمادین که در فیلم‌های هالیوودی استفاده شده‌اند

من عاشق فیلم هستم. چه یک فیلم عامه‌پسند و پر‌مخاطب، چه یک کمدی تلخ، چه یک درام هیجان‌انگیز و یا یک فیلم سینمای هنر و تجربه؛ من معمولا برای چند ساعت در فیلم گم می‌شوم.دنیای سینما که از دنیای واقعی بزرگتر است، از بچگی راه فرار مورد علاقه‌ی من بوده است. تماشای یک فیلم روی یک پرده‌ی بزرگ، اتفاقی است که هنوز برای من دوست‌داشتنی است.

بعد از ستارگان فیلم، بعضی از نمادین ترین جنبه‌های فیلم‌ها، اقلام و وسایل لوکس و لوازم جانبی مد روز و فشن است. ماشین فراری در فیلمferris Buellers day off قطعا ستاره‌ی چهارم فیلم است؛ در حالی که ساعت Omega seamaster که جمیز باند در Goldeneye دارد، جزء جدایی‌ناپذیر داستان است. در حقیقت ساعت‌ها و فیلم‌ها یک تاریخچه‌ی طولانی و جدایی‌ناپذیر با یکدیگر دارند. ساعت‌های مچی چه پرزرق و برق و چه کاربردی، در فیلم‌های بسیاری ظاهر شدند و خودشان را به‌عنوان یک ابزار حیاتی در داستان سینما معرفی کرده‌اند. امروز درباره بعضی از نمادین ترین ساعت‌ها که در فیلم‌ها ظاهر شدند، بحث میکنیم.

ساعت‌هایی که در فیلم‌ها استفاده شدند

علی رغم تمام حساسیت‌های هنریشان، فیلم ها هنوز تلاش‌هایی برای پول ساختن هستند. برای ساخت آنها میلیون‌ها دلار هزینه شده و انتظار می‌رود که میلیون‌ها دلار نیز سود دهی داشته باشند (حتی میلیاردها). به همین دلیل به کارگیری محصولات برای چندین نسل بخش بزرگی از سینما بوده‌است. گاهی اوقات یک توافق قراردادی بین شرکت‌ها است که یک محصول خاص را در فیلم استفاده کنند؛ و بعضی اوقات سازندگان فیلم می‌خواهند اصالت دنیای واقعی را به نمایش بکشند. ساعت‌ها در فیلم‌ها همیشه روی مرز بین تبلیغات و ابزار داستان بودن، قرار داشتند.

به ساعت‌های مچی جمیز باند یا خیلی از ساعت‌های پرزرق و برق در فیلم‌های گنگستری(gangster) فکر کنید.

در حالی که این ساعت‌ها اغلب نقش خاصی در داستان فیلم ایفا میکنند، مدل دقیق ساعت‌ها معمولا یا توسط خود بازیگر انتخاب می‌شود یا یک معامله‌ی تبلیغاتی با سازندگان فیلم است.

از آن جایی که ساعت‌های مچی یک جزء عادی از کمد هر شخصی هستند، حتی استفاده از برندهای چشمگیر هم به ندرت در فیلم‌ها غیر طبیعی به نظر میرسد. یک نمای نزدیک از دست شخصیت فیلم، اغلب نام یک برند معروف مانند رولکس یا سیکو را نشان می‌دهد، بدون اینکه به نظر برسد برای تبلیغات است. این توضیح می‌دهد که چرا ساعت سازان بسیار مشتاق اند که ساعت‌هایشان در فیلم‌های معروف استفاده شود. نام اکثر برندهای بزرگ در فیلم‌های متعددی ظاهر شده‌است. بیایید یک نگاه نزدیک‌تر بیندازیم به برندهایی که دوست دارند روی پرده‌ی نقره‌ای بدرخشند.

ساعت‌های کاسیو (casio) در فیلم‌ها

من احتمالا در عمرم فیلم back to the future را بدون اغراق پنجاه بار دیده‌ام. این فیلم (به همراه دو قسمت دیگر بعد از آن) بخش بزرگی از دوران جوانی من بود و هنوز جزو فیلم‌های مورد علاقه‌ی من است. داستان یک نوجوان که به طور تصادفی درگیر یک ماجراجویی سفر در زمان می‌شود که در آن یک دانشمند دیوانه و نسخه‌های نوجوان پدر و مادرش هم وجود دارند؛ این یک فیلم تماما کلاسیک است.

