خرید اقساطی
خانه دسته بندی
0
سبد خرید
حساب کاربری
خرید اقساطی

انواع بزل (زه دایره ای) ساعت مچی

ادمین اشرافی
گالری اشرافی
1399-06-25 ۱۹:۴۱
انواع بزل (زه دایره ای) ساعت مچی

ما در این پست درمورد انواع بزل‌ها صحبت خواهیم کرد. اما قبل از اینکه به این موضوع بپردازیم، بیایید ببینیم که بزل چیست. بزل ساعت همان زه دایره‌ای شکلی است که بر روی شیشه‌ی ساعت قرار می‌گیرد. اکثر آن‌ها از استیل ضد زنگ ساخته می‌شوند، چون استیل یک فلز همه کاره است. همچنین برای افزایش دوام برخی از ساعت‌ها، بزل آن‌ها را از جنس سرامیک می‌سازند. بزل ساعت‌های مقرون به صرفه نیز از جنس آلومینیوم است. این بزل‌ها ممکن است ساده، تزیین شده یا شماره‌گذاری شده باشند. برخی از آن‌ها ثابت هستند اما برخی دیگر با توجه به عملکردشان می‌توانند چرخشی باشند. برای درک بهتر این تفاوت‌ها، انواع مختلف بزل را بررسی کنید:

بزل ساده

بزل سادهما این لیست را با ساده‌ترین نوع بزل آغاز می‌کنیم. بزل‌های ساده هیچ عملکردی ندارند، بنابراین بر روی شیشه‌ی ساعت به طور ثابت نصب می‌شوند. اما این بدان معنا نیست که این بزل‌ها واقعاً ساده هستند. درست است که بزل‌های ساده هیچ عملکردی ندارند، اما می‌توانند حکاکی شده باشند و دارای نقش و نگار و نگین باشند تا زیبایی ساعت را افزایش دهند.

بزل شمارشی یا غواصی

بزل شمارشی یا غواصیبزل‌های شمارشی گاهی اوقات با نام بزل غواصی نیز شناخته می‌شوند، زیرا این نوع بزل‌ها بیشتر بر روی ساعت‌های غواصی یا ورزشی به کار می‌روند. بزل‌های شمارشی از عدد 0 تا 60 درجه‌بندی شده‌اند و این اعداد در راستای دقیقه‌های ساعت قرار می‌گیرند. عملکرد اصلی آن این است که دقیقه‌های سپری شده از یک زمان مشخص را اندازه‌گیری کنید. برای این کار فقط کافی است که بزل را در خلاف جهت عقربه‌های ساعت به گونه‌ای بچرخانید که عدد 0 بزل در راستای عقربه‌ی دقیقه‌شمار قرار بگیرد. بدین ترتیب می‌توانید زمان سپری شده از لحظه‌ی مورد نظرتان را اندازه بگیرید. البته به یاد داشته باشید که این بزل فقط تا 60 دقیقه را اندازه‌گیری می‌کند.

بزل شمارش معکوس

بزل شمارش معکوساز نام این بزل‌ها مشخص است که عملکردی شبیه به بزل‌های غواصی دارند. اما تفاوتش در این است که زمان را به طور معکوس و از 60 تا 0 می‌شمارد، بنابراین تقریباً شبیه به کرنومتر است. بزل‌های شمارش معکوس معمولاً توسط دونده‌ها، دوچرخه سواران و در سایر مسابقات به کار می‌روند. یکی دیگر از تفاوت‌های این بزل با بزل غواصی در این است که این بزل، هم در جهت عقربه‌های ساعت و هم در خلاف جهت عقربه‌های ساعت می‌چرخد. برای استفاده از آن فقط کافی است که بزل را به گونه‌ای بچرخانید تا عدد 0 آن در راستای زمان مورد نظرتان (یعنی زمانی که می‌خواهید اندازه بگیرید) قرار بگیرد.

