خرید اقساطی
خانه دسته بندی
0
سبد خرید
حساب کاربری
خرید اقساطی

سیکو یا بولوا؟ مقایسه ساعت های دو برند Seiko و Bulova

ادمین اشرافی
گالری اشرافی
1399-12-14 ۱۷:۵۰
سیکو یا بولوا؟ مقایسه ساعت های دو برند Seiko و Bulova

ساعت‌‌دوستان در سرتاسر جهان به خوبی با ساعت‌‌های seiko و bulova آشنا هستند. زمانی که صحبت از ساعت‌‌های باکیفیت می‌‌شود، این دو کمپانی در میان سایر برندها از رده‌‌ی بالاتری برخوردارند. آن‌‌ها از یک قرن تجربه برخوردارند که این امر گواهی بر کیفیت کلی محصولات آن‌‌ها است. اما اگر ظرافت بهترین ساعت‌‌های هر برند را مورد بررسی قرار دهیم، کدام برند در رأس قرار خواهد گرفت؟

به منظور مشخص شدن برند برتر، ویژگی‌‌های منحصر به فرد ساعت‌‌های seiko و bulova را با دقت بیشتری مورد بررسی قرار می‌‌دهیم.

تاریخچه‌‌ی Seiko

تاریخچه‌ی سیکو

Seiko، یک کمپانی ساعت‌‌سازی ژاپنی است که در سال 1881 راه‌‌اندازی گردید. این کمپانی کار خود را به صورت یک جواهرفروشی در توکیوی ژاپن با مالکیت کینتارو هاتوری آغاز نمود. پس از گذشت یک دهه، این کمپانی با ساخت اولین مدل ساعت خود با نام Seikosha، وارد قلمرو ساعت‌‌سازی گردید.

اولین ساعت تولید شده‌‌ی این کمپانی که به صورت عمومی به فروش رسید در سال 1924 وارد بازار گردید. آن‌‌ها در سال 1969 با ساخت و فروش اولین ساعت کوارتز جهان، با نام Astron، به یک نقطه عطف تاریخی رسیدند.

این کمپانی با عرضه‌‌ی یک ساعت خورشیدی در سال 1977، باز هم صنعت ساعت‌‌سازی را دچار تحول نمود و در سال 1999، اولین ساعت خود که به تکنولوژی به ثبت رسیده‌‌ی spring drive مجهز بود را به نمایش گذاشت. موتورهای spring drive طوری طراحی شده بودند که بتوانند تحمل سفرهای فضایی را داشته باشند. citizen، رقیب اصلی دیگری است که اغلب با seiko مقایسه می‌‌گردد. سال 2012، نقطه‌‌ی عطف دیگری برای این کمپانی ساعت‌‌سازی بسیار معتبر به شمار می‌‌رود چرا که آن‌‌ها در این سال نام Astron را بار دیگر در ساعت خورشیدیSeiko Astron GPS احیا نمودند. این کار اقدامی بسیار بزرگ و جسورانه بود زیرا با عرضه‌‌ی Astron برای نخستین بار، تحولی اساسی در صنعت ساعت‌‌سازی ایجاد گردید.

ساعت جدید Astron واقعاً مایه‌‌ی شگفتی و اثری هنرمندانه است. از بین ویژگی‌‌های بی‌‌شمار آن می‌‌توان به قابلیت تنظیم مجدد اتوماتیک آن اشاره کرد. این امر بدین معناست که این ساعت می‌‌تواند بر اساس منطقه‌‌ی زمانیِ محلی که در آن قرار می‌‌گیرد دوباره به طور خودکار تنظیم گردد. این امر به دلیل وجود قابلیت GPS در این ساعت اتفاق می‌‌افتد که بر اساس آن این ساعت به طور اتوماتیک با منطقه‌‌ی زمانی مکان مورد نظر هماهنگ می‌‌گردد. در انتظار ارائه‌‌ی قابلیت‌‌های بیشتری از seiko در آینده باشید، چرا که آن‌‌ها ظاهراً طبق عادت بارها و بارها صنعت ساعت‌‌سازی را دچار تحول نموده‌‌اند.

تاریخچه‌‌ی Bulova

جوزف بولوا، کمپانی Bulova را در سال 1875 در نیویورک تأسیس نمود. این کمپانی اولین بار با عنوان کمپانی جِی بولوا شروع به کار نمود. ولی زمانی که آن‌‌ها تولید انبوه ساعت را در سال 1919 شروع کردند به طور کامل جذب بازار شدند. در سال 1923، نام این کمپانی به طور رسمی به کمپانی ساعت‌‌سازی Bulova تغییر یافت.

