خرید اقساطی
خانه دسته بندی
0
سبد خرید
حساب کاربری
خرید اقساطی

چرا ساعت های سوییسی گران هستند؟

ادمین اشرافی
گالری اشرافی
1399-05-22 ۱۸:۲۰
چرا ساعت های سوییسی گران هستند؟

غالباً وقتی افراد به یک ساعت باکیفیت فکر می‌کنند، اولین چیزی که به ذهنشان می‌رسد “ساعت سوییسی” است.

ساعت‌های سوییسی به خاطر کیفیت بسیار بالایی که در عملکرد و قطعات مختلفشان دارند، تا این اندازه معروف شده‌اند.

البته همه‌ی ساعت‌های ساخت سوییس جزو بهترین ساعت‌ها حساب نمی‌شوند و حتی امروزه درمورد سهل‌انگاری قوانینی که شایستگی دریافت عنوان “Swiss Made” را تعیین می‌کنند، اختلاف نظر وجود دارد. با این حال، بدون شک یک ساعت سوییسی واقعی از کیفیت بالایی برخوردار است، البته برای خرید چنین ساعت‌هایی باید مبلغ سنگینی بپردازید.

حال می‌خواهیم بدانیم که ساعت‌های سوییسی چگونه به این شهرت رسیده‌اند و دلیل گران بودن آن‌ها چیست؟

ساعت سوییسی دقیقاً چیست؟

ساعت‌های ساخت سوییس آنقدر به عنوان معیار کیفیت به کار رفته‌اند که گاهی اوقات به نظر می‌رسد کلمه‌ی “سوییسی” به جای اشاره به موقعیت جغرافیایی، به کیفیت بالای ساعت اشاره می‌کند. برای این‌‌که یک ساعت بتواند برچسب سوییس را دریافت کند باید از قوانین سفت و سختی عبور کند.

قوانینی که اکنون شایستگی یک ساعت برای دریافت برچسب “Swiss Made” را تعیین می‌کنند، در سال 1971 تدوین شده‌اند و با وجود این‌که در سال‌های بعد ضمیمه‌هایی به آن اضافه شده اما باز هم نزدیک به پنج دهه است که این قوانین عملاً هیچ تغییری نکرده‌اند.

با این‌که در تعریف‌های مختلف ساعت‌های سوییسی، فقط بر سه مورد تمرکز می‌کنند، اما برای تعریف دقیقتر یک ساعت سوییسی بهتر است که پنج مورد را در نظر بگیریم:

  • ساعت در کشور سوییس ساخته شده باشد
  • قطعات موتور آن سوییسی باشند
  • قاب‌گذاری موتور، در داخل سوییس انجام شده باشد
  • بازرسی نهایی ساعت در سوییس انجام شده باشد
  • حداقل 60 درصد از هزینه های ساخت ساعت در سوییس خرج شده باشد

این‌ موارد قوانین کلی‌ای هستند که همه‌ی سازنده‌های سوییسی از دهه‌ی 70 تا کنون از آن استفاده می‌کنند. این قوانین تضمین می‌کنند که همه‌ی ساعت‌های سوییسی بر طبق این معیارهای سخت‌گیرانه ساخته شده‌اند و دقت و عمر بالایی دارند. به همین دلیل است که از ساعت‌های سوییسی و به ویژه ساعت‌های بسیار باکیفیت، انتظار می‌رود که ارزش خود را در طول زمان حفظ کنند.

معنی “قاب گذاری” چیست؟

احتمالاً در هنگام خواندن قوانین بالا، به واژه‌ی قاب‌گذاری توجه کرده‌اید. فرایند قرار دادن موتور ساعت در داخل قاب یا پوسته‌ی بیرونی‌اش باید به نحوی انجام شود که موتور ساعت دچار مشکل نشود و بی‌عیب و نقص باقی بماند. برای آزمایش ساعت در حین فرایند قاب‌گذاری، از تکنیک‌های مختلفی استفاده می‌شود تا مطمئن شوند که عملکرد ساعت با عواملی مثل تغییر رطوبت و فشار هوا و یا نیروهای خارجی مختل نمی‌شود.