پوستر اصلی فیلم تقریبا به اندازه‌ی خود فیلم جالب و نمادین است. در آن مارتی مک‌فلای ” جلیقه‌ی زندگی” معروف قرمزش را پوشیده و کنار ماشین زمان دلورین ایستاده است. یکی از پاهای او روی زمین است و یکی روی ماشین. او با دست راست خود عینک آفتابی اش را بالا می‌برد در حالی که به ساعتش نگاه می‌کند. این عکس آن قدر سریع نمادین شد، که در پوسترهای دو قسمت دیگر نیز از همین تصویر استفاده شد و شخصیت‌های دیگر فیلم به آن اضافه شدند.

Casio Men’s Vintage CA53W

ساعتی که در پوستر و همچنین در فیلم روی مچ مارتی است، مدل CASIO CA53W Twincept Databank است؛ چیزی که مثل خود فیلم مختص دهه‌ی هشتاد است. ساعت کلاسیک دیجیتال مردانه، شامل یک ماشین‌حساب هشت رقمی( نشانه‌ی شروع دوره‌ی ساعت‌های هوشمند)، یک کرونومتر چندکاره، یک آلارم روزانه و یک تقویم می‌شود. برای خیلی از افراد، این ساعت اساسا خود کاسیو است؛ کمی حیله گرانه ولی بسیار متفکرانه و باهوش. در فیلمی که احتمالا دوست داشتنی ترین فیلم سفر در زمان در کل تاریخ است؛ ساعت مچی CASIO CA53W یک ستاره بود. در کنار تولید ساعت‌های با تکنولوژی قوی، کاسیو همچنین در ساخت ساعت‌های بسیار مقاوم نیز شهرت کسب کرده‌است. مخصوصا سری ساعت‌هایG-SHOCK که مورد علاقه‌ی کارکنان ارتش است. به همین دلیل، منطقی است که وقتی هالیوود در فیلم‌های جنگی یا ارتشی خود به دنبال اصالت است از ساعت کاسیو استفاده می‌کند.

ساعت فیلم AMERICAN SNIPER

در فیلم‌های ارتشی که “بر اساس یک داستان واقعی” هستند، مثل BLACK HAWK DOWN، 13 HOURS و AMERICAN SNIPER ساعت‌های کاسیوG-SHOCK روی مچ‌های مختلف دیده می‌شوند (در JARHEAD یک ساعت غیر G-SHOCK روی مچ شخصیت جیک جیلن‌هال است). سری ساعت‌های G-SHOCK ساخته شده‌اند تا هم کاربردی و هم با دوام باشند. برای مثال G-SHOCK DW6600 توسط شخصیت بردلی کوپر در AMERICAN SNIPER استفاده شده؛ که در واقع تکاور نیروی دریایی آمریکا، کریس کایل را به تصویر میکشد. در این ساعت بیش از حد از لوازم جانبی استفاده نشده؛ اما هر چیزی که یک سرباز در میدان نیاز دارد، مانند نیرو را دارد.

از قضا، در حالی که کاسیو G-SHOCK معمولا یک ساعت مردانه مجسم می‌شود، ساعت‌های دیجیتال معمولی استفاده میشوند که یک شخصیت بسیار درس خون (خرخون) را مجسم کنند. برای مثال NAPOLEON DYNAMITE فیلمی است راجع به یک خانواده‌ی بیگانه و عجیب و غریب که در آن بسیاری از شخصیت‌ها با ساعت‌های دیجیتال کاسیو دیده می‌شوند. شخصیت اصلی از یک ساعت استفاده می‌کند که به نظر 91W است؛ یک ساعت کلاسیک بدون تجملات و با شکل نمادین مثلثی.

فرقی نمی‌کند که برای دیده شدن این محصولات پولی پرداخت شده یا فقط انتخاب فیلم سازان بوده است؛ واضح است که کاسیو به عنوان یک برند تمام جنبه‌های شهرت خود را با کمال میل میپذیرد. درست مثل یک بازیگر بزرگ این انعطاف‌پذیری سبک و سلیقه‌ی برند است، که کاسیو را در بسیاری از فیلم ها قرار داده‌است.

ساعت‌های رولکس در فیلم‌ها

اگر از یک فرد عادی بخواهید که دو تا برند ساعت را نام ببرد، اولی احتمالا کاسیو است و دومی رولکس. در حالی که کاسیو شهرت خود را بخاطر تنوع محصولات به دست آورده است؛ ساعت سازی بی بدیل سوییس، رولکس، شهرت خود را برای ساختن ساعت‌های زیبا و اصلاح‌شده که در طول زمان ارزش خود را از دست نمی‌دهند به دست آورده‌است. آنها هر جایی ظاهر نمی‌شوند.