زمانی که Bulova در طول دهه‌‌های 60 و 70، در «عصر رقابت فضایی» با دولت آمریکا شریک شد، توجه زیادی را به خود جلب نمود. این کمپانی در کنار ناسا شروع به ساخت ساعت‌‌هایی مناسب برای سفرهای فضایی نمود. ناسا از تکنولوژی ساعت Accutron، که به Bulova تعلق داشت، برای سفینه‌‌ی فضایی خود استفاده نمود.

با این که ساعت Bulova به طور رسمی برای پیاده‌‌روی روی ماه انتخاب نشد (این افتخار نصیب Omega گردید)، عده‌‌ی کمی از این امر اطلاع داشتند که باز آلدرین نیز از یک تایمر Bulova Accutron برای انتقال داده‌‌ها استفاده نمود. ساعت Bulova موفق شد در سال 1971 به سطح ماه راه پیدا کند. دیوید آر اسکات این ساعت را در طول مأموریت آپولو 15 به مچ دست خود بسته بود. کمپانی Bulova، با عرضه‌‌ی Bulova Precisionist در سال 2008، به پیشرفت چشمگیری دست یافت. این ساعت، دقیق‌‌ترین ساعت کوارتز جهان نامیده شد ، تحسینی غرورآفرین برای یک کمپانی ساعت‌‌سازی. کمپانی Bulova در سال 2016، Bulova CURV را عرضه نمود که شاهکار تحسین‌‌برانگیز دیگری در طراحی ساعت است. چرا که این ساعت اولین ساعت مچی کرونوگراف منحنی به شمار می‌‌رود.

مقایسه‌‌ی ساعت‌‌های Seiko و Bulova

ساعت‌‌های Seiko و Bulova به دلیل تکنولوژی به کار رفته در موتور ساعت و مهارت ساعت‌‌سازی بدون عیب و نقص‌‌شان معروف هستند. احتمالا موفقیت آن‌‌ها در اکتشافات فضایی از موارد تحسین‌‌برانگیز است. این دو کمپانی مهارت ساخت ساعت‌‌هایی را دارند که تحمل سفرهای فضایی را داشته باشند. بنابراین با در نظر داشتن این مطلب، به ساعت‌‌های آن‌‌ها که حتی در شرایط سخت قابل اعتماد هستند می‌‌اندازیم.

مقایسه‌‌ی Dive Watch

Seiko Sports Automatic Diver Watch SKX011J1

Seiko Sports Automatic Diver Watch SKX011J1

مجموعه ساعت‌‌های Seiko Diver، با دقت بسیار بالا و با استفاده از با کیفیت‌‌ترین مواد ساخته می‌‌شوند. به همین دلیل است که ساعت‌‌های Seiko Dive یکی از مقاوم‌‌ترین ساعت‌‌های موجود در بازار مصرف‌‌کننده به شمار می‌‌روند. ساعت Seiko Automatic Diver، تا 40 ساعت قابلیت ذخیره‌‌ی انرژی را دارد. این امر بدون اغراق تحسین‌‌برانگیز است.

این مدل، ساخت ژاپن است و صفحه نمایش نارنجی رنگ و منحصر به فردی دارد. از آن‌‌جایی که این مدل برای غواصی و سایر فعالیت‌‌های آبی طراحی شده است، تعجبی ندارد که تا عمق 200 متری در برابر آب مقاوم است.

مدل SKX011J1، دارای بزلی است که در یک جهت می‌‌چرخد و دستبند مشکی رنگ جوبیلی، محکم و در عین حال راحتی دارد. عقربه‌‌ها و نشانگرها دارای روکش «Lumi Brite» هستند. این امر باعث می‌‌شود آن‌‌ها در اعماق تاریک اقیانوس با درخشندگی هر چه تمام‌‌تر دیده شوند.

قطر 42 میلی‌‌متری قاب این ساعت که از جنس فولاد ضد زنگ و بسیار محکم است باعث می‌‌شود سایز این ساعت هم برای خانم‌‌ها و هم برای آقایان مناسب باشد. در موتور اتوماتیک ژاپنی این ساعت 21 سنگ قیمتی به کار می‌‌رود که باعث دقت و قابل اعتماد بودن ساعت می‌‌گردد.