بزل تاچی‌متر

بزل تاچی‌متربیشتر ساعت‌های مسابقه‌ای یا ساعت‌های مخصوص مسابقات اتومبیل‌رانی، به بزل‌های تاچی‌متر مجهز هستند. این بزل‌ها ثابت هستند و کاربردشان این است که با توجه به زمان و مسافت پیموده شده می‌توانند سرعت شما را نشان دهند. برای استفاده از تاچی‌متر مطمئن شوید که کرنومتر شما بر روی 0 تنظیم شده باشد. کرنومتر را در ابتدای مسیرتان استارت بزنید و پس از پیمودن مسافت موردنظرتان آن را متوقف کنید. سپس مقیاس تاچی‌متر را بخوانید.ده کنید.

ساعت های دارای تاچیمتر از فروشگاه اشرافی:



ساعت کاسیو ادیفایس Casio Edifice EQS-920DB-2AVUDF
4,567,000 تومان


ساعت برایتلینگ Breitling Certifie A17390
1,799,000 تومان


TAG Heuer Carrera CH 02
1,750,000 تومان


پیشنهاد شگفت انگیز
Omega Speedmaster Si40
1,780,000 تومان 1,640,000 تومان


ساعت مچی تیسوت طلائی Tissot PRC200-t017G
1,450,000 تومان


ساعت مچی رومانسون مردانه قهوه ای سه موتوره Romanson S1335G
1,145,000 تومان


امگا سی مستر بند چرمی Omega Seamaster M
0 تومان


ساعت تیسوت بند چرمی TISSOT T063617A
1,275,000 تومان


Audemars Pt OffShore-03
1,750,000 تومان


جعبه اورجینال ساعت تیسوت Tissot Box 01
490,000 تومان

بزل تِلِه‌متر

بزل تِلِه‌متربزل‌های تله‌متر نسبت به بزل‌هایی که تاکنون بررسی کردیم، کمتر رایج هستند. این بزل، مقیاسی است که به همراه یک کرنوگراف کار می‌کند و می‌تواند فاصله‌ی بین شما و چیزی که در دور دست قرار دارد را محاسبه کند. به عنوان مثال یک سرباز با استفاده از بزل تله‌متر می‌تواند فاصله‌ی خود با دشمن را محاسبه کند. همچنین یک دانشمند با کمک این بزل می‌تواند فاصله‌ی خود از صاعقه را تشخیص دهد.

بزل دسیمال (ده‌دهی)

بزل دسیمال یکی دیگر از بزل‌هایی است که در اندازه‌گیری زمان به کار می‌رود. این بزل دارای مقیاسی است که به 100 قسمت مساوی تقسیم شده تا به کاربر خود کمک کند تا زمان را به فرمت دسیمال یا ده‌دهی تبدیل کند. چنین چیزی بیشتر در عملیات‌های صنعتی و علمی اهمیت دارد. بزل‌های دسیمال معمولاً به همراه یک کرنوگراف کار می‌کنند تا بتوانند زمان را به طور دقیق اندازه‌گیری کنند.

بزل GMT یا ساعت جهانی

بزل GMTکسانی که عاشق سفر به کشورهای مختلف هستند، احتمالاً این بزل را می‌شناسند. بزل GMT یا ساعت جهانی دارای علامت‌گذاری 24 ساعته است. ساعت‌های دارای بزل GMT، به یک عقربه‌ی GMT نیز مجهز هستند. این دو، یعنی بزل و عقربه‌ی GMT، برای نشان دادن زمان کشور مبدأ شما به کار می‌روند. شما می‌توانید ساعت اصلی را بر روی زمان محلی کشوری که اکنون در آن حضور دارید تنظیم کنید. امکان ندارد که عقربه‌ی GMT را با عقربه‌های دیگر اشتباه بگیرید، زیرا این عقربه شکل و رنگ کاملاً متفاوتی دارد و به راحتی قابل تشخیص است.