ساعت فیلم L.A. Confidential

اگر کاسیو یک بازیگر است، پس رولکس نقش اول مرد است؛ جذاب، خوشتیپ، و همیشه در بهترین نور قرار دارد. ساعت‌های رولکس در بسیاری از فیلم‌های جمیز باند و همچنین در فیلم‌هایی درباره‌ی جنایتکاران ماهر دیده شده‌اند. ظاهرا برای رولکس مهم نیست که شخصیت فیلم بر خلاف قانون باشد یا نه، تا زمانی که در انجام کار خود جذاب به نظر برسد. یکی از خصوصیت‌های ساعت رولکس این است که مختص زمان خاصی نیست. به همین دلیل تعجبی ندارد که در فیلم‌های قدیمی مانند L.A. confidential ظاهر می‌شوند. این فیلم درباره‌ی فساد در LAPD در دهه‌ی 40 است؛ شخصیت اد اکسلی (با بازیگری گای پیرس) یک مرکز اخلاقیات است که تلاش میکند ارزش‌های اخلاقی خود را در دنیایی که خالی از این ارزش‌هاست، حفظ کند. ساعت رولکس گرانبهای دهه‌ی چهل او که یک ثانیه‌شمار دارد، در واقع شخصیت او را منعکس می‌کند؛ ثابت قدم، آگاه و رک و سر‌‌راست.

ساعت فیلم Argo

در یکی از آثار اخیر، برنده‌ی اسکار سال 2012، Argo، بازیگر/کارگردان بن افلکت را می توان با یک رولکس sea-Dwellerr deepsea دید. فیلم یک داستان واقعی از یک عملیات سازمان سیا برای آزاد سازی گروکان‌های آمریکایی در ایران در سال 1979 را بیان می‌کند. این ساعت از فولاد ارتجاعی آمونیت ساخته شده، به همراه یاقوت کبود ضد خش برای صفحه‌ی آن. این ساعت همچنین تا 4000 فیت (حدود1200 متر) ضد آب است همونطور که در اسمش”Deepsea”( یعنی دریای عمیق) مشخص است.

Rolex Oyster Perpetual Datejust

اگرچه، رولکس فقط در درام‌های جنایی ظاهر نمی‌شود. برای مثال، بیل مورای در فیلم مستقل و عجیب Lost in translation یک رولکس Datejust دارد. مورای نقش یک شخص معروف را دارد که بی حوصله و خسته است و در ژاپن یک غریبه‌ی زیبا را می‌بیند و با او دوست می‌شود. رولکس قدیمی Datejust او با اعداد مشکی، نشان می‌دهد که او یک شخصیت خوش‌گذران و خوشتیپ دارد که کمی از گرایشات مدرن عقب مانده. یک رولکس در فیلم یک ظاهر قابل اعتماد به شخصیت می‌دهد و نشان می‌دهد که شخصیت ثروت، قدرت و جاه‌طبی(معمولا هر سه را با هم) دارد و همچنین در جامعه از جایگاه اجتماعی قابل قبولی برخوردار است. اگرچه بعضی اوقات یک تصمیم مطمعن است. ساعت‌سازان سوییسی دیگر، به دنبال این هستند که نامشان بیشتر در فیلم‌های پرمخاطره(ریسکی) دیده شود.

ساعت فیلم Lost in Translation

ساعت‌های امگا در فیلم‌ها

اگرچه رولکس یک ساعت‌ساز سوییسی است که حتی بچه‌ها هم اسمش را می‌دانند، اما تنها برند سوییسی نیست که ساعت‌های فوق‌العاده می‌سازد. ساعت‌های امگا بیشتر از پنجاه سال قدیمی‌تر از رولکس هستند و در حدود 170 سال موجودیت خود، ثابت کرده است که یک نیروگاه ساعت‌سازی است. مانند رولکس، امگا هم خود را با جمیز باند پیوند زده. امگا به طور رسمی در دو فیلم آخر ساعت رسمی شخصیت جمیز باند بوده؛ که پیرس بروسنان و دنیل کریگ در آنها ایفای نقش میکنند. در یک تشابه دیگر با هم وطنان خود، امگا معمولا انتخاب جنایتکاران ثروتمند سینمایی و وکلا است. تعجبی ندارد که شخصیت‌های ثروتمند از یک قشر خاص، به ساعت سازی سوییسی تمایل نشان می‌دهند. شاید راهی که امگا خود را از بقیه جدا میکند این است که، خود را محدود به آدم‌های خوب و بد در فیلم‌ها نمیکند.