از لحاظ طراحی، صفحه‌‌ی نارنجی رنگ و متالیک این ساعت بدون شک یکی از جذاب‌‌ترین ویژگی‌‌های آن به شمار می‌‌رود. شیشه‌‌ی این ساعت از کریستال «hardlex» ضد خش ساخته می‌‌شود. از دیگر عملکردهای این ساعت می‌‌توان به نشانگر روز و تاریخ اشاره کرد که در موقعیت ساعت 3 قرار دارند.

ساعت Bulova Sea King

ساعت Bulova Sea King

ساعت Bulova Sea King، که شایسته‌‌ی داشتن چنین نامی است، یکی از قابل‌‌اعتماد‌‌ترین و توصیه‌‌شده‌‌ترین ساعت‌‌های غواصی به شمار می‌‌رود. Sea King، با توجه به ظاهر تانک مانندش بسیار بادوام است. برخلاف ظاهر بسیار بزرگ آن، به خوبی روی مچ دست قرار می‌‌گیرد و با آن فوق‌‌العاده احساس راحتی خواهید کرد. Bulova Sea King، به عنوان یک ساعت غواصی، از تمام ویژگی‌‌های ضروریِ یک ساعت غواصی برخوردار است. برخوردار بودن از صفحه و نشانگرهای شب‌‌نما باعث می‌‌شود که این ساعت حتی در عمقی که هیچ نوری به آن نمی‌‌رسد، قابل مشاهده باشد. به منظور بهبود درخشندگی این ساعت، آن را روزانه حداقل به مدت یک یا دو ساعت در مقابل نور خورشید قرار دهید.

strap extension، ویژگی مفید دیگری است که این ساعت از آن برخوردار است و با لباس‌‌های غواصی سازگار است. این ساعت برای فعالیت‌‌های غواصی با استفاده از گازهای مخلوط بسیار مناسب است و یکی از بهترین ساعت‌‌ها برای diverها به شمار می‌‌رود.

مقایسه ساعت‌‌های دیجیتال

Seiko Prospex Fieldmaster Digital Watch

Seiko Prospex Fieldmaster Digital Watch

Seiko Prospex، یک ساعتِ کاملا دیجیتال است که برای فعالیت‌‌های آبی از قبیل غواصی نیز مناسب است. جالب است بدانید که Seiko Prospex به عنوان یک ساعت دیجیتال، طوری طراحی می‌‌شود که بتواند تا عمق 200 متری در برابر آب مقاوم باشد. طراحی ماهرانه‌‌ی بزل چرخشی آبی و قرمز، جذابیت فوق‌‌العاده‌‌ای به این ساعت داده است. موتور دیجیتال این ساعت، انرژی خود را از نور خورشید کسب می‌‌کند و بدین‌‌ترتیب نیازی به تعویض باطری ندارد. این ساعت، با یک بار شارژ کامل شدن می‌‌تواند تقریباً تا پنج ماه شارژ را در خود نگه دارد. این ساعت دارای بندهای سیلیکونیِ کیپ و راحت است و مچ دست می‌‌تواند آزادانه و به راحتی حرکت کند.

ساعتی با صفحه نمایش نگاتیو نیز انتخاب مناسبی به شمار می‌‌رود. زیرا داشتن چنین ویژگی‌‌ای باعث می‌‌شود صفحه ساعت چه در داخل و چه در خارج از آب بهتر دیده شود. همچنین این ساعتِ Seiko، همان‌‌طور که انتظار می‌‌رود، دارای موتور کوارتز دیجیتال خورشیدی است. یک صفحه‌‌ی دیجیتال باید بزرگ‌‌تر باشد. به همین دلیل است که ساعت Prospex Fieldmaster، با یک قاب 49.5 میلی‌‌متری مشکی و روکش یونی عرضه می‌‌شود.

دارا بودن ساعت جهانی (همراه با منطقه زمانی 44 شهر مختلف)، دو‌‌زمانه بودن، داشتن زنگ هشدار و تایمر از دیگر عملکردهای این ساعت به شمار می‌‌روند. این ساعتِ Seiko، دارای حالت ذخیره‌‌ی انرژی است که می‌‌تواند تا 20 ماه انرژی را در خود نگه دارد.