یک ساعت می‌تواند در سوییس مونتاژ شده باشد ولی ممکن است عمل قاب‌گذاری آن در جای دیگری انجام شده باشد، چنین ساعتی حتی اگر تمام شرایط دیگر را براورده کند باز هم نمی‌تواند عنوان “Swiss Made” را کسب کند.

 

آیا 60 درصد سوییسی کافیست؟

قسمت دیگری از تعاریف مربوط به ساعت‌های سوییسی که ممکن است شما را شوکه کرده باشد، این است که 60 درصد از هزینه‌ها باید در سوییس خرج شده باشند. برای محصولی که از چنین قوانین سفت و سختی پیروی می‌کند، این مسئله که فقط سه پنجم از قطعاتش باید ساخت سوییس باشند، کمی سهل‌انگارانه به نظر می‌رسد. البته شما تنها کسی نیستید که به این موضوع فکر می‌کند.

مدتی است که فشار زیادی بر روی قوانین وجود دارد و می‌خواهند قوانین سختگیرانه‌تری را اعمال کنند تا الزامات و به خصوص الزامات مربوط به هزینه‌های ساخت، اختصاصی‌تر شوند. برخی از ساعت‌سازان بر این عقیده هستند که خلاء موجود در قوانین کنونی، به ساعت‌سازان دیگر اجازه می‌دهد که ساعت‌های ارزان‌قیمت خود را با عنوان «ساخت سوییس» به فروش برسانند و بنابراین شهرت ساعت‌های سوییسی را خدشه‌دار کنند.

همانطور که انتظار می‌رود، شرکت‌هایی که ساعت‌های ارزان‌قیمت خود را با عنوان ساخت سوییس به فروش می‌رسانند، در برابر تغییر قانون مقاومت کرده‌اند. قوانین جدیدی معرفی شده‌اند و خلاء موجود در آن کاهش یافته است، اما باید دید که این تغییرات تا چه حد اثر گذار هستند.

تاریخچه‌ی مختصر ساعت‌های سوییسی

حال که می‌دانیم یک ساعت سوییسی چه ویژگی‌هایی دارد، هنوز این سوال باقی مانده که چرا ساعت‌های سوییسی نسبت به ساعت‌های ساخته شده در سایر کشورها، از کیفیت بسیار بالاتری برخوردارند؟

ساعت‌های قابل حمل حداقل از قرن 16 میلادی که یک ساعت‌ساز آلمانی اولین ساعت قابل حمل را اختراع کرد، وجود داشته‌اند. در قرن‌های بعد، شرکت‌های ساعت‌سازی برجسته‌ای در کشورهای اروپایی نظیر آلمان، فرانسه و انگلیس تاسیس شدند، اما سوییس تا قرن 19 میلادی وارد صنعت ساعت‌سازی نشد.

در ابتدا، آن چیزی که صنعت ساعت سازی سوییس را از سایر رقیبان اروپایی‌اش جدا می‌کرد، کیفیت ساعت‌هایش نبود بلکه کمیت آن‌ها بود. در ابتدا بیشتر ساعت‌سازان سوییسی فقط کپی‌های ارزان‌قیمتی را از ساعت‌های کشورهای دیگر تولید می‌کردند. ولی در نهایت، با افزایش تعداد ساعت‌سازها در داخل سوییس، تعدادی از آن‌ها به‌خاطر کیفیت خوب ساعت‌هایشان مطرح شدند.