یک امگای Speedmaster را می‌توان خیلی کوتاه روی مچ تونی استارک یا همان آیرون من (Iron man) در فیلم کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی(سال 2016)، بخشی از دنیای سینمایی مارول، دید. Speedmaster مشکی استارک، شامل یک بند چرمی و سه تا ثانیه‌شمار است.

ساعت مچی در فیلم Captain America: Civil War

از آنجایی که Speedmaster اولین ساعتی بود که به ماه رفت، با این قهرمان که در ارتفاع زیادی نیز پرواز میکند متناسب است.

Omega Speedmaster Moonwatch

در بحث پرواز در ارتفاع، ساعت‌های امگا در بسیاری از فیلم‌های سفر به فضا، دیده شده‌اند؛ از جمله: MISSION TO MARS ، THE RIGHT STUFF و APOLLO 13 . در واقع هر سه فضانورد اصلی در APOLLO 13 با ساعت‌های امگا Speedmaster دیده میشوند.

ساعت مچی در فیلم Apollo 13

از آنجایی که این ساعت‌ها، در آن زمان ساعت‌های رسمی ناسا بودند، این امر منطقی به نظر می‌رسد. همانطور که ساعت‌های G-SHOCK در فیلم‌های ارتشی متداول هستند، ساعت Speedmaster یک فیلم فضایی را بیشتر به واقعیت نزدیک میکند.

ساعت‌های سیکو در فیلم‌ها

مانند رولکس و امگا، ساعت سیکو نیز در تعداد زیادی از فیلم‌های جمیز باند به عنوان ساعت انتخاب شده‌است. با این حال این شرکت مثل دو شرکت دیگر با خود شخصیت فیلم شباهت ندارد. سیکو، که احتمالا بیشتر برای کمک کردن در ” انقلاب کوارتز” در دهه‌ی 70 شناخته شده‌است، یکی از برند‌های ساعت ژاپنی است که با صنعت ساعت‌سازی سوییس از لحاظ ساخت رقابت میکند.

سات مچی در فیلم Apocalypse Now

اگر از نام‌های شناخته‌شده‌ای که تا به حال راجع به آنها بحث کردیم لذت نبردید، سیکو در بعضی از فیلم‌های معتبر و پیشگام دیده شده‌است.

ساعت مچی Seiko Men’s Automatic Diver Watch

شخصیت مارتین شین در فیلم Apocalypse now از فرانسیس فورد کوپولا یک سیکو آنالوگ 6105 بسته است. یک ساعت غواصی کلاسیک که احتمالا توسط بسیاری از انواع نظامی‌ها در میدان استفاده شده‌است. اگرچه 6105 دیگر ساخته نمی‌شود، سیکو همچنان ساعت‌های غواصی با امکانات مشابه را می‌سازد.

مانند کاسیو، سیکو در یک دوره ساعت‌هایی با ابزار پیشرفته می‌ساخت. برای مثال، سیکو Voice note که در حال حاضر وجود ندارد، توسط بازیگران Ghostbusters در فیلم برای سال 1984 استفاده شده‌است. همانطور که از اسم آن معلوم است، این ساعت این توانایی را داشت که برای چند ثانیه صدا را ضبط کند. در زمان خود تکنولوژی پیشرفته‌ای بود؛ اما تقریبا کاربردی نبود و قیمت آن برای اینکه طرفدارن زیادی داشته‌باشد، خیلی زیاد بود. گاهی اوقات یک ستاره‌ی فیلم و یک ساعت خاص به یکدیگر پیوند خورده‌اند. برای مثال ساعت غواصی سیکو مدل H558 با اسم مستعار”Arnie”. این ساعت کوارترز توسط آرنولد شوارتزنگر در حداقل سه تا از فیلم‌های معروف او در دهه‌ی 80 استفاده شده؛ مانند:The running man،predator و Commando. احتمالا این سلیقه‌ی شخصی بازیگر بوده یا شاید او فکر می‌کرده این ساعت (که دیگر ساخته نمی‌شود) چیزی است که یک کماندوی واقعی ممکن است استفاده کند. به هر حال H558 و آرنولد تا ابد به یکدیگر پیوند خورده‌اند.