Bulova Computron LED Digital Watch

Bulova Computron LED Digital Watch

ساعتِ Bulova Computron، که احتمالا یکی از بی‌‌نظیرترین ظواهر را به خود اختصاص داده است، از همان طرح ساعت دیجیتال Computron، مربوط به دهه 70، پیروی می‌‌کند. به هر حال، کمپانی Bulova، مجموعه ساعت‌‌های جدیدِ Computron را چنان کارآمد‌‌تر می‌‌سازد که از ساعت‌‌های قبلیِ Computron، پیشی گرفته‌‌اند. Computron، بخشی از مجموعه ساعت‌‌های Bulova Archive به شمار می‌‌رود. مهمترین ویژگی بارز این ساعت، در همان نگاه اول مشخص می‌‌گردد، که مسلما قاب ذوزنقه‌‌ای شکل آن است که باعث می‌‌شود صفحه‌‌ی دیجیتال آن بهتر دیده شود. ویژگی آینده‌‌نگرانه‌‌ی این ساعت که در عین حال حال و هوای گذشته را نیز برایمان زنده می‌‌کند، یکی از نقاط قوت این ساعت به شمار می‌‌رود. قطعا این ساعت، تصویری از آینده در دهه‌‌ی 70 بود. ساعت Computron، مسلما یک طبل توخالی نیست. این ساعت دیجیتالِ گذشته نگر، دارای یک صفحه‌‌ی LED پرنور است که بسیار کم‌‌مصرف بوده و گرمایی تولید نمی‌‌کند.

این ساعت دیجیتال، در سه نوع مختلفِ نقره‌‌ای، طلایی و مشکی عرضه می‌‌گردد و هر کدام عالی‌‌تر از دیگری است. ساعت Computron، دارای قابلیت نمایش دو منطقه‌‌ی زمانی است. همچنین روز و تاریخ را می‌‌توان با فشردن یک دکمه مشاهده کرد. ابعاد قاب ذوزنقه‌‌ای شکل آن 3/40 x 1/31 میلی‌‌متر است و با جود آن روی مچ دستتان کاملا احساس راحتی می‌‌کنید. در ضمن پهنای آن به اندازه‌‌ای است که مانع از حرکت دستتان نمی‌‌شود. همچنین این نکته حائز اهمیت است که باتری کوارتز این ساعت دو سال عمر می‌‌کند که امری تحسین‌‌برانگیز است. البته می‌‌توان این مدت را بسته به این‌‌که صفحه نمایش LED هر چند وقت یک‌‌بار فعال می‌‌گردد، افزایش داد.

این امر که Bulova، به منظور بهینه ساختن عملکرد Computron، ویژگی‌‌ها را با دقت انتخاب می‌‌کند، نشان می‌‌دهد که هدف آن‌‌ها ارائه‌‌ی بهترین محصولاتِ ممکن است. آن‌‌ها می‌‌توانستند به راحتی مجموعه‌‌ای از ویژگی‌‌های جذاب و پرزرق و برق را به ویژگی‌‌های این ساعت اضافه کنند ولی به جای این کار، تلاش کردند تا محصولاتی کارآ و قابل اعتماد ارائه دهند و این، تمام چیزی است که ساعتی با طرح منحصر به فرد به آن نیاز دارد.

کدام ساعت بهتر است؟ Seiko یا Bulova

کمپانی‌‌های Seiko و Bulova، ساعت‌‌های بسیار باکیفیتی را عرضه می‌‌کنند ولی هر یک از این ساعت‌‌ها به قدری متفاوت هستند که کاملاً از یکدیگر قابل تشخیص هستند. با این حال، کمپانی Seiko ساعت‌‌هایی سنتی تولید می‌‌کند. تنها چیزی که برای این کمپانی مهم است، دقت و کیفیت محصول است. در حالی که کمپانی Bulova، بدون هیچ واهمه‌‌ای طرح‌‌های بسیار مختلفی را تجربه می‌‌کند. از لحاظ کارآمد بودن و تعداد ويژگي‌‌ها، Bulova برتر از Seiko است. همچنين Bulova نسبت به Seiko از دامنه‌‌ي قيمت وسيع‌‌تري برخوردار است.

آيا شما ترجيح مي‌‌دهيد که ساعت‌‌تان قابل اعتماد باشد و از مهارت ساعت‌‌سازي بالايي برخوردار باشد؟

کمپاني Seiko بارها و بارها خوش‌‌نامي خود را در اين زمينه به اثبات رسانده است.

اگر به دنبال ساعت‌‌هاي جذاب امروزي و قيمت‌‌هايي انعطاف‌‌پذير هستيد در اين صورت Bulova، گزينه‌‌اي عالي به شمار مي‌‌رود. از نظر ما ساعت‌‌هاي Seiko مورد تأیید هستند. چرا که آن‌‌ها هیچ‌‌وقت ما را ناامید نکرده‌‌اند.

دیدگاه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×