در دهه‌ی 80 میلادی یک ساعت‌ساز سوییسی به نام نیکولاس هایک، شرکت سواچ را تأسیس کرد. ساعت‌های این شرکت از استایل و زیبایی ساعت‌های سوییسی بهره‌مند بودند، اما با موتور کوارتز کار می‌کردند. تأسیس این شرکت باعث شد که ساعت‌های سوییسی مجدداً به عنوان یک محصول با کیفیت شناخته شده و دوباره به شهرت برسند.

سوییس تا چندین دهه در صنعت ساعت‌سازی حکمفرما بود. بخشی از آن به این خاطر بود که ساعت‌های سوییسی در بازار آمریکا فروش بالایی داشتند و بخشی هم به‌ این دلیل بود که صنعت ساعت‌سازی کشورهای دیگر به دلیل وقوع جنگ جهانی دوم ضعیف شده بود. اما در دهه‌ی 70 میلادی، صنعت ساعت‌سازی سوییس با کمی افت مواجه شد و علتش این بود که در آن زمان تولیدکنندگان ژاپنی موفق به ساخت ساعت‌های کوارتز ارزان‌قیمت شده بودند.

آیا ساعت‌های سوییسی ارزش چنین قیمتی را دارند؟

ساعت‌های سوییسی تحت الزامات سخت‌گیرانه‌ای ساخته می‌شوند و دهه‌هاست که در این صنعت حکمفرمایی می‌کنند، اما آیا این به این معناست که این ساعت‌ها ارزش چنین قیمت بالایی را دارند؟

جواب کوتاه این است که، بله ارزش دارند. بدیهی است که هیچ‌کس نمی‌تواند برای دیگری تعیین کند چه چیزی باید برایش ارزشمند باشد. اگر شما نمی‌خواهید مبلغ بالایی را برای یک ساعت مچی بپردازید‌، دلیلی ندارد این کار را بکنید. ساعت‌های باکیفیت اما مقرون به صرفه‌ی زیادی در بازار موجودند. اما با این حال چه دلیلی وجود دارد که یک نفر بخواهد مبلغ بسیار بالایی را برای یک ساعت‌ سوییسی بپردازد؟

ساعت رولکسما پیش از این درباره‌ی کیفیت ساعت‌های سوییسی بحث کرده‌ایم.

ساعت‌های تولیدکننده‌های سوییسی از قبیل رولکس و IWC Schaffhausen، همیشه از نظر موتور، قطعات و استایل، در آخرین حد از نوآوری قرار دارند.

داشتن یک ساعت سوییسی به این معنا است که شما یکی از پیشرفته ترین و جذابترین ساعت‌های دنیا را در دست دارید.

علاوه بر این، از آنجایی که ساعت‌های سوییسی با دقت بالا و منحصر به فردی ساخته می‌شوند بنابراین زمان ساخت یک ساعت سوییسی خیلی بیشتر از زمان ساخت‌ ساعت‌های تولید انبوه طول می‌کشد و اگر یک ساعت سوییسی بخرید‌، به همان اندازه‌ای که برای ظاهر و قطعاتش پول داده‌اید، برای زمان صرف شده در تولید ساعت نیز هزینه می‌کنید.

لازم به توضیح نیست که همه‌ی ساعت‌های سوییسی این چنین گران‌قیمت نیستند. برندهای سوییسی مقرون‌به‌صرفه‌ای نیز وجود دارند که ساعت‌هایشان را با قیمت‌های معقولی تولید می‌کنند.

با توجه به تمام نکاتی که ذکر کردیم و بعد از سال‌ها اصلاح و پیشرفت در صنعت ساعت‌سازی سوییسی، برچسب Swiss Made همچنان یکی از معتبرترین نشانه‌های کیفیت است. یک ساعت مچی سوییسی به اندازه‌ی طلا برای سرمایه‌گذاری مناسب است. اگر به دنبال یک ساعت مچی درجه یک هستید، مطمئن باشید که ساعت‌های سوییسی کاملاً استاندارد هستند.

برچسب ها :
دیدگاه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×