ساعت های Schwarzenegger

دیگر ساعت‌های سوییسی در فیلم‌ها

ساعت مچی Hamilton Khaki Navy BelowZero

برند‌های ساعت متعددی وجود دارند که در فیلم‌های بسیاری استفاده شده‌اند؛ پس غیرممکن است که درباره‌ی همه‌ی آنها صحبت کنیم. اما قبل از اینکه بحث را جمع کنیم، می‌خواهم درباره‌‌ی چند ساعت ساز سوییسی دیگر صحبت کنم که درWalk of fame  (یک خیابان هست در هالیوود که اسامی اشخاص معروف روی زمین داخل یک ستاره نوشته شده) هالیوود ستاره‌ی خود را به دست آوردند. اولین برند همیلتون است. یک شرکت که در آمریکا شروع به کار کرد، اما حدود نیم قرن است که محصولات خود را در سوییس تولید میکند. شانس و اقبال همیلتون در اواسط دهه‌ی 20 کمی افت کرد، اما در دهه‌های اخیر به خوبی توسعه یافته است. این ممکن است توضیح دهد که چرا ساعت‌های همیلتون در بسیاری از فیلم‌های اخیر ظاهر شده‌اند. در 1932 مدل‌های Hamilton Boulton و Flintridge در فیلم Shanghai Express ظاهر شدند. این اولین حضور این برند در یک فیلم هالیوودی بود. در سال1951 فیلم Frogmen نامزد دو جایزه‌ی اسکار شده بود به همراه ساعت‌های همیلتون که روی پرده قابل مشاهده بودند. یکی حضور قابل‌توجه تر اخیرا در فیلم The martian برای سال 2015 است که در آن قهرمان داستان که مت دیمون در آن ایفای نقش کرده؛ مجبور است هنگامی که در مریخ رها می‌شود، راهی برای زنده ماندن پیدا کند. ساعت تمام مشکی ای که او بسته یک Hamilton Khaki Navy Belowzero است؛ که برای دریانوردانی که در عمق زیاد غواصی میکنند طراحی شده‌است. این یک ساعت فوق‌العاده با دوام است که در المان‌های شدید (شرایط سخت) فضا نیز به خوبی کار می‌کند.

یکی دیگر از برند‌های سوییسی قابل احترام، برایتلینگ (Breitling) است؛ که سال‌هاست در بسیاری از فیلم‌ها حضور دارد، ازجمله یک فیلم جمیز باند قدیمی.

ساعت مچی Breitling Avenger II

حضور‌های قابل‌توجه این برند شامل Blood Diamond برای سال 2006 که نامزد جایزه‌ی اسکار شد؛ و همچنین فیلم Batman v Superman: Dawn of Justice برای سال 2016. در فیلم اول، نقش اول که لئوناردو دیکاپریو است یک Breitling avenger chronograph یا اعداد آبی بسته است.

ساعت مچی Breitling Bentley 6.75

در فیلم دوم خدمکار بتمن، آلفرد، (که توسط جرمی آیرون بازی شده) یک نسخه‌ی محدود (یعنی فقط تعداد محدودی از آن ساخته شده) از Breitling Bently 6.75 Midnight carbon استفاده می‌کند.

ساعت مچی در فیلم Batman v Superman

و در آخر TAG Heuer را داریم، برندی که برای دهه‌ها با هالیوود رابطه‌ی راحتی داشته است. با حضور پیدا کردن در بسیاری از فیلم‌های اکشن مانند: Mission imposible ، transporter و XXX ؛ TAG Heuer قطعا به دنبال افسانه‌ی جمیز باند خودش است. ساعت های TAG Heuer را در اشرافی میتوانید بخیرید.

 اگر نمی‌تواند آنرا داشته باشد، پس حضور در فیلم‌های خوب و مدرن مانند The Usual Su

ساعت مچی TAG Heuer Formula 1spect ( TAG Heuer Formula 1 ) و Inception با ساعت (Tag Carrera Calibre 5 Atomic) یک تسلی مناسب است.

ساعت مچی TAG Heuer Carrera Calibre 5

در بعضی از فیلم‌ها ساعت‌ها صرفا برای تزیین هستند و یک بخش از پشت صحنه. هنگامی که یک ساعت به خوبی استفاده شود، نه تنها به فیلم بعد میدهد، بلکه درک ما از شخصیت را نیز عمیق تر میکند.

هالیوود

به همین دلیل است که حضور ساعت‌ها در فیلم‌ها جالب است. و همچنین به همین دلیل است که بسیاری از برند‌ها خوشحال می‌شوند که ساعت‌های خود را روی مچ شخصیت‌های معروف هالیوود ببینند.

دیدگاه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×