بزل قطب‌نما

بزل قطب‌نمابزل‌های قطب‌نما به راحتی قابل تشخیص هستند زیرا به جای اعداد، حروف نشان‌دهنده‌ی جهت بر روی آن‌ها درج شده است. ساعت‌های دارای بزل قطب‌نما برای کوه‌نوردان، راهپیمایان و سایر فعالیت‌های این چنینی مناسب هستند. با این حال، از آنجایی که این بزل نه مغناطیسی است و نه الکترونیکی، بنابراین فقط در زیر نور خورشید کاربرد دارد.

بزل قایق‌رانی

بزل قایق‌رانیهمانطور که از نام این بزل مشخص است، بزل‌های قایق‌رانی در مسابقات قایق‌رانی یا کرجی‌رانی به کار می‌روند. دو سوم این بزل با یک مقیاس 10 تا 1 درجه‌بندی می‌شود. البته ممکن است که این مقیاس در برندهای مختلف، متفاوت باشد. کاربرد این بزل‌ها این است که زمان باقی‌مانده به شروع مسابقه را مشخص کنند تا بازیکنان قبل از آغاز مسابقه، از خط استارت عبور نکنند.

ضربان سنج

ضربان سنجبا توجه به این که این بزل‌ها در اوایل دهه‌ی 1920 میلادی معرفی شده‌اند، امروزه از محبوبیت و رواج کمتری برخوردارند. این بزل برای دکترها و پرستارها طراحی شده بود و کاربردش این بود که ضربان قلب بیمار را اندازه بگیرد. البته برای اندازه‌گیری نرخ تنفس نیز به کار می‌رود. بزل ضربان سنج با اعداد 40 تا 200 علامت‌گذاری شده است. قیمت این نوع بزل بسیار گران است و به همین دلیل است که افراد غالباً از نسخه‌های الکترونیکی و ارزان‌تر آن استفاده می‌کنند.

بزل slide rule یا مهندسی

بزل مهندسیبزل slide rule احتمالاً یکی از پیچیده‌ترین بزل‌هایی است که تا کنون معرفی کرده‌ایم، چون چند منظوره است. شما با کمک یک بزل slide rule می‌توانید محاسبات مختلفی را انجام دهید، به عنوان مثال می‌توانید سرعت، مسافت، زمان پرواز، توان‌ها، لگاریتم ها ، مصرف سوخت و غیره را محاسبه کنید. بزل slide rule دارای یک مقیاس ثابت و یک مقیاس چرخشی است تا بتوانید تمام این عملیات‌های ریاضی را با آن انجام دهید.

نتیجه

اگر این اعداد و علامت‌ها را بر روی بزل ساعت خود مشاهده می‌کنید، دیگر می‌دانید که این علامت‌ها فقط برای زیبایی ساعت نیستند. اکثر بزل‌ها بسیار کاربردی هستند، مخصوصاً اگر مطابق با شغل یا سرگرمی شما باشند می‌توانند کمک زیادی به شما برسانند.

اگر شما ساعت را فقط برای زیبایی و مشاهده‌ی زمان به دست می‌کنید آنگاه یک بزل ساده برای شما کفایت می‌کند. اما اگر در مسابقات شرکت می‌کنید یا باید زمان سپری شده را به طور مداوم اندازه بگیرید در این صورت می‌توانید یکی از بزل‌های غواصی، شمارش معکوس، تاچی‌متر، تله‌متر یا دسیمال را انتخاب کنید. کسانی که به طور مکرر به مسافرت می‌روند، می‌توانند از بزل‌های GMT استفاده کنند. بزل‌های قطب‌نما برای کوهنوردان و بزل‌های قایق‌رانی برای کسانی که در مسابقات قایق‌رانی شرکت می‌کنند، مناسب هستند. متخصصان بهداشت و سلامت می‌توانند از بزل ضربان‌سنج استفاده کنند (البته اگر بتوانند چنین بزلی را پیدا کنند). اگر می‌خواهید برای تمام محاسبات ممکن آماده باشید در این صورت می‌توانید از بزل slide rule یا مهندسی استفا

برچسب ها :
دیدگاه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×